آفتابنیوز : آفتاب: انسان ها براي رسيدن به كمال حقيقي و تقرب به بارگاه الهي بايد افرادي را به عنوان سرمشق و الگو در زندگي انتخاب كنند كه تمام اصول انساني را رعايت كرده و به كمال حقيقي نايل شده باشند.والاترين و برترين مصداق اين افراد، رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم مي باشند. ايشان به تصريح قرآن كريم رحمت الهي براي تمام انسان ها هستند. پروردگار متعال مي فرمايد:«و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين»ما تو را جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم.همچنين خداوند در آيه اي ديگر مي فرمايد: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ» [1]. به بركت رحمت الهى در برابر آنان نرم و مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مىشدند ، پس آنها را ببخش .با توجه به اهميت اين مسئله لازم است گوشه اي از رفتارهاي اخلاقي و اجتماعي مورد بحث قرار گيرد.
ريشههاى رفتار رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم يكي از رفتارهاي برجسته ي. پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم عدل محوري و دادگسترى مي باشد . از سلوك رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم برداشت مىشود اين است كه همه مردم حق دارند عدالت را از رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم مطالبه كنند . پيامبراكرم صلىاللهعليهوآلهوسلم نيز به عنوان رهبر جامعه اسلامى با روى گشوده برخورد نموده، پاسخ اين مطالبه مردمى را مىدهند . در نتيجه رسول گرامى اسلام صلىاللهعليهوآلهوسلم به عنوان سفير الهى، به وضوح هدف خداوند متعال از فرستادن انبياء عليهمالسلام را پياده نموده وخود را در مقابل مطالبه مردمى براى عدالت ، پاسخگو مىدانند.
ابلاغ پيام خداوند بدون اعمال ظلم رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم وظيفه داشتند آنچه را از خداوند متعال به ايشان رسيده بود بدون هيچ تغييرى به مردم برسانند ؛ امّا براى انجام اين عمل ، هرگز به ظلم و ستم يا بهرهگيرى از قدرت رو نياوردند ؛ چرا كه خداوند از ايشان چنين نخواسته بود . ايشان براى رساندن پيام الهى هيچ تبعيضى قائل نشدند و دستور يافتند كه خود را همچون آنان بدانند . تمام كوشش پيامبر صلىالله عليهوآله وسلم اين بود كه احساس امتياز و برترى ميان خود و مردم را بر طرف كنند و آثار كبريايى و جبّاريت را از مباحث عظمت معنوى ومقام نبوّتش دور نمايند .خداوند سبحان از زبان رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم مىفرمايد : «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ»[2] . بگو من هم بشرى مانند شما هستم ، تنها به من وحى مىشود . همه اصحاب رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم اجراى عدالت صحيح را با چشمان خودشان مشاهده مىكردند . پيامبرى كه خدا برگزيده و مقام خاتميّت را از ميان همه انبيا عليهمالسلام، به ايشان بخشيده ، همه آثار و علائم برترى جويى خويش را كنارمىگذارد و به حكم قرآن مىفرمايد : «من مثل شما هستم ، مادرم مثل مادران شما و پدرم نيز مانند پدران شما بوده و هيچ امتيازى بر شما ندارم .» ايشان با اين سيره مىخواهند اولين گام در درس عملى خود را بردارند و تفوّق و تمايز را كه زشتترين وزنندهترين نشانه ظلم به ديگران است ، از بين ببرند.
الگوهاى رفتارى با اندكى تأمّل و تدبّر در زندگى رسول گرامى اسلام صلىاللهعليهوآلهوسلم به رفتارهاى زيبا و خدا پسندانهاى از ايشان دست خواهيم يافت كه همه و همه نشان از روح بلند و آسمانى ايشان دارد و شايسته است شيعيان و پيروان واقعى حضرت بدين الگوها رو آورند و آنها را در رأس رفتار و اعمال خود قرار دهند . لذا خداوند متعال،ايشان صلي الله عليه وآله وسلم را اسوه اي نمونه براي تمام انسان ها معرفي مي نمايد و مي فرمايد:«لقد كان في رسول الله اسوة حسنة»[3]بي گمان براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيكويي بود.رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم در مورد شيوه ي رفتاري خود مي فرمايند: « خمسٌ لا أدعهنّ حتّى الممات ، الأكل على الحضيض مع العبيدوركوبي الحمارَ مؤكفا وحلبى العنزَ بيدي ولبس الصوفِ والتسليمَ على الصبيانِ لتكون سنّةً من بعدي »[4] . پنج چيز است كه تا هنگام مرگ از آن دست بر نمىدارم : 1 . روى زمين مىنشينم و با بردگان غذا مىخورم . 2 . بر چارپای بدون يراق و زين سوار مىشوم . 3 . با دست خودم بز را مىدوشم . 4 . لباس پشم مىپوشم . 5 . به بچهها سلام مىكنم تا بعد از من هم ديگران ياد بگيرند همين گونه عمل كنند . كسى كه شيوه رفتارى او با ديگران اين چنين است ، او مىتواند شعار عدالت خواهى دهد و پرچم مبارزه با ظلم را به اهتزار در آورد .پيغمبر صلىاللهعليهوآلهوسلم در مسير عدالت خواهى خويش هيچ لغزشى نداشتند ؛ چون مطابق با فطرتشان عمل مىكردند . تصوير رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم از عدالت يك فضيلت بشرى نيست ؛ بلكه تخلّق به اخلاق الهى است ؛ چون خدا عادل است ،عدالت را دوست دارد .
پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم و زن بيابان نشين در كتب معتبر روايتى از ابن مسكان با واسطه از حضرت امام جعفر صادق عليهالسلام نقل شده است :« مرَّت امرأةٌ بذية برسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم وهو يأكل وهو جالس على الحضيض ، فقالت يا محمّد صلىاللهعليهوآلهوسلم ! واللّه إنّك لتأكل أكل العبد وتجلس جلوسه ، فقال لها رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم : ويحك أيّ عبد أعبد منّي ؟ قالت : فناولني لقمةً من طعامك فناولها ، فقالت : لا واللّه الّتي في فمك ،فأخرج رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم اللقمة من فمه فناولها فأكلتها . قال أبوعبداللّه عليهالسلام : فما أصابها داءٌ حتّى فارقت الدّنيا روحها »[5] . روزى زن بد زبانى از كنار پيغمبر گذر كرد در حالى كه پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم روى زمين نشسته و مشغول غذا خوردن بودند . پس گفت : يا محمّد صلىاللهعليهوآلهوسلم ! به خدا سوگند همانند بردهها نشستهاى و غذا مىخورى و مثل آنها مىنشينى و بلند مىشوى . پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم فرمودند : كدام بندهاى را سراغ دارى كه بندگىاش از من بيشتر باشد ؟ آن زن عرض كرد : يك لقمه از آن نانى كه مىخوريد به من بدهيد . حضرت يك لقمه گرفتند و به دست آن زن دادند ، عرض كرد : نه يا رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم ! همان لقمهاى كه در دهانتان هست مىخواهم . حضرت لقمه را از دهان مبارك بيرون آوردند و زن آن لقمه را خورد . حضرت امام جعفر صادق عليهالسلام مىفرمايند : وى تا زنده بود هيچ بيمارى سراغش نيامد .
علاقه پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم نسبت به یاری دیگران يكى از رفتارهاى آسمانى رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم و نيز ائمّه اطهار عليهمالسلام اين بود كه هميشه و در همه حال به انسانها مدد مىرساندند و به اشكال مختلف آنان را يارى مىكردند . رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم مىفرمايند : « اُنصر أخاك ظالما أو مظلوما . قيل : كيف أنصرُه ظالما ؟ قال صلىاللهعليهوآلهوسلم :تحجزه عن الظلمِ ، فإنّ ذلك نصرُه »[6] . برادرت را يارى كن چه ظالم باشد و چه مظلوم . گفته شد : يارسول اللّه! ظالم را چگونه مىتوان يارى كرد ؟ حضرت فرمودند : يارى او اين است كه او را از ظلم كردن بازدارى .همچنين مىفرمايند : « إنّ النّاسَ إذا رأوا الظالمَ فلم يأخذوا على يديه ، يوشك أن يعمّهم اللّهُبعقابِه »[7] .اگر مردم ظالمى را مىببينند كه ظلم مىكند و جلوى او را نگيريدند ، نزديك است كه خداوند همه آن مردم را عذاب نمايد. رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم مىفرمايند : اگر دستگاهى و صاحب قدرتى ظلم كرد و دروغ گفت و ديگران هم او را تصديق كردند ، من از آنها بيزارم و آنها از من نيستند من هم از آنها نيستم ، حتّى اگر اسم مسلمان بر خودشان بگذارند . جامعهاى كه معاويه بر آن حكومت مىكند ، جايگاه ستم بر مردم است و داعيه مسلمانى هم دارد ، آيا واقعا اينها رهروان راه رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم هستند ؟ رسول اللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم با تمامى مظاهر ظلم به مبارزه برخاستند چه ظلمى كه با حركت ناپسند يا سخن زشت اتّفاق بيفتد وچه ظلمى كه ضمير پاك انسان منزّهى را آلوده كند . اميدواريم سيره ي عملى رسول اللّه صلي اللهعليهوآلهوسلم درس بزرگ وارزندهاى براى ما مدّعيان پيروى و رهروان واقعي ايشان باشد.
1.سوره آل عمران،آيه 59.
[2] . سوره كهف ، آيه 110 .
3.سوره احزاب،آيه 21.
[4] . أمالى صدوق قدسسره ، صفحه 72 .
[5] . بحارالأنوار ، جلد 63 صفحه 430 .
[6] . جامع السعادات ، جلد 2 صفحه 174 و از منابع اهل سنّت : كنز العمّال، جلد 3 صفحه 414 .
[7] . التمهيد ، جلد 24 صفحه 315 .
از شما مدیران محترم آفتاب نیز تشکر داریم.
جمعی از طلاب حوزه علمیه قم
خدا این فقیه بزرگوار را حفظ کند.