کد خبر: ۲۰۵۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲

نياز بالای دارويی كشور و خاک خوردن بزرگترين پروژه دارويی كشور

درحالي كه مدت‌هاست به علت وجود تحريم‌ها، نرخ بيشتر اقلام دارويي در كشور بالا رفته و يا ناياب شده، يكي از مدرن‌ترين پروژه‌هاي داروئي كشور با بي‌اعتنايي مسئولان درحال خاك خوردن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شركت شيمي دارويي ريحانه اصفهان كه پروانه ساخت آن در سال ۸۲ صادر شده، مدت‌هاست كه توانسته دو خط توليد دارويي خود را تكميل و آماده بهره‌برداري كند. خط توليد قرص و كپسول اين كارخانه با وجود تحريم‌هاي بين‌المللي آماده بهره‌برداري است. اما مجوز بهره‌برداري به علت مسائل زيست‌محيطي صادر نشده و تعداد زيادي از كارگران آن مدت‌هاست نتوانستند حقوق خود را دريافت كنند.

اين در حالي است كه نياز‌هاي دارويي كشور روز به روز بيشتر شده و به علت وجود تحريم‌ها و همچنين مشكلات ارزي، واردات دارو درحال حاضر با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو است. 

پس از شكايت جمعي از كارگران اين شركت در اوايل ارديبهشت‌ماه امسال‏، وزارت صنعت، معدن و تجارت طي نامه‌اي خواستار حل مشكل اين شركت شد. در نامه‌اي كه به امضاي مظفر انصاري رئيس‌سازمان صنعت و معدن رسيده علاوه بر اشاره به اين موضوع، تاكيد شده «سرمايه‌گذار طرح از ادامه آن منصرف شده و قصد دارد سرمايه خود را به سمت هزينه كردن در موارد ديگري سوق دهد». 

اين پروژه يكي از بزرگترين پروژه‌هاي توليد محصولات دارويي در سطح جهان است. ظرفيت اين مجمتع دارويي بالغ بر دوبيليون واحد دارويي در سال پيش‌بيني شده بود كه اين ظرفيت بزرگترين رقم توليد محصولات دارويي در حاضر براي يك واحد دارويي درايران را به خود اختصاص مي‌دهد.

به اعتقاد سرمايه‌گذار طرح، عدم بهره‌برداري از آن تاكنون ده‌ها ميلياردها تومان هزينه بر اين طرح وارد كرده است. اين طرح بزرگ شامل ١٢ خط توليد در زميني به مساحت ١٥ هكتار در جاده اصفهان – شيراز و منطقه صنعتي رحيم‌آباد ساخته شد. جواز تاسيس آن در تاريخ ۲۵تیر۸۲ به شماره ۱۰۱۰۳ صادر شد. قرار بود اين كارخانه در زمينه توليد انواع آنتي‌بيوتيك، انواع كپسولهاي آنتي‌بيوتيك و سوسپانسيون‌هاي خشك فعاليت كند. 

به گزارش الف؛ اجراي اين پروژه نزديك به هفت هزار ميليارد تومان برآورد شده بود كه تاكنون مقدار زيادي از آن توسط سرمايه‌گذاران تامين و دو خط توليد آن مدت‌هاست آماده به كار است. 

با اين همه معلوم نيست چرا در شرايط فعلي كه نياز مبرمي به توليد در داخل وجود دارد، اين طرح زمين‌گير شده است. اين درحالي است كه مقام معظم رهبري بارها بر دور زدن تحريم‌ها تاكيد داشته و خواستار توجه بيشتر به توليدات داخلي به منظور عدم وابستگي به خارج شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین