کد خبر: ۱۷۹۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹

خطر وقوع موج سوم ایدز تا ۵سال آینده/ ۹۳ هزار مبتلا به HIV داریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرضیه وحید دستجردی امروز در مراسم روز جهانی ایدز افزود: علی‌رغم اینکه فکر می‌کنیم راه طولانی برای کنترل ایدز را باید طی کنیم اما این مسیر و دستیابی به اهداف آن سخت نیست چرا که تاکنون توانسته‌ایم فلج اطفال را حذف کنیم و در جهت حذف سرخک حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ۳۰سال است که جهان دست به گریبان بیماری ایدز است، ۶۵میلیون نفر را گرفتار کرده است و ۳۰ میلیون نفر فوت کرده‌اند که این اتفاق بر اثر یک بیماری رقم کمی نیست به خصوص اینکه اکثر مبتلایان در سنین جوانی هستند.

وزیر بهداشت گفت: در سال ۶۵ اولین مورد ابتلا به ایدز در کشور گزارش شد و سپس در سال ۷۴ و ۷۵ همه‌گیری در زندان‌ها رخ داد و تا سال ۸۳ روند رو به رشدی در زمینه ابتلا از طریق این روش وجود داشت که این روند هم خوشبختانه رو به کاهش رفته است.

وحید دستجردی افزود: آنچه که مهم است و باید به آن بپردازیم افزایش ابتلای زنان به ایدز است. که از ۴.۵درصد به ۸.۵درصد رسیده است. البته شاید دلیل این افزایش موارد شناسایی بوده است.

وی تأکید کرد: مسئله امروز ما شیوع بیشتر ایدز بر اثر مسائل جنسی است به طوری که طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته میزان ابتلا از راه جنسی ۱۰.۵درصد بود اما امروز به ۲۱درصد رسیده است.بنابراین اقدام ویژه‌ همگانی می‌طلبد تا در زمینه آموزش وارد عمل شویم.

وحید دستجردی موضوع نگران‌کننده ابتلای زنان به ایدز و از طریق روابط جنسی را عاملی برای شعله‌ور شدن موج سوم ایدز در کشور دانست و گفت: اعتیاد به مواد محرک و آمفتامین‌ها را امروز شاهد هستیم که باعث اختلال در روابط جنسی می‌شوند.

وی افزود:‌این معتادان ایمنی خود را از دست داده و راه‌های پیشگیری را برای ابتلاء به ایدز انجام نمی‌دهند و رفتارهای پرخطری از آنها سر می‌زند که می‌تواند منشأ موج سوم ایدز شود.

وزیر بهداشت طبق آخرین آمار به دست آمده تصریح کرد: در سال گذشته ۲۴هزار و ۷۳۵ مورد بیمار مبتلا به ایدز گزارش شد که ۹۰.۶ درصد آن مردان و ۹.۴درصد زنان هستند. ۴هزار و ۸۸۱ نفر فوتی و ۴۶درصد افراد مبتلا را گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از کل موارد ابتلا به ایدز از سال ۶۵ تا امروز می‌توان علت افزایش ۶۹.۶ درصدی ایدز را به دلیل تزریق مشترک دانست. ۱۰.۵درصد را از راه جنسی و ۱۷.۹درصد را انتقال نامشخص گزارش کرد.

وزیر بهداشت گفت: فعالیت خود را در زمینه کاهش ایدز از طریق جنسی باید متمرکز کنیم چرا که سهم انتقال جنسی ۵ تا ۸ درصد کل موارد بود اما امروز به ۲۱ درصد رسیده است و نرم‌افزار تخمینی ایدز نشان می‌دهد در سال ۹۰ ، حدود ۹۳هزار و ۲۵۰ بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش فارس، وی با اشاره به برنامه‌های استراتژیک کشوری مقابله با ایدز ادامه داد: در میان این برنامه‌های استراتژیک پیشگیری از انتقال جنسی،‌مراقبت و درمان بیماریهای آمیزشی بسیار مورد تأکید است و مقدار زیادی از فعالیت‌های درمانی از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع که در شهرها در حال انجام است باید بر این بیماری متمرکز شود.

وی با اشاره به افزایش آمار زنان متبلا به ایدز از ۴ به ۸ درصد تأکید کرد: ‌به همین منظور ۵مرکز ویژه خدمات به زنان آسیب‌پذیر در ۴ استان راه‌اندازی شده که در آنها همسران معتادان، زنان معتاد، زنان با شرکای جنسی متعدد و همسران بیماران مبتلا که همگی زن هستند تحت درمان نگهدارنده و آموزش بهداشت باروری و رفتار جنسی مناسب قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به وجود ۲۵ مرکز مشاوره زنان آسیب‌پذیر در کشور گفت: ۱۰۳ کلینیک مثلثی به عنوان مراکز مشاوره، ۱۴۳ مرکز مشاوره در زندان‌ها و ۴۲۵ مرکز گذری توسط دانشگاه‌ها،سازمان بهزیستی و بخش خصوصی راه‌اندازی شده و ۳هزار و ۶۷۵ مرکز برای هرگونه معتاد تزریقی ایجاد شده که در این مراکز درمان با متادن، درمان تیم همسالان و خطوط مشاوره تلفنی راه‌اندازی شده است.

وحید دستجردی با اشاره به برنامه درمان رایگان برای مبتلایان به ایدز گفت:‌ ۳۰۰داروی ریترو ویروسی وجود دارد که نتایج مصرف آنها خوب بوده و در مورد داروی آیمود نیز نتایج خوبی در زمینه افزایش ایمنی بدن به دست آمده است.همچنین در سال ۹۰ پروتکل مبارزه با ایدز بازبینی شد و امروز برنامه جدیدی در دست اجرا داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
سلام ، به عنوان یک شهروند ، چند راه حل برای این بیماری ، پیشنهاد میکنم و از مسئولین سایت محترم آفتاب هم تقاضا دارم که این نظریه را چاپ نمایند ، که به نفع همه مردم است . این آمار ، نشان دهنده آمار آشکار مبتلایان به ایدز میباشد ، یعنی کسانی که شناخته شده اند و یا پرونده دارند و
متاسفانه آمار پنهان ایدز ، با توجه به رویدادها و مشکلات جامعه ، خیلی بیشتر از این آمار می باشد.
1- تبلیغات درست و عملی در جهت اطلاع رسانی ، در رسانه های مملکت ، اعم از رادیوو تلویزیون ، روزنامه ها ، سایت ها ، درمدارس و دانشگاهها ،و جاهای عمومی ، مبنی بر خطرات ایدز و راههای جلوگیری از آن .
2- مراکزی ، به هر اسمی که باشد ( خانه عفاف ) ، که در آن
خانمهایی که در خیابانها مشغول خودفروشی هستند، در هر
شهری ، در آن مراکز جمع شده و تحت نظر وزارت بهداشت هم بشوند و از نظر بهداشتی روح و روان جامعه ، اینها کنترل
شوند و آقایانی هم که مشکل جنسی داشته باشند ، به این
مراکز رجوع می کنند ، ضمن اینکه جایگاهها در جامعه مشخص است و دیگر به زن و بچه های مردم ، در جامعه به
چشم بد ، نگاه نمی کنند و آمار تجاوزات هم پایین می آید .
ضمنا" این بیماری و بیماری های مقاربتی دیگر ، تحت کنترل
در می آیند . و افراد جامعه هم ، تا اندازه ای خیالشان راحت
میشود ، چون جایگاهها ، مشخص است و کوچه و خیابان را
محل کسب شهوترانی نمی کنند .
3- از همه مهمتر ، هرچه زودتر معزل بیکاری و گرانی و مشکلات جامعه حل شود و ازدواج ، مسکن و رفاه برای جوانان مهیا شود ، تا بتوانند ازدواج دائم و آبرومندانه داشته باشند و روح و روان افراد جامعه ، از این همه فساد ، التیام یابد ، یعنی اول امکانات را مسئولین به جامعه و مردم بدهندو بعد توقع جامعه سالم و بدون هرگونه مشکلات و منکراتی را داشته باشند . و از جملات حضرت علی (ع) :
فقر از هر دری تو برود ، ایمان از پنجره فرار خواهد کرد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین