کد خبر: ۲۲۸۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
در اولین نشست شورای عالی استان‌ها در دوره چهارم؛

لاریجانی: جای گرایش سیاسی، در شورا نیست

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای گرایش سیاسی در شوراها نیست گفت که دولت نگاه رقیب به شوراها نداشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی لاریجانی در اولین نشست شورای عالی استان‌ها در دوره چهارم با بیان اینکه اصول مختلفی در قانون اساسی به شوراها اختصاص یافته است گفت: اصول مندرج در قانون اساسی نشان دهنده اهمیت شوراها در نظام اسلامی است، چون از طریق شوراها رای مردم در اداره امور معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به شوراها توجه بیشتری نسبت به گذشته شده است افزود: مصوبات مجلس در چند سال گذشته نشان دهنده اهمیت جایگاه شوراها برای مجلس است چون حضور مردم در اداره شهرها و روستاها موضوعی است که در قانون اساسی به آن تاکید شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: طبق قانون اساسی شوراها در توسعه و آبادانی می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند که مجلس تلاش کرد با مصوبات خود وظایفی را در این راستا بر عهده شوراها قرار دهد.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس هشتم تلاشی برای واگذاری وظایف بیشتری به شوراها انجام داد گفت: علی‌رغم این تلاش به دلیل تفسیر شورای نگهبان بخش‌هایی از این موضوع امکان‌پذیر نشد چون نظر شورای نگهبان این است که در ساختار قانون اساسی وظایف اجرایی در کشور بر عهده وزراست، به همین دلیل شوراها تنها می‌توانند نقش مشورتی و کمک کننده داشته باشند.

به گفته وی، برای داشتن شوراهای قوی‌تر و کمک به مدیریت یکپارچه شهری باید زمینه‌هایی فراهم شود و اصلاحاتی صورت گیرد تا نقش‌آفرینی شوراها بر مدیریت یکپارچه شهری محقق شود.

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها بالاترین جایی است که می‌تواند نسبت شوراها را با حاکمیت تعیین کند گفت: طبق قانون اساسی دولت می‌تواند لوایحی را جهت بررسی و تصویب به مجلس ارائه دهد، چنین جایگاهی برای شوراها نیز وجود دارد و شوراها نیز می‌توانند لوایح را به مجلس ارائه دهند، به همین دلیل ضروری است که ظرافت‌های لازم در این رابطه لحاظ شود.

لاریجانی در توضیح گفت: گاهی برخی لوایحی که از شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه می‌شود از لحاظ تکنیک قانونی اشکالاتی دارد، این نشان می‌دهد که شوراها باید از عقبه حقوقی لازم برخوردار باشند یا که این امر می‌تواند از طریق مشورت با معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس شدنی است.

به گفته وی طرح‌های تنظیمی شورای عالی استان‌ها باید از جامعیت برخوردار باشد چون نمی‌خواهیم با هر طرحی قوانین را زخمی کنیم و یا قوانین مادر را تخریب نماییم، جلوگیری از این امر به وقوف کامل به قوانین نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه اعضای شوراها باید با قوانین آشنایی داشته باشند گفت: حجم زیادی از قوانین در کشور وجود دارد چون عمر قانونگذاری از صد سال می‌گذرد، وقوف به قوانین باعث دقت عمل می‌شود.

به گفته وی، گاهی اوقات مصوباتی توسط شوراها به تصویب می‌رسد که با برخی قوانین متعارض است، بر این اساس لازم است که شوراها با قوانین آشنایی کامل داشته باشند و مصوبات شورای عالی استان‌ها هم‌گام با قوانین کشور باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون زمان آسیب‌شناسی شوراها است گفت: می‌توان با آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد و براساس آن عمل نمود و اشکالات را رفع کرد، شاید با شناسایی نقاط این نتیجه حاصل شود که قوانین احتیاج به بازنگری دارد که مجلس آمادگی خوبی برای کمک به شوراها دارد.

لاریجانی در ادامه به بیان نکاتی جهت افزایش تعامل شوراها با مجلس و دولت پرداخت و گفت: دولت بهتر است برخی وظایف و اختیاراتش را به شوراها تفییذ کند که این برای دولت خوب است و باعث می‌شود که بار زیادی از دولت برداشته شود چون حجیم بودن دولت از لحاظ نیروی انسانی بار زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

وی افزود: طبق قانون دولت باید بخشی از امور را به بخش خصوصی واگذار کند که تا کنون این موضوع به صورت کامل محقق نشده است البته خوشبختانه دولت فعلی برای خصوصی‌سازی مصمم است.

لاریجانی افزود: در این بین دولت می‌تواند بخشی از امور حاکمیتی را به شوراها تفییذ کند اگر شوراهای قوی داشته باشیم دولت می‌تواند بخش‌هایی از وظایف خود را به شوراها بدهد که این به مدیریت یکپارچه شهری کمک می‌کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اگر شوراها امکانات قوی از لحاظ اداره امور از سر خردمندی پیدا کند هم دولت شائق می‌شود و هم مجلس سریع‌تر به کارها رسیدگی می‌کند، لازمه این امر داشتن دقت عمل در شوراها است.

به گزارش ایسنا، لاریجانی همچنین با بیان اینکه گاهی در بخش شوراها دخالت‌هایی در امور باعث دعواهای محلی می‌شود گفت: هرچه از این امور فاصله بگیریم بهتر است، انقدر مشکلات در کشور داریم که نباید مسیر را برای اینگونه سایش‌ها هموار کرد، این در حالی است که شوراها می‌توانند جریان مردمی را برای توسعه هموار کند به طوری که هرچه با مسئولان محلی همکاری بیشتری صورت گیرد می‌توان حرکت‌های مردمی را در جهت توسعه و آبادانی سوق داد.

به گفته وی، استراتژی همگرایی با دستگاه‌های مختلف برای سوق دادن جریان مردمی در توسعه کشور امری ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه جای گرایش سیاسی در شورا نیست گفت: شورا جنبه حرکتی توسعه‌ای در کشور دارد جدای از آن نوعی اخلاق دیوانی باید به عنوان پایه و مبنا باشد تاخصوصیات فردی مانعی برای توسعه کشور نشود بلکه تمامی تلاش‌ها در جهت همگرایی به کار گرفته شود، این فقط در مورد شوراها نیست و دولت نیز باید به این موضوع توجه کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نگاه دولت به شوراها نگاه رقیب نباشد بلکه شوراها را جریانی بدانند که با همکاری آنها می‌توانند زمینه بهتر فعالیت دولت را فراهم کند لذا در دادن امکانات و کمک به شوراها امساک نشود.

به گزارش ایسنا، به گفته وی هرچه بیشتر به شوراها کمک شود به نفع دولت است قطعا در این زمینه مجلس نیز همچون سنوات گذشته به شوراها کمک‌های لازم را می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین