آفتابنیوز : آفتاب: جواد هروی، نماینده قائنات و زیرکوه که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی میکرد، گفت: هم عزیزان اصولگرا و هم عزیزان اصلاحطلب بیایید انتخاب وزیر علوم را جدی گرفته و به دور از شائبههای سیاسی به سوگندی که برای مصالح مردم خورده ایم پایبند بمانیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در سالهای گذشته به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم، مدیران مدبر به کار گرفته میشدند که رویکرد غیرسیاسی داشتند، امروز ما هم در ردیف صادرکنندگان محصولات علمی به جهان بودیم.
او با اشاره به این که فضای آموزشی به قدری سیاسی شده که حضور مدیران سیاسی در راس دانشگاهها یک روند عادی و معمول شده است، گفت: رشد غیرمنتظره کمی دانشگاهها طوری شد که مانند تبلیغ وارونه جمعیت چنان تبلیغ کردیم که امروز ترمزبریده و با مشکل جمعیتی روبهروییم. حالا باید دید مشکل اشتغالزایی ناشی از حرکت ترمزبریده دانشگاهها را چه کسی پاسخگو است؟
هروی گفت: امروز باید تمنای مرد رویین تنی را برای تصدی وزارت علوم کنیم. آنچه امروزموجب شده سومین نفر پیشنهادی هم به باد انتقاد گرفته شود، ضرورت توجه هرچه بییشتر توسعه علمی در کشور است چنانچه مقام عظمای ولایت بارها بر توسعه علمی اشاره کردند و تاکید شده اگر غرب هم به جایی رسیده از توسعه علمی بوده اما ما به این قضیه تکیه نکردیم.
نماینده قائنات گفت: تبلور عقلانیت در فضای دانشگاه کلید میخورد پس نباید در مقابل این قضیه بیتفاوت باشیم و باید دقت کنیم که سکان آموزش عالی را به دست عالمترین و مدبرترین شخصیت بسپاریم.
او با بیان این که چند سال است که مبحث اسلامی کردن دانشگاهها مطرح شده گفت: اما واقعا دانشگاهها اسلامیتر شده یا غیراسلامیتر؟ این سوال چرا مطرح میشود؟ چون وزرای علوم ما دغدغه توسعه علمی نداشتند. واژه استاد و معلم سنگ تیپاخوردهای شده و جای تاسف دارد که هر خرمهرهای را به نام گوهر در بازار علم میفروشند. سردمداران علوم در خواب خرگوشی هستند چون وزرای علوم کارآمد نیستند. کرسیهای آزاداندیشی که رهبر فرزانه انقلات تاکید داشته به نسیان سپرده شده است، قوانین برنامه پنج ساله توسعه از یاد رفته است، هر نهاد و دستگاهی که در حوزه آموزش عالی قرار دارد فقط بر طبل خودش میکوبد چون نخواستهایم وزرای علوم ما حکیم و فرهیخته باشند.
این نماینده همچنین گفت: مجلس از همینجاست که به جایگاه وزیر علوم حساسیت نشان میدهد چون فردی که میخواهد سکان وزارت مهمی چون علوم را به دست بگیرد باید دغدغه داشته باشد و این دغدغه را در وجود ایشان کمتر میبیینم در حالی که وزیرعلوم بدون دغذعه نمی تواند دانشافزایی کند.
هروی ادامه داد: به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم. اگر قرار است اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد متکی به نفت شود باید تحولی صورت بگیرد. ما جهاد اکبر را خیلی وقت است آغاز کردهایم اما به نتایج مطمئنه نرسیدهایم چون قصور وجود داشته است. نقشه جامع علمی کشور تدوین شده اما یک بار هم نقد و بررسی نشده که ببینیم چه کردهایم. سکوت معنادار شورای عالی انقلاب فرهنگی درقبال چالشهای آموزشی قابل تامل است.
او سپس با بیان این که با این مقدمات وارد اصل قضیه میشوم، گفت: آموزش عالی امروز ستون فقرات نظام در کشور است و باید وزیر علوم حساسترین شخص علمی و با کفایتترین و با دیانتترین پشتوانه را داشته باشد. با این تصاویر و گردابهای مواج بر سر راه آموزش، آیا ایشان قدرت به دست گرفتن این سکان را در این دریای پرتلاطم دارد؟ آشنایی ایشان با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این منصب بربیاید؟
هروی گفت: حتی اگر از ایشان بپرسند از ترکیب هیات امنای دانشگاه ها اطلاع دارند یا نه بعید میدانم بدانند یا بعضی از مباحث اساسی و بدیهی را که باید در جریان باشند، من در برنامه ایشان ندیدم. دکتر فرجی با چند سال ریاست یک دانشگاه، استنباط دقیقی از دانشگاههای کشور دارند؟ 2500 دانشگاه را هدایت کردن با یک دانشگاه تهران را اداره کردن خیلی تفاوت دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: دکتر فرجی دانا توان انجام تحول در علوم انسانی و ارتقای آن را دارند؟ رشته ایشان غیرانسانی بوده و تخصص غیرانسانی داشتهاند پس با چه پیشینهای میخواهد ارتقای علوم انسانی را در کشور پیاده کند؟ بازنگری در علوم انسانی را کسی میتواند اجرایی کند که بر آنها اشراف داشته باشد یا رشته یا مطالعات و تحقیقاتی را در این زمینه داشته باشد.
هروی همچنین گفت: آموزش عالی ما آموزش محور است، سکان آن را باید کسی به دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه تا بتواند این نگاه را به پژوهش محوری هدایت کند این در حالی است که ایشان حتی یک کتاب هم ندارد و مقالات ایشان هم کار گروهی است.
او با بیان این که کسی که در مسند وزارت علوم میخواهد بنشیند باید سرآمد علمی و پژوهشی باشد اما در کارنامه ایشان چنین چیزی نیست، گفت: ایشان چند کتاب در کارنامه دارد؟ رتبه استاد تمامی چگونه بدون داشتن این پژوهشها به ایشان داده شده است؟
هروی همچنین گفت: ایشان چه اطلاعاتی از مناطق محروم دارد؟ تا چه اندازه میتواند مهار آموزش عالی سرکش را به دست بگیرد؟ ما سوال کردیم اما در این زمینهها ایشان سکوت کردند.
این نماینده مجلس ادامه داد: دکتر فرجی دانا که از هفته قبل قانع شد وزیر شود چطور میخواهد رویکرد تعاملی با مجلس برقرار کند؟ وزیر علوم باید بیشترین تعامل را با مجلس داشته باشد اما الان از ایشان بپرسید تعداد نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات چند نفر است.
نماینده قائنات با بیان این که رویکرد تعاملی سابقه و تجربه میخواهد که ایشان ندارد، افزود: ایشان در برنامههایشان نگفتهاند که چگونه میخواهند جلوی ادغام و انتزاعات بی رویه در آموزش عالی را بگیرند. این یک مشکل است که باید سامان دهی شود.
ایشان در برنامهها اشاره نکردند که اجرایی نشدن ماده 17 قانون برنامه پنجساله توسعه که اشاره به شرکتهای دانش بنیان میکند را چطور میخواهند اجرایی کنند در حالی که دو سال است که این ماده معطل مانده است. ایشان همچنین نگفته که تفاوت و تبعیض فاحش حقوق و بازنشستگی میان استادان دانشگاهها را چطور پر میکنند یا این که در قبال خالی شدن صندلی دانشگاهها که امروز با رشد آن مواجهیم چه راهکاری دارند. ضمن این که به تبصره "ه" ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه هیچ اشارهای نکردند و نگفتند راهکار عملی برای ماده 8 قانون برنامه پنجم توسعه که کرسیهای آزاداندیشی است، چیست.
هروی در پایان گفت: برنامه دکتر فرجی کلیشهای است و حتی فرصت این که یک بار هم قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را خوانده باشند نداشته است.