کد خبر: ۱۶۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌‌های صبح امروز

مشايي و درد زايمان «فراگفتمان جديد ايران»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داستان‌های ارز و مرغ، تدابیر و فراز و فرودهای آنها، در کنار جنجال‌های برکناری مرتضوی که تازه انگار نخستین شعله‌های آن روشن شده، در کنار اظهارنظر یکی از یاران آقای خاص دولت درباره علت سکوت وی، بخش‌هایی از مطالب مهم روزنامه‌های صبح امروز ایران بود.

تشکیل قرارگاه جنگ‌های‌ نامنظم اقتصادی در دولت

نظام ارزی کشور همچنان خبرساز است و هر روز در این زمینه، خبری جدید بر خروجی رسانه‌های کشور قرار می‌گیرد. تنظیم مقررات جدید ارزی، حدف ارز مسافرتی، اولویت‌بندی در تخصیص ارز و شایعه حذف ارز دانشجویی و... از جمله اخباری بود که در چند روز گذشته در رسانه‌ها مطرح شد. از همین ‌روی، به تازگی رئیس کل بانک مرکزی، از تشکیل قرارگاه جنگ‌های‌ نامنظم اقتصادی در این بانک ‌خبر داده‌ و گفته ‌است که ارز باید تک‌نرخی باشد.

به این ترتیب، موضوع ارز که چند روزی است در صفحات اقتصادی روزنامه‌های پیاپی به آن پرداخته می‌شود، به موضوع روز برخی از روزنامه‌های امروز بدل شد؛ روزنامه جهان صنعت در گزارش یک خود در این باره نوشته است: «دولتی‌ها بار دیگر بر تک نرخی شدن ارز تأکید کردند. رییس کل بانک مرکزی که یکی از مدافعان ارز تک‌نرخی است، گفت که کمبود منابع ارزی نداریم و در حال مدیریت کردن ارز هستیم. بهمنی با بیان اینکه حذف ارز مسافرتی به دلیل ضعف منابع ارزی نیست، حذف ارز دانشجویی را تکذیب کرد و افزود: ارز دانشجویی و درمان را حذف نکرد‌ه‌ایم و نخواهیم کرد. رییس کل بانک مرکزی، روز گذشته در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون اصل «۹۰» و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص مدیریت تحریم‌ها اظهار داشت: باید همه نهاد‌ها و سازمان‌ها علی‌الخصوص مجلس و دولت، یک مدیریت واحد برای اداره تحریم‌ها داشته باشند و لازم است برای اداره امور در زمان تحریم از قوانین و مقررات خاص استفاده کنیم و نه از قوانین عادی».

همچنان توصیه‌ها حکایت از نخوردن مرغ دارد!

پس از آیت‌الله مکارم شیرازی و سخنان هفته گذشته امام جمعه مشهد، این بار آقای حجت‌الاسلام آقاتهرانی، نماینده مجلس هم به مردم توصیه کرد که مرغ نخورند. این در حالی است که روزنامه دولت ادعا می‌کند، بهای مرغ در ایران سقوط آزاد را آغاز کرده است!

ایران مدعی شد: میانگین قیمت مرغ که هفته گذشته در تهران ۷۵۰۰ تومان بود، دیروز به ۵۵۰۰ تومان کاهش یافت و اینکه تدابیر دولت سودجویان را ناچار به عقب نشینی کرد.

این روزنامه همچنین نوشت: «قیمت مرغ سرانجام در سایه تدابیر دولت با سقوطی معنادار به سطح منطقی نزدیک شد و التهاب بازار فرو نشست. میانگین قیمت مرغ در شهر تهران که هفته گذشته، هفت هزار تا ۷۵۰۰ تومان بود، دیروز به ۵۵۰۰ تا شش هزار تومان رسید».

ایران در ادامه گزارش خود مدعی شد که قیمت مرغ در میادین ۵۲۰۰ تومان است و وعده داد که منتظر کاهش بیشتر قیمت مرغ هم باشید.

اما روز گذشته مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و نماینده مجلس حامی دولت که از نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی هم هست، مصاحبه مفصلی با ایسنا انجام داد که در آن افزون بر توصیه‌هایی که درباره حجاب برای دولت داشت، در خصوص داستان این روزهای مرغ هم گفت: «من معتقدم نباید فرار روانی کنیم. اگر الان به هر دلیل تحریم پیش آمده، یا با بی‌تدبیری یا اشتباه دولت و مجلس، مرغ در بازار نیست، ‌ملت به دشمن علامت منفی نشان ندهد. اگر یک هفته مرغ نخوریم، زمین به آسمان نمی‌آید. غذای اصلی ما هم نان یا برنج است و می‌توانیم غذای دیگری بخوریم تا موضوع حل شود و حل هم خواهد شد».

مصاحبه آقا تهرانی و به ویژه پرداختن وی به موضوع حجاب و قیمت مرغ برای روزنامه‌های اصلاح‌طلب جذاب بود و دو روزنامه اعتماد و آفتاب یزد در صفحات سیاسی خود با جزییات فراوان به بازتاب مصاحبه روز گذشت آقا تهرانی پرداختند.

داستان ادامه‌دار مرتضوی

همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، اعلام حکم دیوان عدالت اداری درباره سعید مرتضوی، حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشت و رد پای این حاشیه‌ها را می‌توان در صفحات امروز روزنامه‌های ایران، خورشید و اعتماد دید.

اعتماد در گزارشی با نام «رأی برکناری مرتضوی لازم‌الاجراست»، به اظهارنظرهای روز گذشته دیوان عدالت اداری و روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی پرداخته است. اعتماد در گزارش خود نوشت: «رأی دیوان عدالت اداری به برکناری مرتضوی، ابتدای هفته آینده ابلاغ و از‌‌ همان زمان لازم‌الاجرا خواهد بود. واکنش سازمان تأمین اجتماعی به رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم صلاحیت هیأت عمومی دیوان در رسیدگی به موضوع انتصاب مرتضوی، باعث شد رییس دیوان عدالت اداری، بار دیگر بر غیرقابل تجدیدنظرخواهی رأی صادره تأکید کند. روز گذشته، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری، در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه آیا رأی صادره درباره پرونده سعید مرتضوی، قابل تجدیدنظرخواهی است یا خیر، گفت: رأی هیأت عمومی قابل تجدیدنظرخواهی نیست، مگر اینکه به موجب قانون یا رأی دیگری از هیأت عمومی نقض شود. به گفته او در غیر این صورت، رأی صادره غیرقابل تجدیدنظرخواهی و غیرقابل نقض است. رییس دیوان عدالت اداری درباره اینکه این رأی از چه زمانی لازم‌الاجرا خواهد بود، گفت: آرای صادره بعد از ابلاغ لازم‌الاجرا هستند».

روزنامه خورشید اما تیتر یک خود را به ادامه حضور مرتضوی در تأمین اجتماعی اختصاص داده و نوشته است: «روند خدمت در تأمین اجتماعی ادامه دارد، دعوت مرتضوی از نخبگان» و روزنامه ایران هم در گزارشی در صفحه اجتماعی خود، از ابهامات حقوقی در رأی دیوان عدالت اداری علیه مرتضوی سخن گفته است.

دلیل سکوت مشایی، درد زایمان «فراگفتمان جدید ایران» است

اعتماد در صفحه باشگاه سیاست خود به انتشار بخش‌هایی از نامه عبدالرضا داوری، رییس سابق صندوق بازنشستگی مس ایران ـ که در حمایت از اسفندیار رحیم ‌مشایی نگاشته شده بود ـ پرداخت.

این روزنامه نوشت: «وی در یادداشتی که در سایت مؤسسه ایران، مءسسه مطبوعاتی تحت نظارت علی‌اکبر جوانفکر منتشر کرده، نوشته است: این روز‌ها که برای تدریس و پژوهش به دانشگاه می‌روم و موجی از اقبال دانشجویان و اساتید با گرایش‌های مختلف را نسبت به اندیشه‌ها و منش مهندس مشایی مشاهده می‌کنم، به انقلاب اسلامی باورمند‌تر می‌شوم که چنین ظرفیت‌های عظیمی را در تولید فکر و اندیشه مهیا کرده است.

داوری در یادداشت تجلیلی خود نوشته است: منظومه فکری مهندس مشایی، نقطه پایان تمامی دوگانه‌انگاری‌های کاذب و نفی پولاریزاسیون و قطبی‌سازی عرصه عمومی جامعه ایران در ۱۵۰ سال اخیر است. اگر از نهضت مشروطه تا نهضت ملی شدن نفت، از خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ و از فروردین ۵۸ تا خرداد ۶۸ و از شهریور ۶۸ تا خرداد ۷۶ و از خرداد ۷۶ تا تیر ۸۴ و از تیر ۸۴ تا دی ۸۸ همواره دوگانه‌انگاری‌های کاذب سنت و تجدد، ایران و اسلام، مذهب و دانش، تعهد و تخصص، توسعه و ارزش، آزادی و عدالت، عوام و خواص و.... موانعی را در مسیر پیشرفت جامعه ایرانی ایجاد کرده‌اند، مهندس مشایی با بهره‌گیری از اندیشه قرآنی علامه طباطبایی و کاربست اندیشه عرفانی محی‌الدین عربی، رویکرد نوینی را در میان طیف‌های فکری انقلاب اسلامی برانگیخته است که تضاد‌ها و دوگانه‌انگاری‌های کاذب را در درون خود حل و هضم می‌نماید، به ویژه آنکه در عصر جهانی شدن و اعمال شدید‌ترین نیروهای مرکزگریز بر جوامع امروزین، چنین رویکردی که انسجام درونی یک جامعه را نسبت به سایر رویکردهای رقیب افزایش داده و از خط‌کشی‌های کاذب پرهیز می‌کند، بهترین ابزار را برای صیانت از جامعه در اختیار مدیریت ارشد نظام قرار می‌دهد.

داوری در بخش دیگری از یادداشت ‌خود آورده است: با تلاش و صبر مشایی، فراگفتمانی در حال بروز و ظهور است که تمام گفتمان‌های سی سال اخیر را در درون خود هضم نموده و گفتمان دهه‌های آینده انقلاب را متولد خواهد ساخت و البته تصور می‌کنم سکوت آقای مشایی نیز در برابر حجم وسیع حملات و تخریب‌ها به آن دلیل است که ایشان هم این دوره تاریخی را حامل دردهای زایمان فراگفتمان نوین جامعه ایران دانسته و آن را گذرا و بی‌اثر تلقی می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
0
0
واقعیت روگفتن،ای کاش بیشتر این مباحث باز میشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین