کد خبر: ۱۸۳۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰

آلاینده های بنزین داخلی، ۵۰ برابر استاندارد وگازوئیل ۳۵۰ برابر استاندارد است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استانداردهای مذکور شاخص های روشنی برای عدد اکتان بنزین، میزان بنزن و گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل و سایر موارد کیفی مربوطه تعیین می کنند. شاخص هایی که هر چند ممکن است برای عموم مردم چندان مفهوم روشنی نداشته باشند اما کارشناسان مربوطه به خوبی از اثرات قابل توجه آن ها بر سلامت افراد و تأثیر آن بر میزان مرگ و میر سالانه هموطنان مان به خصوص در شهرهای بزرگ، آگاهی دارند.

به گزارش الف، مقایسه وضعیت مخاطره آمیز بنزین تولیدی در ایران با استانداردهای روز دنیا
استانداردهای سوخت رایج در اروپا عبارتند از:
۱- یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
۲- یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت
۳- یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت
۴- یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همه وسایل نقلیه موتوری
۵- یورو ۵ (۹- ۲۰۰۸) برای سواری های سبک و وسایل نقلیه تجاری
۶- یورو ۶ (از ۲۰۱۴ اجباری خواهد شد) برای سواری های سبک و وسایل نقلیه تجاری

همانگونه که پیش از این ذکر شد مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزین تولیدی کشور به یورو۴ ارتقا یابد. بر اساس این استاندارد بایستی میزان ناخالصی گوگرد در بنزین به کمتر از ۲۰ ppm و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزین در جایگاه های سوخت کشور عرضه می شود دارای ۱۰۰۰ ppm گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است. علاوه براین موارد، وجود ماده شیمیایی و سرطان زای MTBE که در حال حاضر به استثنای یک یا دو پالایشگاه کشور، در تمامی پالایشگاه ها به جای کاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد نیز بر میزان آلایندگی خودروها که عامل تولید ۷۰ درصد آلاینده ها در شهرها هستند، افزوده است.

قابل ذکر آنکه وضعیت تولید گازوئیل در کشور به مراتب از این نیز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال میزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ppm و ۳۵۰ برابر استاندارد یورو ۴ است.

کاتالیست ها و نقش آن ها در سلامت انسان ها
کاتالیست ها موادی هستند با شکل ها و خواص متفاوت که اساساً در فرآیند تولید محصولات و مشتقات نفتی نقش اساسی داشته و تقریباً بدون برخی از آن ها پالایش نفت غیرممکن است.

با توجه تحریم های غرب علیه کشورمان، از سال ۱۳۸۸ واردات این کالای استراتژیک و حیاتی متوقف شده و در سال های قبل و بعد از این تاریخ نیز دولت هیچ حمایتی از تلاش صنعتگران داخلی برای تولید آن به عمل نیاورده است. این بی توجهی به حمایت از تولید داخلی، ریشه در یک عادت و علاقه شدید در میان بسیاری از دولتمردان به واردات کالا از خارج از کشور دارد که در جای خود قابل بررسی است.

در نبود کاتالیست ها، پالایشگاه های داخلی مجبور به استفاده از سرب یا ماده سمی MTBE هستند. سرب باعث افزایش بهسوزی و آرام سوزی بنزین می شود و در واقع عدد اکتان بنزین را بالا می برد اما چون ترکیبی بسیار مضر است، سال هاست که استفاده از آن در تمام دنیا ممنوع شده است. در این شرایط در سال های دور پالایشگاه های دنیا MTBE را جایگزین سرب کردند که بعد از مدتی اثرات سرطان زای آن نیز محرز و استفاده از آن ممنوع شد ولی در ایران همچنان مورد استفاده اغلب پالایشگاه های کشور قرار دارد.

در شرایط کنونی پالایشگاه های پیشرفته دنیا از نوعی فناوری استفاده می کنند که نیاز به این ماده خطرناک ندارد، چنانچه در ایران نیز معدودی از پالایشگاه های جدید همچون پالایشگاه بندرعباس دارای همین فناوری هستند و ضروری است بر اساس تکالیف قانونی دولت، هرچه سریعتر تمامی پالایشگاه های کشور به این فناوری مجهز شوند.

در پایان یک بار دیگر باید یادآوری کنیم که آنچه عرضه شد براساس اطلاعات غیر رسمی و اظهارنظر کارشناسان صنعت نفت کشورمان که به دلیل محدودیت های احتمالی که ممکن است برایشان ایجاد گردد، حاضر به افشای نامشان نیستند، تنظیم شده و الف آمادگی دارد چنانچه مسوولان مربوطه توضیحات مستدل و مستند به اسناد و مدارک معتبر در این باره دارند، منتشر نماید.

یک بار دیگر این پرسش را نیز تکرار می کنیم که چرا تمامی آزمایشگاه های کشور از ارایه اطلاعات مربوط به آنالیز بنزین و شاخص های کیفی آن در هراسند، همانگونه که باید پرسید چرا مردم حق ندارند آمار دقیق مرگ و میر و مصدومان و بیماران ناشی از آلودگی هوا را بدانند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
بهرام
|
Canada
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
چرا از مسئولین عدالت پرور و با بصیرت ، از مجلس نشینان بی مسئولیت رسما سئوال نمی کنید ؟ راستی ازمسئولین این فجایع به کجا باید شکایت کرد؟ چرا رونوشتی برای جناب اقایان لاریجانی مسئول محترم حقوق بشر قوه قضائیه نمی فرستید؟ چرا دادستان محترم کل کشور به عنوان مدعی العموم و حافظ حفوق مردم بر علیه خاطیان اعلام جرم نمی کند ؟ راستی چرا مسئولین مثلا مردمی را در جریان نمی گذارید . شاید خبر نداشته یاشند که قطعا فرزندان و نوه های انها نیز مبتلا به سرطان خون شده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
این است تولید ملی و خود کفایی ملی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
افرادی که آگاهانه در این خصوص مقصر باشند، باید پیش وجدان خود احساس شرم کنند واز خداوند و مردم این کشور طلب مغفرت کنند شاید که آمرزیده شوند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
در حاليكه دولت محترم تقربيا هر ماه خبري در مورد فعاليتهاي مشترك بين صنايع و مراكز علمي و تحقيقاتي دارد لازم هست كميته هاي پيگيري در بخش بوجه هاي دولت فعال شوند مصوبه هيت دولت درتير ماه ١٣٨٤ هاكي إز نبودن انسجام و مديريت در بخش فعاليت علم و صنعت دارد مطمئنا اگر مصوبات دولت در سفر هاي استاني زير نظر كميته پيگيري رديف بوجه ها دنبال شود چندين احتياج فوري جامعه بطور صحيح رسيدگي ميشود در واقع با عرض معذرت بعد إز ٧ سال ما بأيد شاهد رشد بي سابقه سرطان در جامعه باشيم كه دست كم ٦٠٪ رابطه مستقيم ثابت شده علمي با الاينده هاي موجود در بنزين و گازوييل مصرفي در وسايل نقليه وصنعت دارند
مطالعات أثرات الاينده ها إز ١٩٩٤تا ٢٠١٠ در كشورهاي غربي و ثبت چاپ در ژورنالهاي محيط زيست و سرطان هاي معده شش لوزالمعد ه لوكي مئ ا CLL وHL حاصل بين ٤-٨ سال مطالعات مي باشند بأيد مورد توجه مسؤولين محترم قرار بكيرد
نكته بعدي در اين رابطه توليد محصولات پزشكي مان ند دارو و واكسن و راديو دارو مي بأشند كه بطور دقيق بأيد يك سال safety and efficacy و٢-٤ سال مطالعات كوتاه مدت براي شناسايي عوارض جانبي ان ها انجام
شود ديروز ديدن ذكي إز مسؤولين محترم وزارت بهداشت فرموده اند ١٠ دارو در دست مطالعه داريم و دو سال ديگر به توليد صنعتي مير سند با توجه به درجه علمي و رياست دانشگاه بودن أيشان و معاونت وزارت أميد وإرم مسؤولين محترم توجه داشته باشند كميه پيگيري بأيد شامل متخصصين بودجه مطالعات باليني و مديريت پروژه بأشد چون هما نطور كه ما صنعت نفت و تحول اقتصادي أدوار گذشته را ارز يابي و نقد مي كنيم سه سال ديگر فعاليتها و ادعاها ي مسؤولين وزارت بهداشت را نقد خواهندًشد كرد و شايد دعا و ثنا در پس نباشد و طبق قانون حكم و جلب دادگاه هم به همر اه داشته باشند ديگر معاون وزير و ريس و أقوام فرقي ندارد انشالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
چطور در این زمینه‌ها که از استاندارد جهانی این همه عقب هستیم، از مسئولین محترم صدایی در نمیاد و ککشون هم نمی‌گزه!! اما در زمینه‌ی قیمت‌ها، آقایون مدام نگران عقب‌ماندن!!! ما از استانداردهای جهانی!! و واقعی سازی!!! قیمت ها هستند؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
در مورد پنجاه برابر بودن حد مجاز بنزن صحبت نکردید که عامل سرطان خون است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
1
1
چرا دارید دروغ پراکنی می کنید. بنزین تولید ایران در حد بسیار عالی یورو 12 (سال 2036) هست و هیچ ایرادی نداره، مدارکش هم موجوده
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
يعني ميخوان بنزين رو گرون كنند همون بنزين رو بفروشن بگن يورو 6 شده گرونش كرديم (خدا را شكر)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
یک موقعهایی مینوشتم مسولین خجالت ولی واقعیتش دیگه خودمم خجالت میکشم برای مسولین
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
شما که تاحالانظرات من روروسایت نگذاشتین امابازهم میگم تمام مشکلات ما مال ضعف دستگاه قضاست وگرنه مسئولین امرمیترسیدن این قدربی توجه به جان وسلامت مردم باشن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
الهي وربي من لي غيرك
ألهي نشكو إليك
در كشور اسلامي فقط حضرت صاحب ع به داد مظلوم ملت برسه اگر دستم رسد بر چر خ گردون .!!!!!!!!!!
tohi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
0
0
من میگم فکر میکنم که اگه اگه این مسئولین ما نبودند وضع کشور ما خیلی بهتر از این بود
tohi95
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
0
0
بگو جون نه نه ام راس میگم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین