کد خبر: ۲۰۲۴۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
کارشناسان به عملکرد سازمان ها و وزارتخانه های دولت احمدی نژاد نمره می دهند

نمره سازمان حفاظت از محیط زیست: 6.18 / مردود

در مجموعه گفتگوهایی که انجام شده، از مصاحبه شونده ها خواسته ایم در این روزهای پایانی عمر دولت دهم به عملکرد این وزارت خانه ها و سازمان ها بر اساس تحلیل خود نمره دهند.نمره در نظر گرفته شده برای این کارنامه مانند شیوه رایج نمره دهی در مدارس و دانشگاه های کشور از مجموع 20 نمره خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بر ایران پس از هشت سال در صبح روز 12 مرداد ماه امسال به پایان می رسد. به همین مناسبت عصرایران تلاش می کند در آستانه پایان کار دولت دهم و پایان ریاست احمدی نژاد بر قوه مجربه کشور، عملکرد وزارت خانه ها و سازمان های تحت امر او در این مدت را در گفتگو با کارشناسان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صاحب نظران، مسئولان و روزنامه نگاران عرصه های مختلف تجزیه و تحلیل کند.

 بر همین اساس در مجموعه گفتگوهایی که به همین مناسبت انجام شده، از مصاحبه شونده ها خواسته ایم در این روزهای پایانی عمر دولت دهم به عملکرد این وزارت خانه ها و سازمان ها بر اساس تحلیل خود نمره دهند.
نمره در نظر گرفته شده برای این کارنامه مانند شیوه رایج نمره دهی در مدارس و دانشگاه های کشور از مجموع 20 نمره خواهد بود.

در این مدت، عصرایران در قالب گزارش هایی سلسله وار، عملکرد وزارت خانه ها و سازمان های دولتی که فعالیت آنها در زمینه مسائل حوزه اجتماعی است را بررسی و تحلیل خواهد کرد، این دستگاه ها شامل وزارتخانه های آموزش پرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فن آوری، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، حفاظت از محیط زیست، بهزیستی و هلال احمر خواهد بود.
***
محمود احمدی نژاد در دولت اول خود، به رسم و سنت دولت سید محمد خاتمی که سکان ریاست سازمان را به دست معصومه ابتکار سپرده بود، یک زن را به ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست گماشت؛ انتخاب او برای این سمت فاطمه واعظ جوادی بود.

واعظ جوادی پیش از این هیچ سابقه ای در این زمینه نداشت از همین رو انتخابش از همان ابتدای کار با انتقاد بسیار کارشناسان و دوستداران محیط زیست همراه شد.
با این همه در دوره او بیشتر از دوره های قبل از بدنه کارشناسی درون سازمان استفاده شد. علاوه بر این او و معاونانش بارها برای جلوگیری از اقدامات مخرب دولت در عرصه های طبیعی اقدام کردند با این حال عدم آشنایی او به این حوزه در نهایت نتیجه چندانی برای محیط زیست ایران به دنبال نداشت.

 پس از آن و در دولت دهم هم سکان سازمان به دست محمدجواد محمدی زاده استاندار پیشین خراسان سپرده شد. او در پرونده خود در آن زمان دست کم یک اظهار نظر معروف بر علیه محیط زیست داشت و گفته بود: " ما رئیس منابع طبیعی را اگر بخواهد جلوی توسعه را بگیرد نمی خواهیم."

با این حال وقتی به سازمان آمد وعده های بسیاری برای حفاظت از محیط زیست کشور ارائه داد؛ یکی از این وعده ها تبدیل کردن مساله محیط زیست به مساله ای عمومی برای مردم بود. اما حالا که تا پایان کارش در سازمان چند روزی بیشتر باقی نمانده تعداد کمی از آن وعده ها به ثمر نشسته است.

از سوی دیگر در دوره همین دو رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بود که مشکلات و بحران های زیست محیطی بزرگی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه و بسیاری از رودخانه ها و تالاب های کشور، افزایش حجم و ورود ریزگردها به کشور، شدت یافتن آلودگی هوای تهران و هفت کلانشهر دیگر، تخریب بسیاری از منابع طبیعی و جنگلی و در پی آن وقوع سیل های خطرناک، کاهش بسیار زیاد سطح سفره های آب زیرزمینی، افزایش میزان فرسایش خاک و مواردی مانند این به وقوع پیوست.

در اولین شماره از مجموعه گزارش های مذکور، در گفتگو با هشت کارشناس، نماینده مجلس و صاحب نظر در حوزه محیط زیست، عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در خلال دولت های نهم و دهم بررسی و تحلیل شده است.

به گزارش عصر ایران،در این گزارش از کارشناسان درخواست شده به عملکرد این سازمان در هشت سال گذشته در زمینه وظیفه ای که قانون بر عهده آن گذاشته است با ذکر دلیل نمره دهند. در ادامه در قالب جدولی که می بیند، نام کارشناس یا صاحب نظر، سمت یا حوزه تخصصی او، نمره ای که لحاظ کرده و دلیل آن آمده است.

کارنامه سازمان حفاظت محیط زیست به روایت کارشناسان


در این رتبه بندی نورالله مرادی مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای دولت دهم هم مورد پرسش قرار گرفت اما حاضر به نمره دهی به عملکرد این سازمان نشد. با محاسبه نمره های داده شده و گرفتن معدل از آنها، نمره ای که کارشناسان مورد پرسش قرار گرفته در این گزارش  به عملکرد هشت ساله سازمان حفاظت از محیط زیست داده اند برابر با 6.18 است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین