کد خبر: ۲۰۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۲

عماد افروغ: خاتمی و هاشمی وارد مذاکرات هسته ای شوند

آفتاب‌‌نیوز : سخنان وي در حالي منتشر مي شود كه رهبر فرزانه انقلاب نيز با تاكيد بر سرلوحه قرار دادن اصل حكمت در پرونده انرژي هسته اي طي سخنان مهم شان در نماز جمعه اين هفته تهران بر ضرورت حفظ عزت و مصلحت نظام تاكيد چندباره نمودند.

افروغ در اين گفت و گوي تفصيلي با ايرانيوز تصريح كرد: وقتي مسئله‌اي به نام مصلحت ملي به ميدان مي‌آيد، بايد اختلافات را كنار گذاشته و از كساني كه قدرت چانه‌زني خوبي در عرصه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي دارند، استفاده كرد.

وي افزود: خاتمي با طرح گفت و گوي تمدن‌ها چهره‌اي بين‌المللي شد هر چند كه بنده نسبت به برخي مسائل انتقاد داشتم، اما اگر احساس شود ايشان در چانه‌زني‌هاي هسته‌اي مي‌توانند مؤثر عمل كنند، بايد از وي براي ورود به اين بحث دعوت كرد. ما حتي مي‌توانيم از قدرت چانه‌زني آقاي هاشمي رفسنجاني هم استفاده كنيم.


• عزم ملي وجود دارد نياز به عزم دولتي داريم

وي با بيان اين كه مسأله هسته‌اي يك مسئله ملي براي ماست، گفت: همه گروه‌هاي ايراني خواهان استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي هستند پس بايد براي پيشبرد اهداف خود در اين عرصه، از تمامي خاكريزهاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي استفاده كنيم. عزم ملي براي استفاده از خاكريزها وجود دارد، اما عزم دولتي از بالا به پايين مشاهده نمي‌شود. به عنوان مثال مسائل متعددي در مجلس يا كميسيون امنيت ملي مطرح مي‌شود، اما چون تداوم نمي‌يابد، بنابراين نمي‌تواند چندان مؤثر باشد.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هفتم با بيان اين كه براي حل پرونده هسته‌اي بايد دست نياز به سوي تمامي كساني كه كاري از دستشان برمي‌آيد، دراز كنيم، گفت: يك جايي بايد كليد اين مسئله خورده و آنگاه عزم دولتي از بالا به پايين نيز آغاز شود. در جامعه هم بحث تفكيك داريم و هم بحث انسجام. براي حل و فصل مسئله‌اي همچون پرونده هسته‌اي بايد به انسجامي بيانديشيم كه از مشاركت همگان پديد آمده باشد.

• فضا فضاي فرهنگي نيست همه چيز را اقتصادي و سياسي مي بينيم

افروغ همچنين با بيان اين كه متأسفانه امروز در ايران ما همه چيز را سياسي يا اقتصادي مي‌بينيم، گفت: فضا، فضاي فرهنگي نيست. بايد از اين فضاي سياسي و اقتصادزده به سمت فرهنگ حركت كنيم. در مسئله هسته‌اي بايد از رويه صرف سياسي و اقتصادي خارج شويم كه اين كار بايد توسط چهره‌هاي فرهنگي، برجسته و شناخته شده ما در دنيا انجام گيرد.

وي بر استفاده از ابزارهاي سياسي و اقتصادي نيز تأكيد كرد و گفت: از همين الان و حتي براي نشست يك ماه بعد شوراي حكام مي‌توان يك كار فرهنگي آغاز كرد. به عنوان مثال در يك هفته مي‌توان فراخوان زد و از چهره‌هاي برجسته ايراني در داخل و خارج براي برقراري ارتباط بهتر با دنيا دعوت كرد. در اين صورت حتي اين فضاي به وجود آمده به نفع ما تمام خواهد شد.

*پيشنهاد براي رايزني فرهنگي در زمان خاتمي

وي ادامه داد: آمريكا براي حمله به جايي ، مي‌رود و نامه 59 نفره‌اي را با امضاء شبه روشنفكران در دفاع از اين اقدام فراهم مي‌كند. آيا ما نمي‌توانيم در بين چهره‌هاي برجسته و فرهنگي جهان بگرديم و چندين نفر را پيدا كنيم كه موافق فعاليت‌هاي ما باشند. زماني در دوره خاتمي به من پيشنهاد شد كه رايزن فرهنگي ايران در آلمان باشم. من اعلام كردم كه اگر من آنجا رفتم، با فيلسوفان غربي بحث فلسفي باز خواهم كرد. اينها اين پا و آن پا كردند و به رغم اين كه من براي ترم بعد هم هيچ درسي برنداشته بودم، ديگر خبري نشد كه نشد.

*ديپلماسي ما بايد جهان را درك مي كرد

افروغ ادامه داد: ديپلماسي ما بايد جهان را درك مي‌كرد. مفهومي به نام قدرت ضعف را درك مي‌كرد. از اهرمهاي متعدد سياسي، اقتصادي و فرهنگي استفاده مي‌كرد، در حالي كه هيچكدام اتفاق نيفتاد. زماني صرف بحث گفت و گوي تمدن‌ها شد و با اروپايي‌ها نشستيم و فالوده خورديم، در حالي كه هيچ حوزه مشتركي با آنها نداشتيم و براي همين امروز رابطه نابرابري با غرب داريم. غرب يعني سلطه، يعني تجاوز. غرب براي آن كه مصالح خود را تأمين كند، ديرك نظامي مي‌زند.

وي همچنين با انتقاد از عملكرد رايزنان فرهنگي كشورمان در نقاط متعدد دنيا، گفت: رايزنان ما چه كار كرده‌اند، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي چه عملكردي داشته است؟ عملكرد مجمع دارالتقريب چه بوده است. بايد از اين‌ها گزارش عملكرد بخواهيم يااين كه هر سال عده‌اي درهمايش‌هاي اين نهادها دور هم جمع شوند و با احتياط حرف‌هايي بزنند، حاصلش همين مي‌شود.

• پراگماتيسم كوركورانه كار دست ما داده است

وي با انتقاد از اين كه هنوز حوزه‌هاي تمدني خود را نشناخته‌ايم، گفت: پراگماتيسم كوركورانه كار دست ما داده است. ما بايد با كشورهاي اسلامي و آسيايي و منطقه‌اي ارتباطات بسيار بهتري داشتيم، در حالي كه بدون شناخت از حوزه تمدني به سمت اروپا رفتيم.

وي افزود: ما دانش هسته‌اي مي‌خواهيم براي اين مسئله بايد با كشورهايي كه در آن ذينفع هستند، صحبت كنيم. وقت گفت و گوها نبايد صرف آمريكا و اروپا شود.

افروغ با بيان اين كه بنده از نزديك شاهد فعاليت‌هاي فرهنگي كشور در عرصه بين‌المللي هستم، گفت: اين فعاليت‌ها در حد و اندازه نظام نيست. وقتي رايزن فرهنگي نتواند يك فيلم از جنگ ويتنام و مسائل پس از آن تهيه كند، آيا اين رايزن فرهنگ است؟ يك عده دلارهاي مملكت را هدر مي‌دهند و فقط در 22 بهمن يا ماه رمضان يا عاشورا، مراسم خاصي را تدارك مي‌بينند.

• ايجاد اتحاديه‌هاي منطقه‌اي سياسي، فرهنگي و اقتصادي


افروغ با تأكيد بر اين كه بايد به سمت ايجاد اتحاديه‌هاي منطقه‌اي سياسي، فرهنگي و اقتصادي حركت كنيم، گفت: بنده كه از مقامات اجرايي كشور نيستم، اما كليات را مطرح مي‌كنم. اميدوارم اگر مسئولين اجرايي با افكار بنده موافق بودند، اقدامات اجرايي را نيز در اين باره انجام دهند.


• تاكيد مجدد بر استفاده از نخبگان در موضوع انرژي هسته اي

افروغ در پايان گفت: بار ديگر تأكيد مي‌كنيم كه براي حل مسئله‌اي همچون مسئله هسته‌اي بايد از نيروهاي داخلي و خارجي ايران كه وجهه بين‌المللي دارند، استفاده كرد. بنده بارها گفته‌ام كه از منتقدان اصلي خاتمي بوده‌ام، اما در اين مسئله تاكيد مي كنم كه بايد از ايشان يا هر مهره موجه بين‌المللي ديگر استفاده كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین