کد خبر: ۱۷۶۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵

ناگفته‌هایی از سفر امام‌جمعه به چین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به سفر اخیرش به چین گفت: در جمعی که نباید نامی از خدا برده می‌شد سخنانم را با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آغاز کردم و در ابتدا نیز راجع به اسلام و انقلاب اسلامی ایران سخن گفتم.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا ماه گذشته برای شرکت در همایش بین‌المللی «پزشکی مدرن، پزشکی سنتی چین و پزشکی اویغور» به ایالت خودمختار سین کیانگ چین سفر کرد.

این برنامه علاوه بر موضوع اصلی دعوت، همراه با برنامه‌های مختلفی نظیر دیدار با مسلمانان منطقه، امضای توافقنامه همکاری علمی و فرهنگی و... بود.

این همایش از آن جهت جالب توجه بود که تنها فردی که با لباس روحانیت در آنجا حضور داشت آیت‌الله محمدی بود و این ویژگی در کنار شخصیت ایشان باعث شد در همایش او را با نام حکیم صدا می‌کردند.

این سفر بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با ایشان در همین موضوع داشته باشیم.

آیت‌الله طه‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حضور در کنفرانس بین‌المللی پزشکی به میزبانی ایالت اویغورستان کشور چین، اظهار کرد: امر برگزاری کنفرانس‌های بزرگ علمی در جهان و دعوت از دانشمندان مربوطه برای ارائه مقاله و تبادل اطلاعات و موفقیت‌ها، کمک‌رسان بشر در زمینه ارتقای همه‌جانبه علمی است.

وی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس‌های مختلف تخصصی علمی در رفع بسیاری از گرفتاری‌ها و علاج بیماری‌های مختلف موثر است، گفت: یکی از راه‌های ترقی علم و دانش تبادل علمی از طریق کنفران‌های بزرگ است.

رئیس بنیاد بوعلی سینا عنوان کرد: در تابلوی کنفرانس علمی پزشکی در اویغورستان چون به زبان ترکی گویش می‌کنند نوشته شده بود «محاکمه طب جدید با طب سنتی قدیم» یعنی دانشمندان پزشکی سنتی و دانشمندان جدید در این کنفرانس نظرات و تجربیات خود را ارائه کنند و کمک فکری برای یکدیگر داشته باشند و با توجه به اینکه آوازه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا در زمینه طب، جهانی است از ما نیز به عنوان مسئول بنیاد بوعلی سینا دعوت به عمل آمده بود.

وی با بیان اینکه پس از پیامبران و ائمه معصوم(ع) هیچ شخصیتی به اندازه بوعلی سینا، شهرت جهانی ندارد، تصریح کرد: شهرت وی در جهان به دلیل طب اوست و طب امروز نیز بر اساس کتاب قانون بوعلی تکامل یافته است.

محمدی با بیان اینکه حضور یک روحانی شیعی در چین بسیار مشکل بود، گفت: یک روحانی و یک مبلغ دینی با لباس روحانیت و لباس تبلیغی مسلمان شیعه را اصولاً راه نمی‌دهند، اما حضور ما به لطف خدا فراهم شد و بدون مانع با لباس روحانیت شیعی در این کنفرانس حضور یافتیم.

وی هدف از حضور در این کنفرانس را معرفی تمدن و پیشینه تاریخی ایران‌زمین با سابقه دینی و تأکید بر روند موج بیداری اسلامی شکل گرفته توسط انقلاب اسلامی ایران و معرفی انقلاب اسلامی ایران دانست.

به گزارش فارس،رئیس بنیاد بوعلی سینا با بیان اینکه اگر چه ایالت اویغورستان چین، ایالتی مسلمان‌نشین است اما جهان چین را به عنوان یک کشور کمونیست می‌شناسد، گفت: هدف اصلی بر این بود که توجه عمومی را در کشوری که اکثریت آن کمونیست و غیر مسلمان هستند به اسلام و روحانیت جلب کنیم.

وی با اشاره به معرفی نوابغ و بزرگان ایران اسلامی تصریح کرد: یکی از شخصیت‌های بزرگ و درخشان ایران اسلامی شیخ‌الرئیس بوعلی سینا است که سعی در معرفی شخصیت دینی و شیعی وی داشتم.

محمدی خاطرنشان کرد: در طول برگزاری این کنفرانس برای نمایندگانی از هیئت‌های علمی که از سراسر جهان داشتند ملاقات تشریفاتی با رئیس جمهور ایالت اویغور تدارک دیده شده که از هیئت ایرانی من به این ملاقات دعوت شدم.

وی با بیان اینکه در این جمع نباید نامی از هیچ خدایی برده می‌شد، گفت: من صحبت‌های خود را با بسم‌الله الرحمن الرحیم آغاز کردم و در ابتدا نیز راجع به اسلام و انقلاب اسلامی ایران سخن راندم و سپس به ابعاد شخصیتی بوعلی سینا پرداختم و عنوان کردم که این بزرگ دانشمند جهان ایرانی و شیعه مذهب است و نامش «حسین» است که تأییدی بر شیعه بودن اوست.

رئیس بنیاد بوعلی سینا با بیان اینکه ترجمه صحبت‌هایم مورد توجه حضار قرار گرفت، گفت: رئیس ایالت اویغور پس از آشنایی و شنیدن صحبت‌های من گفته بود که هزینه رفت و برگشت حکیم غیاث‌الدین را من تقبل می‌کنم.

وی با اشاره به مصاحبت با هیئت‌های مختلف اعزامی به کنفرانس پزشکی چین، بیان کرد: با هیئت‌های مختلف از جمله هیئتی که از ریاض عربستان آمده بود برای توجه دادن آنها نسبت به انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و مکتب تشیع هم‌صحبت شدیم.

محمدی گفت: هدف من بر این بود که بوعلی سینا را فقط در چارچوب طب معرفی نکنم بلکه می‌خواستم عنوان کنم طب بوعلی سینا که وی را در جهان شهره کرده پایین‌ترین رده‌های ارزشی و علمی اوست چرا که این دانشمند دارای تخصص‌ در بسیاری از علوم است که طبش در برابر آنها کوچک است.

وی با اشاره به حضور در برخی محلات و بازار آن منطقه افزود: نخستین باری بود که مردم مسلمان و غیر مسلمان اویغور و چین یک مسلمان شیعی را با لباس مخصوص روحانیت می‌دیدند که برایشان تازگی داشت.

رئیس بنیاد بوعلی سینا با بیان اینکه من می‌‌دیدم راه رفتن با این لباس در بازارهای آنجا نیز نوعی تبلیغ اسلام شیعی است، گفت: با خودم گفتم در همدان صد منبر می‌رویم برای تبلیغ، اما اینجا حتی با لباس روحانی در خیابان‌ها تردد کردن هم تبلیغ است.

وی با بیان اینکه با حضور در بین مردم سعی داشتیم مردم را با لباس روحانیت آشنا و آنها را نسبت به این لباس خوش‌بین کنیم، ابراز کرد: در این عرصه بسیار موفق بودیم و به گونه‌ای رفتار کردیم که حتی زنانی که حجاب هم نداشتند نسبت به این لباس حس احترام داشتند و فرم روحانیت شیعه در نظرشان محترم جلوه می‌کرد.

محمدی با بیان اینکه سفر به چین نخستین تجربه سفر خارجی‌ام بود، گفت: در این سفر مترجم دلخواه را نداشتیم و به این نتیجه رسیدم که کاش هزاران روحانی باسواد و فرهیخته که به زبان‌های مختلف نیز مسلط باشند را به عنوان پیام‌آوران اسلام و قرآن به اقصی نقاط جهان بفرستیم.

وی با بیان اینکه تحت تأثیر کمونیست در اویغورستان، اسلام شیعه و سنی مطرح نیست، افزود: در حال حاضر مسلمانان آنجا برای انجام تکالیف دینی‌شان محدودیتی نداشتند البته من صدای اذانی در مدت اقامتم نشنیدم اما در نماز‌های جماعتشان و مساجد آنجا حضور پیدا کردیم.

رئیس بنیاد بوعلی سینا در پایان سخنانش با اشاره به سرو غذاهای اسلامی در رستوران‌های ایالت اویغور و ذبح شرعی، به وضعیت حجاب زنان این ایالت اشاره کرد و گفت: حجاب زنان مسلمان آنجا بسیار عالی و خوب بود به طوری که می‌توان گفت بهتر از برخی زنان ایران حجاب داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
0
0
نفرموديد حاجي اقا داراي جه تخصصي بودند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
0
0
حاج آقا یه کنفرانسی هم راجع به واکنش های شیمیائی بین عناصر کمیاب در کانادا هست، به مسلمونای ایالت کبک هم یه سر بزنید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
بالاخره ما نفهمیدیم ایشان در زمینه طب نیز صاحب نظر هستند یا خیر؟ آیا رییس استانی اوبغور هزینه رفت و آمد ایشان را به خاطر روحانی بودن تقبل کردند یا طبیب بودن؟ مگه در کشورهای سنی مذهب اسامی حسین نداریم که ایشان چنین مدعی هستند؟ لطفا ما را راهنمایی کنید. تا آنجاییکه من شنیده ام و خوانده ام اهل سنت احترام خاصی به اهل بیت خصوصا امام سحن و امام حسین دارند پس چطور ممکن است که اسامی فرزندانشان را به این دو اسم مزین نکنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
چقدر از جمله های تکراری استفاده میکنید .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین