کد خبر: ۱۷۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷

ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - در اين جلسه، ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني كه از جلسات قبل شروع شده است، پيگيري شد و 12 بند ديگر از اين سياست‌ها به تصويب رسيد. 

به گزارش آفتاب، رؤساي كميسيون‌هاي اقتصادي و حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي و معاون بانك مركزي نيز در اين جلسه حضور داشتند. 

پس از مطرح شدن مصوبات پيشنهادي كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع تشخيص مصلحت نظام موارد ذيل به تصويب رسيد. 

ابتدا ماده 10 اين سياست‌ها به شرح ذيل اصلاح شد:
- تنظيم و تمديد سهم نهادهاي عمومي غيردولتي در توليد ملي و پرهيز از واگذاري اموال و سهام متعلق به دولت و شركت‌هاي دولتي با هدف رد ديون و يا تأمين مالي فعاليت‌هاي بودجه‌اي جاري و عمراني.

سپس موارد ذيل به تصويب اعضا رسيد:
- شفاف‌سازي و به‌هنگام‌سازي آمار و اطلاعات و تسهيل دسترسي به آن و اطلاع‌رساني در مورد ابعاد و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاران و سرمايه‌‌گذاري در رشته‌هاي مختلف و مقابله جدّي با استفاده از هرگونه رانت (ويژه‌خواري) اطلاعاتي. 

- توانمندي‌سازي و ارتقاي بهره‌وري نيروي كار با افزايش انگيزه مهارت و خلاقيت و ايجاد تناسب بين مراكز آموزشي و پژوهشي با نيازهاي بازار كار. 

- بسترسازي و ساماندهي اشتغال و حركت نيروي كار ايراني در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني. 

- ارتقاي سرمايه‌هاي انساني، طبيعي، اجتماعي و فيزيكي با تأكيد بر توسعه نهادهاي مردمي. 

- توسعه فرهنگ و نهادهاي حامي سرمايه و كار ايراني و استفاده از نظرات متخصصان و صاحب‌نظران. 

- جلوگيري از اتلاف و راكد ماندن سرمايه‌هاي فيزيكي و انساني ايراني با تأكيد در ايجاد و توسعه‌ي خدمات فني و مشاوره‌اي فرابنگاهي و ارتقاي بازده اقتصادي اين سرمايه‌ها در بخش‌هاي مختلف اقتصادي. 

- گسترش تنوع ابزارهاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه و تكميل ساختارهاي آن و اعمال سياست‌هاي تشويقي براي حضور عموم مردم و سرمايه‌گذاران داخلي و بين‌المللي به‌ويژه منطقه‌اي در بازار سرمايه. 

- حمايت از محققان و سرمايه‌گذاران و تشويق ورود سرمايه‌هاي ايراني به حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير متضمن تحقيق و توسعه با تأسيس صندوق‌هاي شراكت يا ضمانت براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه. 

- تنقيح و اصلاح قوانين و مقررات (از جمله اطلاع قانون پولي و بانكي، كار، تأمين اجتماعي و ماليات) براي تسهيل فعاليت در بخش‌هاي توليدي و رفع موانع سرمايه‌گذاري در سطح ملي با رويكرد ثبات نسبي در قوانين. 

- كارآمد كردن نظام توزيع كالاها و خدمات با استفاده از سازوكار شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني و كاهش واسطه‌هاي غيرضرور و ناكارآمد. 

- گسترش منابع مالي و كارآمد‌سازي مديريت آن در جهت افزايش ظرفيت توليد ملي و كاهش هزينه‌هاي تأمين مالي موردنياز به‌ويژه با ساماندهي، گسترش و حمايت از نهادهاي مالي و توسعه‌اي و بيمه‌اي. 

- براي تسريع در اجرايي كردن كارآمد اين سياست‌ها، دولت مكلّف است حداكثر ظرف مدت سه ماه از تاريخ ابلاغ، راهكارهاي لازم براي عملياتي كردن اين سياست‌ها را تنظيم و پيگيري قانوني را انجام دهد و گزارش آن را براي انجام وظايف نظارتي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال نمايد. 

ادامه بررسي و تدوين اين سياست‌ها در جلسات آتي مجمع پيگيري خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
0
0
سلام ، تمامی اینها جزو اهداف انقلاب اسلامی بودند ، ولی مهمترین هدف در انقلاب ، کشاورزی بود ، که شغل نیمی از خانواده های ایرانی هم بود . و کشاورزی موفق و
پر محصول ، مایه آبروی هر کشور پیشرفته و مستقلی میباشد ، لذا مملکت وقتی می تواند ، از نظر اقتصادی و معیشتی ، موفق باشد که کشاورزی آن پیشرفته بود و نه تنها ، مملکت به صورت مستقل و خودکفا می گردد ، حتی می تواند که محصولات خود را که اضافه بر سازمان بشود ، برای صادرات آماده نمایند.
مهمترین هدف در اقتصاد در این جامعه از نظر مالی و از نظر کاری ، کشاورزی و دامپروری و بعد صنعت و تولیدات داخلی ملی میباشد . لذا مسئولان نظام ، باید به این اصل بسیار مهم و اساسی ، توجه داشته باشند و فعالیتهای جامعه را به طرف این اهداف ، رهنمود سازند ، که یکی از راههای نجات است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
0
وقتی دولت هیچ وقعی به قوانین و دستور العمل هل و اسناد 5 ساله و 20 ساله و ... نمی گذارد، حالا استادان در تشخیص مصلحت و مجلس و هر جایی دیگر هر تصمیمی که می خواهند بگیرند....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین