کد خبر: ۲۱۰۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹

وزیر نیرو: هدفمندی یارانه‌ها کمکی به اقتصاد انرژی نکرد/ اشتباه فاحش دولت دهم

چیت‌چیان تاکید کرد:‌ براساس قانون اگر در مرحله اول مزایده کسی شرکت نکرد برای بار دوم مزایده برگزار شود و اگر باز هم کسی شرکت نکرد آنگاه سازمان خصوصی سازی موظف است طبق روال سهام را قیمت گذاری کند و با مذاکره مستقیم به شرکت‌های راغب خصوصی واگذار کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نیرو در تازه‌ترین مواضعش شفاف تر از همیشه ضمن بیان اولویت‌های این وزارتخانه در آینده نزدیک، مهم‌ترین چالش‌های کنونی صنعت آب و برق را هم تشریح کرد و از توقف طرح‌های بدون توجیه این حوزه توسط وزارت نیرو دولت یازدهم خبر داد.

حمید چیت چیان با اشاره به این‌که هدفمندی یارانه‌ها در واقع کمکی به اقتصاد انرژی به خصوص در حوزه آب و برق نکرد، ضرورت تغییر برخی برنامه ها را مورد اشاره قرار داد، خبرهای جدیدی از افزایش تعرفه تضمینی خرید برق از بخش خصوصی مطرح کرد، افزایش تعرفه قبض‌های برق را تاید کرد، نسبت به احتمال بروز مشکلاتی در تامین برق با تداوم شرایط فعلی هشدار داد و راندمان آبیاری کشاورزی کشور را به تبع وزران نیروی قبلی مورد سرزنش قرار داد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که مردم هنگام استفاده از خدمات آب و برق احساس نمی‌کنند کار زیادی انجام شده تا به خانه آن ها آبرسانی وبرق رسانی انجام شده است گفت: اگر چند ساعتی ارائه این دو خدمت قطع شود زندگی بسیار مشکل می‌شود.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که حدود 29 میلیون مشترک برق و حدود 20 میلیون مشترک آب در کشور داریم، اظهار کرد: صنعت بزرگ آب و برق و کارکنان آن با تلاش سعی می کنند خدمت آب و برق شبانه روزی ارائه شود.

تصویب اخذ عوارض برق از مشترکین

وی افزود: در قانون بودجه سال 92 نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای به توسعه کاربرد انرژی‌های نو و توسعه برق در روستاها داشتند؛ در حال حاضر برق تمام خانه‌های روستاهای بالای 20 خانوار تامین شده اما هنوز روستاهای کم جمعیت هستند که از نعمت برق بهره نبرده‌اند.

وزیر نیرو تاکید کرد: برای تحت پوشش قرار دادن روستاهای مذکور نمایندگان بندی را تصویب کردند مبنی بر این که به ازای هر کیلو وات ساعت 30 ریال به قیمت برق افزوده شود و کل منابع حاصل از این بند برای حمایت از انرژی‌های نو و رساندن برق به روستاهایی که تاکنون از برق بی بهره بودند صرف شود.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که ردیف تصویب شده هزینه بسیار کمی در قبض می شود گفت:‌ در قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها و تصمیمات متعاقب این قانون قرار بود که به طور متوسط بابت هر کیلووات ساعت برق 430 ریال از مصرف‌کنندگان دریافت شود که البته این میزان برای طبقات مختلف مصرف و برای انواع ردیف‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی متفاوت است.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه مجلس 30 ریال به 430 ریال مذکور اضافه می‌شود.

وزیر نیرو در مورد افزایش قیمت آب وبرق در آینده نیز گفت: در قانون بودجه سال 92 برای افزایش قیمت پیش بینی انجام شده و قانون‌گذار دولت را مکلف کرده بود که از تیر ماه سال جاری افزایش قیمت اعمال شود اما متاسفانه در دولت قبلی این کار صورت نگرفته و هنوز تصمیمی برای زمان و چگونگی افزایش قیمت اتخاذ نشده است.

چیت‌چیان در مورد تمایل وزارت نیرو در این حوزه نیز گفت: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت نیروگاه‌ها حدود 680 ریال است. در دولت گذشته در سال 90 تصمیم گرفته شد بابت هر کیلووات ساعت از مردم حدود 430 ریال گرفته شود اما فاصله 430 ریال تا هزینه کنونی 680 ریال فاصله معناداری دارد.

وی با تاکید بر این‌که از 430 ریال اخذ شده نیز 166 ریال نیز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها‌ داده می‌شود، ادامه داد:‌ با توجه به این موضوع فقط 264 ریال از هزینه دریافتی عاید صنعت می شود.

خاموشی در پی وجود فاصله زیاد درآمدها و هزینه‌ها

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که کاهش درآمدها باعث می‌شود کیفیت خدمات صنعت آب و برق کاهش پیدا کند اظهار کرد:‌ این مسئله باعث شده میزان سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق کاهش پیدا کند. فاصله بسیار زیاد درآمدها و هزینه‌ها باعث شده که میزان تعمیرات و نگهداری شبکه و نیروگاه‌ها کاهش پیدا کند که نتیجه مستقیم آن می تواند خاموشی باشد.

چیت‌چیان با بیان این‌که عدم توازن بین قیمت فروش و هزینه تمام شده موجب می‌شود که مردم متضرر شوند، تصریح کرد: معتقدیم به تدریج ، با مبنای منطقی و با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم قیمت‌ها واقعی شوند چرا که در پی آن کیفیت افزایش پیدا می کند و خدمات صنعت آب و برق بهبود پیدا می‌کند.

افزایش پلکانی و تبعیضی قیمت برق

وی با اشاره به افزایش قیمت به صورت پلکانی و تبعیضی گفت:‌ ممکن است افزایش قیمت در مورد افرادی که قدرت خرید کمی دارند اعمال نشود؛ برای واقعی شدن قیمت در واقع نظام‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اصلاح قیمت و نظام نیز گفت: اصلاح نظام اعم از اصلاح تعرفه‌ها و سایر موارد است؛ یکی از مصادیق اصلاح نظام اصلاح تعرفه‌هایی است که بابت خدمات آب و برق از مردم گرفته می‌شود. بخش دیگر نیز مربوط به اعمال سیاست‌های قیمتی متفاوت در قسمت‌های مختلف می‌شود.

چیت‌چیان در ادامه صحبت‌های خود به سیاست‌های اعمال شده در مناطق گرمسیری اشاره کرد که قیمت برق در آن منطقه کمتر و با تخفیف گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اعمال سیاست‌های مختلف اظهار کرد: سیاست‌های قبلی اصلاح شده و اعمال می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به تولید انرژی پاک نیز گفت: ما برای واحدهایی که دستگاه تولید برق در ساختمان خود داشته باشند تعرفه‌های خاص در نظر می‌گیریم و حاضریم برق تولید مازاد آن‌ها را بخریم.

اجرای فاز اول هدفمندی‌ یارانه‌ها کمکی نکرد

چیت‌چیان در پاسخ به این که‌ آیا اصلاح قیمت در فاز اول هدفمندی‌ یارانه‌ها کمک کرد یا نه؟ نیز گفت:‌ خیر. میزان افزایشی که در قیمت حامل های انرژی صورت گرفت به ویژه در حوزه برق و آب کافی نبود به گونه‌ای که قیمت متوسط از 17 تومان به 43 تومان افزایش یافت اما از این مبلغ 166 ریال را باید به سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها برمی گرداندیم.بنابراین نرخ دریافتی 264 ریال می‌شد اما در عوض بسیاری از هزینه‌های ما افزایش پیدا کرد.

وی افزود: از سوی دیگر در بخش وصول مطالبات مشکل داشتیم بنابراین آنچه که اکنون به دست صنعت می‌رسد به ازای هر کیلووات ساعت حدود 200 ریال است در حالی که هزینه‌هایمان بیش از دو برابر شده است. لذا اجرای این قانون برای خدمات آب و برق باعث افزایش سرمایه مالی نبوده است.

هنوز گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در دولت مطرح نشده است

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها قرار است چگونه اجرا شود که مشکلات قبلی دوباره مطرح نباشند، گفت: هنوز دراین مورد تصمیمی گرفته نشده است. هنوز فاز دوم در دولت مطرح نشده است بنابراین این موضوع نیازمند بررسی فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در دولت نیست.

منابع آبی مشترک، اولویت نخست بخش آب

چیت‌چیان در مورد اولویت‌های وزارت نیرو در حوزه آب نیز تصریح کرد: در درجه اول اولویت ما استحصال منابع آبی مشترک است؛ اولویت دوم آب رسانی به شهرها و روستاها و از سوی دیگر توسعه شبکه‌ها است.

وی در مورد استحصال آب‌های مشترک گفت: مقدار این آب ها زیاد نیست اما باید هر چه هست را استحصال کنیم.

وزیر نیرو اولویت سوم را تکمیل پروژه‌های نیمه کاره‌ای دانست که تکمیل کننده پروژه‌های قبلی هستند. گاهی ما هزینه عمده را انجام دادیم اما به بهره برداری اقتصادی نرساندیم بنابراین به اتمام رساندن پروژه‌های مکمل می تواند باعث بهره وری اقتصادی و بهبود اقتصاد کشور شود.

چیت‌چیان با اشاره به اولویت‌های وزارت نیرو در بخش برق نیز گفت:‌در این بخش افزایش ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع را باید در نظر بگیریم. اولویت دوم که در حوزه‌ آب و برق مشترک است، اجرای طرح‌هایی که باعث کاهش هدر رفت می شود است.

وی ادامه داد: در این دوره باید به طور خاص روی نحوه بهره برداری از تاسیسات توجه کنیم. سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون در حوزه تاسیسات آب انجام دادیم بیش از 200 هزار میلیارد تومان ارزش دارند و از سوی دیگر در حوزه برق نیز بیش از 120 هزار میلیارد تومان در تاسیسات سرمایه‌گذاری شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: نگهداری تاسیسات و بهره برداری بهتر از آن‌ها نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. به نظر من تاکنون صنعت آب و برق به توسعه فیزیکی تاسیسات توجه کرده است. به عنوان مثال در صورتی که بالا دست سدها کار آبخیزداری انجام شود حدود 20 تا 30 سال به عمر سد افزوده شود اما در غیر این صورت آبی که در داخل سدها سرازیر می‌شود با خاک همراه است و در پی آن میزان رسوب در سدها بیشتر شده عمر سد کاهش پیدا می کند.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که باید بخشی از منابع را برای نگهداری و بهره برداری بهتر از تاسیسات استفاده کنیم، گفت: براساس قوانین دنیا باید بین سه تا پنج درصد هزینه سرمایه‌گذاری اولیه صرف تعمیر و نگهداری شود.

وی در مورد فرسودگی خطوط انتقال و توزیع در پی آن افزایش هدر رفت اظهار کرد: در حوزه خطوط انتقال این موضوع خیلی مصداق ندارد و مقدار آن کم است. اما در حوزه خطوط توزیع باید تلاش بیشتری شود.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در حوزه آب کانال‌ها ولوله‌های اصلی از وضعیت نگهداری بهتر برخوردار هستند، توضیح داد: در شبکه‌های سنتی از جمله انحار هدر رفت آب بسیار بالا است. بنابراین یکی از کارهای جدی که باید انجام شود موضوع تحویل حجمی آب به ویژه به مصرف‌کنندگان کشاورزی است تا از تمام منابع آب به نحو احسن استفاده شود.

چیت‌چیان با اشاره به این که با توجه به فاصله درآمد و هزینه‌ها نتوانستیم در بخش شبکه‌های آبیاری شهرها تعمیرات لازم را انجام دهیم اظهار کرد: در برخی از شهرها حدود 15 تا 20 درصد از آبی که استحصال شده تا به دست مصرف کننده برسد هدر می‌رود.

آغاز متوقف کردن برخی از پروژه ها

وی در مورد برنامه وزارت نیرو برای تامین بودجه مورد نیاز کارهای خود گفت: در درجه اول باید در طرح‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم به این معنی که به طرح‌هایی که پیشرفت بالایی دارند باید منابع بیشتری تخصیص یابد تا زودتر به نتیجه برسند.

وزیر نیرو تصریح کرد: برخی از طرح‌های در دست اجرا مبانی مطالعاتی کامل و دقیقی از نظر توجیه پذیری اقتصادی و زیست محیطی ندارند.

چیت‌چیان در ادامه صحبت‌های خود از سدسازی بی رویه بر روی رودخانه‌هایی که ظرفیت استحصال آن‌ها کامل شده سخن گفت و ادامه داد: باید طرح هایی که دارای اولویت نیستند هر چند که به مقدار کم اجرا شده‌اند را متوقف کنیم چرا که هزینه انجام می‌شود اما طرح اجرا شده بازدهی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که توقف طرح‌های بدون توجیه اقتصادی آغاز شده است، گفت: همه اطمینان داشته باشند که اگر سدی ساخته نشده در واقع توجیه اقتصادی نداشته است.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که کار احداث 130 سد جدید فقط در طول سال 1390 آغاز شده است گفت: این در حالی است که در سراسر کشور 828 طرح آبی داریم و تکمیل آن ها نیاز به صد هزار میلیارد تومان منابع دارد. در شرایطی که سالی سه هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار قرار می‌گیرد.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که به طور متوسط با توجه به بودجه موجود هر طرح 33 سال برای تکمیل نیاز دارد اظهار کرد: در چنین وضعیتی چه ضرورتی دارد طرح‌های جدید شروع کنیم مگر طرح‌هایی که اولویت دارند؟

وی با اشاره به دیگر روش‌های تامین مالی گفت: در بسیاری از پروژه‌ها می توانیم به بخش خصوصی تکیه کنیم. بخش خصوصی سرمایه مدیریتی و مالی دارد که می تواند در خدمت صنعت آب و برق قرار دهد.سیاست‌های اصل 44 این کار را بسیار آسان کرده است.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که سیاست‌های وزیر نیرو به گونه‌ای است که سرمایه گذار جذب کند گفت: بسیاری ازنیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی احداث شده و درحال حاضر برق آن‌ها را می خریم و توزیع می کنیم. همچنین وزارت نیرو بخش قابل توجهی از نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار کرده است البته به دلیل همین وضعیت عدم توازن در درآمدها و هزینه‌ها وزارت نیرو در پرداخت پول برقی که از نیروگاه خصوصی خریده عقب مانده است.

چیت‌چیان تاکید کرد:‌به صورت چرخشی هم برق می خریم و هم با تاخیر پول نیروگاه خصوصی را پرداخت می کنیم که این کار قابل مدیریت است اما باید توجه داشت که بخش خصوصی چه در بخش تولید برق و چه در بخش آب وفاضلاب و آب شیرین‌کن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و یکی از ارکان بسیار مهم صنعت آب و برق محسوب می‌شود.

اکثر نیروگاه‌ها دوره عمر خود را طی کرده‌اند

وی با اشاره به این‌که قیمت برق خریداری از نیروگاه‌های خصوصی نسبت به برق نیروگاه‌های دولتی بالاتر است، گفت:‌ این موضوع به این دلیل است که اکثر نیروگاه‌های ما دوره عمر خود را طی کرده‌اند و هزینه استحلاک ندارند بنابراین فقط هزینه‌های پرسنل و هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه را می‌پذیریم اما نیروگاهی که توسط بخش خصوصی ساخته شده اقساطی را دارد که باید از محل درآمد برق بازپرداخت شود.

وزیر نیرو با اشاره به فروش اوراق مشارکت پروژه‌های وزارت نیرو گفت:‌مردم با خرید این اوراق در توسعه صنعت آب وبرق مشارکت می کنند. از سوی دیگر مردم می توانند از نیروگاه‌های سایز کوچک استفاده کنند و برق را حاصل از آن در صورت مازاد بودن بفروشند.

چیت‌چیان افزود:‌ از بازیافت برق می توانند سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین کنند.

کاهش وابستگی نیرو به خارج

وی با اشاره به این‌که تحریم‌های در فعالیت‌های اقتصادی وعمرانی کشور تاثیر می گذارند اظهار کرد: طی 25 سال گذشته در صنعت آب و برق انصافا تلاش و حرکت بسیار جدی صورت گرفته تا بتوانیم نیازهای خود را با اتکا به توانمندی‌های ملی پاسخ دهیم.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که علاوه بر کارخانه‌های توسعه یافته‌ای که در این حوزه ایجاد شده گفت: ظرفیت های مشاوره‌ای مهندسی بسیار خوبی نیز داریم.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه پیمانکاری وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر پیمانکاران ایران کارهای بزرگی را در آفریقا، آمریکای لاتین،‌خاورمیانه نیز انجام می دهند و ظرفیت‌های بسیار خوبی دراین بخش داریم. همچنین ظرفیت مدیریتی خوبی نیز در کشور ایجاد شده است و درحال حاضر غالب نیازهای صنعت آب و برق خودمان تولید می کنیم. البته بی نیاز از علم و فن‌آوری دنیا نیستیم. پیشرفت علم و فن آوری در دنیا یک حرکت جهانی است.

وی افزود: در صورتی که ارتباط را قطع کنیم در واقع خودمان را از نتایج تحقیقات فن‌آوری دیگران محروم کردیم بنابراین باید همیشه ارتباط داشته باشیم و همواره از دانش و فن‌آوری روز دنیا برخوردار باشیم.

وزیر نیرو در مورد موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: معتقدیم یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی عبارت است از توسعه پژوهش و استفاده از نتایج آن در تجاری کردن پروژه و ایجاد بازار.

چیت‌چیان تصریح کرد:‌هر چقدر پژوهش و فن‌آوری را در کشور گسترش دهیم می توانیم به امکانات داخل برای تامین نیازها متکی شویم. بنابراین وقتی که اتکا ما به خارج کمتر شود آسیب پذیری ما در مقابل تحریم‌های خارجی کاهش پیدا می‌کند.

تنها چاره مدیریت مصرف و تقاضاست

وی با تاکید بر این‌که مدیریت تقاضا و مصرف یکی از ارکان وزارت نیرو است، گفت: میزان مصرف انرژی مردم ما در مقایسه با نقاط دیگر جهان بالا است.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که افزایش قیمت برق می تواند در مصرف انرژی تاثیرگذار باشد گفت: هزینه برق در کشور ما حدود دو سنت است در حالی که قیمت برق در کشورهای مختلف بین 10 تا 15 سنت محاسبه می شود که چندین برابر قیمت کشور ما است.بنابراین به چگونگی مصرف برق توجه می‌شود.

چیت‌چیان درمورد چرایی وجود مشکل در بخش مدیریت منابع آب گفت: کشور ما در منطقه خشک دنیا قرار گرفته و منابع آب ما محدود است. به طور متوسط در 40 سال اخیر میزان بارش حدود 248 میلی متر است و در صورت ضرب در مساحت کشور و تقسیم بر تعداد نفوس کشور دیده می شود که به طور متوسط برای هر ایرانی حدود 1800 متر مکعب آب تجدیدشونده داریم در حالی که در دنیا متوسط منابع تجدیدشونده آب برای مردم حدود هفت برابر این رقم است بنابراین جزو کشورهایی هستیم که منابع آبی بسیار محدودی داریم.

وی ادامه داد: ساخت تعداد بیشتر سد منابع آب ما را افزایش نمی دهد. سد منابع آب را استحصال می‌کند و می تواند به موقع در جای مناسب در اختیار ما قرار دهد اما سرمایه‌گذاری بیش از اندازه دراین بخش بی حاصل است.

وزیر نیرو تصریح کرد: پس از رسیدن اشباع در ایجاد تاسیسات آب، تنها چاره ما مدیریت مصرف و تقاضا است.

ایران پایین ترین راندمان آبیاری را دارد

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که کشور پایین ترین راندمان آبیاری در حدود 33 درصد را دارد گفت:‌ مردم کشورهای دیگر با اصلاح سیستم ها توانسته‌اند با مصرف آب کمتر تولید کشاورزی را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: 92 درصد کل منابع در دسترس در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. ما می توانیم مصرف آب را بدون کاهش درآمد کشاورزان کم کنیم. این کار را می توان با کاشت محصولاتی که نیاز به آب کمتر دارند انجام داد به عنوان مثال در جایی مثل اصفهان که در حال حاضر با کمبود آب مواجه است شالیکاری الگوی کشت مناسبی نیست بلکه می توانیم محصولات دیگر را جایگزین کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که الگوی کشت در اصفهان در کمبود آب زاینده رود تاثیرگذار است گفت:‌ سطح زیر کشت به شدت توسعه پیدا کرده و این موضوع مختص فقط زاینده رود نیست بلکه مناطق دیگر و دریاچه ارومیه با همین موضوع مواجه هستند.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که‌ خوشبختانه تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کرده است گفت: افزایش مزارع و باغات منجر به افزایش مصرف شده در حالی که نوع مصرف مناسب نیست. کشاورزان می توانند با راهنمایی وزارت کشاورزی محصولاتی را بکارند که نیاز به آب کمتر داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ کشاورزان همچنین می توانند الگوی آبیاری خود را اصلاح کنند و به جای الگوی آبیاری غرقابی از روش‌های مدرن آبیاری که متکی بر روش‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی است استفاده کنند؛ همچنین کشت‌ها را می توان به کشت گلخانه‌ای تبدیل کرد که باعث تولید بیشتر محصول، مصرف آب کمتر و افزایش درآمد می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که بخشی از منابع مالی آب کشور سالانه به توسعه روش‌های آبیاری اختصاص پیدا می کند گفت: وزارت کشاورزی می تواند به مردم وام دهد و یا بخشی از هزینه‌ها را متحمل شود تا این سیستم‌ها را در مناطق کشاورزی توسعه دهد.

شورشدن چاه های حوضه ارومیه

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که دریاچه ارومیه به عنوان منبع ذخیره آب سه ورودی و یک خروجی دارد گفت:‌ باران، رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ورودی‌های دریاچه ارومیه هستند؛ در احداث سدهای حوزه ارومیه افراط شده و در صورتی که به وضعیت دریاچه توجه بیشتری می‌شد این شرایط ایجاد نمی‌شد.سدهای ساخته شده و افزایش مصارف آب در بالادست ایجاد مشکل کرده اند.

وی با اشاره به این‌که سفره‌های زیرزمینی نیز دریاچه را تقویت می کردند گفت: خروجی دریاچه نیز تبخیر است و متاسفانه در هر چهار بخش با مشکل مواجه هستیم. به گونه‌ای که در سال های گذشته با خشکسالی مواجه بودیم و از سوی دیگر زمین‌های تحت کشت در 10 سال گذشته چهار برابر شده و هر کس هم چقدر توانسته چاه حفر کرده و بدون این که راندمان آبیاری را مراعات کنند آب زیادی را استحصال و استفاده کرده‌اند.

وزیر نیرو یادآور شد: آب سفره‌های زیر زمینی وارد دریاچه نمی‌شود، در اطراف دریاچه با شوری آب چاه مواجه شدیم و گاهی تا چهار کیلومتر از حد فاصل دریاچه چاه‌ها شور شده‌اند و استفاده از آب شور درزمین‌ها باعث از بین رفتن زمین‌ها و ایجاد شوره‌زار شده است که مشکل زیادی محسوب می‌شود.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که چند اقدام عاجل باید در حوزه ارومیه انجام شود گفت:‌ در بخش کشاورزی باید راهنمایی‌های لازم صورت گیرد تا الگوی کشت تغییر کند؛ کمک‌هایی باید به کشاورزان برای تغییر روش‌ آبیاری صورت گیرد و از توسعه سطح زیر کشت پرهیز شود.

وی ادامه داد: در صورت امکان ورود آب از حوزه‌های دیگر مثال دریای خزر، رودخانه ارس و جنوب دریاچه ارومیه باید این کار را انجام دهیم.

وزیر نیرو تاکید کرد:‌ آب کمی که هم در رودخانه جاری است و به دریاچه می‌ریزد و لایروبی نشده بنابراین آب بر روی زمین پخش شده و به خاطر عمق کم آب بلافاصله تبخیر می‌شود در حالی که اگر راه باز شود حجم آب بیشتر خواهد شد.

نبود خاموشی تضمین نبود آن در آینده نیست

چیت‌چیان با اشاره به این‌که بیش از 70 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و رتبه چهاردهم در دنیا را از آن خود کرده‌ایم گفت:‌ با توجه به افزایش روز افزون مصرف باید مرتب این ظرفیت را افزایش دهیم و در طول برنامه پنجم باید سالانه 5000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم تا بتوانیم پاسخگوی مصرف برق در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت یا باید توسط بخش خصوصی و یا دولت انجام شود و به دلیل عدم توازن درآمد هزینه به خاطر کاهش درآمد امکان سرمایه‌گذاری جدید بسیار کم شده است.

وزیر نیرو با اشاره به نیاز به زمان سه ساله برای ایجاد نیروگاه جدید گفت‌:‌ در هرزمان باید 15 هزار مگاوات نیروگاه ایجاد کنیم که سالانه 5000 مگاوات از آن وارد مدار شود.در حال حاضر در کشور 3800 مگاوات نیروگاه درحال احداث است که با ورود تمام آن‌ها ممکن است در سال آینده برای تامین برق با مشکل مواجه شویم بنابراین به خاطر عدم توازن در افزایش مصرف برق و ایجاد نیروگاه جدید هر سال با نگرانی از پیک برق عبور می کنیم.

لزوم کاهش 2100 مگاوات از مصرف برق

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که در سال های اخیر نگذاشتیم مردم دچار خاموشی شوند گفت: این موضوع ضمانتی را در آینده ایجاد نمی کند. از هم اکنون برای پیک تابستان سال بعد در حال برنامه ریزی هستیم و براساس آن حدود 2100 مگاوات باید مصرف برق را در کشور کاهش دهیم.

وی با اشاره به این‌که باید از اتلافات کم کنیم تا پاسخگوی نیازهای واقعی مردم در سال آینده باشیم، اظهار کرد:‌ پیش بینی کردیم که 590 مگاوات از ظرفیت موجود بیشتر تولید داشته باشیم و نیروگاه جدید نیز به مدار بیاوریم تا بتوانیم سال آینده را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

افزایش قیمت خرید تضمینی برق تا 400 تومان

وزیر نیرو در مورد انرژی‌های نو نیز گفت: تکیه وزارت نیرو در توسعه برق و انرژی‌های نو گذاشته شده به این معنا که در آینده با استفاده ازظرفیتی که بند جدید بودجه 92 ایجاد کرده سه مناقصه برای احداث 200 مگاوات و در مجموع 600 مگاوات نیروگاه بادی و سه مناقصه برای احداث صد مگاوات نیروگاه فتوولتائیک که در مجموع 300 مگاوات می شود برگزار می کنیم.

چیت‌چیان توضیح داد: مناقصه‌های صورت گرفته در نیروگاه فتوولتائیک به صورت متمرکز نیستند بلکه شرکت‌ها مسوولیت دارند که سیستم‌ها در منازل متقاضیان نصب کنند، بخشی از هزینه را از مصرف سوخت صرفه جویی شده پرداخت می کنیم و مابقی که مبلغ کمی می‌شود توسط مردم پرداخت خواهد شد.

وی در مورد قیمت خرید برق تضمینی نیز گفت:‌پیش بینی کردیم که قیمت خرید برق به حدود 400 تومان افزایش دهیم که برنامه بسیار خوبی برای تشویق سرمایه گذاران در زمینه نیروگاه‌ها خواهد بود.

ساخت 20 نیروگاه هزارمگاواتی اتمی

وزیر نیرو در مورد سهم انرژی هسته‌یی در این بخش نیز گفت: در حال حاضر فعلا یک نیروگاه هزار مگاواتی در حال بهره برداری است اما در آینده نیز سازمان انرژی اتمی پیش بینی کرده که یک نیروگاه 360 مگاواتی احداث کند.براساس برنامه‌ها باید 20 نیروگاه هزار مگاوات اتمی باید ساخته شود اما اطلاع دقیقی نداریم که تاکنون چه مقدار اجرا شده است.

اشتباه فاحش دولت دهم

چیت‌چیان که در برنامه تلویزیونی نگاه یک صحبت می‌کرد، در مورد دلیل لغو واگذاری سهام شرکت مهاب قدس اظهار کرد:‌ وزارت راه یک پروژه ریلی را در شمال خراسان اجرا می کند؛ این کار به یک کنسرسیوم ایرانی و چینی محول شد که 85 درصد منابع مورد نیاز این پروژه نیز از طریق فاینانس چین انجام می‌شود و 15 درصد نیز به عنوان پیش پرداخت توسط ایران پرداخت شود.

وی ادامه داد:‌ برای اجرای این پروژه نیاز به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار است که 15 درصد آن 600 میلیارد تومان می‌شود.دولت گذشته مصوبه‌ای را داشت مبنی بر این که 49 درصد سهام شرکت مهاب قدس که متعلق به دولت است به پیمانکار ایرانی پروژه راه واگذار شود.

وزیر نیرو افزود: پس از استقرار دولت جدید دیدیم که محاسبه اشتباه بسیار فاحشی صورت گرفته چرا که شرکت مهاب‌قدس به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مالک سهام تعداد زیادی از شرکت‌های متعلق به صنعت برق است.

چیت‌چیان تصریح کرد: پس از بررسی مشاهد می‌شود ارزش سهام شرکت‌های متعلق به مهاب قدس بسیار بسیار بالا است و ارزش دارایی‌های آن به بیش از 12 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: این پرسش پیش آمد که چطور این دارایی ها در برابر 600 میلیارد تومان واگذار شده بود؟ بنابراین دولت مصوبه گذشته را لغو کرد.

به گزارش ایسنا،وزیر نیرو تاکید کرد که به غیر از اشتباه پیش آمده در حوزه ارزش دارایی‌ها مسائل دیگری نیز مطرح بوده است، به عنوان مثال سهام براساس ماده 20 قانون خصوصی سازی باید از طریق بورس انجام شود و اگر از آن طریق نشد باید مزایده برگزار شود.

چیت‌چیان تاکید کرد:‌ براساس قانون اگر در مرحله اول مزایده کسی شرکت نکرد برای بار دوم مزایده برگزار شود و اگر باز هم کسی شرکت نکرد آنگاه سازمان خصوصی سازی موظف است طبق روال سهام را قیمت گذاری کند و با مذاکره مستقیم به شرکت‌های راغب خصوصی واگذار کند.

وی تاکید کرد که هیچ گونه از مراحل مذکور در این واگذاری صورت نگرفت و این دولت به خاطر وظیفه قانونی که دارد در مصوبه بازنگری کرد گفت: 49 درصد سهام مذکور واگذار نمی‌شود اما 15 درصد پیش پرداخت پروژه به روش‌های دیگر تامین می شود و پروژه اجرا خواهد شد.

مردم افزایش قیمت را رد کردند

شب گذشته در نظر سنجی برنامه نگاه یک، از مردم پرسیده شده بود که برای ایجاد تعادل در تولید و مصرف برق کدام گزینه بهتر است:

1-صرفه جویی مردم در مصرف بر

2-تولید بیشتر برق با استفاده از انرژی‌های نو

3-افزایش قیمت برق برای کنترل مصرف

در نهایت گزینه اول 57.8 درصد، گزینه دوم، 38.1 درصد و گزینه سوم 4.1 درصد رای آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین