کد خبر: ۱۹۱۸۱۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱

پيكان در بدو ورود 100 سكه و پرايد امروز 12 سكه

وقتي صحبت از كالاهاي سرمايه اي و غير سرمايه اي در اقتصاد مي شود قطعاً مقايسه ها رنگ ديگري به خود مي گيرند. مساله افزايش قيمت خودرو نيز همواره با ديدگاه سطحي منتقدان جزء موضوعاتي است كه باتوجه به تبليغات سوء بوجود آمده، مخاطب را با تفكر افزايش بي رويه خودرو همراه كرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صرف نظر از وقايع سال گذشته، اگر از دريچه تاريخي هم به موضع نگاه كرده و كمي آن سو تر را هم نظري بيندازيم به نتايج جالب توجهي دست پيدا خواهيم كرد، يك محاسبه سرانگشتي نشان مي دهد كه در سال 1347 و همزمان با توليد و عرضه اولين دستگاه خودرو پيكان در كشور اين محصول قيمتي معادل 100 قطعه سكه طلا داشته است، اين در حالي است كه هم اكنون يك دستگاه خودرو پرايد كه مي توان آن را جايگزين شناخته شده پيكان دانست قيمتي معادل حدود 12 سكه طلا دارد كه اين امر بيانگر رشد آرام قيمت يك خودرو در قياس با يكي از كالاهاي مورد توجه ايرانيان است.

اضافه بر اين حتي اگر اين مقايسه را براي سالهاي ابتدائي توليد پرايد قرار دهيم در ميابيم بات فروش پرايد 5 ميليوني آن زمان مي توانستيم در حدود 105 سكه خريد در حالي كه در حال حاضر با پرايد 16 ميليوني مي توان تنها 12 سكه تمام بهار آزادي را تهيه كرد.

همچنين اين مقايسه در خصوص كالاهايي همچون لوازم خانگي نيز صدق مي كند، به عنوان مثال در سال 1389 قيمت خريد يك دستگاه يخچال سايد باي سايد حدود 2 ميليون تومان بوده كه همان كالا هم اكنون در فروشگاه هاي شهر با قيمت حدود 10 ميليون تومان به فروش مي رسد، يعني افزايش حدود 500 درصدي، در حالي كه در همان سال قيمت يك خودرويي نظير پرايد رقمي معادل 8 ميليون تومان بوده و اگر اين خودرو را در حال حاضر مبلغ حدود 16 ميليون تومان در نظر بگيريم پرايد در اين دو ساله حدود 100 درصد رشد قيمت داشته است، اين در حالي است كه هزينه توليد يك پرايد، تعداد شركت هاي دخيل در توليد اين خودرو، تعداد كارگران شاغل جهت توليد پرايد و حتي تعداد قطعات به كار رفته در اين خودرو و مواد اوليه مختلف به كار رفته در آن را هرگز نمي توان با يك يخچال و يا كالاهايي از اين دست حتي مقايسه كرد.

احمد كاظمي كارشناس ارشد صنعت خودرو مي گويد: اين بي انصافي است كه براي افزايش قيمت خودرو فقط خودروسازان را مقصر دانست چرا كه در فضاي توليدي با عظمت خودروسازي علاوه بر توليد در كارخانه بايد فضاي كسب و كار و جو اقتصادي موجود را نيز در نظر گرفت.

وي ادامه داد: وقتي كه صحبت از صنعت خودرو مي شود بايد نگاه منتقدان و كارشناسان با شرايط موجود در روند توليد هماهنگ باشد و بايد زواياي پنهاني همچون تحريم و مشكل تراشي هاي سياسي در اين خصوص را نيز در نظر گرفت.

كاظمي در پاسخ به سوال خبرنگار ما كه از وي پرسيد چرا در حال حاضر تمام نگاه ها به صنعت خودرو معطوف شده است پاسخ داد: افزايش قيمت ها در همه موارد وجود داشته است؛ از مواد لبني و گوجه فرنگي گرفته تا لوازم خانگي و غيره اما در ميان تمام اين اقلام دو مساله بسيار بزرگ بنظر آمد؛ يكي خودرو و ديگري پسته.

وي ادامه داد: اين موضوع هم زماني بزرگ شد كه صدا و سيما بصورت گسترده اقدام به تبليغات منفي در اين خصوص كرده و گرنه براي اقشار متوسط جامعه قطعاً افزايش قيمت گوجه فرنگي و مواد غذايي بسيار دردآور تر است تا خودرو!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۷
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
3
31
عجب مقایسه هوشمندانه و علمی فرمودین!!!!
واقعا عوام را چی فرض کردی؟!
طلا برای اقتصاد جامعه حکم ارزش پول ملی را دارد جناب کارشناس ارشد
اگر در سال 1347 با پول پیکان می توانستی 100 سکه بخری، یعنی ارزش پول ملی ما در رده 10 کشور اول دنیا بوده است
اما حالا برای خرید همان 100 سکه چقدر ریال بی ارزش را پرداخت کنیم؟
آقای کارشناس ارشد برو یه بار دیگه کنکور شرکت کن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
حدود 8سال ثابت نگه داشتن قيمت خودرو اشتباه محض بود.اگر كيفيت پرايد به مدل 76كره ايش برگردد انوقت تا25ميليونم ارزششه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
نابرابری نرخ تورم و افزایش حقوق در این 8 سال حکمش چیه؟
قدرت خرید یه کارمند کارشناس ارشد سال 76 با الان چه نسبتی داره؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
فرزاد جون قیمت ماشین رو با سکه مقایسه کرده، و منظورش اینه که سکه بیشتر از ماشین رشد قیمت داشته همونطور که نون بیشتر از ماشین افزایش قیمت داشته یا هر چیز دیگه، به نظرم احمدی نژاد برای افزایش محبوبیت در آستانه ی انتخابات به خودروساز ها گیر داده اگر چه من هم موافقم که خودروساز های ایرانی به ضرر ما هستند ولی این به دلیل گران شدن ماشین در مدت اخیر نیست بلکه همون پارسال هم ماشین هاشون خوب نبود و به قیمت نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
12
مغلطه می فرمایید جناب!
هر چیزی که گرون شده ورود همتای خارجی اش هم آزاده تا من ِ مصرف کننده با این نرخ سرسام آور حداقل بتونم قدرت انتخاب داشته باشم اما به خودرو که می رسیم بازار در انحصار خودروساز محترم داخلیه که می خواد اندازه ی تولید گاری هزینه و توان و تکنولوژی بذاره، بازار هم غیر رقابتی باشه اون وقت به قیمت بنز روز از مشتری که قدرت انتخاب نداره پول بگیره!
به خدا ما ملت اون قدرها هم دور از جناب نادان نیستیم، یه چیزهایی حالیمونه!
پاسخ ها
كامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
قياس دو كالاي سرمايه اي است چه ربطي به ارزش پول ملي داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
پاسخ شما چه ربطی به این نظر داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
کجای دنیا خودرو کالای سرمایه ایه که این دومی اش باشه؟ خودرو در یه اقتصاد سالم کالای مصرفیه با عمر مفید مشخص و محدود که نگهداری بیشتر از اون حد باعث ضرر صاحبشه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
6
گرانی = فقر مردم به ویژه جوانان که باعث : آمار کاهش شدید ازدواج ، فساد ، تجاوز ، گناه ، زلزله ، مرگ ، اعدام و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
زلزله چی بود این وسط؟؟؟ یعنی جاهایی که زلزله نمیاد همه پاک و مطهرن و همه چی درست و خدا پسندانه است؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
2
3
مهم غلبه بر خودرو سازان بود كه شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
8
مسخره ترين قياس جناب كارشناس ...
قدر دان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
6
آقا شما داری تو مملکت حیف میشی با این نظرات کارشناسی قدر خودت بدون لطف کن از ایران برو ماهم با این وضع بد اقتصادی کمکت میکنیم
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
4
مثلا در سال 1390 حقوق کارگر یک سکه بود ولی در سال 1392 یک سکه 2.7 برابر حقوق کارگر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
8
سال 50 پدر من ماهی 15 تا سکه حقوق میگرفت ( با دیپلم و 7 سال سابقه کار توی بانک صادرات) سالی 2-3 بار هم پاداش 15 سکه ای میگرفت . من با فوق لیسانس و 25 سال سابقه الان کمتر از 1 سکه میگیرم . پدرم با حقوق و مزایای اضافه یکسالش میتونست یه پیکان بخره . من عمراً از پس خرج یومیه خونه ام هم بر نمیام و مجبورم دو شیفت کارکنم تا به زحمت گذران زندگی کنم و 100 سال دیگه هم یه پراید نمیتونم بخرم .کارشناس هم لازم نداریم . به کی باید بگیم؟
ره گذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
5
بهتر بود تو تحليلت اضافه مي كردي كه قيمت هر اونس طلا از حدود 90$ در اين سي سال به 1500$ رسيده. چيزي بيشتر از 16 برابر.

يعني با اين روش تحليل غلطي كه رفتي پرايد الان حدود 200 تا سكه اون موقه مي‌ارزه.

يكم بيشتر دوگولرو كار بندازين، هيچ وقت تو اقتصاد و تعيين قيمت يك عامل تأثير نميزاره!
اونم عاملي كه كاملا با قيمت كالا نا همبستست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
1
اون زمان پیکان حکم پرادو داشت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین