آفتابنیوز : آفتاب: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از آغاز موج جديد آلودگي هوا در تهران خبر داده و ميگويد: طبق روال هر ساله از اواخر آبان تا اواسط دي با شرايط وارونگي هوا و پديده «اينورژن» مواجه خواهيم شد كه اين موضوع از آغاز موج جديد آلودگي هوا در پايتخت حكايت دارد.
به گزارش ايسنا، يوسف رشيدي با ابراز نگراني از اينكه شهروندان تهراني از ابتداي سال تاكنون حتي يك روز هم هواي پاك تنفس نكردهاند، هشدار ميدهد در صورت ايجاد پديده وارونگي هوا و حالت اينورژن بزودي بايد منتظر روزهاي بسيار آلودهاي در تهران باشيم.
افزايش آلودگي هوا طي دو ماه آينده
پيشبينيها درحالي از احتمال افزايش آلودگي هوا بزودي آن هم به دليل ايجاد شرايط اينورژن حكايت دارد كه بررسيها نشان ميدهد اين پديده آنقدرها هم خطرناك نيست، اما براي كلانشهري با ويژگيهاي تهران كه با مشكلات عديـدهاي دست و پنجه نرم ميكند، قطعا مشكلساز خواهد شد.
اين گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران بوده كه معتقد است: با سرد شدن زمين و كاهش دما معمولا شرايط اينورژن پديد ميآيد، البته اين موضوع مختص ايران يا تهران نيست، اما با توجه به اينكه ما با مشكلاتي مانند مناسب نبودن خودروها و كيفيت پايين سوخت مواجهيم، اثرات وقوع اينورژن بيشتر مشهود است.
رشيدي با يادآوري اينكه سال گذشته نيز حدود دوهفته شاهد وارونگي هوا در پايتخت بوديم، پيشبيني ميكند از اواخر آبان و بويژه در آذر و دي باز هم اين حالت در وضع هواي تهران ايجاد شود.
وي با بيان اينكه براي حل معضل آلودگي هوا بايد ميزان توليد آلودگي را كاهش داد، معتقد است: شهروندان نميتوانند چندان در كاهش آلودگي هوا نقش داشته باشند؛ چرا كــه در حد امكان از ظرفيت ناوگان حملونقل عمومي استفاده ميكنند و در اين ميان براي كاهش آلودگي هوا بايد اقدامات اساسي و ريشهاي انجام شود.
جلوگيري از تردد هر نوع وسيله نقليه دود زا براساس قانون و ترويج جايگزيني مبدلهاي كاتاليستي جديد در خودروهايي كه مبدل آنها فاسد شده دو راهكاري است كه به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در كوتاه مدت ميتواند نقش بسيار مهم و تاثيرگذاري بر كاهش آلودگي هوا داشته باشد ضمن اينكه با توجه به نزديك شدن شرايط اينورژن و وارونگي هوا، اجرايي شدن اين راهكارها در كاهش ميزان آلايندگي مــوثر واقع خواهد شد.
رشيدي تصريح ميكند: به موازات اين اقدامات كـــه در كوتاه مدت ميتواند بر كاهش آلودگي هوا تاثيرگذار باشد، بايد نسبت به ارتقاي كيفيت خودروها، سوخت و توسعه حملونقل عمومي توجه ويژه شود.
توسعه محدوده زوج و فرد و طرح ترافيك
دبير شوراي عالي ترافيك كشور با تاكيد بر اينكه متاسفانه هيچ راهكار كوتاهمدتي در دنيا براي كاهش آلودگي هوا به جز اجراي محدوديتهاي مقطعي وجود ندارد، ميگويد: براي مقابله با آلودگي هوا در نيمه دوم سال راهكارهاي كوتاهمدتي در نظر گرفته شده كه مهمترين آنها طبق روال سالهاي گذشته توسعه دايره محدوده زوج و فرد و طرح ترافيك به صورت مقطعي در شرايط اضطراري آلودگي هو است.
مجتبي شفيعي در گفتوگو با جامجم با بيان اينكه مسوول مستقيم آلودگي هوا فقط دولت، شهرداري يا وزارت كشور نيست بلكه تمام دستگاههاي متولي در اين زمينه مسوول هستند، توضيح ميدهد: كميته كاهش آلودگي هوا با حضور نمايندگاني از دستگاههاي متولي به طور منظم و دورهاي تشكيل جلسه ميدهد و با توجه به پيشبيني افزايش آلودگي هوا در نيمه دوم امسال راهكارها و اقداماتي كه بايد در هر يك از شرايط هشدار، اضطرار و بحراني آلودگي هوا اجرا شود، تهيه و تدوين شده است.
به گفته وي، تعطيلي كارگاهها و كارخانجات آلاينده، تعطيلي مدارس، ادارات و برخي محدوديتها در تردد از ديگر راهكارهاي كوتاه مدتي است كه با قرار گرفتن آلودگي هوا در شرايط اضطرار به صورت مقطعي به اجرا گذاشته خواهد شد.
شفيعي از برخورد سياسي مسوولان شهرداري تهران با موضوع آلودگي هوا نيز انتقاد كرده و ميگويد: متاسفانه در سالهاي اخير هر راهكاري كه براي كاهش آلودگي هوا از سوي دولت پيشنهاد شده است مسوولان شهرداري با اين راهكارها سياسي برخورد كردهاند، بدون اينكه راهكار جايگزين مناسبي براي آن ارائه دهند.
وضع خطرناك آلودگي تونل توحيد
همزمان با مطرح شدن موضوع افزايش آلودگي هواي تهران، دبير شوراي عالي ترافيك كشور از وضع آلودگي هواي تونل توحيد نيز ابراز نگراني كرده و ميگويد: اگر شهرداري واقعا دغدغه آلودگي هوا را دارد بايد نگاهي به وضع آلودگي هواي تونل توحيد بيندازد، اما متاسفانه با تمام نگرانـــيهاي ما سياسي برخورد ميشود.
شفيعي با بيان اينكه متاسفانه وضع آلودگي هواي تونل توحيد در حد خطرناك است، توضيح ميدهد: بررســيهاي انجام شده در خصوص ميزان آلايندههاي موجود در هواي داخل تونل توحيد نشان داده كه آلودگي برخي ذرات آلاينده داخل تونل هشت برابر حد مجاز است و حتي به 500 پي پي ام هم ميرسد.
به گفته وي، اين گزارش به شهرداري تهران هم ارائه شده اما آنها تاكنون در اين باره اقدامي نكردهاند.
شفيعي ميگويد قرار بود پنج شفت (مسيرهايي براي جريان هوا در تونل) در تونل توحيد ايجاد شود كه به صورت قائم هواي تونل توحيد را تخليه كند، اما فقط يكي از اين شفتها ايجاد شده آن هم كنار بيمارستان امام خميني كه تمام آلايندههاي داخل تونل را به بيمارستان منتقل ميكند.
25 مصوبه براي شرايط بحراني آلودگي هوا
اعضاي كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران در آخرين جلسه خود با پيشبيني احتمال افزايش آلايندههاي هوا در نيمه دوم سال، 25 برنامه را براي اجرا در شرايط اضطرار آلــودگي هــــوا به تصويب رساندهاند تا آمادگي لازم را براي اجراي طرحهاي از پيش تعيين شده در وضع بحراني آلودگي هوا داشته باشند.
معاون امور عمراني استانداري تهران در پاسخ به خبرنگار جامجم در باره تمهيدات كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران براي اجرا در شرايط اضطراري آلودگي هوا در نيمه دوم سال تاكيد ميكند: كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران با پيش بيني احتمال افزايش آلودگي هوا در نيمه دوم سال بيكار ننشسته و در آخرين جلسه خود كه چندي پيش برگزار شد راهكارها و برنامههاي متعددي را براي اجرا در شــرايط اضطرار آلودگي هوا به تصويب رسانده است.
به گفته محمدرضا محمودي، كاهش ساعت كار ادارات، تعطيلي پنجشنبه مدارس، افزايش محدوده طرح ترافيك، سختگيري در محدوده زوج و فرد، تغيير سوخت واحدهاي دامي و كشاورزي، تغيير سوخت نيروگاهها و توسعه فضاي سبز از جمله راهكارهاي موثر در كاهش آلودگي هواي تهران است.
وي با اشاره به اجراي راهكارهاي بلند مدت در كنار برنامههاي كوتاه مدت اشاره كرده و تصريح ميكند: يكي از مهمترين موارد دستور جلسات آينده كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران، جايگزيني موتورسيكلتهاي برقي با موتورسيكلتهاي با سوخت فسيلي است كه در جلسات آينده كارگروه درباره نحوه اجراي اين طرح تصميمگيري خواهد شد.
معاون عمراني استاندار تهران در پاسخ به اينكه پيگيري موضوع كاهش سن معاينه فني خودروها از پنج به دو سال به كجا رسيده است نيز ميگويد: قطعا پنج ساله شدن معاينه فني خودروها ضربه بزرگي به افزايش آلودگي هواي تهران خواهد زد كه در اين راستا تلاش ميكنيم بزودي طرح جديدي را با موضوع بازنگري در سن معاينه فني خودروها و كاهش آن به دو سال در مجلس پيگيري كنيم.
شمارش معكوس براي روزهاي آلودهتر هواي پايتخت آغاز شده، انگار شهروندان تهراني ديگر بايد بپذيرند كه ديدن آسماني آبي و نفس كشيدن در هوايي پاك برايشان حسرت شود.
شايد اگر روند خروج خودروهاي فرسوده سرعت بگيرد، مالكان يك ميليون خودروي بدون معاينه فني دست از يكدندگي برداشته و براي انجام معاينه فني مراجعه كنند، خودروسازان داخلي رعايت استانداردهاي زيست محيطي را در توليدات خود جدي بگيرند، تردد موتورسيكلتها و خودروهاي شخصي قانونمندتر شود، صنايع آلاينده به خارج از شهر منتقل شوند و استانداردهاي زيست محيطي در سوختهاي توليد داخل رعايت شود، آن وقت آلودگي هوا هم دست از سر تهرانيها بردارد.