آفتابنیوز : آفتاب: نخستین پاسخگو به این سوال مسعود جعفری جوزانی بود که گفت: سینما نشان دهنده شخصیت مردم یک کشور است و زمانی که می خواهیم با حضور در جشنواره های خارجی وارد بازی صنعت بزرگ سینمای جهان شویم، باید قواعد آن را نیز بلد باشیم.
وی با تاکید براینکه حضور در جشنواره های خارجی افتخاری بزرگ است، ادامه داد: اگر می خواهیم سینمایی روبه گسترش داشته باشیم باید براساس سلیقه مردم ایران فیلم بسازیم و سلایق آنها را در سینما انعکاس دهیم.
به گزارش ایرنا، کارگردان فیلم «دل و دشنه» با اشاره به اینکه حضور در جشنواره های خارجی برای سینمای ایران تریبونی است که می توان از آن در راستای آشنایی مردم جهان با فرهنگ ملت مان استفاده کرد، اظهار داشت: البته اینگونه نیست که باید بخاطر حضور در جشنواره های خارجی با سلیقه دیگران فیلم ساخت.
وی با بیان اینکه حضور در جشنواره های خارجی و دریافت جوایز از این جشنواره ها نباید برای صنعت فیلم ایران فضیلت محسوب شود، اظهار داشت: اما دریافت جوایز در جشنواره های معروف و مطرح جهانی، درهای بازارهای جهانی را به روی صنعت سینمای ما بازخواهد کرد.
* ممیزی یکی از مشکلات سینمای ایران است
مسعود جعفری جوزانی در بخشی دیگر از این مناظره با تاکید بر اینکه هر تفکر و اندیشه ای دشمنی دارد گفت: اگر ما در اوایل انقلاب قرار بود به کسانی گوش کنیم که احساساتشان جلوتر از عقلشان حرکت می کند این سینما را هم نداشتیم .
وی افزود: همان تندروهای دیروز امروز منتقد شده اند و در فرنگ نشسته می گویند ما برای جمهوری اسلامی کار می کنیم که البته ما به این موضوع افتخار می کنیم .
وی یکی از مشکلات سینما را جریان ممیزی فیلم دانست و گفت جریان ممیزی ساخت فیلم را از مسیر خودش خارج می کند و فیلم ساز نمی داند برای مردم فیلم بسازد یا برای رد شدن از فیلتر ممیزی .
جوزانی همچنین گفت:بعد از عبور از فیلتر وقتی فیلمساز در یک جشنواره جایزه می گیرد باید با ترس و لرز به کشور برگردد چرا که می ترسد دیگران او را به عنوان سازنده فیلم جشنواره ای محکوم کنند در صورتی که اگر فیلم و سینما را صنعت بدانیم نباید اینگونه نگرشی را در فیلمسازان ایجاد کنیم.
** ابوالحسن داوودی: سینمای ایران در چهار سال گذشته از مدیریت غلط ضربه خورد
در ادامه این مناظره «ابوالحسن داوودی» کارگردان، فیلم نامه نویس و تهیه کننده سینما با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای کشور به دلیل ارزان بودن توانست به عنوان سفیر انقلاب، فرهنگ ایران را به جهان معرفی کند، گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته سینمای ایران دچار مدیریت های نادرست و غلط شد به شکلی که ضربه های بزرگی را به این صنعت وارد کرد.
وی با بیان اینکه در چندسال گذشته سینمای ایران دچار انفعال و سرخوردگی شده است، خاطر نشان کرد: باید از ابزار مهم و ارزان سینما برای گسترش ارزش ها در جهان استفاده کرد و اگر این کار را نکنیم، ظرفیت بزرگ سینمای جهان که در اختیار ما قرار گرفته را از دست داده ایم.
داوودی با انتقاد از حضور افکار خاصی به عنوان نمایندگان سینمای ایران در جشنواره های جهانی، افزود: حضور در جشنواره های جهانی به منافع ملی مربوط است و باید برای حفظ آن از تمامی سلایق و نظرها برای حضور در جشنواره های معتبر جهانی استفاده کرد.
وی تاکید کرد: فیلم خوبی که برای مردم ساخته شده است، قطعا ارزش نشان دادن فرهنگ ملت ایران در سراسر جهان را دارد.
ابوالحسن داوودی در ادامه این مناظره گفت: به نظر می رسد هر دوره ای که مدیران سینمایی عوض می شود، دوستان سعی می کنند سینما را یک بار دیگر اختراع کنند و متاسفانه این تبدیل به یک جور رفتار غلط شده است.
** شاهسواری: وظیفه سینمای ایران نمی تواند حرف جهانی بزند
ˈ منوچهر شاهسواریˈ فعال سینمایی در ادامه مناظره گفت: باید به مخطبان نگاه عالمانه داشت و به همگی به صورت یکسان نظر کرد.
این کارشناس سینما اظهارداشت:هر چند جشنواره ها سکوی پرتاب آثار هستند اما اشکال سینمای ایران این است که نمی تواند حرف جهانی بزند زیرا رفتار واکنشی نداریم.
شاهسواری با بیان آنکه ، باید کنش گرانه عمل کنیم ، گفت: نباید منتظر بود تا فیلم هایی نظیر 300 و یا آرگون ساخته شود.
وی تصریح کرد: سینمای ایران باید در عین آرمان گرایی عمل گرایانه باشد البته واقعیت هایی هم هست که اجازه نمی دهد سینمای ایران با قدرت و آموزه های فرهنگی در صحنه جهانی حضور موثر داشته باشد .
وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت : سینمای ایران ظرفیت های لازم را برای در برگرفتن
سینمای داخلی و خارجی دارد و ما باید تولیدات سینمایی را از حوزه انفعال خارج کنیم.
** شیخ طادی: دیپلماسی سیاسی باعث شده فیلم هایی علیه ایران ساخته شود
در ادامه این مناظره ، ˈ پرویز شیخ طادیˈ دیگر فعال و کارشناس مسایل سینما با طرح این سوال که باید توجه داشت که اگر سینمای ایران به اروپا برود جایی خواهد داشت یا نه ، اظهارداشت: باید بتوانیم با سینمای جهان رقابت داشته باشیم البته باید هزینه و قیمت این امر را نیز در نظر گرفت.
شیخ طادی با بیان آنکه ، باید حساب مردم جهان را از جشنواره ها جدا کرد، گفت: دیپلماسی سیاسی را باید از مردم جدا کرد هر چند که دیپلماسی سیاسی باعث شده تا فیلم هایی علیه ایران ساخته شود و 50 کانال تلویزیونی امواج خود را بر سر ما بفرستند.
شیخ طادی در بخشی دیگر از مناظره با بیان اینکه: باید بین افتخار و توهم فرق قائل شویم،
گفت: حداقل باید بررسی کنیم کدام جشنواره سیاسی است و برای اعتراف از خودی شکل گرفته و کدام جشنواره ها واقعا بر مبنای ارزش فیلم سازی است .
وی در این باره افزود: دیپلماسی فرهنگی غرب می گوید این کشور را بگونه ای نمایش دهید که به همگان یک کشور عقب افتاده معرفی شود واین موضوع هوشمندی ما را در سیاست گذاری می طلبد.
** اکبر نبوی: سینمایی که مبتنی بر فطرت باشد بین المللی می شود
ˈ اکبر نبوی ˈ دیگر کارشناس و منتقد حاضر در این مناظره ،گفت: سینما دارای سه ساحت صنعتی، رسانه ای و هنری است که هر کدام دارای جهانی جداگانه است.
وی تصریح کرد: اگر به ساحت صنعتی توجه شود سینما کالایی با مصرف کننده داخلی و خارجی است و از نظر ساحت رسانه نیز مهمترین شاخص آن ˈپیامˈ است.
این کارشناس و منتقد سینما گفت: البته سینما بر اساس ارزش های ملی دارای دو ساحت الهی و شیطانی است که البته هنری که متناسب با فطرت باشد بین المللی خواهد شد.
وی با بیان آنکه ، سینما دارای ساحت هنری است، اظهارداشت: برای هنر نمی توان محدودیت قایل شد .
«اکبر نبوی» در بخشی دیگر از این مناظره با اشاره به اینکه در بررسی سینمای جشنواره ای باید موضوع شانتاژ را از پرداختن به واقعیتها تفکیک کرد، گفت: همین سینما گاهی از وزارت امور خارجه در دفاع از حقوق ایران موفق تر عمل کرده است و در مقابل نباید از نظر دور داشت که به همین میزان هم می تواند باعث تخریب ایران شود.
در ادامه مناظره سوالات مخاطبان از حاضرین پرسیده شد که داوودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام برنده شدن جدایی نادراز سیمین توسط میشل اوباما تصادفی بوده یا خیراظهار بی اطلاعی کرد و گفت: چنین فیلمی که اجتماعی و بریده ای از جامعه است و تا این حد مورد توجه و اقبال جهان قرار گرفته است جنبه های مثبت و فراوانی دارد.
منوچهر شاهسواری سینماگر دیگر این مناظره در پاسخ به دفاع از هویت فیلم 300 با بیان اینکه هم اکنون 50کانال خارجی فارسی زبان وجود دارد که تاثیرگذار است افزود: ما به عنوان یک رسانه چند کانال به زبان های خارجی داریم و چرا سینمای ما تاثیر گذار نیست .
وی گفت: غفلت ما به عنوان افراد سینما در موضوع سینما جاعلانه و غفلت مدیران فرهنگی آمرانه است.
نبویان سینماگر این مناظره نیز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا طرفدار ارزش های بومی فرهنگی هستید یا خیر افزود: طبیعتا نمی توان حکم مطلق در این زمینه داد چراکه جشنواره ها همه سیاسی هستند و هنگامی که ما سیانامه می کنیم اشتباه و غلط است.
وی تصریح کرد: پدیده های اجتماعی و فرهنگی احکام نسبی بر آنها حاکم است و هیچ زمانی نمی توان آنها را مطلق خواند.
داووی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فیلم های ابراهیم حاتمی کیا مورد استقبال جشنواره قرار نمی گیرد گفت: جشنواره ها رویکرد مشخصی دارند و براساس قوانین خودشان فیلم ها را انتخاب می کنند.
وی گفت: فیلم های حاتمی کیا طیف های مشخص و مدونی دارد و جنس سینمای وی بر اساس شرایط ، رویکرد و مخاطبش مشخص است.
نبویان نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سینمای ایران متاثر از جشنواره های خارجی بیشتر سیاسی است یا فرهنگی افزود: قالب تولیدات سینمای ایران ربطی به سینمای خارجی ندارد.