کد خبر: ۲۲۴۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸

ابتکار: هامون زنده می‌شود و دوباره مردم برای امرار معاش باز می‌گردند

رئیس سازمان محیط زیست برای بررسی وضعیت دریاچه هامون به سیستان و بلوچستان سفر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در این دیدار معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست گفت: زندگی به تالاب هامون بر خواهد گشت و دوباره شاهد حضور مردم برای امرار معاش در این منطقه خواهیم بود.

او با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر منطقه سختی زیادی برای مردم ایجاد کرده گفت: بحث حق‌آبه ایران با جدیت پیگیری می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تالاب هامون یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران بشمار می‌رود که طی خشکسالی‌های اخیر از بین رفته که با مساعدت دولت و همکاری کشور افغانستان امیدواریم بزودی مشکل آن حل شود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سازمان محیط زیست، در این دیدار زنجیره انسانی برای حمایت از دریاچه هامون تشکیل شد. 

اهمیت احیا تالاب هامون

در این دیدار هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت:سیستان و بلوچستان از خشکسالی‌های چند سال گذشته رنج می‌برد و از لحاظ آب در شرایط فوق بحران قرار گرفته است. 
وی افزود: مسئولان نباید برخورد طلبکارانه با مردم داشته باشند و نگاه همه خدمت صادقانه به مردم باشد. 

هاشمی گفت: با وجود زمینه های توسعه و داشتن توانایی‌های فراوان از جمله شرایط مرزی، ارتباط با آب های آزاد، همچنان مردم منطقه در شرایط سختی زندگی می‌کنند. 

او گفت: اهمیت احیا تالاب هامون و حق‌آبه ایران، دولت را موجاب کرده که مسئولین از نزدیک و با حضور در منطقه این مشکل را حل کنند.

راهکارهای احیای تالاب هامون

همچنین احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سه موضوع عمده ای که در این سفر بررسی خواهد شد احیای تالاب هامون و مشکلات تالاب، ریزگردهای موجود در این منطقه از کشور ناشی از اراضی اطراف تالاب و دشت سیستان و بررسی مشکلات زیست محیطی اداره کل محیط زیست زاهدان در طی نشست هایی با NGOها، نخبگان و دانشگاهیان منطقه است.

کیخا با بیان اینکه مشکلات تالاب هامون در دو سطح ملی و بین المللی قابل بررسی است، گفت: تامین حقابه تالاب هامون از طریق رودخانه هیرمند در افغانستان که بحثی بین المللی است و یکی از مطالبات جدی مردم و دولت است ، اخیرا از طریق وزارت خارجه و رئیس جمهور از رئیس جمهور افغانستان مطالبه شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: اما بخشی از مشکلات تالاب هامون هم ناشی از مشکلات داخل کشور و عدم تامین حقابه همانند آنچه که در مورد ارومیه، زاینده رود و بختگان پیش آمده، است و مدیریت منابع آب توسط وزارت جهاد و وزارت نیرو نقش عمده ای در ساماندهی آن دارد.

به اعتقاد کیخا لایروبی نهرهای منطقه سیستان که به دلیل فرسایش بادی و ماسه بادی رسوب گذاری شده اند یکی از مهمترین اقداماتی است که می توان در راستای احیای بخشی از تالاب هامون انجام داد.

به گفته وی مدیریت آبگیری مخازن چاه نیمه ها در راستای افزایش حقابه تالاب و انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی سیستان از دیگر اقداماتی است که می توان برای افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی و اختصاص آب بیشتر به عنوان حقابه برای تالاب هامون در نظر گرفت.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست، تامین آب مورد نیاز عشایر حاشیه تالاب هامون را از دیگر اقداماتی که می تواند در احیای تالاب هامون نقش داشته باشد، عنوان کرد.

کیخا یادآور شد: تالاب هامون علاوه بر تقدسی که در ادیان مختلف برای مردم منطقه دارد از نظر زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی نیز نقش عمده ای در زندگی مردم دارد و معیشت مردم سیستان از جهات مختلف به این تالاب وابسته بوده و هست.

وی با اشاره به دیدگاههای مثبت وزیر نیرو نسبت به مسائل زیست محیطی اظهار امیدواری کرد در بازدیدهایی که وزیر نیرو دارد ،مشکلات تالاب هامون رصد شده و حقابه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود و مجموع مشکلات این تالاب جمع بندی و در جلسه آینده شورای عالی آب مطرح شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین