آفتابنیوز : آفتاب: صرف
نظر از وقايع سال گذشته، اگر از دريچه تاريخي هم به موضع نگاه كرده و كمي
آن سو تر را هم نظري بيندازيم به نتايج جالب توجهي دست پيدا خواهيم كرد، يك
محاسبه سرانگشتي نشان مي دهد كه در سال 1347 و همزمان با توليد و عرضه
اولين دستگاه خودرو پيكان در كشور اين محصول قيمتي معادل 100 قطعه سكه طلا
داشته است، اين در حالي است كه هم اكنون يك دستگاه خودرو پرايد كه مي توان
آن را جايگزين شناخته شده پيكان دانست قيمتي معادل حدود 12 سكه طلا دارد كه
اين امر بيانگر رشد آرام قيمت يك خودرو در قياس با يكي از كالاهاي مورد
توجه ايرانيان است.
اضافه بر اين حتي اگر اين مقايسه را براي سالهاي
ابتدائي توليد پرايد قرار دهيم در ميابيم بات فروش پرايد 5 ميليوني آن
زمان مي توانستيم در حدود 105 سكه خريد در حالي كه در حال حاضر با پرايد 16
ميليوني مي توان تنها 12 سكه تمام بهار آزادي را تهيه كرد.
همچنين
اين مقايسه در خصوص كالاهايي همچون لوازم خانگي نيز صدق مي كند، به عنوان
مثال در سال 1389 قيمت خريد يك دستگاه يخچال سايد باي سايد حدود 2 ميليون
تومان بوده كه همان كالا هم اكنون در فروشگاه هاي شهر با قيمت حدود 10
ميليون تومان به فروش مي رسد، يعني افزايش حدود 500 درصدي، در حالي كه در
همان سال قيمت يك خودرويي نظير پرايد رقمي معادل 8 ميليون تومان بوده و اگر
اين خودرو را در حال حاضر مبلغ حدود 16 ميليون تومان در نظر بگيريم پرايد
در اين دو ساله حدود 100 درصد رشد قيمت داشته است، اين در حالي است كه
هزينه توليد يك پرايد، تعداد شركت هاي دخيل در توليد اين خودرو، تعداد
كارگران شاغل جهت توليد پرايد و حتي تعداد قطعات به كار رفته در اين خودرو و
مواد اوليه مختلف به كار رفته در آن را هرگز نمي توان با يك يخچال و يا
كالاهايي از اين دست حتي مقايسه كرد.
احمد كاظمي كارشناس ارشد صنعت
خودرو مي گويد: اين بي انصافي است كه براي افزايش قيمت خودرو فقط
خودروسازان را مقصر دانست چرا كه در فضاي توليدي با عظمت خودروسازي علاوه
بر توليد در كارخانه بايد فضاي كسب و كار و جو اقتصادي موجود را نيز در نظر
گرفت.
وي ادامه داد: وقتي كه صحبت از صنعت خودرو مي شود بايد نگاه
منتقدان و كارشناسان با شرايط موجود در روند توليد هماهنگ باشد و بايد
زواياي پنهاني همچون تحريم و مشكل تراشي هاي سياسي در اين خصوص را نيز در
نظر گرفت.
كاظمي در پاسخ به سوال خبرنگار ما كه از وي پرسيد چرا در
حال حاضر تمام نگاه ها به صنعت خودرو معطوف شده است پاسخ داد: افزايش قيمت
ها در همه موارد وجود داشته است؛ از مواد لبني و گوجه فرنگي گرفته تا لوازم
خانگي و غيره اما در ميان تمام اين اقلام دو مساله بسيار بزرگ بنظر آمد؛
يكي خودرو و ديگري پسته.
وي ادامه داد: اين موضوع هم زماني بزرگ شد
كه صدا و سيما بصورت گسترده اقدام به تبليغات منفي در اين خصوص كرده و گرنه
براي اقشار متوسط جامعه قطعاً افزايش قيمت گوجه فرنگي و مواد غذايي بسيار
دردآور تر است تا خودرو!
واقعا عوام را چی فرض کردی؟!
طلا برای اقتصاد جامعه حکم ارزش پول ملی را دارد جناب کارشناس ارشد
اگر در سال 1347 با پول پیکان می توانستی 100 سکه بخری، یعنی ارزش پول ملی ما در رده 10 کشور اول دنیا بوده است
اما حالا برای خرید همان 100 سکه چقدر ریال بی ارزش را پرداخت کنیم؟
آقای کارشناس ارشد برو یه بار دیگه کنکور شرکت کن !!!
قدرت خرید یه کارمند کارشناس ارشد سال 76 با الان چه نسبتی داره؟؟؟
هر چیزی که گرون شده ورود همتای خارجی اش هم آزاده تا من ِ مصرف کننده با این نرخ سرسام آور حداقل بتونم قدرت انتخاب داشته باشم اما به خودرو که می رسیم بازار در انحصار خودروساز محترم داخلیه که می خواد اندازه ی تولید گاری هزینه و توان و تکنولوژی بذاره، بازار هم غیر رقابتی باشه اون وقت به قیمت بنز روز از مشتری که قدرت انتخاب نداره پول بگیره!
به خدا ما ملت اون قدرها هم دور از جناب نادان نیستیم، یه چیزهایی حالیمونه!
يعني با اين روش تحليل غلطي كه رفتي پرايد الان حدود 200 تا سكه اون موقه ميارزه.
يكم بيشتر دوگولرو كار بندازين، هيچ وقت تو اقتصاد و تعيين قيمت يك عامل تأثير نميزاره!
اونم عاملي كه كاملا با قيمت كالا نا همبستست!