کد خبر: ۱۹۳۵۰۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۱

توصیه آیت‌الله مکارم شیرازی به بانک‌ها

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در بانک‌ها نباید کارمندی مشتری را به انجام کاری که مناسب با شئونات اسلامی نیست تشویق کند که کار او حرام است ولی اگر مشتری در این باره کاری انجام دهد و کارمند بانک متوجه نشود کارمند مقصر نیست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اگر مسئولان بانک‌ها مسائل شرعی را رعایت نکنند این بانک‌ها و موسساتی که کاری مشابه بانک انجام می‌دهند، به بانکداری زمان طاغوت تبدیل می‌شوند.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی غروب دوشنبه در دیدار مدیران موسسه مالی و اعتباری مهر قم که در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) انجام شد، با بیان اینکه بانک در ابتدا از سوی غرب وارد ایران شده است، اظهار داشت: فعالیت بانک‌ها اگر بر مبنای حفظ مسائل شرعی و اسلامی انجام نشود به بانک‌‌های زمان طاغوت کشیده می‌شود و در این صورت خیر و برکتی در کارهای بانکی دیده نخواهد شد.

وی بیان داشت: متمرکز شدن پول های مردم و حفظ آن از آسیب، استفاده از نقدینگی مردم در چرخه تجارت و تولید و دادن سود به کسی که خود به تنهایی قادر به فعالیتی نیست و با بانک مشارکت می‌کند، از جمله سه کار مهم بانکداری است که اثرات بسیار مفیدی می‌تواند داشته باشد.

این مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: اگر این سه کار مهم و حیاتی با حفظ شئونات اسلامی انجام شود منبع خیر و برکت و موجب پیشرفت یک مملکت اسلامی است.

وی تاکید کرد: اگر مسائل شرعی در بانک‌ها رعایت نشود بانک‌ها به بانکداری قبل از انقلاب که کارهای ربوی بسیار در آن انجام می‌شد بر می‌گردد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در بانک‌ها نباید کارمندی مشتری را به انجام کاری که مناسب با شئونات اسلامی نیست تشویق کند که کار او حرام است ولی اگر مشتری در این باره کاری انجام دهد و کارمند بانک متوجه نشود کارمند مقصر نیست.

وی افزود: ارائه فاکتورهای قلابی و سوری از سوی مشتری و انجام معاملات نامشروع در بانک، به صراحت باید گفت که حرام است؛ همچنین درآمد و سودی که از آن به دست می‌آید حرام است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه ضمن انتقاد از عدم رعایت قوانینی که در بانکداری آمده است، ابراز کرد: چند سال گذشته طرح‌هایی برای بانکداری اسلامی تصویب و ابلاغ شد که دارای هشت محور بوده و شئونات اسلامی نیز در آن رعایت شده بود اما در حال حاضر دیده می‌شود به بعضی از محورهای این طرح آن طور که شایسته است در بانک‌ها عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر به همین صورت پیش رود، بانک‌های حاضر ایران به همان بانک‌های دوران طاغوت که عمل ربا در آن صورت می‌گرفت، تبدیل می‌شود.

گرفتن وام برای انجام کاری مشخص و خرج کردن آن در جایی دیگر حرام است

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های بانکداری بیان کرد: گرفتن وام برای انجام کاری مشخص و خرج کردن آن در جایی دیگر و تشویق مشتری از سوی کارمند بانک برای انجام معامله نامشروع  از مصادیق مبتلابه جامعه کنونی است که تاکید می‌کنم انجام این کارها حرام است.

وی عنوان کرد: جریمه‌هایی که به عنوان دیرکرد از مشتری گرفته می‌شود در صورتی حلال است که تحت یک ضابطه شرعی و شرط ضمن عقد قرارداد صورت گیرد که در غیر این صورت حرام است و این عمل در انتها موجب ورشکستگی آن بانک می‌شود چرا که خیر و برکتی در ربا نیست.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در آخرالزمان ربا زیاد صورت می‌گیرد، اضافه کرد: اگر می‌خواهید از ربا به دور باشید و درآمدتان حلال باشد و دعاهایتان مستجاب شود باید از معاملاتی که با موازین فقه سازگار نیست، خودداری کنید.

کارمزد بیش از چهار درصد حرام است

وی افزود: کارمزد وام‌هایی که به مردم از سوی بانک داده می‌شود نباید از چهار درصد بیشتر باشد که در غیر این صورت حرام است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرض الحسنه کاری بسیار خیر بوده و از سنت‌های اسلامی است و باید زنده نگه داشته شود، افزود: امیدواریم به این عمل توجه ویژه‌ای شود که موجب خیر و برکت بسیاری در جامعه شده و پیشرفت جامعه را تضمین می‌کند.

وی عنوان کرد: اینکه در بانک‌ها در ظاهر با نام اسلام کار شود و در باطن عمل اسلامی صورت نگیرد، این بانک‌ها در این صورت عملشان اسلامی نبوده و همان بانک‌هایی می‌شوند که در زمان طاغوت در ایران دایر بود.

بیش از یک سوم مردم قم در موسسه مهر سپرده دارند

همچنین در ابتدای این دیدار مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر قم در سخنان کوتاهی ابراز کرد: بیش از یک سوم مردم قم در این موسسه سپرده دارند که کل اعتبار آن به هفت هزار میلیارد ریال می‌رسد.

محمدرضا پاطلا با اشاره به اینکه 800 شعبه از این موسسه در کشور دایر است، بیان کرد: هزار و 700 میلیارد ریال در سال گذشته منبع جذب شد که 302 میلیارد ریال آن به عنوان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد به مشتریان ارائه شد.

وی  اضافه کرد: با این عمل سعی کرده ایم به سمت بانکداری اسلامی پیش رفته و الگویی برای دیگر موسسات و بانک ها باشیم.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر قم با بیان اینکه 400 هزار نفر در 18 شعبه این موسسه در قم سپرده دارند، عنوان کرد: این تعداد سپرده گذار میزان اعتماد مردم به این موسسه اعتباری را می رساند و باید گفت که اعضای این موسسه بسیجیان و خانواده های ایثارگر هستند.

به گزارش مهر،وی در پایان افزود: استقبال مردم از سپرگذاری قرض الحسنه موجب توسعه و تقویت بانک‌ها می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۶
ستار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
2
35
حاج اقا خیلی وقته شده به اطلاع شما دیر خبر دادند شما به وام 25درصدی چی میگید؟سیستم بانکداری ما تبدیل شده به سیستم رباداری !
پاسخ ها
حسين
| Japan |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
من نميدونم امثال شما چه اصراري به تخريب آيت الله مكارم داريد؟؟ اگه اخبار رو ژيگيري مي كرديد كه نكرديد ايشون اولين كسي بودند كه سود بانكي بيشتر از 4 درصد رو ربا و حرام اعلام كردند!! اولين كسي هم كه هميشه ژيشقراول معترضان به اوضاع بد اقتصادي بوده ايشون بوده..وقتي امثال شما اخبار ايشون و مراجع رو از سايت هاي ديگه جستجو مي كنيد همين جهل رو در ژي داره ديگه!! آقا ستار هنوز خيلي كوچيكتر از اوني كه بخواي درباره مراجع تقليد اظهار نظر كني خيلي كوچيكتر!!
بی طرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
برادر حسین مثل اینکه شما نظر ستار را درست مطالعه نکردید! ایشان در مورد بی اطلاعی ایشان از این مورد سخن گفته وهیچ اظهار نظری در خصوص شخص ایشان نکرده است. هر چند نقد همه افراد بلا مانع است و مرجع وغیر مرجع هم ندارد.
حسين
| Japan |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
جناب بي طرف بنده هم جواب ستار خان رو دادم در موردي كه شما مي فرمائيد بي اطلاعي ايشون از اين مورد!!!!! منظور من هم از شما خيلي از بچه هاي آفتاب و خود سايت آفتاب بود! اين هجمه عليه ايشون در مورد نظرشون درباره سيم كارت رايتل هم بود كه متاسفانه سايت آفتاب با حذف بخش آخر فتواي ايشون در مورد رايتل موجبات سوء تفاهم نسبت به ايشون رو فرهام كرد. ( در آخرش گفته بودند كه اگر فردي اطمينان از اسفاده درست از اين سيم كارت دارد استفاده آن بلا مانع است ولي سايت آفتاب با زدن بخش آخر سخن ايشون جوري وانمود كردند كه ايشون كلا حرام اعلام كرده) من هم قبول دارم هر شخصي بايد نقد بشه ولي امثال شما و آقا ستار هم بايد بدانن اين مراجع تقليد حداقل دو برابر سن امثال شما فقط درس دين خوندن شماها نه صلاحيت نقد امثال اينها رو داريد و نه بايد اين كار را بكنيد. نقد مراجع بايد با شخصيت هاي هم تراز مراجع صورت بگيره نه كساني كه هنوز يك دهم اينها هم نميدانند!
ناشناس
| India |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
برادر حسین هشت سال گذشت و ما هشت سال سکوت دیدیم.
حسين
| Japan |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
برادر ناشناس چندبار به سايت ايشون سر زديد؟؟ چندبار درس هاي خارج ايشون رو پيگيري كردي كه بفهمي سكوت كرده يا نه؟؟؟ اشكال شما اينه كه اخبار مراجع را از سايت مراجع دنبال نمي كنيد
hamed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
6
20
لطفا کارشناسان نظرات کارشناسی بدن حاج آقا... هر چی ما میکشیم از عمل بدون علم و اگاهیه
جهان
|
Netherlands
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
2
17
جهت اطلاع - ب
بانکهای دولتی 22 درصد
بانکهای خصوصی 25 درصد
موسسات مالی 36 درصد سود ببخشید کارمزد دریافت می نمایند !
شایا تجلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
2
12
کجا چهار درصده؟
موسسه ی مهر فریب کار و دروغ پردازه
سپرده شما رو ماه ها بدون سود نگه می داره و بعد به شما وام چهار درصدی میده مدت زمان سپرده رو لحاظ کنید متوجه می شید سودش بالای بیست درصد می شود
عریبانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
4
8
لطفاایمیل یا شماره تماس آیتالله مکارم تو سایت بذارید تا ما حاج آقا رو بیشتر روشن کنیم با تشکر
پاسخ ها
حسين
| Japan |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
شما سر از تخم در بيار بعد اظهار نظر كن درباره امثال ايشون.. اوكي دادا؟؟ آفرين
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
4
9
جناب آیت الله مگه الان زمان طاغوته که نشه کاری کرد؟ اگه واقعا حرام است صدور فتوائی در این زمینه چه اشکالی دارد؟
پاسخ ها
گوگول خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
اولا که زمان طاغوت سودهای بانکهای یک سوم سودهای بانکی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم نبود و دراین باره آمارهای بانک مرکزی موجود است و بسم الله ملاحظه نمایید. ثانیا مگر مسائل حساس و مهمی مانند امور مالی و اقتصادی را می شود به صرف صدور فتوا حل وفصل کرد. اگر به این آسانی بود که طی 34 ساله گذشته صدور فتوا در ایران در زمره آسانترین و قابل دسترس ترین امور قرار داشته است. کاهش سودهای بانکی دانش و مدیریت اقتصادی می خواهد و به صرف اعلام حرام بودن ربا و سودهای کلان بانکی، نمی توان برای آن چاره ای اندیشید.
حسين
| Japan |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
محسن جان فتوا صادر شده ولي از كوتاهي سايت هاي خبري اعلام نميشه! حدود چهار يا 5 سال پيش هم صادر شده.. سود بيشتر از چهار درصد حرام اعلام شده..
فرامرز حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
1
ایا میخواهید اقتصاد این کشور درست شود!؟ ایا میخواهید سعادت دنیا واخرت نصیب این مردم شود!؟ ایا میخواهید مشکلات این مردم حل شود!؟ بانک ووام را از سیستم اقتصادی این کشور حذف کنید!!
فرامرز حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
1
تا جایی کگه من تشخیص میدهم نه تنها بانکها طی از اول انقلاب تا کنون به کسی سودی نداده اند( اونهایی را که توی بانکها پول سپرده اند) بلکه کلی هم به انها در طی یک دوره سپرده گذاری خسارت زده اند اگر مجموع سودی که به سپرده گذار داده شده!!! را محاسبه کنیم وکاهش ارزش پول سپرده گذار را با هم مقایسه کنیم!! انوقت خواهیم فهمید با سود 20ال30 دصد هم سپرده گذار متضرر شده است!! البته انهایی که توانسته اند از بانکها وام بگیرند بر عکس حتی با سود 20یا30 دصد!! البته در کل همه ضرر کرده اند چون سیستم کلا روبی هست!!( تبلیغات بعضی قرض الحسنه هم به خاطر این است که بعضی اشخاص خود در این قرضالحسنه ها سهامدارند!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین