کد خبر: ۲۱۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
دیدار جمعی از شاعران انقلاب با وزیر ارشاد

علی جنتی: دوره برخوردهای گزینشی به پایان رسیده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایسنا نوشت:

در دیدار و ضیافت شام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران انقلاب که شامگاه ۲۶ شهریور به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب در باغ زیبا برگزار شد، سهیل محمودی با بیان این‌که از تیرماه ۱۳۸۴ تا همین امروز رنگ وزارت ارشاد را ندیده و در انزوا بوده است‌، گفت: «آن‌هایی که با کلمه سروکار دارند، می‌دانند ذات ادبیات و کلمه با پرسش‌گری همراه است.»

این شاعر خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد، گفت: «شما به راحتی می‌توانید شمار زیادی کارمند ادبیات داشته باشید؛ اما رفیق و همفکر پرسشگر به همین راحتی نیست. برای به دست آوردن پرسشگر باید تلاش کرد. پرسشگری ذات ادبیات و شاعری است و اوج عروج شاعران بزرگ در ادوار مختلف تاریخ ایران و جهان پرس‌گری بوده است. در دربار محمود غزنوی چهار شاعر بودند که هیچ‌یک پرسشی نمی‌کردند و کارمندان دربار بودند. اما فقط فردوسی پرسشگر ماند و نامش بر جای ماند. عطار، سنایی، ناصرخسرو و دیگر شاعران اثرگذار ادبیات فارسی پرسشگر بودند. پرسشگری به روزگار شاعر و شاعر معنا می‌داده است.»

این عضو هیأت مدیره انجمن شاعران با تأکید بر این‌که «ادب شعر به ز دولت اوست‌»، گفت: «شعر لازم نیست دولتی باشد. باید در حوزه فرهنگ با سینه باز و گشاده آدم‌های مخالف و پرسشگر را پذیرفت. پرسشگری به ما معنا و حیات می‌دهد. از سال ۱۳۰۰ تا امروز که نیمای بزرگ طرحی دیگر انداخت، نام او روز به روز بالنده‌تر می‌شود و آن‌هایی که نیما از ترسشان در خانه‌اش می‌لرزید، روز به روز سرافکنده‌تر و بدنام‌تر می‌شوند.»

محمودی تأکید کرد: «ادبیات بله قربان‌گو راه به جایی نمی‌برد. ما باید بتوانیم فکر‌ها و اندیشه‌های گوناگون را زیر چ‌تر بگیریم. مهم این است که بتوانیم با هم حرف بزنیم و از این‌که هنرمندان به انزوارفته، آرام آرام به کار و فعالیت باز می‌گردند، خوشحال هستم و من کوچک‌ترین آن‌ها هستم.»

این شاعر با بیان این‌که در این هشت سال جفاهای بسیاری بر خانه شاعران رفته است، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد که در جمع این انجمن حضور پیدا کند.

او در ادامه مناظره منبر و دار اثر محمدحسین شهریار را خواند که با تشویق حاضران مواجه شد. در پایان هم شعر معروفش برای امام رضا (ع) را خواند و گفت: با نوکری امام رضا (ع) سلطنت می‌کنم.

همچنین در این نشست، مصطفی رحماندوست از هشت سال گذشته به عنوان «سال‌های سیاه فرهنگ» یاد کرد و گفت: «در هشت سال گذشته من ارشاد را دور انداخته بودم. بار‌ها ما را دعوت کردند، اما من هرگز به آن نشست‌ها نرفتم. با این‌که سال‌ها مدیرکل دفتر مجامع ارشاد بودم، در مقاطعی مشاور وزیر ارشاد بودم و بازنشسته ارشاد هستم، حتا برای پیگیری کار بیمه فلان هم نرفتم و رغبتی برای رفتن نداشتم.»

این شاعر کودکان و نوجوانان خطاب به علی جنتی که پیش‌تر گفته بود هنرمندان به خانه خودشان بازگردند، اظهار کرد: «وزارت ارشاد هیچ‌وقت خانه هنرمندان نبوده است. در ‌‌نهایت خانه نامادری نامهربانی بوده است و اکنون هم در عین امیدواری با تردید آمده‌ایم. جناب وزیر یک نفر مشاور غیرارشادی را اختیار کنید تا شماره‌های کتاب هفته و ماهنامه‌های ادبیات ماه و فلسفه و دیگر حوزه‌ها را ورق بزند، ببینید اسم چه کسانی در این هشت سال نبوده و چه اسم‌هایی بسیار تکرار شده است. کتاب چه کسانی تیراژ کامل چند چاپش خریده شده است و کتاب‌های چه کسانی مجوز نگرفته است. البته که باید خانه را میزبان آب و جارو کند تا لایق مه‌مان شود و شما میزبان هستید. من نمی‌دانم این رفت و آمد هنرمندان و دیدار‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما امیدوارم این آرامش نسبی که در کشور حاکم شده است، بر وزارت ارشاد نیز اثر بگذارد.»

او تأکید کرد: «معاونت فرهنگی را برعهد ه فرد اهل کتاب‌، ‌چاپ، ‌ قلم و کاغذ بگذارید. اهل سانسور هم اگر هست، آدمی باشد که بتوان با او حرف زد.»

ساعد باقری نیز از عملکرد یک ماه و اندی علی جنتی تشکر کرد و با استناد به نطق وزیر ارشاد در جلسه رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «امیدواریم به پیمانی که بسته‌اید، وفادار بمانید و عمل کنید.»

در این مراسم همچنین علی موسوی گرمارودی و حمیدرضا برقعی شعر خواندند.

افشین علاء نیز بر ضرورت توجه بیشتر به شعر کودک تأکید کرد و متذکر شد: «من در این سال‌ها در اعتراض به وضعیت بد شعر کودک و فضای مبتذل و بازاری و سری‌دوزی که دارد، کتابی منتشر نکرده‌ام.»

همچنین محمود اکرامی‌فر گفت: «هیچ چیزی برای خودم نمی‌خواهم؛ هرچه هست برای شعر است.»

او با تأکید بر اهمیت ویژه شعر در فضای فرهنگی و ادبی ایران خواستار توجه بیشتر وزارت ارشاد به این حوزه شد و گفت: «به اندازه حمایت از یکی دو فیلم، ‌ از تمام شعر ایران حمایت کنید. در این سال‌ها شعر فراز و فرود داشته است‌، قائم‌مقام شعر داشته‌ایم‌، دفتر شعر راه‌اندازی شده است، الآن این دفتر رستم دارد و به اسب و اسلحه برای پیش رفتن نیاز دارد.»

این شاعر متذکر شد: «این جمع همه شاعران ایران نیست و جمع غایب خیلی بیشتر از این‌هاست. همین شماری هم که هستیم، با یکدیگر متفاوت‌ایم، اما متخالف نیستیم و امیدواریم که از همه شاعران حمایت شود.»

در حین سخنرانی سهیل محمودی، ‌حمید سبزواری و محمود اکرامی‌فر جلسه را ترک کردند. همچنین در پی صحبت‌های مصطفی رحماندوست‌، سهیل محمودی و ساعد باقری با احسنت‌های بلند از او حمایت می‌کردند. همچنین در هنگام حرف زدن محمود اکرامی‌فر، سهیل محمودی می‌گفت: «عجب! عجب! علیرضا قزوه هم در تمام طول برنامه ساکت بود و برخلاف روند معممول، سخنرانی و شعرخوانی نداشت.»

در این مراسم همچنین فاطمه راکعی، مدیرعامل انجمن شاعران، به طرح پیشنهاد‌ها و ایده‌هایی برای توجه و اهتمام بیشتر به روز ملی و جهانی شعر پرداخت و از آن جمله برپایی همایش‌ها و همچنین بزرگداشت شاعران بود و ابراز امیدواری کرد، در نشست خصوصی با وزیر ارشاد در انجمن شاعران نظرات و ایده‌هایشان را مطرح کنند.

غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: «ما هم در مجلس تلاش کردیم آقای علی جنتی با رأی بالایی مسؤولیت ارشاد را برعهده بگیرد. امیدواریم مفهوم اعتدال در این وزارتخانه محقق شود.»

او در ادامه: «شعر بحث‌برانگیزش را که در کتاب درسی بوده و گویا از متن حذف شده و به پشت جلد انتقال یافته است، خواند.»

در پایان مراسم، علی جنتی پس از گوش دادن انتقاد‌ها و دیدگاه‌های شاعران، اظهار کرد: «من خودم را به هیچ وجه شایسته جایگاهی که اشتغال کردم، نمی‌بینم و این را افتخار می‌دانم خدمت‌گذار اهل ادب‌، فرهنگ و هنر باشم. از آغازین روزهایی که در این جایگاه قرار گرفتم، وظیفه‌ام را اکرام و حفظ منزلت همه اهالی فرهنگ و ادب دانسته‌ام. امیدوارم این وظیفه را تا پایان به درستی به انجام برسانم. دوستان بخش کمی از درد دل‌هایشان را گفتند.»

وزیر ارشاد در ادامه متذکر شد: «واقعیت این است که من هم نمی‌خواهم به آن سال‌ها برگردم و دیدیم که بر اقتصاد و سیاست خارجی و فرهنگ ما چه گذشت. امروز صفحه جدیدی باز شده است. یک شخصیت روحانی و فرهیخته با رأی مردم در رأس مسئولیت اجرایی کشور قرار گرفته است و همواره تأکید کرده با همه مشکل‌ها و نارسایی‌ها به آینده درخشان امید بسته است و به اعتقاد ما دوره برخوردهای گزینشی و ناصواب به پایان رسیده است. امیدوارم روزهای در راه اعتدالی را طی کنیم. قطعا برخورد ما با اهالی فرهنگ و هنر برابر خواهد بود و ما به آن‌ها به یک چشم نگاه می‌کنیم. با مخالفان و موافقان یکسان برخورد می‌کنیم. ما وظیفه داریم همه را به یک چشم نگاه کنیم و حق نداریم گزینشی عمل کنیم.»

او تصریح کرد: «دوران طلبگی در حوزه علمیه نقدپذیری را به من یاد داده است و من یاد گرفته‌ام که انتقادپذیر باشم. بی‌شک خواهید دید که شنونده خوبی برای نقدهای اهالی فرهنگ خواهم بود و همه آن‌ها را به جان خریدارم. امیدوارم بتوانم نگرانی‌های شما را برطرف کنم.»

در این مراسم جمعی از شاعران از جمله مشفق کاشانی‌، حمید سبزواری‌، محمدعلی بهمنی‌، علیرضا قزوه‌، فاضل نظری‌، موسی بیدج‌، غزل تا‌جبخش‌، مهدیه الهی قمشه‌ای، اسماعیل آذر‌، حسین اسرافیلی‌، پرویز بیگی حبیب‌آبادی‌، ناصر فیض‌، عبدالجبار کاکایی‌، شهرام شکیبا، اسماعیل امینی‌، عرفان نظرآهاری‌، بهروز یاسمی‌، عباس براتی‌پور‌، قادر طراوت‌پور‌، مصطفی محدثی خراسانی، محمدحسین جعفریان، هادی خورشاهیان و حمید هنرجو به همراه قادر طراوت‌پور (مدیر دفتر شعر وزارت ارشاد) حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین