کد خبر: ۱۷۲۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۶

امکان پاک شدن خاطرات عاطفی از حافظه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان دریافتند که خاطرات عاطفی تازه شکل گرفته را می توان از مغز انسان پاک کرد؛ پیشرفتی که می تواند به درمانهای جدیدی برای ترس ها و استرس های پس از حوادث منجر شود.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه آپاسالا می گویند این یافته می تواند پیشرفتی در تحقیقات حافظه و ترس باشد.

در نهایت این یافته های جدید می تواند به بهبود شیوه های درمانی برای میلیون ها انسانی منجر شود که دچار اضطراب هایی مانند ترس و استرس پس از وقایع و شوک ناشی از ترس هستند. زمانی که فرد چیزی یاد می گیرد حافظه بلند مدت به فرایند تثبیت که بر اساس شکل گیری پروتئین ها، شکل می گیرد، کمک می کند. همانطور که چیزی را به خاطر می آوریم حافظه برای مدتی بی ثبات می شود و از این رو تثبیت دوباره آن توسط فرایند ثبیت دیگری انجام می شود. به عبارت دیگر به خاطر نمی آوریم در اصل چه روی داده است بلکه آخرین باری را به که آن رویداد فکر کرده ایم را به خاطر می آوریم. با مختل کردن فرایند تثبیت که پس از یادآوری روی می دهد می توانیم محتوای حافظه را تحت تاثیر قرار دهیم. محققان به داوطلبان تصاویر خنثی نشان و به طور همزمان آنها را تحت شوک الکتریکی قرار دادند.

به این شیوه تصویر، ترس را در ذهن داوطلب ایجاد کرد یعنی حافظه ترس در او شکل گرفت.

برای فعال سازی این حافظه ترس، این تصویر سپس بدون شوک الکتریکی به داوطلب نشان داده شد. برای یک گروه آزمایشی، این فرایند تثبیت با کمک تکرار نمایش تصویر مختل شد و این تکرار موجب شد ترس در ذهن داوطلب تثبیت نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین