کد خبر: ۱۷۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
كارشناس فنی اداره سل مركزمديريت بيماری‌های وزارت بهداشت:

سالانه بيش از 10 هزار نفر در كشور به سل مبتلا می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كارشناس فني اداره سل و جذام مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سالانه به طور متوسط حدود 10 تا 11 هزار مورد ابتلا به اشكال مختلف سل در كشور گزارش مي‌شود.

دكتر شرفي در گفت‌و‌گو با ايسنا، اظهار كرد: در جريان پروژه مبارزه با بيماري سل كه يك سال از عمر پنج‌ساله آن باقي مانده است، هفت استان از استان‌هاي كشور كه ميزان شيوع سل در آن استان‌ها بيشتر است مورد ارزيابي قرار گرفتند و در زمينه كنترل بيماري پيشرفت‌هاي قابل توجهي در چهار سال گذشته حاصل شده است، با اين وجود به انجام اقدامات بيشتري در اين زمينه نياز است.

وي افزود: آنچه كه در اين يك‌سال باقي مانده از پروژه بايد مورد توجه باشد اين است كه اقدامات انجام شده در سطح كشور به نتيجه قابل قبولي برسد و اين اقدامات در سيستم بهداشت كشور نهادينه شود تا پس از پايان زمان اجراي پروژه اين امكان فراهم شود كه نتايج حاصل شده با مديريت صحيح و در مسيري تاثيرگذار هدايت شوند.

شرفي تصريح كرد: از زمان آغاز پروژه تاكنون اقدامات انجام شده رضايت‌بخش بوده، ولي اگر در سال آخر اجرا در همه استان‌ها، به‌ويژه خوزستان با دقت و همت بيشتري فعاليت شود، شاهد پيشرفت‌هاي سريع‌تر برنامه خواهيم بود. اين بيماري داراي دو نوع سل ريوي اسمير مثبت و منفي و همچنين سل خارج ريوي است؛ سازمان جهاني بهداشت هر سال براي كشورها عددي از بيماران مبتلا به اشكال مختلف سل را اعلام مي‌كند كه اين سازمان در آخرين گزارش خود براي ايران اعلام كرد كه به ازاي هر 100 هزار نفر 19 نفر به بيماري سل مبتلا هستند؛ رقمي كه در آخرين گزارش وزارت بهداشت اعلام شد نيز ابتلاي 14.2 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر است.

كارشناس فني اداره سل و جذام مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: هفت استاني كه براي اجراي پروژه مبارزه با بيماري سل تعيين شدند استان‌هايي هستند كه نيمي از بيماران موجود در كشور را دارند؛ بيشترين ميزان بيماران مبتلا به سل از نوع اسمير مثبت 2500 تا 2600 نفر هستند كه قابليت انتقال اين بيماري را از طريق سرفه دارند و سرفه بيش از دو هفته، شاخص‌ترين علامت اين بيماري است.

وي ادامه داد: راه تشخيص ابتلا فرد به سل بسيار راحت است. مي‌توان از طريق نمونه‌گيري از خلط فرد كه در مراكز بهداشتي به صورت رايگان انجام مي‌شود بيماري را تشخيص داد. اگر تداوم سرفه، بيش از دو هفته از سوي بيماران و پزشكان مورد توجه قرار گيرد، بيماري پيش از آنكه توانايي انتقال به ديگران را داشته باشد شناسايي و كنترل مي‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین