کد خبر: ۱۶۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

بزرگترین جرثقیل خاورمیانه در بوشهر ساخته شد+عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای خاورمیانه توسط شرکت صنعتی دریایی ایران و به دست متخصصان داخلی ساخته شد. 

به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) عصر پنجشنبه در بازدید از آخرین مراحل ساخت بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای خاورمیانه اظهار داشت: این جرقثیل دارای 108 متر ارتفاع و سه‌هزار و 700 تن وزن است که دارای ظرفیت باربری یک‌هزار تن است.

مهدی اعتصام از ساخت این جرثقیل توسط متخصصان داخلی در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) خبر داد و اضافه کرد: این جرثقیل دارای طول دهانه آن 153 متر است که طول خط ریل مسیر حرکت جرثقیل 440 متر است و برای ساخت و برپایی این جرثقیل 600 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به تشکیل این جرثقیل از دو کالکسه، ادامه داد: کالسکه بالای این جرثقیل شامل دو هوک 300 تنی و کالسکه پایین نیز یک هوک 500 تنی و یک هوک فرعی با ظرفیت 30 تن برای بلند کردن بارهای سبک دارد.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران از ساخت یک جرثقیل با ظرفیت شش تن برای انجام کارهای تعمیراتی مورد نیاز روی تیر اصلی جرثقیل خبر داد و بیان داشت: وزن کلی جرثقیل سه هزار و 700 تن شامل سه هزار و 400 تن وزن سازه و 300 تن وزن ماشین‌آلات، تجهیزات برق و مکانیک است.

وی به ساخت پایه‌های این جرثقیل به صورت هشتی‌شکل اشاره کرد و افزود: این پایه ها در هر طرف روی 24 چرخ و در مجموع 48 چرخ نصب شده است که نیروی محرکه آن توسط الکتروموتورهای نصب شده روی چرخ ها تامین می‌شود.

اعتصام به فضای تحت پوشش این جرثقیل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: چرخ‌های جرثقیل روی دو خط ریل به طول 440 متر حرکت کرده و سرتاسر حوضچه خشک کارخانه کشتی سازی جزیره صدرا را پوشش می‌دهد.

وی به مراحل ساخت این جرثقیل اشاره کرد و گفت: پس از پایان مرحله ساخت بلوک‌ها و سازه جرثقیل، نصب بلوک‌ها به یکدیگر، تکمیل پایه‌ها و تیر اصلی آن مرحله نصب تجهیزات برق و مکانیک جرثقیل در اواسط سال 90 آغاز شد.

اعتصام به نصب نهایی این جرثقیل از اواسط سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: همزمان با ساخت سازه و نصب تجهیزات برق و مکانیک، مراحل ساخت فونداسیون خطوط ریل جرثقیل نیز عملیاتی شد که شامل خاک برداری، شمع کوبی، زیرسازی وساخت دال بتنی بود.

وی ادامه داد: به منظور تثبیت و بالابردن ظرفیت باربری خاک در محل ساخت فونداسیون خط ریل از تعداد 368 شمع فولادی به طول 5/18 متر استفاده شده است و فونداسیون نیز با چهارهزار و500 متر مکعب بتن ریزی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران از انجام کل فرآیند ساخت جرثقیل بدون دخالت شرکت‌ها و ناظران خارجی در جزیره صدرا در بوشهر خبر داد و افزود: فرآیند نصب این جرثقیل قرار بود اواخر سال گذشته آغاز شود ولی به دلیل برخی محدودیت‌ها در تامین تجهیزات با تاخیر مواجه شد و هم اکنون در مرحله برپایی این جرثقیل هستیم.

وی با اشاره به مراحل ساخت این جرثقیل بیان داشت: جرثقیل در بخش استراکچر اصلی به اتمام رسیده است، در بخش مکانیکی و الکتریکال همه تجهیزات آن نصب شده است و در بخش راه اندازی و نرم افزاری درصدد هستیم رایزنی های لازم صورت گیرد تا نرم افزار اولیه را از شرکت اصلی تهیه کنیم.

اعتصام به برپایی کامل این جرثقیل تا دو روز اینده اشاره کرد و افزود: این جرثقیل در یک دوره دو ماهه عملیاتی می‌شود. 

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با اشاره به ساخت این جرثقیل در شرایط تحریم و فشارها و تهدیدات خارجی، اضافه کرد: این جرثقیل برای اولین بار در کشور ساخته می شود و در هیچ کدام از یاردهای موجود در کشور و منطقه خلیج فارس و خاورمیانه جرثقیلی با این ظرفیت وجود ندارد.

وی اشتغال‌زایی و جلب کارفرماهای بیشتر برای انجام و ارائه سفارش کار به شرکت صدرا را از مزایای ساخت این جرثقیل عنوان کرد و گفت: این جرثقیل به عنوان یک ابزار ویژه برای صنعت کشتی‌سازی باعث رونق اقتصادی بیشتر دراستان بوشهر و کشور می‌شود.

اعتصام از عزم جدی این شرکت برای احیای صنایع نفت و گاز و کشتی‌سازی خبر داد و ادامه داد: نگاه‌ها در کشور به گونه‌ای است که صنعت کشتی‌سازی یک صنعت ضررده در کشور است و این باورهای منفی این صنعت بزرگ را تحت شعاع قرار داده است.

وی اظهار داشت: مجموعه مدیریتی صدرا و به‌ویژه بخش کشتی‌سازی این شرکت با یک دانش و برنامه‌ریزی مناسب تلاش جدی خود را برای احیای این صنعت در کشور به کار گرفته است و به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته است.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران به ساخت کشتی‌های غول‌پیکر نفتکش افراماکس اشاره کرد و بیان داشت: مرحله آب‌اندازی آن انجام شده است و سایر مراحل تکمیلی آن در حال انجام است و امیدواریم تا چند ماه آینده کشتی را به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهیم.

وی گفت: برای تکمیل سه فروند دیگر از این کشتی‌ها، سرعت بخشیدن به انجام کار و اقتصادی کردن پروژه لازم بود زیرساخت های مورد نیاز در مجموعه ایجاد شود که یکی از اصلی‌ترین این زیرساخت‌ها ایجاد جرثقیل یک‌هزار تنی روی حوض خشک بود.

اعتصام اضافه کرد: پس از استقرار مدیریت جدید در مجموعه و با نگاه به احیای صنعت کشتی‌سازی و اجرا و ساخت کشتی‌های افراماکس در زمان‌بندی مناسب با شان جمهوری اسلامی لازم بود این کار انجام شود. {$old_album_168644}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
0
0
از اینکه به همت جوانان این مرزوبوم چنین افتخاری نصیبمون شده به خود میبالم.اما یک سوال ؟آیا از اینجرثقیل به نسبت هزینهای که شده می توان کسب درآمد کرد.آیا به نسبت نیروی متخصص و سرمایه موجود می توان کشتی ساخت و درآمد ارزی و اشتغال داخلی ایجادکرد.آیا صدرا میتواند بدون وابستگی به دولت و قراردادهایی عجیب و غریب با کشورهایی مانند ونزویلا قراردادساخت کشتی ببنددیااینکه باید منتطر بمانیم تاباز قراردادی از سوی دولت با یک کشورگمنام بسته شود و به واسطه آن چند کشتی در طول چند سال بدون هیچ توجیه اقتصادی ساخته شود.در صورتی که با چنین امکاناتی در کره جنوبی ماهانه 60 کشتی می سازند و از زمان عقد قرارداد تازمان تحویل(برای5کشتی که اصطلاحاsyster shipمی گویند)ظرف 2 سال تحویل می دهند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین