آفتابنیوز : آفتاب: *اوایل تیرماه یکی از فرماندهان نیروی انتظامی اعلام کرد که با زدن کراوات در بیمارستانهای خصوصی برخورد خواهد شد. احتمالا ایشان نمیدانستند که برخی از استادان هم کراوات میزنند و الا این را هم مطرح میکردند. در ادامه ممانعت از زدن کراوات در بیمارستانهای خصوصی، طرفداران این اقدام اعلام کردند که کراوات بهعنوان صلیب مسیحیت بوده و سمبل و نماد فرهنگ غربی است. بنابراین زدن آن را در اماکن عمومی که محل کار است به عنوان بخشی از تهاجم فرهنگی و متقابلا دفاع از فرهنگ ملی، ایرانی و اسلامی قدغن کردهاند.
* اقدام نیروی انتظامی از منظر صرف حقوقی پرسشهایی را مطرح میکند. جدای از ابعاد حقوقی و قانونی این اقدام، این استدلال که کراوات علامت صلیب مسیحیت و نماد فرهنگ و تمدن غرب است هم نکات بیشتری را مطرح میکند. بگذارید بحث را با نکات و اما و اگرهای حقوقی تصمیم نیروی انتظامی شروع کنیم. ابتداییترین بحثی که مطرح میشود از باب قانونی بودن یا درستتر گفته باشیم، مغایرقانون بودن این تصمیم است. نیروی انتظامی در حقیقت مامور اجرای قانون است. سوال کلیدی اینجاست که کدام مقام قانونی و اجرایی کشور جلوگیری از زدن کراوات را به نیروی انتظامی ابلاغ کرده است؟ براساس کدام بخش از قانوناساسی، مصوبات مجلس یا مصوبه هیات دولت، نیروی انتظامی وظیفه دارد که از زدن کراوات در بیمارستانهای خصوصی جلوگیری کند؟
* چه کسی گفته و براساس کدام ادله، کراوات سمبل صلیب و مسیحیت است؟ علیالقاعده اگر اینگونه میبود، مبلغان مسیحی، کشیشها، پاپ و کاردینالها همه باید کراوات میزدند تا تصلیب و مسیحیت را رواج دهند. اتفاقا در غرب از جمله افرادی که کراوات نمیزنند، اصحاب کلیسا هستند.
*اگر قرار شود که ما کراوات را به این اعتبار که غربی است و از غرب آمده، کنار بگذاریم در آن صورت یونیفرم نیروی انتظامی را هم براساس همان استدلال باید بگذاریم کنار، چون یونیفرم و پوشیدن آن هم غربی است. عباسمیرزا شاهزاده اصلاحطلب از جمله نخستین اقداماتش ایجاد ارتش مدرن در ایران بود و از آن مقطع بود که یونیفرم توسط مستشاران نظامی غربی به ایران آمد. اگر یونیفرم نیروی انتظامی را به عنوان غربزدگی بگذاریم کنار، راهحل، آن میشود که کت و شلوار را جایگزین آن کنیم. اما بدبختی آن است که کت و شلوار هم از غرب آمده. آنچه که ایرانی و متعلق به فرهنگ خودی بوده، سرداری، کلاهپوستی، شلوار نطنزی، البسه قبایل و عشایر مختلف، قبا و غیره است. حتی تصور اینکه نیروی انتظامی ملبس به البسه فرهنگ ایرانی و ملی باشد غیرممکن است. اگر خواسته باشیم خیلی جدی همه مظاهر غربی را از جامعه جمعآوری کنیم، در آن صورت پخش بازیهای فوتبال اروپا که میلیونها نفر از هموطنانمان با اشتیاق از نیمه شب تا ساعات اولیه بامداد مینشینند نگاه میکنند و فردایش هم در اداره، بازار و یحتمل در خود نیروی انتظامی با آب و تاب و ولع گلها را برای همدیگر تعریف میکنند، خیلی بیشتر اشاعه فرهنگ غربی است تا زدن کراوات. بماند پیتزا، همبرگر، رستورانهای «فستفود»، موبایل، سریالهای تلویزیونی و صدها فیلم غربی و آمریکایی که سالانه از تلویزیون خودمان پخش میشود یا در پردههای سینماهای شهرهایمان به نمایش گذاشته میشود، اینترنت و... همه را باید جمع کنیم.
البته اگه ادم .. داشته باشه یا غرض نداشته باشه؟
به نظر من تعصب در مورد هر چیزی اشتباه است
کاملا حرفهای شما منطقی است و برای عاقلان کفایت میکند
فقط یک نکته غرب کروات را از فرهنگ ایرانی عاریت گرفت چون خیلی منظم میکرد مردان را ولی ما فرهنگمون را گذاشتیم کنار و اونا ادامه دادن حالا میگیم آنها کروات را درست کرده اند واقعا بد هست که تاریخ کشورمون را نمی دونیم
هرچند که این پوشش از فرانسه به جاهای دیگر جهان رفت و فرانسویان نیز آن را در سال ۱۶۵۶ ،در زمان لویی چهاردهم از کروات ها گرفته اند .اما جالب است بدانیم کرواتها (کرواسی) در جنوب شرق اروپا در اصل گروهی از ایرانیان خراسان کهن بودند به نام خروات(خور آوات ) یا ( خور آباد) که به دلایلی به شبه جزیره ی بالکان کوچ کرده اند . اینان پارچه ی زیبایی را به گردن خود برای زیبایی می آویختند و این جامه به نام خودشان نامیده شد و امروزه در سراسر جهان پوشیده می شود .
نوئل مالکوم پژوهشگر نامی معنی این واژه را (دوستانه) گرفته است .اما بنده گمان می کنم ریشه آن همان (خورآباد) است . در حاشیه عرض کنم حتی واژه ی خرابات در اشعار فارسی نیز احتمالاً باز همین خورآباد است . این واژه هنوز در میان مردم کرد کرمانشاه و ایلام به صورت خـوَرآوا کاربرد دارد .
پژوهشگر انگلیسی ، نوئل مالکوم در کتاب خود به نام “تاریخچه مختصر بوسنی” پژوهش ارزشمندی در مورد پیوندهای ایرانیان و گذشته مردمان یوگسلاوی پیشین انجام داده است.
وی در این کتاب مینویسد: “واژه کراوات ، یا هراوات (Hravat) در زبان صربی” ریشه در این زبان ندارد. این واژه از شبیه به نامی ایرانیست که که در لوحی سنگی در ناحیه یونانی نشین جنوب روسیه پیدا شده است.
یکم تحقیق کنید خوب است
.
.
.
.
کراوت نزنید ولی برید اختلاس کنید
کراوات نزنید ولی برید از بیمه اختلاس کنید
هیچ اشکالی نداره ولی شرط این اختلاسها .......
با سلام و احترام
مطلب جالبی بود در تائید صحبتهای شما خور به معنی خورشید و نور از آئین های کهن گرفته شده و خور اسان به معنی جایی که زود تر نو یا خور بر آن نمایان میشود میباشد خور آباد به معنی جای بی سقف که خورشید بر آن میتابد است و به مکان های نیمه ویران میگفتند البته جمعی در آن میان بودند که به خراباتی معروف بوده که به سخن یا می گساری میپرداخته اند
در مورد لباس تزئینی کروات هنوز در خراسان در پوشش سنتی پارچه ای به گردن بسته میشود که تا شال کمر ادامه دارد و عموما سرخ رنگ است کروات ها هم همان لباس سنتی خود را میپوشیدند که مورد استقبال فرنگیان قرار گرفته است شاید به دلیل زیبایی یا پاکیزگی خودشان یا نوع و تنوع پوششان
موفق باشید