کد خبر: ۱۹۲۵۴۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵

«مزایده رأی»: حراج سرمایه های ملی در انتخابات ریاست جمهوری

واقعیت این است که بسیاری از رأی دهندگان ،اساساً کاری با برنامه ها و سوابق افراد ندارند و خیلی ها هم برنامه های اعلامی را باور نمی کنند و همین که بدانند در صورت پیروزی فلان کاندیدا ، سر ماه پول بیشتری به حساب شان واریز می شود ، در رأی دادن خانوادگی به او تردید نمی کنند...این ، خیلی ناگوار است که مردم منتظر بنشینند تا ببینند چه کسی قمیت بالاتری می گوید تا رأی شان را به او بفروشند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتخابات ریاست جمهوری 92 ، درگیر آفت بزرگی شده است که می توان آن را "مزایده رأی" نامید ، رویکردی که به طور آشکاری در تضاد با منافع ملی است.

این که کاندیداهای ریاست جمهوری ، با ارائه طرح ها  و برنامه های جذاب ، آرای رأی دهندگان را به سبد رأی خود معطوف کنند ، امری طبیعی در سراسر دنیاست اما قرار نیست کاندیداها ، با زدن چوب حراج بر سرمایه های ملی ، برای خود رأی جمع کنند.

هم اکنون ، هر ماه مبلغ 44 هزار و 500 تومان یارانه نقدی به هر ایرانی ثبت نام کرده در طرح هدفمندی پرداخت می شود. پرداخت وجه نقد ، برگ برنده ای مهم در انتخابات است و اساساً یکی از امیدواری های دولت نیز این است که اقشار کم درآمد جامعه ، مخصوصاً در روستاها و حواشی شهرها ، به پاسداشت "دریافت های بی دردسر ماهانه" شان ، در انتخابات آینده به گزینه مورد نظر دولت رأی دهند.

هم از این روست که اکنون ، بحث نحوه استمرار یارانه های نقدی ، به موضوعی مهم در میان کاندیداها مطرح شده و تقریباً همه آنها متفق القول هستند که حذف یارانه ها ، لااقل در شرایط کنونی ، میسر نیست.

سخن اما بر سر این است که رقابتی نانوشته برای افزایش مبلغ یارانه نقدی درگرفته و برخی افراد می کوشند با افزودن بر رقم یارانه ها ، آرای بیشتری را جذب کنند.

آنها در محاسبات خود ، یک چیز را در نظر گرفته و نکته دیگری را مغفول گذاشته اند. آنچه آنان در نظر گرفته اند ، اثرگذاری "وعده ملموس" افزایش یارانه نقدی در کسب آرای طبقات فرودست جامعه است.

واقعیت این است که بسیاری از رأی دهندگان ،اساساً کاری با برنامه ها و سوابق افراد ندارند و خیلی ها هم برنامه های اعلامی را باور نمی کنند و همین که بدانند در صورت پیروزی فلان کاندیدا ، سر ماه پول بیشتری به حساب شان واریز می شود ، در رأی دادن خانوادگی به او تردید نمی کنند.

بنابراین وقتی مثلاً محمود احمدی نژاد می گوید می خواهیم یارانه را از 44 هزار و 500 تومان  ،به 250هزار تومان برسانیم ، این "گروه هدف" را نشانه گیری کرده و در صدد جذب آرای آنها به نفع کاندیدای دولت است.

این ، خیلی ناگوار است که مردم منتظر بنشینند تا ببینند چه کسی قمیت بالاتری می گوید تا رأی شان را به او بفروشند.

اما آنچه مغفول مانده ، منبع تأمین این افزایش است. با توجه به این که حدود 70 میلیون ایرانی ، یارانه نقدی می گیرند ، افزایش تنها 10 هزار تومان به مبلغ کنونی یارانه ، به 700 میلیارد تومان پول اضافی در هر ماه نیاز دارد.

حال باید پرسید وقتی در اوضاع فعلی ،دولت ، 10هزار میلیارد تومان در پرداخت یارانه ها کسری دارد ، چگونه و از کجا می توان یارانه بیشتری به مردم داد؟

وقتی برای دارو ، که جزو حیاتی ترین اقلام زندگی است ، پول کافی وجود نداشته باشد و از شمول ارز مرجع خارج شود ، چگونه می توان یارانه ها را  زیاد کرد؟ آیا جز با حراج سرمایه های ملی؟ جز با استقراض از سیستم بانکی؟ جز با چاپ پول و تحمیل نقدینگی بر اقتصاد ملی؟ جز با افزایش بی رویه قیمت کالاها و خدماتی که در اختیار دولت است؟ و در یک کلام جز با تشدید فشار بر مردم؟!

اگر کاندیدایی در شرایط فعلی ، سخنی علیه یارانه نقدی بگوید ، با خطر جدی ریزش آراء مواجه می شود. مردم هم البته با توجه به گرانی های روزافزون ، حق دارند که نگران حذف یارانه ای باشند که لااقل گوشه ای از مخارجشان را تأمین می کند.

اما این وضعیت که نباید تا همیشه ادامه پیدا کند و مردم ، حقوق بگیر دائمی دولت باشند و دولت نیز ، با بالا و پایین کردن میزان یارانه ، رفتار مردم را تنظیم کند.

فراموش نکینم که آثار دراز مدت استمرار نظام یارانه های نقدی در فروکاستن از میزان دموکراسی ، شبیه آثار اقتصاد نفتی در سیاست حکومتی در یکصد سال اخیر است.

از منظر اقتصادی نیز ادامه وضع موجود، منابع کشور را به جای آن که معطوف به سمت کار و تولید و ایجاد ارزش افزوده کند ، رسماً و ماه به ماه هدر می دهد.

به گزارش عصرایران،بنابر این بهتر است کاندیداها ، به جای این که برای رأی آوری بیشتر ، به مردم وعده رقم های بالاتری بدهند و همانند یک مزایده ، مشتری رأی آنها باشند، از طرح های خود برای نجات اقتصاد ملی بگویند که بر مبنای آن ، رفته رفته ، اوضاع به سمتی برود و فضای کسب و کار و اقتصاد به حدی رونق یابد که عموم مردم ، اساساً نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند و الّا فروش نفت و گاز و برق و دریافت مالیات و عوارض ، و سپس آن را بین مردم تقسیم کردن که مملکت داری در عصر جدید نیست!


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
1
49
کشور را بدست خود بسوی نابودی نبریم. نباید منافع زودگذر راجانشین منافع کشور کرد. تنها در صورتی به کاندیدایی رای دهیم که واقعا از اوشناخت کافی داشته باشیم .در غیر اینصورت رای دادن خیانت به کشور و مردم است.
پاسخ ها
پنجعلي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
اليكيي مييييييگه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
تزویر و کلاهبرداری در مقیاس ملی یعنی همین .
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
1
12
به مدد برنامه های حلال رسانه های آسمانی این روزا با تاریخ قرون وسطی بیشتر آشنا شدیم و می بینیم خواجگان و غلامان علاوه بر مستمری هفتگی والده سلطان در قبال ارائه خدمات گرانسنگ از یارانه کیسه زر نیز برخوردار می شده اند در عصر جامعه مدنی نیز برده داران یارانه را اختراع کردند به جای هزینه امنیت اجتماعی؟!
آگاهی
|
Netherlands
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
1
11
مطلب بسیار خوب و هشدار دهنده ای است.هر چند طی چندساله گذشته پرداخت یارانه نقدی (اشتباه فاحش و تهدید کننده امنیت ملی) باب انحرافی بزرگ را در کشور گشوده است، اما اگر انتخابات پیش رو در مسیری عقلانی و درست جریان پیدا نماید و کاندیداها و جریانهای سیاسی و اجتماعی با دوراندیشی و درایت، فقط و فقط منافع ملی را سرلوحه برنامه خود قرار دهند و از ورود به دامگه عوامگرایی و تشبث به تاکتیک تاسفبار "کمیته امداد سازی کشور"، که حربه ای سخت تحقیرآمیز و بدفرجام برای جامعه ایرانی و ایران زمین است، پرهیز نمایند و دلیرانه باور داشته باشند و بر این اعتقاد درست پافشاری نمایند که ایران و جامعه ایرانی نه به صدقه و نام ایزایی آن (یارانه)، بلکه به مدیریت علمی و مدنی و سازندگی به معنای دقیق آن نیاز دارد، و باید با مردم کشور صادقانه و در عین حال صریح [ولو آنکه در کوتاه مدت به زیان شخصی ما تمام شود) مواجه شد، امید می رود، به تدریج انحرافات سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و البته اقتصادی در مدیریت کشور تصحیح و به اصطلاح آب رفته به جوی باز گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
2
اونوقت در كوتاه مدت كسي قدرت را به دست ميگيرد كه اوضاع از اين بدتر شود. پس حتي ادم خيرخواه هو الان چه بايد بگويد؟؟؟؟ دور تسلسل باطل.
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
7
این ، خیلی ناگوار است که مردم منتظر بنشینند تا ببینند چه کسی قمیت بالاتری می گوید تا رأی شان را به او بفروشند.

لابد سابقه دارد!!!
پاسخ ها
ولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
آره سهام عدالت، افزایش حقوق بازنشستگان ، توزیع سیب زمینی و....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
1
7
لطفا" به بازنشستگان توهین نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
6
با توجه به گروه جمعیتی موثر در نتیجه انتخابات هر کاندیدایی موضع درست در قبال یارانه ها اتخاذ کند رای نخواهد آورد. لذا باید عوام فریبانه حرف بزند. متاسفانه.ما ملت از تحمل و بردباری به نتیجه مطلوب نرسیده ایم لذا منافع ظاهری امروز را بر منافع ملی و دائمی ترجیح می دهیم!!..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
12
1
فقط هاشمي ميتونه کشور را از بن بست دراره
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
4
0
حرف درستی نیست قبول ندارم انهائی که استقلال دارند خودشان میدانند چه کنند انهای که نمی شناختند به حرف دیگران گوش دادند وکلاه رفت سرشان انشاالله مردم از خواب غفلت بیدار شوند وخودشان تصمیم بگیرند پس بحث پول نیست شاید ده در صد قضیه باشد بحث پول
مجتبی فرزند شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
7
0
افتاب جان مادرت بزارش روی سایت اگر این دولت تمام پول ملی تحویل ملت بدهد کس به اینها اعتماد ندارد و نخواهد کرد 45بدهی 1میلیون از جیب ملت خالی کنی نه بابا من میتونم سواد ندارم ولی میدونم راه نجات امت هاشمی سردار سازندگی هست انهم التماس کنند که بیاد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
3
0
الان یکسال گذشت ومن 3 ماه حقوق گرفتم کارمند یکی از ادارت دولتی هستم 2 سال هم استخدام شدم . یکسال هم ازدواج کردم . با این وضعیت که این دولت ازهرجامیزنه و یارانه میده و جیب وزارت خونه ها رو خالی کرده و فشار بر زندگی ما بیشتر میشه ،اخه نمیدونم وقتی کمیته امداد و بهزیستی هست چرا دولت اینقدر خودش همه کاره میکنه و میخواد مردم بهش وابسته شوند. تو که میخوای به فقرا کمک کنی بوجه بیشتری به کمیته امداد و بهزیستی بده چرا ماباید از یک زندگی حداقل متوسط محروم باشیم . پول یارانه از پرداخت قبض آب و برق گاز و تلفن به اضافه کمک از ذخیره صندوق ارزی و فروش کاپشن احمدی نژاد ماشینش و هدایای که از رهبرهای بعضی کشور ها گرفته تشکیل میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
5
خلایق هر چه لایق.......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین