کد خبر: ۲۱۵۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
وضعیت اقتصادی کشور از زبان شافعی؛

رشد اقتصادی منفی پنج؛ سوگلی‌ها در عرصه اقتصاد کشور

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اکنون رشد اقتصادی کشور منفی پنج درصد است و تمام تلاش دولت این است که بتواند این رقم را تا پایان سال به صفر برساند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین شافعی که در بیست‌وششمین مجمع عمومی و سیزدهمین دوره انتخابات هیات رییسه انجمن مدیران صنایع استان سخن می‌گفت، نرخ رشد اقتصادی را منفی پنج درصد اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ تورم کشور 42 درصد اعلام شده است و دولت نیز از نظر شرایط مالی نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

شافعی ادامه داد: برای این مهم باید نگاه ما به گذشته نیز تغییر یابد و همکاری‌ها به شکلی باشد که این رشد اقتصادی کشور تا پایان سال 92 به صفر رسد و سپس روند صعودی خود را طی کند.

رییس اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به لزوم همکاری بخش خصوصی با دولت جدید، تاکید کرد: بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی می‌توانند در تعیین اولویت‌های فعالیت‌های اقتصادی یاری‌رسان دولت باشند؛ هیچ مساله‌ای در زمینه اقتصاد برای دولت مهم‌تر از مشارکت فعالان اقتصادی و صنعتی در عرصه تولید نیست.

شافعی بیان کرد: در عرصه اقتصاد کشور بزرگان و پیشکسوتانی حضور دارند که مصایب زیادی را پشت سر گذاشته‌اند؛ مطمئنا اگر بستر و میدانی برای فعالیت این بزرگان فراهم شود، می‌توانند ایران را به بهشت تبدیل کنند.

وی ادامه داد: امروز وظیفه ما این است که در التیام این جراحات کمک کرده و نیروی محرکی برای به پا خواستن نیروهای مومن، معتقد و وطن‌پرست در عرصه فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

وی با اشاره به وعده‌های دولت یازدهم در عرصه اقتصاد، یادآور شد: خوشبختانه آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، تنها حرف نبوده و در عمل نیز شاهد اتفاقات مناسبی در حوزه اقتصاد بوده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به بیانیه 35 ماده‌ای دولت در زمینه رفع مشکلات اقتصادی بخش خصوصی گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد محتوای این بیانیه حاوی مصایب و مشکلاتی است که بخش خصوصی و تشکل‌های مدیران صنعتی کشور، آن را به دولت منعکس کرده‌اند.

وی اظهار کرد: چنانچه مشکلات این بیانیه حل شود، آینده‌ای روشن و روزنه‌های امید فراوانی پیش روی اقتصاد کشور قرار خواهد گرفت.

شافعی خاطرنشان کرد: علاوه بر تدوین بیانیه 35 ماده‌ای دولت در حوزه فعالیت‌های تشکل‌های اقتصادی خصوصی، در دو هفته آینده نیز اخبار خوشی در خصوص ساماندهی بخش‌ تولید منتشر خواهد شد که حاصل آن در عرصه اقتصاد کشور نقش‌آفرین خواهد بود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وعده‌های محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره تجدید حیات تولید در کشور، تصریح کرد: در این رابطه، آقای وزیر به سه موضوع اشاره داشته که یکی از آن‌ها حذف مالیات از حوزه صادرات و همچنین حذف تعهدات ارزی است.

وی اضافه کرد: همچنین تغییر نگاه به معوقات صنعتگران و تولیدگران نیز یکی دیگر از وعده‌های نعمت‌زاده در راستای تجدید حیات تولید در کشور بوده است. با این اقدامات فعالانی که شایستگی داشته باشند، فرصت تجدید روحیه و تجدید حیات در زمینه تولید را خواهند داشت؛ این مساله در حال بررسی و به نتیجه رسیدن در دولت است.

شافعی در ادامه سخنان خود با اشاره به شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی، آن را تقاضای دولت از بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در دوره گذشته جفای بزرگی که به بخش خصوصی شد این بود که شفافیتی در فعالیت‌های آن وجود نداشت.

رییس اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: متاسفانه در گذشته بخش‌هایی با عنوان سوگولی‌ها و ویژه‌خواران اقتصادی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شد. دولت یازدهم این توجه را دارد که زمان سوگولی‌بازی‌ها در عرصه اقتصاد کشور پایان یافته است.

شافعی تصریح کرد: آنچه که امروز در فعالیت‌های اقتصادی مدنظر خواهد بود شفافیت، تلاش، ابتکار و پاک‌دستی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی، اظهار کرد: در این زمینه از بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی می‌خواهیم تا موارد خلاف را رصد کرده و به دولت گزارش دهند.

وی تصریح کرد: تغییر نگاه در روابط بین‌المللی، بازتعریف رابطه میان بانک‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و بانک مرکزی، اولیت‌های دولت در حوزه اقتصاد است.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اولویت‌های دولت در توسعه فعالیت‌های اقتصادی اظهار کرد: خوشبختانه در دو ماه اخیر فعالیت‌های دولت در حوزه روابط بین‌الملل، به شکلی پیش رفته که با تشدید تقاضا برای اعزام و پذیرش هیات‌های فعالان اقتصادی از کشورهای توسعه‌یافته روبه‌رو هستیم. این مساله نویددهنده توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور خواهد بود.

شافعی در ادامه با اشاره به درهم ریختگی روابط بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر رابطه بین بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به هم ریخته و کاسب‌کارانه است. این نگاه در جهت توسعه اقتصاد کشور نیست چرا که بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی نگاهی کاسب‌کارانه به مسایل دارند و لزوم تغییر این نگاه به وضوح احساس می‌شود.

او خاطرنشان کرد: مساله تصحیح، تغییر و تحول رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی در حال بررسی است.

او در ادامه سخنان خود گفت: بخش خصوصی ماموریت جدیدی از سوی دولت داشته است و آن ارایه گزارش عملکرد مصوبات شورای گفت‌وگو به دولت است. این مساله در شورای گفت‌وگوی دولت به تصویب رسید و طی آن مقرر شد تا بخش خصوصی با اریه گزارش به دولت، نسبت به نحوه عملکرد مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت وظیفه جدیدی را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم تا در انجام این وظیفه، انجمن مدیران صنایع خراسان بتوانند همکاری قابل توجهی با ما داشته باشند.

شافعی همچنین با بیان لزوم احیای ماده 5 قانون فضای کسب‌وکار، یادآور شد: متاسفانه در گذشته دولت دخالت زیادی در امر تشکل‌های اقتصای داشت و حتی از آن استفاده ابزاری می‌کرد. در آن دوره تشکل‌های اقتصادی به جای تجمیع، تقسیم شدند.

وی ادامه داد: امیدواریم تا با احیا و اجرای ماده 5 قانون فضای کسب‌وکار این تجمیع در تشکل‌های اقتصادی مجددا ایجاد شده و صدای واحد داشته باشد؛ در این زمینه نیز اتاق بازرگانی به عنوان مشاور در کنار دولت همکاری خواهد داشت.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت‌های انجمن مدیران صنعتی استان، بر لزوم حفظ ارتباط آن با اتاق بازرگانی تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی به این انجمن نیازمند است و امیدواریم تا این همکاری ادامه یافته و روند آن سرعت گیرد. در حال حاضر باید امکانات بیشتری برای این انجمن فراهم شود چرا که نسبت به فعالان آن جفای فراوانی شده و به همین دلیل باید جایگاهی به مراتب بهتر از امروز به دست آورد.

شافعی اضافه کرد: انجمن مدیران صنایع استان خراسان در میان سایر تشکل‌های اقتصادی از جایگاهی فاخر برخوردار بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط جمعی از مدیران اقتصادی فرهیخته ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن مدیران صنایع استان خراسان در صورتی می‌تواند به رسالت خود عمل کند که ابزار و امکانات لازم برای فعالیت آن محیا شود که امیدواریم این اتفاق هر چه سریع‌تر رخ دهد.

او همچنین با اشاره به فعالیت‌های فعالان اقتصادی در امور خیریه، اظهار کرد: در حال حاضر 70 درصد فعالیت‌های خیریه کشور تحت پوشش فعالان اقتصادی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این گردهمایی انتخابات هیات رییسه انجمن مدیران صنایع استان انجام شد و از میان 18 کاندید آن، 7 نفر اتنخاب شدند. همچنین در پایان این برنامه از تشکل‌های اقتصادی تقدیر به عمل آمد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین