کد خبر: ۱۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۷
ایران در باکو مطرح کرد:

اولویت مسايل امنيتي و نظامي در درياي خزر

آفتاب‌‌نیوز : اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه در گزارشي از اين اجلاس آورده است: رييس هيات اعزامي ايران را صفري، معاون آسيا، اقيانوسيه و مشترك المنافع و نماينده ويژه در امور درياي خزر به عهده داشت. در مجموع اين اجلاس و اجلاس‌‏هاي مشابه را گامي به پيش ارزيابي مي‌‏كنيم، طرف ايراني از برگزاري 18 دور مذاكرات 5 جانبه رضايت دارد، خصوصا اين كه اين مذاكرات در قالب 5 جانبه و در محيطي صميمانه انجام مي شود، تاكنون پيشرفت‌‏هاي زيادي در نزديكي مواضع كشورهاي ساحلي درياي خزر داشته است. 
در اين اجلاس، مباحث بسيار مهم و مواد مندرج در پيش نويس كنوانسيون بحث شد، مهم ترين مباحث مورد مذاكره در اين اجلاس عبارت بودند از : 

- شيوه هاي تقسيم منابع بستر و زير بستر
- تعريف مناطق ملي و انحصاري ماهيگيري و همچنين محدوده مشترك در سطح دريا
- وضعيت نظامي درياي خزر
- ترانزيت آزاد از آبراهها و كانال ها
- رژيم كشتيراني تجاري و غيرتجاري
- شرايط احداث خطوط لوله از بستر
- شيوه هاي حل و فصل اختلافات
- دبيرخانه دايمي و امين كنوانسيون
 

طرف ايراني در اين اجلاس به مانند اجلاس هاي قبل، مواضع اصولي خود را در زمينه هاي فوق به صورت شفاف بيان كرد و خواسته ها و نگراني‌‏هاي خود را متذكر شد. يكي از مسايلي كه ما در باكو طرح كرديم، اين بود كه؛ مسايل امنيتي، نظامي و انتظامي درياي خزر از مهم‌‏ترين مسايلي است كه كشورهاي ساحلي را به خود مشغول كرده است. ايران اعتقاد دارد خود كشورهاي ساحلي با ايجاد يك جو تفاهم، اعتماد سازي و با تاسيس يك ساز و كار منطقه اي مناسب، مي‌‏توانند بدون مداخله و حضور نيروهاي فرامنطقه اي ضمن پرهيز از رقابت هاي نظامي و مسابقات تسليحاتي تهديدهاي احتمالي را از طريق ايجاد ترتيبات امنيت منطقه اي مرتفع سازند. 

ما در اين اجلاس تاكيد كرديم كه خواسته جمهوري اسلامي ايران تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي به ويژه تعيين محدوده هاي بهره‌‏برداري از منابع بستر و زير بستر با در نظر گرفتن اصول حقوق بين المللي و شيوه هاي متداول در جهان است، در اين جهت و طبق موازين بين المللي تصريح كرديم كه اختصاص سهم ضابطه‌‏مند و منصفانه به كشورهاي ساحلي درياي خزر امري ضروري است.
در پايان اجلاس باكو بيانيه اي منتشر شد. 

در اين بيانيه علاوه بر ابراز رضايت از پيشرفت هاي ملموس در برخي زمينه ها، طرفها اراده سياسي خود براي حل و فصل مسايل خزر از طريق مذاكرات و لزوم تداوم آن را ابر از كردند. بر اين اساس توافق شد كه اجلاس بعدي گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي در آينده نزديك در آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شود. 

با توجه به اهميت محيط زيست شكننده خزر و نظر به اين كه 4 كشور جمهوري اسلامي ايران، روسيه، تركمنستان و اخيرا قزاقستان كنوانسيون محيط زيست را به تصويب نهايي مجالس خود رسانده‌‏اند، طرف ايراني از طرف آذري به عنوان تنها كشوري كه هنوز آن را تصويب نكرده، درخواست نمود كه روند تصويب آن را سرعت بخشد تا عمليات اجرايي حفاظت از محيط زيست شكننده درياي خزر آغاز گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین