کد خبر: ۱۶۴۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹

همسرم مشكل روانی دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور: سالن انتظار بخش معاينات روان‌پزشكي مملو از جمعيت است زن و مرد، پير و جوان و حتي كودكاني كه براي معاينه منتظر اعلام نامشان هستند. مراجعين بخش روان‌پزشكي قانوني برخلاف ديگر اتاق‌هاي معاينات پزشكي قانوني وضعيت جسماني ظاهراً سالمي دارند اما چهره هر يك از آنان بياتگر مشكلاتي است كه در اين بخش به دنبال چاره اي براي آن هستند. عده‌اي از افراد حاضر در سالن هم متهم يا محكوماني هستند كه به همراه يك مامور براي كمك در صدور حكم و يا بررسي سلامت روانيشان به پزشكي قانوني ارجاع شده‌اند.

اما در اتاق معاينه خبري از اين ازدحام جمعيت نيست و تنها تعدادي از بيماران با صداي بلند در حال بيان وضعيتاشان براي پزشك هستند. در اين اتاق روان‌پزشكان و كارشناسان روان‌شناسي مشغول معاينه بيماران و بررسي انبوهي از پرونده‌ها هستند كه روي ميزشان قرار دارد.

خانم دكتر پرونده‌اي را برمي دارد و از منشي مي خواهد كه خانم و آقاي ..... را به داخل فرا بخواند؛ تا آمدن آنان نگاهي به پرونده مي اندازد، زن و مرد جواني وارد مي شوند، سلام مي كنند و روي صندلي هاي مقابل ميز دكتر مي نشينند.

دكتر با درخواست شرح حالي مختصر سئوالاتش را شروع مي كند:

زن چهره بهت زده اي دارد و در مقابل سئوال دكتر پاسخي نمي دهد، با چشماني كه انگار از تعجب بازمانده فقط به دستان دكتر كه پرونده اشان را ورق مي زند خيره شده. اما مرد مرتب حرف مي زند آنقدر سريع كه دكتر ناچار است سئوالاتش را چند بار تكرار كند. مرد برخلاف همسرش چندان آرام به نظر نمي رسد و اصرار دارد تصوراتش را به حاضران اثبات كند.

مي گويد: "همسرم مشكل رواني دارد و مي خواهم طلاقش بدهم، قرص مي خورد و اگر داروهايش را فراموش كند ممكن است هر كاري از او سربزند."

در پاسخِ خانم دكتر كه مي پرسد مثلاً چه كاري؟ مي گويد: "خاله اش هم مشكل رواني داشت خودكشي كرد او هم حتماً مثل خاله‌اش است ديگر."

زن همچنان ساكت است و نسبت به گفته هاي مرد بي تفاوت.

مرد ادامه مي دهد: "خانم دكتر زن من يه سقط داشته كه بعد آن مشكل روانيش بيشتر شد اما قبل از آن هم سالم نبود."( با اشاره نشان مي دهد كه يعني همسرم د.... است).

با گفتن اين جمله زن سكوتش را مي شكند كه" نه خانم دكتر من بعد از سقطم كمي مشكل عصبي پيدا كردم، اما....

مرد حرفش را قطع مي كند و بدون آنكه به همسرش نگاه كند، مي‌گويد: نه تو از قبل مشكل داشتي.

دكتر با ادامه سئوالاتش مانع جدال آن دو مي شود، اين بار از زن مي پرسد: مشكلت چيست؟

مي گويد:" اين مي خواد من رو طلاق بده و مهريه‌‌ام رو نده به همين خاطر داره همه جا رو پر مي‌كنه كه من ديوانه ام. من فقط بعد از سقطم كمي عصبي شدم البته دارو مصرف مي كنم ولي مشكل رواني ندارم."

مرد پوزخند مي زند و مرتب لبهايش را مي جود.

دكتر سوالاتش از زن را ادامه مي دهد و او با آرامش پاسخ مي دهد، بعد از آن دكتر رو به مرد مي گويد: به نظر نمي رسد همسرتان مشكل رواني حادي داشته باشد.

مرد در حالي كه از صندليش نيم خيز شده پاهايش را تند تند به زمين مي كوبد" چرا مشكل دارد من با او زندگي مي كنم، من مي دانم."

دكتر از آنان مي خواهد بيرون اتاق منتظر پاسخِ نامه اشان بمانند. زن تشكر مي كند و از اتاق خارج مي شود و مرد همچنان در اثبات بيماري همسرش براي حاضرين توضيح مي دهد.

گزارش بالا تنها يك مورد از ده ها مراجعه بخش روان‌پزشكي قانوني اداره كل پزشكي قانوني استان تهران است كه روزانه براي رسيدگي به پرونده هاي خود در اين بخش حضور مي يابند. علت مراجعه افراد به بخش روان‌پزشكي قانوني موضوعات گوناگوني است كه اختلاف زوجين و بررسي برخي زمينه‌هاي روان‌شناسي در اين زمينه از جمله اين موضوعات محسوب مي شود.

پرونده‌هاي مربوط به اختلاف زن و شوهر عمدتاً از دادگاه خانواده و يا در صورت زد و خورد از كلانتري به پزشكي قانوني ارجاع مي شود البته در مواردي كه موضوع جنون يكي از طرفين مطرح باشد، ممكن است نامه از دفتر امور محجورين (اداره سرپرستي) نيز به پزشكي قانوني ابلاغ شود.

در اين موارد زوجين با ارائه تمامي مستندات به پزشكي قانوني مراجعه مي كنند. پس از بررسي پرونده اين افراد و مطالعه سوابق و مستندات مربوط، روان‌پزشكان قانوني ضمن گفت و گو با افراد و گرفتن شرح حال،‌آنان را براي يك دوره زوج درماني، معاينه و انجام آزمون‌هاي روان‌شناختي به مراكز مشاوره معرفي مي كنند.

افراد پس از گذراندن اين دوره درمان، مجدداً به پزشكي قانوني ارجاع مي شوند كه در نهايت پزشكي قانوني نظر كارشناسي اش را براي مرجع اوليه ارسال مي كند.

يادآور مي شود طول زمان رسيدگي به اين پرونده ها بسته به همكاري زوجين و مدت دوره درمانيشان از چند روز تا چند ماه متغير است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین