کد خبر: ۲۱۰۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۵
آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی:

دانش و فناوری‌های نوين، موجب افزايش قدرت علمی كشور خواهد شد

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، بعدازظهر ديروز با حضور در مركز همكاري‌هاي فناوري و نوآوري رياست جمهوري پس از بازديد سه ساعته از نمايشگاه دائمي، با رئيس، معاونين و محققين اين مركز گفت و گو كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين بازديد، با ابراز خرسندي از پيشرفت‌هاي ايران در عرصة علوم و فناوري‌هاي زيستي، صنعتي، انرژي هسته‌اي، هوا و فضا و محصولات نانويي، توجه بيشتر به اين دانش و صنعت را مقدمه قرارگرفتن ايران در كنار كشورهاي مطرح صنعتي جهان دانست و گفت: خوشبختانه دانشمندان و نخبگان كشور، از همان دهه اول انقلاب  راه مستقلي را در راه سرعت، پيشرفت و توسعه علم و فناوري در پيش گرفتند. ايشان با توجه به اينكه دنيا به سرعت در حال پيشرفت در زمينه‌هاي علمي و صنعتي است گفت: براي پيشگام شدن در همه عرصه‌ها، نيازمند همت بيشتر مراكز دانشگاهي، بويژه نخبگان و انديشمندان هستيم.

به گزارش آفتاب، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: پيشرفت علم و فناوري‌هاي نوين باعث افزايش قدرت در ساير حوزه‌ها خواهد شد به طوري كه محصولات موجود در اين نمايشگاه مي‌تواند علاوه بر بازارهاي داخلي، به خارج از كشور نيز صادر شود و جالب اينكه بخشي از محصولات آن به روسيه صادر مي شود كه ما دانش آن را از روسها گرفتيم ولي در فناوري جلو افتاديم .

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از جمله راه‌هاي تحقق شعار استقلال و خودكفايي را دست يابي به دانش و توليد فناوري‌هاي روز دنيا و انتقال آن به جهان دانست و گفت:  اين مركز مي‌تواند با توسعه ارتباط بين صنعت و دانشگاه هاي داخل و خارج  با ارائه مدل‌هاي كارآمد و پوياي نيازهاي داخلي را در اسرع وقت تأمين نمايد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني با قدرداني از دانشمندان و نخبگان علمي كشور بخاطر پايه‌گذاري تحقيقات علمي، ضرورت توسعه ارتباط اين مركز با مراكز پژوهشي و تحقيقاتي از جمله دانشگاه آزاد اسلامي تأكيد و اظهار اميدواري كرد: در آينده‌اي نزديك شاهد همكاري و تقويت اين روابط و شكل‌گيري پارك هاي علمي و فناوري گسترده متخصصان دانشگاهي و شركت‌هاي دانش بنيان باشيم. ايشان افزود: دانشگاه آزاد اسلامي با بيش از40 هزار هيئت علمي تمام وقت و پاره وقت 20 ميليون مترمربع زيربناي علمي- آموزشي و پژوهشي و بيش از 400 واحد در سراسر كشور پتانسيل عظيمي است كه مي‌تواند از اين حركت علمي و تكنولوژيكي حمايت كند و ما در نظر داريم مشابه چنين اقدامي را در سراسر كشور براي توسعه فناوري انجام دهيم.

 آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بازديد از بخش‌هاي بيوتكنولوژي، دارويي، تجهيزات پزشكي، فناوري‌هاي كشاورزي، آب، نانو فناوري، هوا فضا، ICT، مديريت بحران و ژئوفيزيك، فناوري‌هاي مرتبط با حوزه‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و برق و نيرو كه در هر يك از بخش‌ها كارشناسان مربوطه گزارشي را ارائه مي‌دادند، اظهار داشت: دانش بيوتكنولوژي بيانگر سرآغاز  اين بخش بوده و دستاوردهاي موجود بيانگر مأموريتي است كه به تناسب نوع پروژه و شرايط كشور و حساسيت‌هاي آن نقش‌آفريني داشته است.

ايشان عبور از تحريم‌هاي بين‌المللي در دستيابي متخصصان  ايراني به دانش فني طراحي و ساخت آزمايشگاهي را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: امروز شاهد تحقق آرزوهايم كه گام هاي ابتدائي آن در دوران سازندگي  برداشته شد پيشرفت‌هاي عظيم علمي و فناوري است بودم و اين امر نيز براي رسيدن به خودكفايي و عدم وابستگي به كشورهاي خارجي با توجه به فضاي تحريم بسيار حياتي است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بازديد از نمايشگاه دست آوردهاي فناوري هاي پيشرفته كشور از جمله داروهاي با فناوري برتر،  سامانه جراحي هوشمند، دستگاه شنوايي‌سنجي نوزادان، تشخيص مواد مخدر، كودهاي بيولوژيك و كشت بافت گياهي، انرژي‌هاي نو و تجديدپذير و فناوري‌هاي هوا، فضا، حمايت همه‌جانبه از عملياتي شدن اين دستاوردها را ضروري و آن را تحول مهمي در رقابت با محصولات مشابه توليد شده توسط شركت‌هاي مطرح دانست. ايشان از زحمات و خدمات مهندس سجادي، دكتر ميرزاده و مهندس اميري‌نيا در حمايت از توسعه علوم و فناوري‌هاي تحقيقاتي تشكر كرد.

در طول بازديد آيت الله هاشمي رفسنجاني از نمايشگاه ، دكتر معنوي توضيحات مبسوطي درخصوص تأمين دارو و توليد واكسن و رتبه مقالات علمي ايران در مقايسه با ساير كشورها، دكتر مهبودي درخصوص توليد داروهاي بيماري‌هاي صعب‌العلاج و داروهاي بيوسيميلار، دكتر مدني در مورد توليد داروها از جمله زخم پاي ديابتي، دكتر سركار درخصوص دستگاه تشخيص سرطان سينه و تيروئيد و سامانه راهبري جراحي و سهم انتشارات مرتبط با نانو، دكتر سعيدي درخصوص محصولات باغي  توضيحاتي ارائه كردند.

در ابتداي اين ديدار آقاي دكتر ميرزاده دبير هيأت امناء مؤسسه توسعه فن‌آوري نخبگان با اشاره به اينكه امروز نهال كوچك فناوري علمي كه در دوران دولت سازندگي كاشته شد تبديل به درخت تنومندي گشته است گفت: موفقيت‌هاي امروز نشان دهنده اقتدار علمي جمهوري اسلامي ايران و دست يابي به زواياي پيچيده فناوري‌هاي پيشرفته به عنوان يك رويكرد مهم و راهبردي براي برون رفت كشور از تحريم‌هاي تحميلي و مشكلات اقتصادي، بيكاري و خروج كشور از اقتصاد تك محصولي است.

مهندس اميري نيا نيز با ارائه گزارش مبسوطي از آخرين وضعيت فناورهاي پيشرفته در كشور گفت: امروز 75 درصد از اقتصاد دنيا متأسر فناوري‌هاي پيشرفته است كه تا سال 2030 به 90 درصد  خواهد رسيد.

ايشان با اشاره به تأثير فناوري‌هاي نوين بر اقتصاد كشور تأكيد كرد. ديپلماسي فناوري براساس تعامل با كشورهاي دنيا بويژه كشورهاي اسلامي است و در همين راستا در بخش توليد علم نانو تكنولوژي رتبه هشتم  در جهان و در بيوتكنولوژي رتبه اول را در كشورهاي منطقه بدست آورده‌ايم و چشم انداز آتي نظام فتح سنگرهاي كليدي فناورانه در دنياست. 

وي با اشاره به اينكه سنگ بناي اين حركت فناوري  با آوردن دانش و اجراي  پروژه واكسن هپاتيت B در دولت سازندگي گذاشته شد گفت: بعضي از دستاوردهاي موجود دراين نمايشگاه نمونه مشابهي در دنيا نداشته و مالكيت انحصاري آن  به نام جمهوري اسلامي ايران در مراجع بين المللي  به ثبت رسيده است و شركت هاي دانش بنيان مجري اين پروژه ها  نيازمند حمايت‌هاي عملي دولت از اين دستاوردهاي فناورانه براي توسعه و صادرات آن هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین