کد خبر: ۱۵۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۲

جبهه ضد جنگ با ایران در کابینه بریتانیا

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس این گزارشات تونی بلر احتمال همراهی لندن با واشنگتن در حمله به ایران را نفی نکرده ولی استراو با اتخاذ موضعی قاطع بریتانیا را از دخالت در اقدامات تهاجمی مبرا دانسته است . این اختلاف نظرها دودستگی پیش آمده در جریان حمله نظامی به عراق را یاد آوری می کند که اختلاف نظر پیرامون مشارکت بریتانیا در حمله به عراق موجب استعفای رابین کوک وزیر امور خارجه سابق این کشور شد و طی جنگ نیز شدیدترین انتقادات از بلر از ناحیه کوک بود .

وزير امور خارجه‌ي انگليس ماه پیش در پاسخ به سوالي در خصوص اقدام نظامي عليه ايران، آن را يك گزينه ندانست و تصريح كرد: هيچ كس اقدام نظامي در رابطه با ايران را مطرح نمي‌كند. هيچ‌كس و به هيچ وجه. اين مساله به هيچ وجه در دستور كار هيچ كسي قرار ندارد.

جک استراو درباره پرونده هسته ای ایران گفت: اين مساله‌اي است كه فقط مي‌تواند از طريق ديپلماتيك حل و فصل شود.

استراو حتی در واکنش به اظهارات جورج بوش که طي مصاحبه با تلويزيون اسراييل گفته بود تمامي گزينه‌ها روي ميز قرار دارد. استفاده از زور آخرين دستاويز هر رييس جمهوري است و شما مي‌دانيد كه ما در ماه‌هاي اخير براي تضمين امنيت كشورمان به زور متوسل شده‌ايم اظهار داشت : ما فكر نمي‌كنيم هيچ شرايطي موجود باشد كه تحت آن اقدام نظامي عليه ايران قابل توجيه باشد؛ اين بخشي از سياست خارجي انگليس نيست.

هرچند تونی بلر تاکنون به صراحت از همراهی با امریکا در حمله نظامی به ایران جانبداری نکرده است اما استراو با تاکید بر موضع خود ائتلافی درون کابینه ای ایجاد کرده است و تاکنون وزرای دفاع و ایرلند شمالی مواضعی مشابه استراو اتختذ کرده اند .

جان ريد وزير دفاع انگليس هفته جاري به "اسكاي نيوز" گفته بود كه اقدام نظامي عليه ايران به‌عنوان يك راه حل درباره برنامه هسته‌اي تهران در دولت بحث نشده است.

ريد افزود: هيچ فردي در دولت انگليس درباره اقدام نظامي عليه ايران حرفي نزده است.

"پيتر هين" وزير ايرلند شمالي نیز به ایندیپندنت گفت : فكر نمي‌كنم حمله‌اي به ايران صورت گيرد و يقينا ما در چنين حمله‌اي شركت نخواهيم داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین