کد خبر: ۲۱۴۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

صادرات خودرو قربانی کاهش تولید شد / افزایش 700 دلاری قیمت پراید صادراتی

طی سال جاری کاهش شدید تولید خودرو باعث افت 92 درصدی صادرات خودرو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی پاکزاد در خبرآنلاین نوشت: براساس آمارهای گمرک ایران طی شش ماهه نخست سال 92 میزان صادرات خودروی ایران به حدود 2218 دستگاه رسیده است در حالیکه در مدت مشابه در سال 91 میزان خودروهای صادر شده از کشور بالغ بر 29 هزار دستگاه بوده است. این مقایسه نشان از کاهش 92 درصدی صادرات خودرو از کشور دارد.

این کاهش البته همزمان با افت تولید خودرو در کشور اتفاق افتاده است براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شش ماهه نخست سال 92 بالغ بر 36.5 درصد کاهش پیدا کرده است، طبق این گزارش در شش ماهه نخست سال جاری 296 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده است در حالی که در دوره مشابه سال 91 تعداد خودروهای تولیدی 459 هزار دستگاه بوده است و یک گام عقب تر در نیمه نخست سال 90 میزان تولید در مرز 800 هزار دستگاه بوده است.

این وضعیت به خوبی نشان میدهد چرا صادرات خودرو از کشور کاهش پیدا کرده است. البته در این میان کاهش تولید پراید به عنوان شاه بیت صادرات خودروی ایران نیز بالغ بر 17 درصد کاهش پیدا کرده و از 93 هزار دستگاه درنیمه نخست سال 91 به 77 هزار دستگاه در نیمه اول سال 92 رسیده و این در همین دوره نیز بالغ بر 822 دستگاه انواع پراید از کشور صادر شده است، البته بخشی از کاهش صادرات پراید با صادرات بالغ بر 500 دستگاه تیبا که در واقع نسل جدید این خودرو تلقی می شود جبران شده و سر جمع 1350 دستگاهی صادرات خودروی تیبا و پراید در نیمه نخست سال جاری نشان از سهم 61 درصدی در کل صادرات خودروهای تولیدی کشور به خارج بوده است.

البته به دلیل یک اشتباه در گزارش مقدماتی منتشر شده از سوی گمرک کشور، میزان صادرات خودروی کشور بالغ بر 5هزار دستگاه اعلام شده بود. در حالی که کل صادرات سواری حدود 2233 دستگاه بوده که بالغ بر 16 میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است به این ترتیب متوسط قیمت خودروهای صادراتی کشور براساس گزارش گمرک 6700 دلار اعلام میشود. این افزایش قیمت خودروهای صادراتی در واقع ناشی از افزایش برآورد قیمت خودروهای صادراتی در گمرک کشور بوده است در این گزارشها در ماههای قبل قیمت صادرات هر دستگاه پراید بالغ بر 4800 دلار اعلام شده بود ولی در شهریورماه این قیمت به 5500 دلار افزایش پیدا کرده است، به نظر می رسد تلاش شرکت سایپا برای متقاعد کردن مرکز توسعه صادرات و شورای قیمت گذاری وزارت صنعت معدن و تجارت برای تغییر برآورد قبلی در روزهای پایانی تابستان به نتیجه رسیده است.

به هر شکل به رغم این افزایش قیمت در گزارش های گمرک میزان صادرات خودروی کشور از 166 میلیون دلار در نیمه نخست سال 91 به 16 میلیون دلار در نیمه اول سال 92 کاهش پیدا کرده است.

صادرات خودرو در نیمه اول سال 92

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین