آفتابنیوز : آفتاب: قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی با بیان اینکه بزرگترین تحریم ما نه توسط خارجی ها بلکه توسط منطقه آزاد اروند انجام میشود، گفت: وزیر نفت در حال مکاتبه با رئیس جمهور است تا این مشکل یک بار برای همیشه حل شود.
امیرسعید نجفی حقی در یک نشست خبری در جریان بارگیری جکت 6 پایه میدان فروزان اظهار داشت: تولید فعلی میدان فروزان اسفندیار 40 هزار بشکه است که با اجرای پروژه توسعه جدید تولید این میدان مشترک به 100 هزار بشکه در روز افزایش مییابد.
وی افزود: در سال 88 قرارداد اجرای تجهیزات این میدان با شرکت تاسیسات دریایی منعقد شد اما اجرای آن نیز با مشکلات کارفرمایی و منابع مالی روبرو بود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی در امور پروژهها اضافه کرد: براساس این قرارداد ساخت دو جکت، ساخت دو عرشه تولید و مسکونی،احداث 102 کیلومتر خط لوله 24 اینچ و 54 کیلومتر خطوط درون میدانی و ایجاد ارتباطات درون سکویی و کابل دریایی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره کارفرمای اصلی و پتروایران کارفرمای ثانویه این میدان تعریف شدند،گفت:کل اجرای قرارداد بر عهده تاسیسات دریایی گذاشته شد اما در چند ماه گذشته قرارداد به دو قسمت تقسیم شد که براساس آن ساخت جکت و احداث خطوط لوله با کارفرمایی پتروایران بر عهده تاسیسات دریایی گذاشته شد و ساخت عرشه نیز مستقیما به تاسیسات دریایی واگذار شد.
نجفی اضافه کرد: سال گذشته عملیات اجرای 102 کیلومتر خط لوله بین میدان فروزان و جزیره خارک و 54 کیلومتر خطوط لوله درون میدانی به پایان رسیده است.
وی جکت اصلی فروزان را یکی از بزرگترین جکتهای نصب شده در خلیج فارس دانست و گفت: تنها جکت فاز یک پارس جنوبی از این جکت بزرگتر بوده است.
نجفی وزن جکت و متعلقات آن را 4 هزار تن اعلام کرد و گفت: زمان مفید ساخت این جکت در تاسیسات دریایی از شهریور 90 تا کنون تقریبا 8 ماه بوده است و این جکت که اولین جکت 6پایه تاسیسات دریایی محسوب میشود ظرف 17 تا 20 روز نصب خواهد شد.
وی افزود: در همکاری با یک شرکت کرهای ظرف 24 ماه آینده دو عرشه فروزان نیز تکمیل خواهد شد که با تکمیل آن مرحله دوم توسعه فروزان کامل میشود.
نجفی حجم کل قرارداد این پروژه را 530 میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: 265 میلیون دلار صرف ساخت تاپساید و بقیه به لولهگذاری ساخت جکت اختصاص خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: در سه ماه پایانی سال گذشته به یک بنبست مالی در پروژه فروزان برخورد کرده بودیم که شاید یکی از دلایل آن تعدد کارفرمایان بود چنانکه در زمان آغاز لولهگذاری درون میدانی با اوج بحران مالی این پروژه مواجه بودیم.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد:با توجه به توافقات انجام شده و تقسیم کار با وجود اینکه وضعیت مالی پروژه به طور کامل حل نشده اما در حال حاضر وضعیت از چند ماه پیش بسیار بهتر است.
نجفی در ادامه با اشاره به دو پروژه تاسیسات دریایی در هند به ارزش 460 میلیون دلار گفت: این دو پروژه که یکی از آنها پروژه دیوان است در ماههای پایانی اجرا به سر میبرند و به زودی تحویل کارفرمای هندی خواهند شد.
وی افزود: هنوز پروژه جدید خارجی نگرفتهایم اما در مناقصات شرکت کرده و فضای تحریم را دور میزنیم.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد: در جنوب شرق ونزوئلا احداث یک یارد ساخت تجهیزات فراساحل را در دست انجام داریم که قرارداد آن در آستانه انعقاد است و کار تقریبا شروع شده است.
نجفی در ادامه در خصوص پروژههای تاسیسات دریایی در پارس جنوبی گفت: در فازهای متعددی از پارس جنوبی از جمله فازهای 9 و 10، 12، 15 و 16، 17 و 18، 14، 19 و 20 و 21 بخش عمده اجرای تاسیسات فراساحل بر عهده تاسیسات دریایی است.
وی با بیان اینکه در فاز 9 و 10 در مراحل پایانی تحویل موقت قرار داریم گفت:دو چاه از این دو فاز باقیمانده که در صورت تکمیل تحویل پروژه کامل میشود و از زمان تحویل تجهیزات و تاسیسات 12 ماه ضمانت میشود.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی تنها پروژه حفاری فعلی تاسیسات دریایی را حفر 22 حلقه چاه فاز 14 اعلام کرد و گفت: از این به بعد به جد وارد بخش حفاری خواهیم شد چنانکه قرارداد حفاری 36 حلقه چاه را در میدان رشادت دریافت کردهایم.
نجفی اضافه کرد: برای ساخت چند دکل حفاری سفارش داده ایم که امیدواریم ظرف 12 ماه آینده 3 تا 4 فروند دکل را در اختیار بگیریم.
وی با اشاره به نصب سه پایه و جکت و 230 کیلومتر لولهگذاری فاز 15 و16 گفت: در صورت پایان ساخت سکو توسط شرکتهای صف و ایزوایکو آماده نصب آنها هستیم.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی به پایان لولهگذاری 440 کیلومتری فاز 12 اشاره کرد و گفت:جکتهای این فاز قبلا نصب شده است و سه عرشه آن نیز در شرف تکمیل در تاسیسات دریایی با پیشرفت 73 تا 80 درصدی هستند؛چنانکه براساس تعهد ما یک عرشه از این فاز تا اوایل پاییز 91 راهاندازی شده و گاز آن آماده تحویل خواهد بود.
نجفی ادامه داد:در نیمه اول تیرماه عرشه فاز 12 و در نیمه دوم تیرماه یکی از سکوهای فاز 17 بارگیری و نصب خواهد شد.
وی تاکید کرد: ما در بخش اجرایی و عملیات ساخت و ساز و نصب هیچ مشکلی نداریم و تنها مشکل ما تامین کالا و مواد اولیه پروژههاست.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی به خط لوله سیری عسلویه به عنوان یکی دیگر از پروژههای در شرف تحویل تاسیسات دریایی اشاره کرد و گفت: کارفرمای اصلی این پروژه نیز نفت فلات قاره است و 290 کیلومتر خط لوله احداث شده در مراحل نهایی تستهای پایانی و تزریق گاز نیتروژن قرار دارد که در هفته اول تیرماه یا انتهای مرداد ماه خط لوله تحویل داده خواهد شد.
نجفی با بیان اینکه کل بخش فراساحل فازهای 19 و 20 و 21 از پروژههای 35 ماهه پارس جنوبی برعهده تاسیسات دریایی است گفت:در فاز 14 حفاری 22 حلقه چاه و نصب سازههایی که تسط ایزوایکو ساخته می شود بر عهده ماست.
وی افزود: اولین جکت فازهای 35 ماهه که جکت فاز 21 بود در مهرماه سال گذشته نصب شده و دومین جکت فازهای 35 ماهه یعنی A19 نیز به تازگی نصب شده است.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد:آماده نصب جکت فاز 14 نیز هستیم اما زودترین زمان بارگیری این جکت توسط ایزوایکو نیمه دوم اردیبهشتماه است.
نجفی با بیان اینکه اگر جکت فاز 14 آماده نشود ابتدا جکت فروزان را نصب خواهیم کرد گفت: بعد از این نصب 2 سکوی میدان رشادت را انجام خواهیم داد و پس از آن یک جکت از فاز 19 و یک جکت از فاز 20 را تا پایان شهریور نصب خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه امسال سال نصب تاسیسات در پروژههای فراساحل است گفت: در مجموع در سال 91 جمعا 48 فعالیت نصب خواهیم داشت که 5 جکت تاسیسات دریایی به علاوه 4 جکت فاز 14 و همچنین 5 عرشه فازهای 12 و 17 و 18 و دو عرشه میدان رشادت را شامل خواهد شد؛ چنانکه 45 هزار تن تاسیسات در مجموع امسال نصب میشود.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی در ادامه اظهار داشت: سال 89 مجموع پروژههای شرکت 590 میلیون دلار بود که در سال 90 به 1.6 میلیارد دلار رسید؛ این مسئله به معنی تحقق 80 درصدی بودجه 2.1 میلیارد دلاری تاسیسات دریایی است.
نجفی اضافه کرد:امسال حجم پروژههای در دست انجام ما 1.4 میلیارد دلار است که با توجه به پروژههای جدید مانند حفاری میدان رشادت به بالای 2.3 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی در پاسخ به پرسش فارس در زمینه امکان رسیدن به زمانبندی 35 ماهه برای تحویل فازهای پارس جنوبی گفت: در بخش لولهگذاری حتما به زمانبندی فازهای 35 ماهه میرسیم چنانکه هر فاز 210 تا 230 کیلومتر لولهگذاری دارد و ماآنرا در زمانبندی به پایان خواهیم برد.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی تاکید کرد: در ساخت و نصب جکتها نیز قطعا به زمانبندی میرسیم و در رابطه با سکوها نیز باید بگویم اولین عرشه فازهای 20 و 21 در ماه سی و پنجم قرارداد و اولین عرشه فاز 19 در ماه سی و ششم قرارداد تکمیل خواهد شد و ما تمام تلاش خود را برای اجرای به موقع سکوهای فازهای 35 ماهه به کار خواهیم بست .
نجفی اظهار داشت: در تامین مالی مشکل خاصی نداریم چنانکه با همت وزیر محترم نفت و مدیرعامل شرکت در پایان سال مالی گذشته محدودیتهای مالی ما به خوبی برطرف شد و با توجه به جلسه دو هفته پیش ما با وزیر و اقدامات انجام شده توسط ایشان نوید کمترین مشکل در تامین مالی فازهای پارس جنوبی را میدهیم.
وی تصریح کرد: اگر مشکل مالی و تامین کالا نداشته باشیم تحقق برنامههای زمانبندی پارس جنوبی دور از دسترس نیست.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی در ادامه تاکید کرد: اما بزرگترین مشکل تاسیسات دریایی نه تامین مالی،نه تامین کالا و نه عملیات اجرایی است بلکه بزرگترین مشکل ما ممانعتها و محدودیتهای منطقه آزاد اروند و گمرک آن است چنانکه بعضی کالاهایی که با خون دل تهیه میشود 155 روز در منطقه آزاد اروند معطل شده و عوارض بسیار سنگینی روی آن وضع میشود.
نجفی با بیان اینکه با وجود تاکید وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت این مشکل هنوز برطرف نشده است گفت: بزرگترین تحریم ما نه توسط خارجی ها بلکه توسط منطقه آزاد اروند انجام میشود.
وی افزود: وزیر نفت در حال مکاتبه با رئیس محترم جمهور برای بیان تاثیر این مشکل بر پیشرفت پارس جنوبی هستند تا این مشکل یک بار برای همیشه حل شود.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد: به عنوان نمونه 598 عدد Bull valve فاز 12 که یکی از مهمترین فازهای پارس جنوبی محسوب میشود مدتهاست در گمرک اروند باقیمانده است.
نجفی افزود: در عین حال به عنوان مثال دیافراگمهای لاستیکی جکت فروزان سه ماه و نیم در گمرک اروند معطل ماند و پروژه را به تاخیر انداخت با وجود اینکه ما این دیافراگمها را با هواپیما حمل کرده بودیم که به جای یک ماه یک هفته زمان برای رسیدن آن به دست ما صرف شود اما محدودیتهای گمرک اروند اجازه نمیدهد.
وی با اشاره عوارض 1، 3 و گاه 15 درصدی گمرک اروند روی مواد اولیه این شرکت گفت: ما مشکلی با پرداخت عوارض نداریم اما این عوارض در قرارداد ما با POGC دیده نشده و هیات مدیره منطقه آزاد بنا به میل خود این عوارض را افزایش میدهد.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی تصریح کرد: اگر این محدودیتها ادامه یابد تاسیسات دریایی بر خلاف میل خود چارهای جز انتقال یاردهای شرکت از خرمشهر نخواهدداشت.
به گزارش فارس، نجفی افزود: جایگزین ما نیز منطقه ویژه پارس جنوبی در عسلویه است که به هیچ وجه مشکلات این چنینی ندارد و امکانات وسیعی نیز در اختیار ما خواهند گذاشت.
اختلاف منطقه آزاد اروند و تاسیسات دریایی برای عوارض گمرکی برطرف شد
.......