کد خبر: ۲۱۵۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳

زحمت برای نخلداران و منفعت برای دلالان

بیشترین منفعت خرما در جیب دلالانی می‌رود که هیچ زحمتی برای تولید محصول متحمل نمی‌شوند و تنها با واسطه‌گری و فروش خرمای نخلداران به درآمدی نجومی دست پیدا می‌کنند و در واقع کام تولیدکنندگان واقعی را تلخ می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خرما از مهم‌ترین محصولات تولیدی توسط کشاورزان منطقه آبپخش و شهرستان دشتستان است و شهرستان دشتستان بیشترین میزان تولید خرما در بین شهرستان‌های کشور را به خود تخصیص داده است.

در چند سال اخیر کشاورزان با زجر و زحمت فراوان نسبت به تولید خرما و برداشت این محصول اقدام کرده‌اند که با وجود وعده‌های مسئولان در زمینه خرید تضمینی و بهبود قیمت خرما، تاکنون این وعده‌ها محقق نشده و کماکان نخلداران و تولیدکنندگان واقعی نگران وضعیت هستند.

در سال‌های اخیر بیشترین منفعت خرما در جیب دلالانی رفته که هیچ زحمتی برای تولید محصول متحمل نمی‌شوند و تنها با واسطه‌گری و فروش خرمای دیگران به درآمدی نجومی دست پیدا می‌کنند و در واقع کام تولیدکنندگان واقعی را تلخ می‌کنند.

تعداد زیادی از نخلداران و تولیدکنندگان خرمای دشتستان و آبپخش با مراجعه به خبرنگاران فارس ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فروش خرما خواستار دخالت مسئولان برای پایان دادن به این وضعیت شدند.

یکی از نخلداران آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش اظهار داشت: برای به دست آوردن محصول خرما باید در تمام ایام سال زحمت بکشیم و شبانه‌روزی باید تلاش کنیم.

کرم کرمی گفت: تمام سال منتظر این ایام و زمان فروش محصول هستیم که امسال نیز همانند سال‌های گذشته به توفیق چندانی نرسیدیم و با کمترین قیمت خرما را به فروش رساندیم.

تولیدکننده دیگر دشتستان نیز بیان کرد: سود خرما تنها به جیب دلالان رفته و زحمت‌کشان واقعی این عرصه با آه و افسوس تنها می‌توانند نظاره‌گر هدر رفتن زحماتشان باشند.

محمدعلی ناصحی افزود: هر سال وعده می‌دهند که خرید تضمینی با قیمت مناسب دارند اما همزمان با فصل برداشت هیچ‌کس توجهی نمی‌کند و ما به دلیل اینکه هیچ راهی نداریم خرما را به قیمت ناچیزی به دلالان می‌دهیم و به کمترین سود قانع شده‌ایم.

یکی از تولیدکنندگان آبپخش بیان کرد: اگر مسئولان همت کنند بدون شک می‌توانند به ما کمک کنند و وضعیت فروش محصولات را ساماندهی کنند.

عبدالله شادمان افزود: خرما دارای خواص غذایی بسیار ارزشمندی است و اگر تبلیغات لازم و فرهنگ‌سازی انجام شود می‌توانیم با قیمت بالاتری نسبت به فروش محصول اقدام کنیم و بازار صادراتی نیز برای این محصول پیدا می‌شود.

یکی از نخلداران دشتستانی گفت: برای قطع کردن دست دلالان باید مسئولان همت کنند و نباید تنها نظاره‌گر باشند و باید احساس مسئولیت کنند.

محمدباقر عباسی ابراز داشت: منطقه آبپخش دارای خرمای بسیار مرغوبی است که متاسفانه خرمای نخلداران با قیمت ناچیزی ببه دلالان واگذار می‌شود و نفع اصلی به این قشر می‌رسد.

وی یادآور شد: اگر صنایع تبدیلی فعال شوند خرما ارزش پیدا می‌کند و متولیان امر باید چاره‌اندیشی کنند.

رفع مشکلات نخلداران در اولویت است

رئیس جهاد کشاورزی دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: رفع مشکلات نخلداران در دستور کار قرار دارد و تاکنون برنامه‌ریزی بسیار زیادی انجام داده‌ایم.

حسین قیصری از برداشت 130 هزار تن خرما و رطب از نخیلات دشتستان خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال بیش از 130 هزار تن محصول از نخیلات دشتستان برداشت شده که فروش محصول با قیمت مناسب مورد تاکید قرار دارد.

وی تصریح کرد: بیش از 50 هزار تن خارک و رطب و حدود 80 هزار تن نیز خرما از نخیلات دشتستان برداشت می‌شود و این محصولات به نقاط مختلف کشور ارسال خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد: دشتستان بیش از 4.5 میلیون اصله نخل را در خود جای داده و هم از نظر تولید و هم از نظر سطح زیر کشت رتبه نخست تولید خرما را در کشور به خود اختصاص داده است.

دست دلالان کوتاه می‌شود

فرماندار دشتستان نیز یادآور شد: بر اساس آمار و ارقام موجود، بیش از 30 هزار هکتار از اراضی دشتستان زیر کشت نخیلات است و بیشترین میزان تولید خرما نیز در اختیار این شهرستان است.

علیرضا خرمی افزود: برای پیدا کردن بازار مصرف محصولات کشاورزی اقدامات ارزنده و مناسبی انجام شده و با تلاش مسئولان و کشاورزان، گام‌های اساسی در این مسیر برداشته شده است.

وی گفت: سالانه 130 هزار تن محصولات خرما در دشتستان تولید می‌شود که 40 درصد از آن به‌ صورت خارک و رطب و بقیه به‌صورت خرما برداشت می‌شود.

خرمی ابراز داشت: توسعه صنایع تبدیلی از اولویت‌های مسئولان در این شهرستان است و اقدامات لازم برای این مهم انجام گرفته است.

وی بیان کرد: به فضل خدا به سمتی می‌رویم که در سال‌های آینده دست دلالان کوتاه شود و خود تولیدکنندگان تصمیم‌گیری کنند.

امسال وضعیت نخلداران بهبود یافت

رئیس جهاد کشاورزی آبپخش نیز اظهار کرد: دلالان هم‌اکنون از وضعیت استفاده کرده و با قیمت ناچیزی محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنند.

اسماعیل شفیعی گفت: مسئولان اهتمام جدی برای رضایتمندی تولیدکنندگان و کوتاه کردن دست دلالان دارند که امسال شاهد بهبود وضعیت بودیم.

وی یادآور شد: با توجه به وجود 1.2 میلیون اصله نخل در حوزه آبپخش، این منطقه یکی از قطب‌های تاثیرگذار تولید خرما در استان بوشهر محسوب می‌شود و با تولید سالانه 45 هزار تن خرما قریب 35 درصد از تولید خرمای استان و 50 درصد از تولید خرمای دشتستان را به‌ خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی آبپخش خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه آبپخش علاوه بر تولید خرما در عرصه تولید صیفی‌جات و سبزیجات هم فعالیت دارند که بر اساس آمار موجود یک‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبپخش به این امر اختصاص دارد.

ایجاد واحدهای بسته‌بندی صنعتی برای بهبود وضعیت نخلداران

رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز گفت: ایجاد واحدهای صنعتی بسته‌بندی خرما از نیازها و خواسته‌های اساسی کشاورزی آبپخش است و در سال‌های گذشته پیگیری‌های جامعی در این ارتباط صورت گرفته که شاهد تداوم این پیگیری‌ها در شورای چهارم خواهیم بود.

مصطفی رضایی عنوان کرد: بازاریابی مناسب به منظور فروش خرمای تولیدی کشاورزان آبپخش و دشتستان از مسائل مهمی است که در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های باغداران بوده و مسئولان ذیصلاح باید در این زمینه پیگیری‌های منتج به نتیجه مطلوب را انجام دهند.

وی افزود: محصول خرما با زحمات بسیار زیاد کشاورزان در طول یک سال تولید می‌شود و باید تمهیدات لازم به منظور تعیین قیمت مناسب برای محصول خرما اندیشیده شود و همچنین قیمت خرید تضمینی خرما متناسب با هزینه‌های تولید این محصول باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین