کد خبر: ۱۹۶۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶

حدادعادل در تلویزیون: رییس جمهور نباید با یک کشمش گرمی و با یک غوره سردی‌اش کند

غلامعلی حداد عادل با حضور در برنامه تلویزیونی "به انتخاب شما" که عصر امروز (یکشنبه) از شبکه سه سیما پخش شد به برخی از سوالات این برنامه و مردم پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای تعامل قوای کشور چه راهکاری دارد؟ با بیان اینکه مجلس در راس امور است و قوه قضاییه نیز مراقب است که تجاوزی از سوی مردم و حکومت به حقوق یکدیگر صورت نگیرد افزود: تعامل قوا مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر به درستی انجام نشده و مردم نیز در این زمینه دل‌چرکین هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم افزود: آنچه که مردم در زمینه تعامل قوا، انتظار دارند تعامل صمیمانه قوا با یکدیگر است.

حداد عادل اظهار کرد: با توجه به اینکه من خود رییس قوه مقننه بوده‌ام چگونگی تعامل با قوه مجریه را می‌دانم ولی باید در این زمینه مهربانی دو سره باشد.

وی با اشاره به رخدادی در زمان ریاستش بر قوه مقننه در زمینه رای اعتماد به وزرای دولت نهم ادامه داد: خونسردی، خویشتنداری، مراعات حال مردم و جلوگیری از دعواهای احتمالی در عرصه تعامل قوا با یکدیگر نشان دهنده خرد حکومت‌گری است و باید دانست که در اداره کشور بیش از هر چیز باید تابع عقل بوده و خردورزی کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: قانون نیز مرز قوا را تعیین کرده و فراتر از آن نیز می‌توانند روسای قوا با هم تعامل کرده و راهی را جهت رفع مسائل احتمالی بیابند و همچنین می‌توانند مثلا قبل از طرح موضوعاتی در صحن مجلس دیدگاه‌های یکدیگر را شنیده و نظرات قوای دیگر را بر مسائل اعمال کنند تا با طرح آنان در میان مردم جلوه‌ای از تفاهم ظهور یابد.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه رییس جمهور نفر دوم مملکت است آیا به نظر شما این جایگاه باعث معصومیت وی می‌شود؟ اظهار کرد: هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران معصومیت ندارد و حتی رهبری باید در برابر مجلس خبرگان و به این ترتیب در برابر مردم پاسخگو باشد و در قانون نیز بحث سوال از رییس جمهور و استیضاح وی مطرح شده است.

وی ادامه داد: البته ریاست جمهوری مقام محترمی است که این محترم بودن او،‌ به معنای حرمتش است که باید از سوی رییس جمهور، سایر قوا و دیگران نیز رعایت شود ولی باید دانست محترم شمردن آن یک وظیفه است و مسئول دانستن مقام ریاست جمهوری مسئله دیگر که این دو با همدیگر قابل جمع هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم همچنین در پاسخ به این پرسش که برخورد وی با منتقدانش چگونه خواهد بود گفت: به نظر من هر کسی که مقام بالاتری دارد باید صبر و حوصله بیشتری نیز داشته باشد که از این بحث، قرآن با عنوان شرح صدر یاد می‌کند.

حداد عادل ادامه داد: رییس جمهور نباید به گونه‌ای باشد که با یک کشمش گرمی و با یک غوره سردی‌اش کند.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین علی (ع) ابزار مدیریت را شرح صدر وتحمل شنیدن سخن منتقدان می‌داند گفت: در زمینه شنیدن سخن منتقدان نباید به انگیزه آنان توجه کنیم زیرا شاید در سخن آنان نکته درستی وجود داشته باشد که باید آن رادر کارمان رعایت کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: انتقاد برای اداره کشور لازم است و طبیعتا همه چیز را رییس جمهور نمی‌داند ولی چگونه انتقاد کردن، اخلاقی دارد که آن را باید در کشور آموزش داده و نهادینه کنیم تا منتقدان خیرخواه باشند و کسانی که به آنان انتقاد می‌شوند نیز تحمل شنیدن آن را داشته باشند.

حداد عادل در پاسخ به این پرسش که بنگاه‌های زودبازده چه تاثیری در کشور دارند اظهار کرد: این بنگاه‌ها به دلیل مشکل اشتغال در کشور توسط دولت آقای احمدی نژاد راه‌اندازی شد و هدف از آن این بود که با اختصاص وامی حدودا 10 میلیون تومانی جوانان به کارهایی سریع‌الحصول و سریع‌الوصول اقدام کنند ولی در ادامه هیچ گزارش دقیقی در این زمینه منتشر نشده و یا لااقل من آن را ندیده‌ام.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های زودبازده مانند یک قرص مسکن هستند ادامه داد: معلوم نشد که بودجه‌ای که برای این منظور تخصیص داده شد صرف جوانان شده یا به جاهای دیگر داده شد و در این زمینه من خود مطالبی را شنیدم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: در زمینه بنگاه‌های زودبازده باید گفت شرایطی برای جوانانی که این وام را می‌خواهند بگیرند مشخص شده و در این زمینه نیز باید مدیریت مناسبی صورت گیرد.

حداد عادل اظهار کرد: برای کار اقتصادی سرمایه یک رکن است ولی مدیریت اهمیتش از سرمایه کمتر نیست زیرا به دلیل سوء مدیریت، می‌تواند سرمایه نیز از بین برود و در این زمینه من به اهمیت مدیریت در بحث تعاونی‌ها، بنگاه‌ها و سهام عدالت و هر جایی که می‌خواهیم مردم را در عرصه اقتصادی فعال کنیم نیز تاکید دارم.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نرخ سود بانکی و نرخ تورم گفت: برخی از اقتصاد‌دانان معتقدند که سود بانکی باید در کشور ما کاهش یابد زیرا مردمی که پول خود را به بانک‌ها می‌دهند آن را در اختیار تولید قرار نمی‌دهند و برخی نیز بر خلاف این عده می‌گویند در جامعه‌ای که تورم وجود دارد و ارزش پول دائما کم می‌شود، نمی‌شود که مردم پول خود را در بانک‌ها بگذارند و به همین دلیل آنان در آنچه که با تورم همراه است سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ادامه داد: باید با نظر کارشناسان اقتصادی نقطه‌ای بهینه برای بهره بانکی متناسب با تورم انتخاب کرد که به افزایش تورم منجر نشده و مردم نیز برای قرار دادن پول‌های خود در بانک توجیهی داشته باشند.

حداد عادل در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت رییس جمهور شدنش از نیروهای غیرهمفکر استفاده خواهد کرد گفت: باید دید که اختلاف‌نظر تا چه حد و در چه حیثی در میان من و کسانی که می‌خواهم به مسئولیت‌های مختلف بگمارم وجود دارد، زیرا در دولت باید انسجام وجود داشته باشد و باید بگویم که من به ثبات مدیریت اهمیت می‌دهم و یکی از انتقاداتم به دولت فعلی نیز بی‌ثباتی در مدیریت است.

وی با بیان اینکه من خود به مدت 11 سال معاون وزیر بوده و 15 سال رییس فرهنگستان زبان فارسی هستم ادامه داد: باید به مدیران‌مان فرصت دهیم تا قدری کار کنند ولی خیلی طولانی ماندن در یک مسئولیت و یا زود به زود عوض شدن نیز خوب نیست.

به گزارش ایسنا در ادامه این برنامه از این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه‌اش در زمینه مقابله با الگوبرداری جوانان کشور از هنرپیشه‌های خارجی سوال شد که وی اظهار کرد: جوانان علاقه‌مند به الگو هستند و در همه جای دنیا نیز جوانی به معنای علاقه‌مندی به الگوبرداری است و خود ما نیز همین طور بودیم که نباید با این موضوع مخالفت کرد ولی باید آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: افراد ناجور نباید الگوی جوانان ما شوند و باید به جوانان‌مان یاد دهیم که یک فرد را که در یک زمینه‌ای موفق است در دیگر زمینه‌های زندگی نیز موفق فرض نکنند و بتوانند این مسائل را با همدیگر تفکیک دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: ما باید الگوهای خودمان را داشته باشیم و مدیران جامعه باید الگوهای حقیقی و با فضیلت را مانند شهدا، قهرمانان و هنرمندان در حوزه‌های مختلف بویژه اگر با اخلاق باشند را به جوانان معرفی کنند که این امر باید حساب شده و با هدایت صورت گیرد.

حداد عادل در پاسخ به این پرسش که نظرتان در رابطه با ثبات کشورهای همسایه مانند عراق و ایجاد شکاف میان اقوام آن چیست گفت: کشورهای همسایه نمی‌توانند از همدیگر جدا باشند زیرا اگر خانه همسایه آتش بگیرد اگر به خانه ما آتشش سرایت نکند دودش به چشم ما خواهد رفت بنابراین ما نمی‌توانیم نسبت به مشکلات این کشورها بی‌تفاوت باشیم بلکه باید فعال بوده و در این عرصه مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در کشورهای همسایه شاهدش هستیم سرنخ خارجی دارد گفت: ما باید کمک کنیم تا این گرفتاری‌ها در خود آن کشورها حل شده و از آن‌ها عبرت بگیریم که اگر وحدت، عزت، افتخار نداشته باشیم و در برابر بیگانگان هوشیار نباشیم کشور ما نیز به وضع این کشورها دچار خواهد شد و لذا باید سعی کنیم ثبات و امنیتی که در کشور ما است را نیز در آن کشورها گسترش دهیم و وحدت در کشور ما باید برای جهان اسلام الگو شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در رابطه با راهکار وی برای مشکل ازدواج و گرانی در کشور اظهار کرد: ازدواج هم جنبه‌های مختلفی چون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اعتقادی دارد و اگر قبول کنیم که تفکر اجتماعی اسلام خانواده‌محور است باید همه تلاش‌مان آن باشد.

حداد عادل با بیان اینکه من می‌فهمم جوانی که ازدواج نکرده‌ چقدر غصه می‌خورد گفت: در صورتی که من رییس جمهور شوم نهضت ازدواج آسان را در کشور راه خواهم انداخت، زیرا انجام این امر در جامعه بسیار سخت شده و تشریفات دور ریختنی بسیاری پیدا کرده و برای برخی از موارد آن نیز باید راه دیگری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین گرفتاری در ازدواج در حال حاضر مسکن است گفت: من برای حل این مسئله طرحی با عنوان ازدواج بدون مسکن دارم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به این پرسش که از منظر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش در کشور ما باید مولد باشد و نه مصرف کننده راهکار شما برای این مهم چیست؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم فردای جامعه‌مان را ببینیم باید نبض امروز آموزش و پرورش‌مان را بگیریم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در عرصه گسترش عدالت آموزشی در کشور کارهای بسیاری شده است گفت: جوان‌ها سرمایه اصلی کشور هستند و این سرمایه باید حفظ شود و در این زمینه هم جوانان باید خود را حفظ کرده و هم دولت باید برای این مهم برنامه‌ریزی کرده و عملکرد خوبی داشته باشد و من اگر رییس جمهور شوم قول می‌دهم که در این زمینه وظیفه‌ام را انجام دهم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین