کد خبر: ۱۵۵۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹

از وعده دو و نیم میلیون شغل تا بودجه 24 میلیارد دلاری واردات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر قرار باشد در يك سال در درون كشور بيش از دو و نیم ميليون شغل ايجاد شود، لازمه آن اين است كه از همين 24 ميليارد دلاري كه براي واردات در نظر گرفته شده است، بهره گیریم. 

در سال توليد ملي، كار و سرمايه ايراني، دولت 24 ميليارد دلار براي واردات در لايحه بودجه سال 91 در نظر گرفته است. از سوی دیگر، معاون پارلمانی رییس جمهور وعده ایجاد دو و نیم میلیون شغل در سال 91 را داده است، حال آن که حمایت از تولید داخلی برای رسیدن به ایجاد شغل نیازمند سرمایه‌گذاری است و واردات بی‌رویه بر خلاف این سیاست اعلام شده معاون رییس جمهور است؛ هرچند سال گذشته (90) وعده ایجاد همین میزان شغل داده شد، ولی به نظر کارشناسان، چنین وعده‌ای محقق نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي، نماينده مردم بيرجند و درميان در این باره به خبرنگار ما گفت: تخصيص بودجه براي واردات مقابله با توليد ملي است، چراكه اگر بخوهیم توليد ملي افزايش پيدا كند، بايد اين اعتبار را به توليد‌كنندگان در بخش‌هاي كشاورزي و صنعت اختصاص داد تا آنها هم بتوانند توليد كنند.

وی افزود: همچنين اگر نياز ما جدي است و توليد امسال كشور نمي‌تواند پاسخگوي ما باشد تا مشكلات مردم برطرف شود، وضعيت ديگري حاكم است كه بايد به آن هم توجه كرد. در غير اين صورت، نظر مقام معظم رهبري افزايش توليد و حمايت از سرمايه و كار است. به همين دليل، بهترين كار اين است كه چنين اعتباراتي را در داخل كشور براي افزايش توليد به كار ببريم.

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: هر چقدر واردات ما افزايش يابد، در حقيقت وابستگي ما بيشتر شده است. با توجه به اين مسأله هر اندازه حركت ما به سمت توليد بيشتر باشد، موجب بهتر شدن شرايط كشور و مردم خواهد شد. به همين دليل، بهترين راه در اين زمينه، سرمايه‌گذاري در درون كشور است.

ابراهیمی درباره وعده معاون پارلماني رئيس‌جمهور مبنی بر ایجاد بيش از 5/2 ميليون شغل گفت: اگر قرار باشد در يك سال در داخل كشور، بيش از 5/2 ميليون شغل ايجاد شود، لازمه آن اين است كه از همين 24 ميليارد دلاري كه براي واردات در نظر گرفته شده است، استفاده كنيم. اين اعتبار رقم كمي نيست و اگر از همين 24 ميليارد دلاري براي سرمايه‌گذاري هزينه شود، مي‌توان به ايجاد اين مقدار شغل اميدوار بود.

وی درباره تأثیر محقق نشدن چنين وعده‌هايي در جامعه نیز اظهار داشت: اگر دولت و نظام وعده‌اي به مردم بدهند و اين وعده اجرايي و عملي نشود، چندين حالت پدید مي‌آيد. نخستين حالت اين كه برنامه‌ريزي انجام و تلاش هم شده، اما بخشي از اهداف محقق و بخشي ديگر محقق نشده است. بايد اين را صادقانه به مردم توضيح داد كه ما در دستيابي به اين هدف تا اين اندازه موفق بوده‌ايم. اين مشكلي درست نمي‌كند. اما اگر وعده‌اي داده شده و نتيجه‌اي به دست نيامد، موجب نگراني و بي‌اعتمادي مردم مي‌شود. همين امر آينده ناامیدکننده‌ای را به جامعه منتقل مي‌كند و اين براي كشور خوب نيست.

محمدرضا صابری، نماينده مردم نهبندان و سربيشه نیز درباره وعده جديد دولت براي ايجاد 5/2 ميليون شغل در كشور در سال‌ جاري تأكيد كرد: همين مسأله براي ما نيز سؤال است كه از زمان برگزاري انتخابات اين مسأله را جويا هستيم.

وی افزود: اکنون در استان خراسان جنوبي اعلام شده كه نرخ تورم زير 10 درصد است، اما نمي‌توان اين آمار را پذیرفت، چراكه هرجا مي‌رويم، می‌بینيم مردم از بيكاري در عذابند.

به گزارش تابناک،صابري درباره تأثير منفي چنين وعده‌هايي در اذهان مردم نيز يادآور شد: چنين وعده‌هايي كه محقق نمي‌شوند، در ذهن مردم اثر منفي به جاي مي‌گذارد؛ افزون بر اين‌كه دولت هم در ذهن مردم بد مي‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین