کد خبر: ۱۷۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱

آمادگی ایران برای صادرات دریایی برق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با گذشت بیش از 22 سال از آغاز مذاکرات ایران، هند و پاکستان برای نهایی کردن ساخت خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری صلح هنوز اجرای این پروژه گازی با سایه و روشن‌های متعددی روبرو است.

بر این اساس پس از خروج هند از مذاکرات صلح، خرداد ماه سال 1388 با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان قرارداد فروش گاز طبیعی بین دو کشور در تهران امضا شد.
با این وجود هند به دلیل منفی بودن تراز تولید و مصرف انرژی خود، نیاز گسترده‌ای به واردات حامل‌های مختلف انرژی همچون برق و گاز طبیعی از کشورهای انرژی‌خیز جهان همچون ایران دارد.

در سال‌های اخیر با وجود اعمال برخی از فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، دو کشور مسیرهای جدیدی را برای انتقال گاز و یا برق در دستور کار قرار داده اند که نمونه بارز آن امضای تفاهم نامه‌ای با شرکت سیج هند برای صادرات زیردریایی گازهای ترش پارس جنوبی به این کشور آسیایی است.

همزمان با ادامه مذاکرات گازی تهران- دهلی نو، هند پیشنهادی مبنی بر واردات تا سقف 5 هزار مگاوات برق از ایران را مطرح کرده است که مذاکرات صادرات برق به این کشور بین دو طرف آغاز شده است.

مجید نامجو در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات برقی ایران و هند، گفت: در حال حاضر طراحی، ساخت، راه اندازی نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر و صادرات برق از مهمترین محورهای مذاکرات دو طرف است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه تدوین راهکارهای جدید مشارکت دو کشور به منظور اجرای طرح‌های جدید آب و برق حتی در کشورهای ثالث از دیگر محورهای مذاکرات با طرف هندی خواهد بود، تصریح کرد: ایران آمادگی راه‌اندازی یک پروژه جدید صادرات برق به هند را دارد.

این عضو کابینه دولت دهم از احتمال تعیین مسیری به منظور صادرات برق به هند از مسیر دریایی خبر داد و افزود: علاوه بر این امکان راه‌اندازی شبکه مشترک برق بین ایران، پاکستان و هندوستان هم وجود دارد.

به گزارش مهر، همزمان با اغاز مذاکرات برقی دو کشور، در حال حاضر ساخت نیروگاه‌های جدید برق در مرز پاکستان یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو است.

نامجو وزیر نیرو پیشتر در پاسخ به این سئوال مهر که آیا هند قصد دارد به جای ساخت خط لوله صلح و واردات گاز از ایران برق خریداری کند، گفته بود: هم اکنون مذاکرات گازی ایران با هند و پاکستان در حال انجام بوده و حتی ساخت خط لوله انتقال گاز ایران تا مرز پاکستان انجام شده است.

به گزارش مهر،وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی یکی از روش‌های جدید صادرات انرژی به کشورهای مختلف جهان تبدیل گاز طبیعی به برق است، تاکید کرده بود: انتقال برق در مقایسه با گاز طبیعی هزینه‌های کمتری به همراه دارد و به یک روش معمول در کل جهان تبدیل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مذاکرات با هند برای صادرات گاز طبیعی یا برق ادامه دارد، اظهار کرده بود: هم اکنون مذاکرات برای شناسایی اقتصادی ترین روش برای انتقال انرژی از ایران به هند در حال انجام است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین