آفتابنیوز : آفتاب: تابناک نوشت: «آنان که متولی مزرعه هنر میشوند، باید بدانند که برای این گلستان ابر میباید بود و صبر میباید نمود. به دست آبیاری کردن نه در فرصت مدیر است و نه از فِراست اوست!...»؛ این مطلع حکم انتصاب حسینی برای جواد شمقدری به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی است که در واقع در همان مسئولیت پیشین ابقایش کرد؛ اما با اختیارات و حوزه تصمیمگیری وسیعتر و شاید همین قدرت عمل بیشتر بود که باعث شده گذشته دست از سر سینمای ایران و او برندارد.
پس از آشکار شدن ماجرای شکل تأسیس مؤسسه «سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی» و در ادامه، انتشار اعداد و اررقام جالب و در نهایت عدد ۶.۵ تا ۶.۷ میلیارد تومانی درباره هزینههای پروژه سینمایی بیفرجام «لاله» و پروژههای دیگر که برخی از آنها شاید هیچ گاه به پایان نرسد، حال اطلاعات جالبتری درباره آنچه در دوره ریاست شمقدری در سازمان سینمایی رخ میداده، منتشر شده که در نوع خود در تاریخ سینمای ایران بیسابقه است. تازهترین کشف در این زمینه، بیانگر شمهای از جودِ جواد شمقدری است که مشمول حال برادرش، روحالله شمقدری و برخی از دوستانش در قالب یک مؤسسه شده است!
آن گونه که بررسیها و پیگیریهای خبرنگار «تابناک» نشان داد، جواد شمقدری در پنج نوبت کمکهای وسیعی به مؤسسه مرآت هنر به مدیرعاملی برادرش، روح الله شمقدری کرده که در مجموع، ۱۶۷۰ میلیون تومان شده است. شمقدری نخستین بار در ۲۳ خردادماه ۱۳۹۰، ۱۴۰ میلیون تومان و یازدهم مرداد همین سال، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر به مؤسسه مرآت هنر کمک کرده است.
در دوم مهرماه ۱۳۹۱، یک میلیارد و صد میلیون تومان (۱۱۰۰ میلیون) دیگر و در ادامه نیز در ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۱، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان دیگر به همین مؤسسه کمک شده است. آخرین کمک شمقدری به مؤسسه برادرش نیز در واپسین روزهای مسئولیتش و در ۲۶ مردادماه ۱۳۹۲به مبلغ ۱۸۰میلیون بوده است.
اما در این چند سال، نام «مرآت هنر» را که تا اندازهای برای پیگیران حوزه سینما آشناست، کجا شنیدهایم و اصولاً به جز جواد شمقدری، چه اشخاصی پشت این مؤسسه هستند؟
نخستین بار این مؤسسه در برنامه هفت برجسته شد؛ برنامهای که تهیهکننده و کارگردان «پایان نامه» دعوت شده بودند که از قضا «مرآت هنر» به مدیرعاملی برادر شمقدری تهیهکنندگیاش را بر عهده داشت. روح الله شمقدری که پس از برنامه هفت به کنایه برادر رئیس نیز خوانده میشد، با طفره رفتن از پاسخ به این پرسش شمقدری که هیأت مدیره این مؤسسه از چه اشخاصی تشکیل شده، گفت: اینجا جای مطرح کردن این مسائل نیست؛ اما نشریات جای مناسبی برای بیرون کشیدن ترکیب مذکور بود!
بر پایه آنچه در روزنامه رسمی به ثبت رسیده، مؤسسه مرآت هنر به شماره ثبت ۱۴۰۳۰ در خرداد ۸۳ تغییر موضوع داشته و در یکی از بندهای موضوع اساسنامه، «تولید و عرضه محصولات سمعی و بصری از قبیل نوارهای کاست و فیلمهای ویدئویی و رایانهای در زمینههای فرهنگی، ادبی، علمی، اجتماعی، هنری و معارف اسلامی برای کودکان نوجوانان و بزرگسالان» آورده شد و عملاً زمینه ساخت فیلم توسط این مؤسسه فراهم میشود. آن گونه که روزنامه رسمی نشان میدهد تا سال ۸۸ جز تغییر نشانی مرآت هنر در سال ۸۶، اتفاق دیگری در این مؤسسه رخ نمیدهد.
اما در فروردین ۸۸ به یکباره نقش این مؤسسه متفاوت میشود و بنا بر صورتجلسهای که در روزنامه رسمی منتشر شده، جمال شورجه به سمت رئیس هیأتمدیره و روحالله شمقدری برادر شمقدری به سمت مدیرعامل و سیدمحمدرضا سجادپور که مشخص نیست چه ارتباطی با علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی دارد یا ندارد به سمت قائممقام مدیرعامل و مهدی عظیمیمیرآبادی، مسئول تدارکات و تهیه کننده و جانشین سجادی پس از وقایع جالب رخ داده برای وی و فریدون یا همان داود رسولیان (مسئول جلوههای ویژه) به سمت اعضای هیأتمدیره برای مدت دو سال برگزیده شدند و فعالیتهای این مؤسسه وارد فاز تازهای شد که شکست پایان نامه بخشی از آن بود.
پس از آن نیز در برخی پروژهها درباره این مؤسسه شنیده شد که آخرین آنها فیلم سینمایی «سوادیکا» در ژانر فاخریسم است که به کارگردانی جمال شورجه و با سرمایهگذاری سازمان سینمایی مراحل تولید را تا اندازهای پیموده و با توجه به زبان انگلیسیاش و احتمالاً بازنگشتن بخش اعظم هزینه تولیدش با «لاله» قابل قیاس است.
روح الله برادری تهیه کننده این فیلم درباره نوع همکاری مؤسسه نامبرده با این پروژه گفته بود: «آقای شورجه عضو مؤسسه «مرآت هنر» هستند و طبیعتا این مؤسسه هم به عنوان مجری طرح در ساخت این فیلم با ما همکاری خواهد داشت».
مؤسسه «مرآت هنر» اینک همچنان سرپاست و ظاهراً اتفاقات جالب دیگری نظیر آنچه درباره سینماپرس رخ داده نیز مورد بحث است که «تابناک» به طور ویژه مورد پیگیری قرار خواهد داد تا اگر اتفاقاتی شبیه بذل و بخششهای اینچنینی رخ داده، دستکم مردم ایران در جریان باشند و با نگاه وسیع تری به قضاوت درباره عملکرد مدیرانی همچون شمقدری و قیاس با مدیریتهای پیشین و پسین پرداخته شود.