کد خبر: ۱۶۷۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴

کوپن بازمی‌گردد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: مطالعاتی برای کوپنی کردن برخی اقلام در سازمان بسیج اقتصادی درحال انجام است. 

کوپن به اقتصاد ایران بازمی‌گردد، اما این بار در قالب «کارت الکترونیک».

کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی را در دست تدوین دارد که در صورت تصویب نهایی منجر به سهميه‌بندی کالاهای مصرفی و عرضه آنها از طریق کارت الکترونیک می‌شود.

این برنامه که در قالب طرح 9 ماده‌ای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای اقتصاد مقاومتی است، در حال حاضر در مرکز پژوهش‌های مجلس در دست بررسی و قرار است هفته آینده نیز با دو فوریت در صحن مجلس به را‌گیری گذاشته شود.

دی ماه پارسال بود که ماموریت ستاد بسیج اقتصادی، نهاد توزیع‌کننده کوپن در کشور، به دلیل آغاز قانون نقدی کردن یارانه‌ها و همچنین پایان بودجه ستاد پایان یافت. در آن زمان تصور می‌شد که کالابرگ با بازار ایران خداحافظی کرده است؛ اما باقی ماندن شاکله ستاد بسیج اقتصادی با وجود پایان یافتن مسوولیت آن راه را برای زنده کردن نظام توزیع کوپنی کالاها بازگذاشت.

ستاد بسيج اقتصادي كه طی سال‌های گذشته به ویژه در دوران 8 ساله جنگ تحميلي، مسوول توزيع و تصميم‌گيري در مورد كالابرگ بود و درآمدهاي خود را از طريق عوايد توزيع كالابرگ تامين مي‌كرد، به خاطر نقدي شدن يارانه‌ها دچار نابساماني ساختاري شد تا جايي كه حتي پرداخت حقوق كارمندان اين ستاد با تاخير و تعليق همراه شد و اعتراض آنها را به دنبال آورد؛ اما در آن زمان از آنجا كه هنوز تكليف نظام كالابرگ مشخص نبود، برخي احتمال از سرگيري هر چند محدود اقتصاد كوپني را مي‌دادند؛ بنابراين اين ستاد با وجود مشكلات به فعاليت خود ادامه داد.

حالا ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: در شرایط فعلی جامعه، در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید کالابرگ به اقتصاد بازگردد.

او در مورد جزئیات طرح جدید مجلس به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: سهمیه‌بندی و توزیع کالاهای اساسی از طریق کالابرگ در قالب طرح 9 ماده‌ای مجلس در حال بررسی است.

به گفته او درعین حال که باید نظام توزیع ارز دولتی به نفع کالاهای اساسی ساماندهی شود توزیع کارت الکترونیک و اختصاص سهمیه‌ای مشخص به خانوارها برای دریافت کالاهای اساسی از ملزومات اقتصاد مقاومتی است.

در صورت تصویب طرح جدید رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که پیش از این با طرح 3 نرخی کردن ارز خبرساز شده بود، کالاهای اساسی در تمام مراحل ترخیص تا توزیع ردیابی می‌شوند و متخلفانی که با وجود دریافت دلار دولتی اقدام به فروش کالاها با قیمت‌های بالا می‌کنند، دو برابر قیمت ارز دولتی جریمه پرداخت می‌کنند.

مجلس در طرح خود برای بازگرداندن کوپن به اقتصاد ایران آنقدر جدی است که با ارسال نامه‌ای به وزارتخانه‌های مربوطه و بانک مرکزی نظر این نهادهای مرتبط را نیز جویا شده است. بر اساس این طرح شورای عالی اقتصاد با حضور مسوولان قوای سه‌گانه تشکیل و در مورد جزئیات اقتصاد مقاومتی تصمیم‌گیری می‌شود.

فتحی پور برای تاکید بر اجرایی بودن طرح خود به فعال بودن ستاد بسیج اقتصادی اشاره و این را به منزله فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای توزيع اجناس از طریق کوپن عنوان می‌کند.

آمادگی ستاد بسیج اقتصادی برای توزیع کوپن

با این وجود حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت كه در مورد بازگشت دوباره کوپن به نظام توزیع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر ستاد بسیج اقتصادی وظیفه اجرایی ندارد و فقط برای تسویه حساب‌های گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

او نیز در عین حال به انجام برخی مطالعات در این زمینه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ستاد بسیج اقتصادی به تازگی مامور انجام تحقیقاتی روی 3 کالای اساسی مرغ، گوشت و برنج شده است تا در صورت لزوم به صورت کوپنی توزیع شوند.

به گفته او هر زمان نیز که نیاز به ورود کوپن به چرخه توزیع احساس شود به راحتی ستاد بسیج اقتصادی فعال شده و زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شود.

رادمرد با این توضیحات تاکید می‌کند که در حال حاضر نیازی به سهمیه‌ای کردن کالاها نیست و فعلا کالا به میزان مورد نیاز کشور وجود دارد.

سابقه کوپن در ایران

سابقه ورود کوپن به اقتصاد ایران به ابتدای دهه 1360 برمی‌گردد که ستاد بسیج اقتصادی با توجه به شرایط خاص کشور تشکیل شد. کوپن‌های مرحله اول تا هشتم زیرنظر ستاد بسیج اقتصادی کشور مستقر در نخست وزیری چاپ و با همکاری بانک صادرات توزیع می‌شد.

کوپن‌های ارزاق عمومی 10 نوع بود و از آن زمان توزیع شد تا در صورت لزوم کالاهایی که ممکن بود به علل مختلف کم یا گران عرضه شود، سهمیه‌بندی شود.

به گزارش جهان،با پایان یافتن جنگ و عادی شدن شرایط اقتصادی کشور، لزوم ادامه فعالیت ستاد بسیج اقتصادی به صورت گسترده منتفی شد و بر همین اساس، وظایف اجرایی این ستاد به وزارت بازرگانی انتقال یافت. از اوایل دهه 1360 تاکنون نیز 13 مرحله کالابرگ منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
سلام ، با توجه به گرانی ها و فعالیتهای بیش از انداره دلالان و
خیانت بعضی از کاسبها و مغازه داران ، خیلی خوب است که این
کوپنها ، دوباره برقرار شوند .
هم وسیله ای برای تعادل قیمتها است و هم اینکه ، درخیلی از روستاها و شهرهای دور افتاده ، با این قیمتها ، اجحاف به خیلی ازمستضعفین می شود . و این کوپنها ، می توانند حداقل ، برایشان کمی آذوغه ساز باشد و کمی دستشان بازتر شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
با سلام :
با توجه به گرانی ارزاق عمومی ، دولت می تواند خیلی کارشناسانه و با توجه به صلاحدید همه مردم ، قسمتی از یارانه ها را در قالب این کوپنها ، به طور مجانی در اختیار مردم قرار دهند .
و البته فروشگاههای شبانه روزی برای این اقلام گذاشته تا مردم
در صفها هم گرفتار نشوند . به خودی خود ، تمامی قیمتها ،
پایین می آید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
تو رو خدا بس کنید این حرفها رو همون موقع هم که کوپن بود فقط به عشایر میدادن و استان تهران و قم و اینها مثلا" ما که استان فارس بودیم سالی یه بار روغن میگرفتیم و یه بار شکر تازه اگه گیرمون میومد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
نسلي كه با كوپن بدنيا آمد و با كوپن از دنيا خواهد رفت
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
لابد برای کسایی هم که بچه زیادی کوپن بیشتری در نظر خواهندگرفت
آخه چقدر تناقض فکری- عملی - گفتاری ....چی با چی می خونه ؟منطق و عقلانیت کجای این دعوا قرار گرفته؟
قراره چی رو ثابت کنیم ؟
...........
نمیخواد تایید کنید برا دل خودم نوشتم دی:
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
من پوزش می خوام بلد الان نمیتونم خیل ی کلاسیک و قلمبه سلمبه حرف بزنم ولی خیلی واسم جالبه اگه ما کوپن رو برداشت تا سوبسید رو مستقیما به مرم بده الان چرا میخواد سوبسید رو بگیره همون کوپن ها رو بده...!!!!
اگه نظام اموزشی کشور در زمان قبل انقلاب بد بود چر الان دوباره همون طوریش کردند؟
اگه سه صفر پول نیاز بود چرا میخواستند برش دارند؟
اینجا چه خبره؟
اول یه جاده ای رو آسفالت میکند بعد 20 تا سازمان میاد میکنه جاده رو همونطری ولش میکنه میره؟
این عملکرد دولت منو یاد این جک میندازه :

وسط یه شهری یه چاهی بوده، ‌هی ملت می‌افتادن توش،‌زخم و زیلی می‌شدن. میان تو شهرداری یک جلسه برگذار می‌کنن که واسه این مشکل یک راه حلی پیدا کنن. یکی از مهندسا پا میشه میگه: یافتم! ما یک آمبولانس می‌گذاریم بغل این چاه، ‌هرکی افتاد توش رو سریع ببره بیمارستان. ملت همه هورا می‌کشن..آفرین! ایول! دمت گرم!‌ یک مهندس دیگه پا میشه میگه: الحق که همتون نفهمید!‌ آخه اینم شد راه حل؟! ملت میگن، خوب تو میگی چی‌کار کنیم؟ یارو میگه: بابا تا اون آمبولانس طرف رو برسونه بیمارستان، که بدبخت جون داده. ما باید یک بیمارستان کنار این چاه بسازیم، که همه بهش سریع دسترسی داشته باشن! ملت دیگه خیلی حال می‌کنن، کف می‌زنن سوت می‌کشن، که ایول بابا تو چه مخی داری!‌ یهو یه مهندس دیگه پا میشه میگه: الحق هرچی بهمون میگن خر، حقمونه! آخه این شد راه حل؟! این همه خرج کنیم یک بیمارستان بسازیم کنار چاه که چی بشه؟ مردم تعجب می‌کنن،‌میگن: خوب تو میگی چیکار کنیم؟ یارو میگه: بابا این که واضحه، ما این چاهو پر می‌کنیم، میریم نزدیک یک بیمارستان یک چاه می‌زنیم!


اول هزینه میکنن بعد میان تحقیق میکنن ببینن این کار عملی هست یا نه...
رفتارشون تضاد محضه...
بالاخره این مسولین کی میوان پاسخگوی عمالشون باشن.
مگه نمیگن ما خدمتکار مردمیم؟
کو ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
هر دم از این باغ بری می رسد چشم مان روشن ضعف مدیریت در اقتصاد و...رابه اسم سیاست اقتصاد مقاومتی بر مردم تحمیل می کنند !!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
من می گم بجای کوپن بریم سفر تا نگند بیکارند وکار بلد نیستند بگن پرگارند ودارند کارها را سازماندهی می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
0
واسه اینکه بیکار نشن کوپن برمی گرده خدایش ما چقد مسئول ......داریم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین