کد خبر: ۲۰۷۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۲

الهه کولایی: اعتدال‌گرایی تلاش برای تبدیل آرزوها به واقعیت‌هاست

الهه کولایی تاکید کرد: اعتدال‌گرایی پایان ذهن‌گرایی، رویاگرایی در ایران و تلاش برای تبدیل آرزوها به واقعیت‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه تهران در سخنانی در "همایش ملی تبیین مفهوم اعتدال" با بیان این که سیاست خارجی ایران ضرورتا با واقعیت‌های محیط بین‌المللی هم‌خوانی نداشت، اظهار کرد: سیاست خارجی ایران در نخستین دهه انقلاب نظامی را بر پایه آرمان‌های اسلامی به وجود آورد که رویکردی ایدئولوژیک را هدف قرار داد. ایدئولوژیک از این منظر که احکام و الزامات از قبل صادر شده را برای ایران در حمایت از حقوق محرومان و مسلمانان جهان قرار می‌داد.

او ادامه داد: این سیاست‌ها تا پایان جنگ تحمیلی وجود داشت اما جنگ هشت ساله تحول جدیدی را در رویکرد اول انقلاب ایجاد کرد که ایران را در مقابل رویکرد عمل‌گرایانه دوره هاشمی قرار داد به طوری که نیازهای داخلی و ضرورت پاسخ به آن‌ها باعث شد تا واقعیات جهان مورد توجه قرار گیرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دوره اصلاحات و سیاست‌ خارجی آن دوره، گفت: در این دوره نیز برای بهره از شرایط بین‌المللی در پاسخ به نیازهای داخلی در مسیر آرمان‌گرایی حرکت شد.

وی با اشاره به حوادث یازده سپتامبر و سیاست خارجی آمریکا، گفت: متاسفانه آن چه در سیاست خارجی آمریکا تا به قدرت رسیدن اوباما شاهد هستیم برخلاف سکولار بودن آمریکا، سیاست خارجی ایدئولوژیک‌گرا بود.

کولایی در ادامه با بیان این که فشار ایدئولوژیک‌گرایی در محیط بین‌المللی، محیط داخلی را هم متاثر می‌کند، تصریح کرد: ما در سال 84 شاهد احیای ایدئولوژیک‌گرایی در سیاست خارجی ایران بودیم که البته با سیاست دهه اول انقلاب تفاوت‌های اساسی داشت. در برنامه سیاست خارجی دولت نهم دو مجموعه هدف ملی و ایدئولوژیک مطرح می‌شود اما در مجموع اهداف ایدئولوژیک بر اهداف ملی برتری دارد. در کنار این مساله مبارزه‌طلبی و رویارویی با نظام سلطه و تقویت حمایت از مردم مظلوم و عقب نگه داشته شده مورد تاکید قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: در این دوره مصرانه واقعیت‌های جهان انکار می‌شود و با بازنشسته کردن و بیرون راندن کارشناسان و متخصصان دانشگاه‌ها این مجال ایجاد شد که به سادگی محیط‌های بین‌المللی مورد انکار قرار گیرند و همین مساله تهدیدهای زیادی را ایجاد کرد و باعث شد رفتارهایی با ایران صورت گیرد که نمونه این رفتارها در عرصه بین‌المللی نسبت به کشوری وجود نداشت.

او با اشاره به رویکرد اعتدال گفت: طرح ایده اعتدال در سیاست خارجی و داخلی شرط ضروری برای ادامه و پیشبرد برنامه دموکراسی‌سازی در ایران بعد از انقلاب‌های رنگین و بهار عربی است که برآمده از تجربه ارزشمند ایرانیان در سال‌های گذشته است و نگاه به واقعیت‌ها را بر پایه ارزیابی تجربه گذشته در بر دارد.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایده اعتدال‌گرایی پاسخی درخور به نیازهای امروز کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین