کد خبر: ۲۲۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳

آخرین آمارها از میانگین سنی و درآمدی «زنان سرپرست خانوار»

رییس سازمان آمار ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود در سرشماری سال 95 تعداد زنان سرپرست خانوار به حدود 15 درصد افزایش پیدا کند، این در حالی است که در حال حاضر زنان، سرپرستی 12 درصد از خانوارهای ایران را برعهده دارند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکترعادل آذر در همایش کارآفرینی و ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، افزود: در حال حاضر 21 میلیون و 110 هزار و 681 خانوار در ایران زندگی می‌کنند که سرپرستی حدود 12 درصد از آنها را زنان بر عهده دارند، این در حالی است که بر اساس سرشماری‌هایی که قبلا انجام شده بود، زنان سرپرست خانوار 6.5 درصد از خانوارها بودند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد خانوارهای زن سرپرست به شدت افزایش یابد.

وی در ادامه گفت: زنان سرپرست خانوار بر اساس گروه سنی به سه دسته کمتر از35 سال، 64-35 سال و بالای 65 سال تقسیم می‌شوند و گروه کوچکی از آنان زیر 35 سال هستند و در حال حاضر سن زنان سرپرست خانوار به سمت میانسالی و کهنسالی نیل می‌کند.

سیستان و بلوچستان پرجمعیت‌ترین استان از نظر تعداد زنان سرپرست خانوار

آذر ادامه داد: پرجمعیت‌ترین استان از نظر تعداد زنان سرپرست خانوار، استان سیستان و بلوچستان با 16.6 درصد است و خراسان جنوبی و خراسان رضوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و زنان سرپرست خانوار در استان کردستان با 9.5 درصد و بویراحمد با 10.1 درصد کمترین جمعیت را دارند.

رییس سازمان آمار ایران با اشاره به سطح سواد زنان سرپرست خانوار، اظهارکرد: در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وضعیت بسیار وخیم، اما در استان‌های هرمزگان و تهران سطح سواد زنان سرپرست خانوار خوب است. درواقع حدود 11 درصد از زنان سرپرست خانوار کمتر از 35 سال و حدود 43 درصد زنان سرپرست خانوار 64-34 سال بیسواد هستند و در مجموع 55 درصد این زنان سواد ندارند.

آذر در ادامه گفت: حدود 35 درصد از زنان سرپرست خانوار همسر دارند و سایر آنها فاقد همسر هستند که حدود 20 درصد از آنان به علت فوت همسر، سرپرست خانوار شده‌اند و یکی از مهم‌ترین علل فوت همسر، تصادفات جاده‌ای است. از سوی دیگر حدود 26 درصد از زنان کمتر از 35 سال به علت طلاق، بی‌همسر شده‌اند.

زنان سرپرست خانوارتهرانی بیشترین درآمد را دارند

رییس سازمان آمار ایران درباره وضعیت درآمد زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: کمترین میزان درآمد این دسته از زنان مربوط به استان سیستان و بلوچستان با درآمد سالانه سه میلیون و 300 هزار تومان و بیشترین آن مربوط به تهران با 14 میلیون و 500 هزار تومان است. البته متوسط درآمد زنان سرپرست خانوار کل کشور 9 میلیون و 900 هزار تومان است.

70 درصد از زنان سرپرست خانوار در دهک‌های پنجم به پایین قرار دارند

آذر با اشاره به وضعیت زنان سرپرست خانوار در دهک‌ها، گفت: بیش از 50 درصد زنان سرپرست خانوار در دهک‌های یک تا سه و حدود 70 درصد آنها در دهک‌های پنجم به پایین قرار دارند که این وضعیت به شدت نگران‌کننده است.

وی افزود: 57.5 متوسط سن زنان سرپرست خانوار در دهک‌های پایین‌تر است.

81.1 درصد زنان سرپرست خانوار بی سواد هستند

رییس سازمان آمار ایران در ادامه گفت: در دهک‌ اول حدود 81.1 درصد زنان سرپرست خانوار بی سواد هستند و در حدود 30 درصد خانوارهای زن سرپرست، هیچ آدم باسوادی در خانواده وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوارنیز افزود: حدود 80 درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند.

وضعیت سلامت زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آنها

وی با اشاره به وضعیت سلامت زنان سرپرست خانوار،اظهار کرد: 62 درصد زنان سرپرست خانوار و 67.5 درصد از اعضای خانوارهای زن سرپرست، سالم هستند و 30 درصد از زنان سرپرست خانوار دچار از کار افتادگی شده‌اند. از سوی دیگر در کل 46 درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

حمایت‌های قانونی از زنان سرپرست خانوار در دهه 80 در حد شعار ماند

آذر با اشاره به ظرفیت قانونی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: در دهه 70 از نظر قانونی بیشتر به این دسته از زنان توجه شده است، اما در دهه 80 بیشتر در این زمینه شعار داده شده است.

رییس سازمان آمار ایران در ادامه به ارائه پیشنهادهایی در زمینه بهبود وضعیت زنان سرپرست‌ خانوار پرداخت و گفت: لازم است در زمینه سیاست‌گذاری به زنان توجه بیشتری شود. به عنوان نمونه ترویج بیمه عمر برای خانوارهای سرپرست و کم درآمد مورد توجه قرار گیرد و باید توجه داشت که بخشی از هدفمندسازی یارانه‌ها باید مربوط به زنان سرپرست خانوار باشد و به تامین اجتماعی این زنان توجه کافی صورت گیرد. علاوه بر آن به ویژگی‌های سنی و تحصیلی زنان سرپرست خانوار توجه و برنامه‌ریزی برای حمایت‌های مادی و معنوی از آنان انجام شود.

به گزارش ایسنا، آذر در پایان با اشاره به ضرورت به وجود آمدن نهادی به عنوان متولی زنان سرپرست خانوار، تاکید کرد: تا زمانی که نهادی به طور خاص متولی زنان سرپرست خانوار در کشور نشود، نمی‌توان به گونه‌ای کاملا موثر در زمینه بهبود وضعیت این زنان اقدام کرد؛ البته این نهاد لزوما نباید دولتی باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین