وی ادامه داد: ارتقای کیفیت، استراتژی اصلی آموزش و پرورش است که اگر از آن غفلت شود، آیندگان ما را نخواهند بخشید.
وزیر آموزش وپرورش از مدیریت نیروی انسانی، مقررات آموزشی، برنامهها، محتوا و روشها به عنوان لوازم ارتقای کیفیت نام برد و تصریح کرد: این موارد باید مورد بازنگری مجدد قرار گیرد تا کیفیت بخشی در حوزههای آموزش و پرورش صورت عملی به خود گیرد.
وی انسداد بیسوادی را از سیاستهای جدی آموزش وپرورش خواند و با تاکید بر ریشه کنی بیسوادی، افزود: پذیرفته نیست هم اکنون شاهد وجود کودکان لازم التعلیم بیسواد در کشور باشیم، بخشی از این امر به آموزش وپرورش برمی گردد که باید اصلاح شود.
اجرای عجولانه پایه ششم، لطمههای جدی به آموزش ابتدایی کشور وارد کرد
دکتر فانی با اشاره به آغاز انسداد بیسوادی از دوره ابتدایی بر بررسی سند تحول نظام آموزشی و نقش معاونت ابتدایی در عملیاتی کردن این سند در حوزه مربوطه تاکید و اظهار کرد: اجرای عجولانه پایه ششم، لطمههای جدی به آموزش ابتدایی کشور وارد کرد که براساس ضرورت پیمودن مسیر پیش رو باید با تدبیر ضعفهای موجود، جبران و اصلاح شود.
وی بر ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی به عنوان یک سیاست جدی اصرار کرد و یادآور شد: با احتساب تورم، در حدود 10 درصد نیروهای انسانی این وزارتخانه از نظر ساماندهی مشکل دارند که باید برطرف شود، در این راستا احیای معاونت برنامهریزی و نیروی انسانی از برنامههای جدی این وزارتخانه است.
وزیر آموزش وپرورش با تاکید بر مدیریت در آموزش وپرورش و مدیریت آموزشگاهی که آن را از اولویتهای اصلی این وزارتخانه دانست، بیان کرد: توسعه مشارکتها موضوع دیگری است که باید مورد بازتعریف جدی قرار گیرد.
فانی بر بازگشت دفتر پیش دبستانی به حوزه آموزش ابتدایی تاکید کرد و گفت: معاونت آموزش ابتدایی و نهضت سواد آموزی باید از پتانسیلهای موجود یکدیگر برای انسداد مبادی بیسوادی بهره گیرند.
وی در راستای تحقق شعار عدالت در آموزش وپرورش به عنوان شعار جمهوری اسلامی ایران بر رویکرد برنامهای دفتر عشایر، مناطق کمتر توسعه یافته ومناطق دوزبانه تاکید کرد و افزود: عدالت آموزشی باید با حمایت رئیس جمهور برای گروههای مذکور که حق جدی بر گردن ما دارند، اجرا شود.
فانی در پایان بر تشکیل شورای راهبری آموزش ابتدایی خبرگان شامل؛ متخصصان، دانشگاهیان و افراد مجرب و صاحب نظر در حوزه آموزش ابتدایی کشور تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تولید آمار مطمئن و قابل اتکا افزود: این اداره کل به عنوان پایگاه دادهپردازی مسئولان در تصمیمگیری عمل میکند.
فانی با نثار درود به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا حضرت امام خمینی (ره) به ویژه شهدای فرهنگی رجایی و باهنر و آرزوی طول عمر همراه با عزت برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با اشاره به نقش اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تاکید کرد: این مجموعه باید به گونهای عمل کند که جایی برای شک و تردید باقی نگذارد، زیرا اگر غیر از این باشد، گروهی دیگر باید بر حسن انجام کار آنان گمارده شود و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
وی ضمن مقایسه کار ارزیابی عملکرد با قضات افزود: این اداره کل دو کار بسیار مهم و حیاتی را برعهده دارد یکی آن که عملکرد نیروی انسانی موجود را ارزیابی میکند و دیگر آنکه با رصد دقیق طرحها و برنامهها میزان تحقق آنها را پیگیری میکند، لذا به عنوان پایگاه داده پردازی مسئولان در تصمیم گیری عمل میکند.
فانی با اشاره به اهمیت آمار در تصمیمگیری مسئولان اضافه کرد: باید آمار و ارقام تولیدی قابل اتکا و مطمئن باشد در غیر این صورت امکان تصمیم گیری درست را مختل خواهد نمود .
وی با اشاره به بیان مولای علی ( علیه السلام ) در خصوص تشویق کارکنان افزود: اگر باهمه کارکنان یکسان برخورد شود وفرقی بین محسن و مسیء نباشد و هر دو از حقوق برابر برخوردار باشند به تدریج کارکنان خدوم نیز انگیزه کاری خودرا از دست خواهند داد.
لذا انتظار داریم ارزیابی عملکرد کارکنان به دقت و شفافیت هر چه تمام تر در اولویت قرار گیرد و به توفیق الهی به نقطه ای قابل اتکا برسیم و با هماهنگی و هم افزایی همه همکاران این حوزه از رشد و پیشرفت چشمگیری برخوردار گردد.
به گزارش ایسنا، فانی همچنین در جلسه تودیع سید علی یزدیخواه و معارفه اسفندیار چهاربند مدیران کل سابق وجدید آموزش وپرورش افزود: تا انسانها متحول نشوند، سازمان تحول نخواهد یافت، زیرا این انسانها هستند که تحول در سازمان را موجب میشوند.
وی تحول نیروی انسانی را در قالب آموزشهای مختلف با استفاده از علوم روز ممکن دانست و اضافه کرد: یکی از مظاهر تحول توسعه مشارکت در آموزش وپرورش است که بسیار فراتر از مدرسه غیرانتفاعی است؛ در این نوع مشارکت دانش آموزان و اولیای آنان در تدوین برنامههای مدرسه مشارکت خواهند داشت در چنین شرایطی است که مشارکت مالی نیز خواهند داشت.
وی با اشاره به مصداق عینی از یک مدیر مدرسه که با 116 دانش آموز، 116 مسئولیت برای دانش آموزان خود تعریف کرده بود اضافه کرد: بالاخره همین دانش آموزان در آینده عهده دار مسئولیتهایی در جامعه خواهند شد، لذا قبل از آن در مدرسه باید فرصتی برای تمرین مسئولیت پذیری ایجاد شود.
فانی عملیاتی کردن بودجه در آموزش وپرورش را سومین سیاست خود عنوان کرد و اضافه نمود: برابر آمار در برخی مدارس دولتی معلمهایی داریم که ساعت موظف آنها پر نشده و چون دولت حقوق آنها را میپردازد و مدیرهم دغدغهای برای آن ندارد، لذا تنظیم بودجه براساس سرانه یک اقدام موثر در ایجاد انضباط مالی خواهد بود.
وی تقویت مدیریت آموزشی را یکی دیگر از سیاستهای خود برشمرد وافزود: مدیران باید براساس توانمندی، تجربه و کارآمدی انتخاب شوند وبه همین دلیل آقای اسفندیار چهاربند که از مدیران پرتوان و باتجربه است برای مدیریت آموزش و پرورش کلان شهر تهران انتخاب شده است که امید است با هماهنگی، همنوایی و هم افزایی شما همکاران گرامی شهر تهران بتواند پیشگام در تحول باشد.