آفتابنیوز : آفتاب: "من مدرسه را دوست دارم، از مدرسه نميترسم، معلم را دوست دارم، دوست دارم با همكلاسيهايم دوست بشوم، درس خواندن را دوست دارم، ولي امتحان رو دوست ندارم، امروز يهكم ترسيده بودم ولي حالا ديگه نميترسم. تمام وسايلمو با خودم آوردم."
"نميدونم كي ميرويم سركلاس، دوست دارم مامانم پيشم بنشيند، عروسكم را با خودم آوردهام؛ خوشحالم..."
اينها حرفهاي فردوس و سپيده است؛ دانشآموزان پايه اول ابتدايي، در نخستين روز مدرسه.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري ايسنا، منطقه خوزستان، روز نخست رفتن به مدرسه، از به يادماندنيترين روزهاي زندگي هركس است. پوشيدن لباس مدرسه، دست در دست مادر گذاشتن و شوق و دلهره تجربه فضايي جديد، دوستيهاي تازه و آشنايي با معلمي مهربان...
جشن شكوفهها روز 29 شهريورماه، در مدارس خوزستان برگزار شد. اين جشن - ويژه دانشآموزان پايه اول ابتدايي - هرساله در مدارس كشور برگزار ميشود. برگزاري اين مراسم به صورت مفرح جهت آشنا شدن دانشآموزان با يكديگر، معلمان و فضاي مدرسه است. مراسم جشن شكوفهها همراه با برنامههاي شاد و باانرژي باعث ميشود كه دانشآموزان ترس را خود دور كرده و همراه همسن و سالهايشان اين روز را با خوشحالي سپري كنند. اما نقش بزرگترها هم در روزهاي نخست مدرسه و جذابتر كردن آن براي نوآموزان ميتواند بسيار پررنگ باشد.
آغاز بهتحصيل بيش از 86 هزار نوآموز خوزستاني
سيده فرانك موسوي معاون ابتدايي ادارهكل آموزش و پرورش خوزستان در اينباره اظهار كرد: دانشآموزان كلاس اول براي نخستينبار مهارت خواندن، نوشتن و حساب را ياد ميگيرند؛ يعني پايه اول نخستين سال تعليم و تربيت رسمي آنها محسوب ميشود.
وي افزود: دانشآموزان پايه اول ابتدايي با توجه به مراحل رشد فكريشان، مهارتهاي مختلف را آموزش ميبينند. سن شش و هفت سالگي بهترين سن براي ورود به مدرسه جهت يادگيري مهارت خواندن و نوشتن است.
معاون ابتدايي ادارهكل آموزش و پرورش خوزستان گفت: امسال پيشبيني ميكنيم در استان 86 هزار و 800 دانشآموز پايه اول ابتدايي داشته باشيم كه حدود 99 درصد آنها ثبتنام رسمي كردند. دانشآموزان عشايري هم در حال ثبتنام هستند. امسال در شهر اهواز در آموزش و پرورش ناحيه يك، 5 هزار و 763 دانش آموز، آموزش و پرورش ناحيه دو، 7 هزار و 80 دانشآموز، ناحيه سه، 6 هزار و 423 دانشآموز و در ناحيه چهار، 5 هزار و 647 دانشآموز پايه اول ابتدايي مشغول به تحصيل ميشوند.
لزوم همراهي نوآموزان توسط خانوادهها در روزهاي نخست مدرسه
موسوي به خانوادهها دانش آموزان توصيه كرد: لازم است در روزهاي نخست مدرسه اولياء يا خانواده، مخصوصا مادر، براي آشنا شدن با محيط مدرسه و از بين رفتن ترس، دانشآموز را همراهي كند.
نقش مهم معلم با جلب نظر دانشآموز
وي با بيان اينكه كتابهاي پايه اول ابتدايي شامل رياضي، علوم، قرآن، بنويسم، بخوانيم و هديه آسماني است، گفت: معلم بايد توانايي و مهارت لازم جهت جذب دانشآموز را داشته باشد. جلب نظر دانشآموز توسط معلم ميتواند نقش مهمي در يادگيري دانشآموز داشته باشد. در روزهاي اول سال تحصيلي دانشآموز با ترس و دلهره وارد فضاي كلاس ميشود اما اين جا است كه مهارت، توانايي و خوش اخلاقي معلم ميتواند دانشآموز را جذب كند. معلم نبايد دانشآموزي را كه از شلوغي و يا از فضاي كلاس ترسيده باشد با بداخلاقي به آرامش دعوت كند. چون خاطره بد روزهاي پايه اول ابتدايي تا آخر عمر در ذهن انسان باقي ميماند.
اما، نقش مهم خانوادهها ...
همچنين دكتر غلامحسين مكتبي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: زماني كه كودك به مدرسه ميرود، در اجتماع قرار ميگيرد و از او انتظار ميرود كارهايي را به صورت دقيق انجام بدهد و در محيط مدرسه به عنوان دانشآموز، رفتاري رسمي و منظم داشته باشد. برخي كودكان براي رفتن به مدرسه روزشماري ميكنند، ولي برخي از بچهها نيز دلهره دارند و مضطرب ميشوند؛ در اين ميان خانوادهها نقش مهمي بر عهده دارند و بايد با رفتار خود كودك را براي رفتن به مدرسه آماده كنند.
با مسئولان مدرسه در ارتباط باشيد
وي افزود: به والدين توصيه ميشود پيش از آغاز رسمي كلاسهاي درس، با مسوولان مدرسه فرزند خود در ارتباط باشند و حساسيتهاي روحي، مشكلات جسماني احتمالي، استعدادها و همه موارد مربوط به فرزند خود را به مسوولان مدرسه اطلاع دهند؛ همچنين برخي موارد مانند ميزان قدرت بينايي و شنوايي كودك و همچنين بازيگوش بودن و يا گوشهگير بودن كودك نيز بايد به معلم اطلاعرساني شود.
درباره مدرسه با فرزندان خود گفتوگو كنيد
اين روانشناس، خاطرنشان كرد: پيش از آغاز فصل مدارس خانوادهها بايد زماني را براي گفت وگو با كودك درباره مدرسه اختصاص دهند و تجربههاي خود از مدرسه را براي وي بيان كنند. يكي از دلايل دلهره كلاساوليها، ترس از ورود به محيط جديد است؛ والدين بايد بدانند اين ترس طبيعي است و خيلي از افراد حتي در سن بزرگسالي هنگام ورود به محيط جديد دچار اضطراب ميشوند.
عضو هياتعلمي دانشگاه شهيد چمران اهواز ادامهداد: والدين در مواجهه با ترس فرزند كلاس اولي خود بايد اجازه دهند وي به تدريج با نگرانيهاي خود كنار بيايد و خود را با موقعيت جديد سازگار كند. در بسياري موارد علت نگراني كودك بسيار ساده است و مثلا به اين ميانديشد كه مدرسه چگونه مكاني است؟ و والدين بايد به اين نگراني هاي كودك پاسخ دهند.
صبر و حوصله؛ مهمترين ويژگي مهم معلم پايه اول
يكي از معلمان پايه اول ابتدايي با بيان اينكه 20 سال در اين پايه مشغول به فعاليت است، گفت: دانشآموز اين پايه در روزهاي نخست سال تحصيلي احساسهاي متضاد ترس، استرس، اضطراب و خوشحال را براي نخستين بدون حضور پدر و مادر را تجربه ميكنند. معلم اين پايه حتماً بايد صبر و حوصله داشته باشد تا بتواند بچهها را آرام كند. دانشآموزان پايه اولابتدايي بازيگوشاند و احساس آزادي ميكند؛ بسياري از مسائل را كمكم بايد به آنها را آموزش داد. نوآموزان تا قبل از اين مدت زيادي را با خانوادههاي خود ميگذارند و وابستگي زيادي به خانواده دارند. معلم بايد 3 تا 4 ماه نخست سال تحصيلي مخصوصا به امور تربيتي دانشآموزان بپردازد.
معلم ديگر پايه اول ابتدايي اظهارداشت: دانشآموزان پايه اول ابتدايي مانند لوحي سفيد هستند و به راحتي ميتوان بر روي آن نوشت و با آنها ارتباط برقرار كرد و دل آنها را به دست آورد. من 23 سال است كه در اين پايه تدريس ميكنم و از انتخاب اين پايه كاملاً راضي هستم. آموزش به بچههايي كه تازه ميخواهند نوشتن و خواندن را ياد بگيرند، سرشار احساس خوب است. كارها و رفتارهاي منفي هم كه گاها توسط دانشآموزان اين پايه سر ميزند به راحتي توسط معلم پاك و محو شود.
پاي صحبت خانوادهها
يكي از اولياء شركتكننده در جشن شكوفهها گفت: امروز فرزندم كه نخستين گام به سوي تعليم و تربيت را برميدارد، همراهي ميكنم. خيلي خوشحال هستم چون ميبينم فرزندم اشتياق زيادي نسبت به مدرسه دارد. نگران نيستم؛ چون ميبينم خيلي زود با فضاي مدرسه، كلاس و بچههاي همسنوسالش اخت پيدا كرد.
يكي ديگر از والدين شركتكننده در جشن شكوفهها افزود: فرزندم خيلي به من وابسته است و حالا خيلي ترسيده و تمام وقت دستم را گرفته و پشت سر من پنهان ميشود. اين امر را با معلم و مدير مدرسه در ميان گذاشتم آنها چند راهكارهايي را به من ارائه دادهاند. ولي در كل ترس و استرس فرزندم نسبت به چند روز گذشته بهتر شدهاست.
گزارش از لطيفه ثامري