کد خبر: ۱۷۷۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۰

ناگفته‌های طرح سوال از رئیس‌جمهور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نماینده مجلس شورای اسلامی موارد جدید و ناگفته‌هایی از روند طرح سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کرد که بخش های مهم آن به شرح زیر است.

جلسه‌ای که تشکیل آن ضرورت نداشت

این نماینده مجلس اظهار داشت: پس از ارجاع سوال به کمیسیون برنامه و بودجه جهت رسیدگی در تاریخ 30/7/1391، با پس گرفتن امضای جمعی از نمایندگان و رسیدن تعداد امضاها به 66 امضاء تعداد سوال کنندگان از حدنصاب افتاد از این رو ضرورتی برای حضور نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون جهت دفاع وجود نداشت.

چرا جلسه کمیسیون تشکیل شده است؟

وی افزود: در مذاکره تعدادی از مذاکرات مجلس از نمایندگان مجلس با باهنر، وی اینگونه استدلال کرد که برای اعتماد سازی صلاح است که سوال فرایند رسیدگی در کمیسیون را طی کند و بهتر است به کمیسیون برود؛ از این رو موضوع رسیدگی به سوال در دستور هفتگی مجلس قرارگرفت و نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون شرکت کردند، هرچند به لحاظ از حد نصاب افتادن تعداد سوال کنندگان، ضرورتی برای شرکت و حضور در کمیسیون وجود نداشت.

این نماینده مجلس بیان داشت: همچنین با توجه به زیر حد نصاب بودن امضاها در طول یک هفته بعد از طرح سوال در کمیسیون مربوطه، مطابق بند مزبور، سوال باید از دستور کار خارج و منتفی می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به ذیل ماده 212 مبنی بر این که «پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند» گفت: با توجه به زیر حد نصاب بودن امضاها در طول یک هفته بعد از طرح سوال در کمیسیون مربوطه، مطابق بند مزبور، سوال باید از دستور کار خارج و منتفی می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: برخی از اعضای هیات رئیسه استدلال می‌کردند که مراد از این یک هفته، هفته کاری مجلس است نه هفته تعطیلات؛ لذا رسیدگی به موضوع را به بعد از سپری شدن تعطیلات ارجاع دادند.

10 روز بعد از حد نصاب افتادن امضاها

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جلسه‌ای با حضور یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و محمدرضا باهنر در تاریخ 10/8/1391 تشکیل شد که در این جلسه استدلال این بود که از آنجایی که قبل از ارجاع سوال به کمیسیون مربوطه، امضاها از حد نصاب افتاده امکان اخذ امضای جدید وجود ندارد ولی چنانچه از امضاکنندگان اولیه که اعلام انصراف نمودند، کسی پشیمان شود امکان بازگشتش وجود دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس نهایتاً مقرر شد اولاً: هیات رئیسه لیست اسامی افرادی را که مجدداً از انصراف خود پشیمان شده‌اند را اعلام کند؛ همچنین با توجه به تعطیلات مجلس، موضوع سوال جزء آخرین دستورات مجلس، برای روز یکشنبه 14/8/91 مد نظر قرار گیرد تا امکان گفت‌وگو و مذاکره بیشتر باشد و با این اطمینان و اعتماد جلسه به اتمام رسید.

علاوه بر این جهانگیرزاده در تاریخ 6/8/91 طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد زیادی از طراحان سوال از رئیس‌جمهور امضاء خود را پس گرفتند و مصری نیز در تاریخ 10/8/91 در گفت‌وگویی اعلام کرده « آمار ثابتی در زمینه تعداد امضاهای سوال از رئیس جمهور وجود ندارد » که این موارد نیز موید روند مذکور است.

این نماینده مجلس گفت: صبح روز 14/8/91 با مراجعه به منادی و تسلی بخش در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دریافت اسامی درخواست شد که متاسفانه برخلاف وعده داده شده از اعلام اسامی خودداری شد.

وی با اشاره به ناهماهنگی در دریافت امضاهای مسترد شده این گونه توضیح داد که تعدادی از منصرف شدگان از سوال، درخواست خود را به هیات رئیسه اعلام و برخی دیگر هم به نماینده دولت و بعضی دیگر هم به تسلی‌بخش داده‌اند که این امر موجب ناهماهنگی و بروز مشکلاتی در این خصوص بوده است.

وی ادامه داد: همچنین قبل از قرائت سوال، درخواست شد ابتدا اسامی کنترل و آنگاه سوال قرائت شود که متاسفانه علیرغم درخواست برای اینکه فرصتی باشد تا بتوان به نتایج قرارهای قبل عمل شود متن سوال با عجله قرائت شد و بعداً نسبت به بررسی اسامی اقدام کردند.

این نماینده مجلس با اشاره به این که «در ماده 212 آئین نامه داخلی مجلس آمده است که تاقبل از ارسال سئوال به رئیس جمهور، انصراف نمایندگان قابل قبول است.» گفت: بلافاصله پس از قرائت سئوال، علی اصغر زارعی و بذرپاش و نماینده دولت به دفتر لاریجانی مراجعه کردند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در این باره با علی اصغر زارعی تماس گرفت و درباره اتفاف رخ داده سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: پس از اعلام وصول عجولانه در صحن مجلس، پیگیری کردیم تا امضاها به دقت شمارش شود و اعضای هیات رئیسه از ما خواستند تا خودشان نسبت به شمارش امضاها اقدام کنند؛ قبل از ختم مجلس پیگیری شمارش انجام شد و هیات رئیسه گفت به رئیس مجلس داده‌ایم.

وی ادامه داد: بنده به همراه آقای بذرپاش با در دست داشتن انصراف 5 نفر به دفتر رئیس مجلس مراجعه کردیم تا در مهلت باقی مانده قبل از ارسال سئوال به دولت، نام 5 نفر از لیست سئوال کنندگان حذف شود اما دفتر آقای لاریجانی امکان ملاقات حضوری را برای ما فراهم نکرد و گفتند که وی مشغول کار دیگری است از این رو ما اسامی را به زمانی مشاور آقای لاریجانی دادیم و اصرار کردیم در اولین فرصت به رئیس مجلس تحویل دهد اما متاسفانه بعداً گفتند که دست ما نرسیده است و آن را به رئیس جمهور ابلاغ کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز تعداد 77 نفر اسم اعلام شده بود افزود: این در حالی است که یک نفر ادعا کرده که طرح سئوال را امضا کرده و چرا نام او در لیست نیست و لذا نام وی را در لیست قرار دادند اما 5 نفر که به طور مکتوب انصراف خود را اعلام کرده و در مهلت قانونی هم انصراف داده‌اند اما هیات رئیسه آنها را نمی پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال با توجه به مخفی کاری، دادن اطلاعات حوزه پیگیری کننده دولت به سئوال کنندگان و عدم دادن اطلاعات به نماینده دولت، انجام دوخلاف مبیّن آئین نامه انجام شده است: 1- بررسی در کمیسیون برغم نداشتن حد نصاب 2- عدم قبول انصراف 5 نفر از نمایندگان قبل از اعلام وصول. از این رو به نظر می رسد قرائت و ارسال سئوال، نشان از عدم تمایل به تعامل و اصرار بر طرح سئوال دارد. بدون شک اگر هیأت رئیسه شفاف عمل می کرد مسئله سئوال از حد نصاب خارج شده بود.

اولاً: امضاها قبل از طرح سوال در کمیسیون از حدنصاب افتاده بوده است و حتی تا یک هفته بعد نیز همچنان به حدنصاب نرسیده بوده است.

ثانیاً: بخشایش، محبی، گروسی، جلیلی و چاردولی هم کتباً اعلام کرده اند که انصراف خود را قبل از قرائت سوال در تاریخ 14/8/91 اعلام نموده اند که با این حساب تعداد امضاها به 71 امضاء می رسد که زیر حدنصاب لازم برای طرح سوال می باشد.

ثالثاً: در تریبون رسمی اعلام شد سوال از رئیس جمهور با 77 امضاء اعلام وصول شده در حالیکه نامه با 76 امضاء ابلاغ شد. همچنین حسین فتاحی که اسم وی جزء 76 نفر است طی یادادشتی در تاریخ 14/8/91 اعلام کرده که هیچ گاه سوال از رئیس جمهور را امضاء نکرده ام و خواستار بررسی موضوع شده است، اینک با ملاحظه موارد فوق تصدیق می شود که در خوش بینانه ترین وجه وجود اشکال قانونی در فرایند طرح سوال محرز و غیر قابل انکار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
این نماینده از نظر ... بی خبرند
این ظاهر بود که دریافت کردند در عمق ماجرا مطلب دیگری نهفته است که ایشون بی خبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
جالبه!!! چه افتخاري مي كنند به اينكه بر خلاف نظر موكلانشان عمل مي كنند؟! كاش قانوني بود كه مي شد مردم از نمايندگانشون بابت همراهي با دولت در اين همه خلاف و بي تدبيريهاي دولت سوال كنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
برادر لاریجانی طراح اصلی و مشوق نمایندگان برای سئوال از رئیس جمهور میباشد در صورتی که خود ایشان چند روز پیش در نامه ایی سرگشاده به مقام معظم رهبری در تایید فرمایشات ایشان خود را ملزم به حفظ وحدت و دوری از هر گونه اختلاف قوا دانست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
شماهایی که امضا کردید وبعد امضا تون روپس گرفتید از چه میترسید مردم با شما هستند اقای جلالی نماینده شاهرود ای کاش شماهم بودید با امضا کنندگان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
ای کاش مردم جمع میشدن میرفتن جلوی بهارستان . به این نمایندگانی که با طرح سوال مخالف هستن اعتراض میکردن . بابا الان به بچه سوم ابتدایی هم فهم داره اما این نمایندگان فقط میخوان برن داخل تا هفت ملیونی بگیرن هر بلایی هم خواست سر مردم بیاید بیاد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین