آفتابنیوز : آفتاب: کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارش مربوط به تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به تشریح و توزیع ۵ محور در این گزارش پرداخته است.
گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در راستای اجرای ماده ۲۰۴ آئیننامه داخلی، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان قرائت شد.
متن کامل این گزارش که علیپور سخنگوی کمیسیون اقتصادی آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:
احتراماً بازگشت به نامه شماره ۱۹۳۴۷ درباره درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از سال اول اجرای برنامه چهارم تا مرداد ماه ۱۳۹۱، به استحضار میرساند درخواست مذکور در جلسه مورخ ۱۹ شهریورماه ۹۱ با حضور رئیس ستاد سوخت کشور و برخی نمایندگان تقاضاکننده مطرح شد و با اکثریت آرا، انجام تحقیق و تفحص به تصویب رسید.
محورهای تحقیق و تفحص مذکور به شرح ذیل است:
۱- واردکنندگان حقیقی و حقوقی خودروهای سبک و سنگین خارجی و نحوه عمل ستاد به قوانین و مقررات تطبیق مجوزهای صادره با مقررات و میزان سودی که این اشخاص حقیقی و حقوقی از این محل تحصیل کردهاندو همچنین میزان عدم پایبندی واردکنندگان به بهینهسازی مصرف سوخت و واردات خودروهای کم مصرف و دقت عمل ستاد در این مورد، آیا کسب سود، محور این واردات بوده یا بهینهسازی سوخت؟ آیا موضوع بهینهسازی قربانی سوداگری در واردات خودرو نبوده است؟ ستاد مدیریت سوخت مجری سیاستها و قوانین بوده و یا اینکه فقط ناظر بیطرفی اتفاقات بوده است که به کثرت ورود خودروهای خارجی و افزایش مصرف انجامیده شده است؟ آیا ستاد سوخت برای جلوگیری قاطع و ممانعت از استمرار بیشتر این تخلفات گزارشهایی به مجلس ارائه کرده است؟ آثار اقدامات ستاد مدیریت سوخت کشور چه بوده است؟
۲- مشخص شود تا چه میزان عوامل ذیل تحت مدیریت ستاد در کاهش و یا افزایش مصرف سوخت تاثیرگذار بوده است؟ آیا مدیریت ستاد فقط مدیریت کمی بوده و میزان مصرف بدون توجه به عوامل کیفی از طریق سهمیهبندی و ایجاد مضیقه برای مصرفکنندگان اعمال شده است؟
الف - آمار خودروهای سبک و سنگین وارد شده به کشور با تعیین نوع و دستهبندی میزان مصرف و توجه به وظایف اصلی ستاد در این باره،
ب- تنوع مقررات و رفتار ستاد در موضوع خودروهای اسقاطی و آمار سالانه و کل و نوع خودروهای اسقاط شده و میزان خودروهای باقیمانده اسقاطی و کارآمدی و ناکارآمدی ستاد در این عرصه،
پ - آمار خودروهای سبک و سنگین کل کشور به تفکیک استانها و نوع و میزان مصرف و سوء مدیریت ستاد،
ت - وسائل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، مینیبوس، تاکسی و اتومبیل کرایه و آژانس و کرایه خطی و تاکسیبار به تفکیک استانی و تعیین سهم کیلومتر بر مصرف و مقایسه آن با ادوار قبل و میزان تاثیرگذاری ستاد بر کیفیت مصرف سوخت،
ث - کارتهای سوخت صادره به تفکیک نوع خودرو و استان و میزان مصرف سرانه و تخلفات انجام یافته در استفاده از کارتها و اقدامات آن ستاد و همچنین توزیع سوخت از مجاری کار از طریق بخشهای دولتی و خصوصی و سوءاستفاده انجام گرفته، همچنین توزیع سوخت منازل و مصارف غیر خودرو تحویلی مرغداریها و کارخانجات و غیره و مستغلات ایجاد شده برای آنها.
۳- میزان کل درآمد حاصله ستاد به تفکیک سر فصل درآمدی و درآمدهای محقق نشده و نحوه توزیع یا هزینهکرد آنها،
۴- مجموع هزینههای انجام شده توسط ستاد سوخت از ابتدای تاسیس تحت عنوان تبصره ۱۳ و تفکیک سرفصلها و ذینفعان بهرهبرداری و سوءمدیریت در اداره هزینهها،
۵- شیوههای اداری و مالی و نظارت اعمال شده در مصرف اعتبارات و کارکرد ستاد در اعمال دقیق قوانین و مقررات چگونه بوده است؟
مراتب برای اقدام مقتضی و طرح در جلسه علنی مجلس تقدیم میشود.
به گزارش فارس،وکلای ملت پس از قرائت گزارش مذکور و همچنین استماع سخنان نادر قاضیپور نماینده ارومیه به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص، با ۱۶۳ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه، با تقاضای تحقیق و تفحص از ستاد سوخت کشور موافقت کردند.