کد خبر: ۲۲۱۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۵

فوت 208 نفر مبتلا به ایدز در همدان ‌

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تا 31 شهریورماه سالجاری 639 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی در همدان شناخته شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر "حسین عرفانی" صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع 639 نفر مبتلایان به ایدز 88 درصد آقا و 12 درصد خانم بودند.

وی افزود: از مجموع 639 نفر که مبتلا به ویروس اچ آی وی 195 نفر وارد مرحله ایدز شده و در حال حاضر از این تعداد 122 نفر تحت درمان بوده و 208 نفر از آنها نیز فوت شده‌اند.

دکتر عرفانی اظهار کرد: آمار مبتلایان به ایدز در بین مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر در حال کاهش است، اما آمار مبتلایان به ایدز در بین افرادی که تماس جنسی دارند، در حال افزایش است، بنابراین الگوی انتقال این بیماری تغییر کرده و بیشترین عامل ابتلای خانم‌ها به این بیماری به علت تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده است.

وی گفت: ویروس اچ آی وی در سطح کشور در مرحله اول تک گیر بوده و تنها در گروه‌هایی که رفتار پرخطر داشتند، وجود داشت و در مرحله دوم نیز بین افرادی که اعتیاد تزریقی دارند، ثبت شد، اما مرحله سوم در خانم‌هایی که رفتار پرخطر جنسی دارند، بروز کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود 15 درصد کسانی که اعتیاد تزریقی دارند، مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند و ممکن است هر یک نفر که مبتلا به ویروس اچ آی وی باشد، این بیماری را از این طریق به 10 نفر دیگر انتقال دهد، اما انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی بسیار بالاست.

دکتر عرفانی گفت: در مقایسه سهم انتقال بیماری ایدز بین سال 65 و 91 تفاوت چشمگیری وجود دارد، به گونه‌ای که در سال 65 اعتیاد تزریقی 68.1 ‌درصد بوده، در حالی که این آمار در سال 91، 52 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال 65 آمار مبتلایان به ایدز از طریق تماس جنسی 12.7‌ درصد را به خود اختصاص داده و در سال 91 به 33.2 ‌درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: انتقال بیماری ایدز در سال 65 از مادر به کودک 12 درصد بوده، اما این آمار در سال 91 به 3.4‌ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در سال 65 انتقال بیماری ایدز از طریق فرآورده‌های خونی 0.9 درصد بوده که در سال 91 انتقال از این طریق به صفر رسیده است.


دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود در سال 65‌ ،‌17.1 ‌درصد علت ابتلای‌شان نامشخص بوده که این آمار در سال گذشته به 11.4 ‌درصد رسیده است و علت عمده نامشخص بودن این آمار را می‌توان ناشی از اعمال نادرست ارتباطات جنسی خارج از چارچوب خانواده تلقی کرد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: در گذشته مواد مخدر بیشتر در قالب‌هایی بود که به جا و مکان ویژه نیاز داشت، اما مواد مخدر صنعتی جدید که شیشه در راس آنها قرار دارد، نیاز به جا و مکان خاصی نداشته و افراد مصرف کننده می‌توانند ظرف کوتاه ترین مدت از این ماده استفاده کنند و با توجه به اینکه این ماده توهم‌زا بوده افراد بعد از مصرف دچار توهم شده و حتی گاهی به محارم خود ممکن است، تجاوز کنند که این نوع مواد زمینه ساز افزایش بیماری اچ آی وی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: موج اول این بیماری در جنوب صحرای آفریقا و آمریکای شمالی و غربی بود اما موج دوم آن به آمریکای مرکزی و لاتین کشیده شد و موج سوم آن به ناحیه جنوب شرقی آسیا و جنوب آسیا حرکت کرد و موج چهارم نیز به سمت مدیترانه شرقی، شمال آفریقا، خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی در حال حرکت است، بنابراین کشور ما شامل موج چهارم می‌شود.

هر ساعت 50 نفر زن به ویروس اچ آی وی مبتلا می‌شود

وی تاکید کرد: هیچ کشوری از این بیماری در امان نیست، به گونه‌ای که 35 میلیون نفر در کل دنیا با این ویروس در حال زندگی هستند که برآورد می‌شود هر یک ساعت 50 نفر زن به ویروس اچ آی وی مبتلا می‌شود، همچنین روند انتقال این بیماری در تمام دنیا در کودکان 52 درصد کاهش یافته است.

دکتر عرفانی تاکید کرد: در 17 کشور دنیا آمار ابتلایان به اچ آی وی 35 تا 49 درصد کاهش یافته است و با توجه به اینکه موج اول این بیماری در جنوب صحرای آفریقا گزارش شده، در حال حاضر آمار این بیماری در منطقه مورد نظر نسبت به سال 2001 بیش از 40 درصد کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: تا دو سال آینده باید بر روی تغییر نگرش افراد کار کنیم و از طرد کردن این افراد برای حضور در اجتماع اجتناب کنیم، چرا که بسیاری از آنها بیشتر از نوع نگرش جامعه نسبت به آنها رنج می‌برند.

دکتر عرفانی ادامه داد: ایدز یک عفونت است که گلبول‌های سفید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای کنترل این بیماری باید تحت امور درمانی قرار گرفت و باید عموم مردم ‌بدانند که این بیماری با همنشینی با این افراد،‌ دست دادن به آنها و انجام سایر کارهای روزمره با افراد مبتلا به این ویروس، منتقل نمی‌شود.

وی افزود: تا دو سال آینده باید به سه هدف به صفر رساندن موارد جدید این بیماری،‌ به صفر رساندن موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری و به صفر رساندن تبعیض افراد مبتلا دست یابیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: راه انتقال بیماری ایدز تنها از سه طریق انتقال از مادر به کودک،‌ خون و فرآورده‌های خونی و تماس جنسی ‌امکان‌پذیر است‌، بنابراین در صورت آگاهی بخشی به عموم جامعه به راحتی می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر عرفانی تاکید کرد: در گذشته انتقال بیماری ایدز از طریق فرآورده‌های خونی 0.9 درصد را به خود اختصاص می‌داد، در حالیکه با کنترل‌ها و فیلترهای مختلف برای اهداء خون در مجموعه انتقال خون احتمال انتقال این بیماری به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در سطح کشور 100 هزار نفر مبتلا به ایدز هستند، در حالی که از این تعداد تنها 27 هزار نفر شناسایی شده ‌و سایر افراد پنهان کاری می‌کنند و از بیان کردن روش انتقال این بیماری ابا دارند.

بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز 24 تا 25 سال هستند

دکتر عرفانی تاکید کرد: بیشترین گروه سنی مبتلایان به ویروس اچ آی وی سنین 24 تا 25 سال هستند که 52.8 ‌ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهند.

45 درصد مبتلایان به ایدز را افراد مجرد تشکیل می‌دهند

وی افزود: از مجموع مبتلایان در سطح کشور 45 درصد افراد مجرد، 37 درصد متاهل، ‌12.7 دهم درصد مطلقه، 2.5 دهم درصد بیوه و 3.1 دهم درصد از مبتلایان نامشخص هستند.

دکتر عرفانی افزود: باید اعتماد افراد مبتلا به ایدز را به سمت خودمان جلب کنیم و آنها را تحت امور درمانی قرار دهیم تا آنها به آغوش خانواده‌های خود بازگردند، چرا که بسیاری از مبتلایان به اچ آی وی به علت ترس طرد از خانواده‌های خود این موضوع را پنهان می‌کنند.

هزینه درمان هر بیمار مبتلا به ایدز ماهانه یک میلیون تومان است

وی گفت: بیماری ایدز نوعی عفونت است که لنفوسیت‌های گلبول‌های سفید خون را هدف قرار داده و به آنها حمله می‌کند، اما امروزه داروهای درمانی آیمد و ضد رترو‌ویروس‌ها برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید تعبیه شده که مبتلایان به ایدز می‌توانند از این داروها برای داشتن طول عمر طبیعی بهره‌مند شوند، اما هزینه درمان هر بیمار ماهانه یک میلیون تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین