کد خبر: ۲۲۸۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱

سخنان بان‌ کی مون، لاوروف، کری، ولید المعلم، احمد الجریا، فابیوس و ... در کنفرانس ژنو 2

کنفرانس «ژنو 2» امروز (چهارشنبه) با حضور نمایندگان 40 کشور در سوئیس آغاز به کار کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ دولت سوریه، اصلی‌ترین گروه اپوزیسیون سوریه و متحدان بین‌المللی آن‌ها امروز در این کنفرانس صلح که در مونتروی سوئیس برگزار می‌شود، شرکت کردند.

سخنان دبیرکل سازمان ملل


بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در آغاز این نشست گفت: ژنو 2 با چالش‌های زیادی روبرو است که باید از آن‌ها عبور کنیم. ژنو 2 فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه است. اولین باری است که دولت و مخالفان سوریه برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند. این کنفرانس برای مردم سوریه است و وظیفه نجات سوریه ماموریت اصلی ما است. فراهم کردن مقدمات ژنو 2 زمان طولانی برد که طی آن تعداد زیادی قربانی درگیری شدند. آنچه در سوریه رخ می دهد فاجعه ای است که ما با آن روبرو هستیم. بیش از شش میلیون آواره سوری نیازمند کمک هستند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ما تلاش می‌کنیم تا آنچه در ژنو 1 آمده است، اجرایی شود.

وی اظهار کرد: من از رئیس جمهوری سوئیس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه قدردانی می‌کنم و مفتخر هستم که به شما خوش آمد بگویم. من از همه شما به دلیل مشارکت در این نشست که با طرح سرگئی لاوروف و جان کری بوده است، قدردانی می‌کنم. ما با شریکان بسیاری همکاری کردیم تا بدین مرحله برسیم.

وی خاطرنشان کرد: من از هیات‌های اعزامی از سوی دولت و مخالفان سوریه برای شرکت در این نشست قدردانی می‌کنم. همه ما می‌دانیم که روند بسیار سختی برای رسیدن به این مرحله سپری شد و وقت بسیار زیادی صرف شد. افراد بسیاری کشته شدند. چالشهای بسیاری در مقابل شما وجود دارد اما وجود شما امید بخش است. چالش‌های بسیاری وجود دارد که باید آن‌ها را سپری کرد. باید هیات‌های سوری را با حسن نیت به گفت‌وگو با یکدیگر دعوت کرد. هیات مخالفان و دولت سوریه با حضور اخضر الابراهیمی با یکدیگر دیدار می‌کنند. دوست دارم از دولت سوریه به خاطر هماهنگی با سازمان ملل جهت برگزاری این نشست و حمایت آن‌ها از برگزاری آن قدردانی کنم، من قدردان شهروندان سوئیسی نیز هستم.

بان کی مون عنوان داشت: من از رئیس جمهوری سوئیس قدردانی می‌کنم. بار دیگر به نیابت از همگان از میزبانی شما تشکر می‌کنم، من قبل از آغاز این کنفرانس سخنان کوتاهی را مطرح می‌کنم. پس از سال‌ها رنج و سختی این نخستین روزی است که دولت و مخالفان سوریه و جامعه بین‌الملل آماده پایان دادن به تخریب سوریه هستند. تمام سوری‌ها و تمام ساکنان منطقه از این بحران تاثیر پذیرفته‌اند. این بحران بر تمام اقشار مردم سوریه تاثیر گذاشته است. دولت انتقالی باید براساس ژنو یک تشکیل شود که شورای امنیت از آن حمایت کرده است.

دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در اینجا حضور دارند. فاجعه بزرگی در سوریه رخ می‌دهد و تهدیدی به وقوع جنگ داخلی در این کشور می‌کند. من از تمام شرکت کنندگان می‌خواهم تا به آرمان‌های مردم سوریه توجه کنند. روستاها، شهرها، بیمارستان‌ها و مدارس با حملات هوایی تخریب شده است. حملات انتحاری و موشکی بر مردم تاثیر گذاشته است. آشوب در سوریه باعث شده تا افراد تندرو از مناطق مختلف به این کشور بیایند و در آنجا دست به اقدامات تروریستی بزنند.

وی خاطرنشان کرد: حمله به غیرنظامیان ادامه دارد. طرف‌های سوری باید به مسئولیت خود عمل کنند و به حقوق بشر در این کشور احترام بگذارند. بیش از یک میلیون تن آواره شده‌اند و بسیاری در مناطق سکونت خود نیستند.

بان کی مون عنوان داشت: همسایگان سوریه با میزبانی از آوارگان سوری کرم و بخشندگی بسیار خود را نشان دادند. من از امیر کویت و وزیر خارجه این کشور به دلیل میزبانی از کنفرانس اهدا کنندگان که جهت حمایت از آوارگان سوری برگزار شد قدردانی می‌کنم اما خواسته‌های آوارگان همچنان برآورده نشده است. باید درخصوص حملات شیمیایی و رخ‌دادهای غوطه در اوت گذشته تحقیق شود. بیشتر افراد با سلاح‌های سنتی و قدیمی و نه با سلاح‌های شیمیایی کشته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد همبستگی بین‌المللی جهت مقابله با اقدامات رادیکالی هستیم سوری‌ها همچنان به کشورشان علاقه دارند. سوری‌ها باید با یکدیگر صحبت کنند. ما در موارد بسیاری شاهد این همبستگی‌ها بوده‌ایم. زنان و مردان سوریه باید برای ساختن آینده متحد شوند. من همان طور که گفته بودم این سوری‌ها هستند که باید به این درگیری‌ها در کشورشان پایان دهند. حاضران در این نشست باید تمام تلاش خود را برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه انجام دهند.

بان کی مون در ادامه گفت: باید معاهده ژنو یک که در آن بر تشکیل دولت دارای اختیارات کامل تاکید شده است اجرایی شود. باید سوری‌ها یکدیگر را راضی کنند. خدمات عمومی باید ادامه داشته باشد. مسئولان دولت انتقالی باید آرمان‌های مردم کشور را محقق کنند. من به طرف‌های سوری جهت دستیابی به توافقی گسترده تکیه و اعتماد می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: حل و فصل سیاسی مبتنی بر احترام به قوانین بین‌المللی است که بارها در سوریه نقض شده است. باید به روابط تروریستی پایان داد. دولت و مخالفان سوریه باید هرچه سریعتر اجازه عبور کاروان‌های کمک رسانی را بدهند. هزاران تن در سوریه هستند که از تمامی کمک‌ها محروم شده‌اند. در این کشور سوء تغذیه وجود دارد. باید کمک‌های غذایی و دارویی به آن‌ها داده شود. از سوری‌ها می‌خواهم تا نقشه سازنده‌ای را تدوین کنند. چالش‌های بسیاری وجود دارد اما می‌توان آن را پشت سر گذاشت.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: باید این فرصت غنیمت شمرده شود. ما تاکید می‌کنیم که از مردم سوریه برای تشکیل دولت آزاد، دموکرات و با عدالت حمایت می‌کنیم. سوری‌ها مستحق کرامت و عدالت هستند. من پیش از آغاز مذاکرات امروز برخی از قوانین را ذکر می‌کنم. ما فقط یک روز برای شنیدن طرف‌ها وقت داریم. به هر طرفی هفت دقیقه فرصت داده می‌شود تا به سخنرانی بپردازد که هیات‌های سوری از این امر مستثنی بوده و 10 دقیقه زمان برای سخنرانی دارند. من از حاضران می‌خواهم تا از لهجه‌های تخریب کننده استفاده نکنند تا آنچه را که ما ساخته‌ایم ویران نشود.

بان کی مون در ادامه گفت: این نقطه آغازی برای تحقق صلح خواهد بود من مسئولیت ریاست این جلسه را برعهده دارم و امیدوار هستم که مذاکرات سازنده‌ای داشته باشیم. اکنون از وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای سخنرانی دعوت می‌کنم.

سخنان رئیس جمهوری سوئیس

در همین راستا "دیدیر بورخالتر"، رئیس جمهوری سوئیس به عنوان کشور میزبان این نشست در میان سخنان بان‌کی مون سخنرانی کرده و عنوان داشت: من به شما خوش آمد می‌گویم . دولت سوئیس به هر کسی که به اینجا آمده تا بحران سوریه را پایان دهد خوش آمد می‌گویم، سوئیس از سازمان ملل و جامعه بین‌الملل قدردان است، این امید وجود دارد که به رنج‌های میلیون‌ها سوری پایان داده شود. باید گفت‌وگوها را آغاز کرد و به راه حل سیاسی و عادلانه برای بحران سوریه دست یافت تا همه طرف‌ها با صلح در کنار هم زندگی کنند.

وی تصریح کرد: ما خواهان برآورده شدن خواسته‌های مردم سوریه هستیم که خواسته‌هایشان همچون اکسیژن ضروری است. آن‌ها خواهان دستیابی به کرامت، قانون و عدالت هستند که این خواسته‌ها باید عملی شود. سران باید بر روی مساله حل و فصل بحران سوریه متمرکز شوند. حضور شما نشان دهنده شجاعت و اراده شما برای پایان دادن به درگیری‌ها است. 20 سال قبل نلسون ماندلا، رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی اظهار کرد که می‌توان موانع را پشت سر گذاشت و به سمت صلح پیش رفت.

رئیس‌جمهوری سوئیس تاکید کرد: برای پایان رنج‌های مردم سوریه تلاش می‌کنیم. عدالت باید در سوریه اجرایی شود. طرف‌های درگیر در سوریه باید برای حل بحران موجود وارد مذاکره شوند. آماده حمایت دیپلماتیک از سوریه هستیم. باید در تلاش‌های مشترک برای عملیات دشوار حل بحران سوریه سهیم شویم. جز از طریق آشتی ملی و بازسازی سوریه صلح دائم ممکن نیست. بحران باید از طریق سیاسی حل شود.

وی افزود: از شجاعت طرف‌هایی که برای صحبت درباره اجرای توافقنامه ژنو 1 آمده‌اند استقبال می‌کنیم. رسیدن به راهکار عادلانه باید متضمن حقوق همه مردم سوریه باشد که این عملیاتی دشوار است. باید کنفرانس ژنو 2 با نتایجی فوری و موثر درخصوص سوریه به پایان برسد.

این مقام سوئیسی عنوان داشت: باید رنج‌های قربانیان این بحران پایان یابد، باید کمک رسانی‌ها به افراد آسیب دیده ارائه شود. سوئیس هرگونه نقض حقوق بشر را محکوم می‌کند. حقوق انسان‌های ضعیف، کودکان و زنان باید از سوی همه سوری‌ها مورد احترام واقع شود. باید به عدالت اجازه دهیم تا مسیر خود را طی کند. باید اجازه داد که طرف‌های مختلف بدون در نظر گرفتن گرایش‌هایشان از احترام برخوردار شوند.

وی در ادامه گفت: سوئیس از تمامی طرف‌ها در سوریه می‌خواهد تا برای تحقق صلح تلاش کنند. بازیگران در جامعه بین‌الملل باید برای ساختن سوریه کمک کنند. سوئیس از کشورهای همسایه سوریه که به آوارگان از زمان آغاز بحران پناه دادند و برای نجات آن‌ها تلاش کردند، قدردانی می‌کند. ما به همه کسانی که به اینجا آمدند خوش آمد می‌گوییم. ما در این موضع سخت از شما حمایت می‌کنیم. این نشست باید به نتایج ملموسی بیانجامد.

رئیس جمهوری سوئیس تصریح کرد: باید تمامی طرف‌های حاضر به درخواست‌های مردم سوریه گوش فرا دهند و به توافقی دست یابند که براساس ژنو 2 باشد. تمامی طرف‌های حاضر در اینجا باید تلاش بسیاری برای حل و فصل بحران سوریه که تنها از طریق راهکار سیاسی ممکن است، انجام دهند.

سخنان لاوروف

سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: راهکار سیاسی راه خروج سوریه از بحران موجود است. ملت سوریه است که باید درباره این کشور تصمیم‌گیری کند. باید در قبال تروریسم در سوریه موضعی متحد اتخاذ کنیم. از همه کسانی که ژنو 2 را تایید کردند به ویژه رئیس جمهوری آمریکا تشکر می کنم. سوری ها باید خودشان بحران را حل کنند و جایی برای راهکار خارجی وجود ندارد. ایران باید در تلاش های برای حل بحران سوریه بدون تلاش برای تفسیر بیانیه ژنو 1 به نفع یکی از دو طرف سهیم شود.

لاوروف اظهار کرد: این نشست مورد توجه تمام جامعه بین‌الملل است. من از همه کسانی که در برگزاری این نشست و همچنین تمامی کشورها و سازمان‌ها همچون اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا قدردانی می‌کنم. در این نشست تلاش می‌شود تا به حل و فصل سیاسی برای بحران سوریه دست پیدا شود. جان کری با وجود مشکلات تلاش بسیاری کرد. ما امیدواریم تا بحران مردم سوریه پایان یابد.

لاوروف ادامه داد: جز با مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو میان تمامی گروه‌های سوری راه‌حلی برای پایان خشونت‌ها در این کشور نمی‌توانیم متصور باشیم.

وی ادامه داد: در شمال آفریقا پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بودیم و نهادهای مدنی اکنون در این کشورها مستقر شده‌اند و تا حدودی دموکراسی در این کشورها در حال اجراست. روسیه همواره از مذاکرات و گفت‌وگوی مسالمت آمیز میان تمامی گروه‌های سوری دفاع کرده و می‌کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: باید تمامی راه‌های ممکن برای اجرایی کردن مفاد توافقنامه ژنویک در دستور کار قرار گیرد. اما نباید هیچ گونه پیشداوری درباره نشست امروزمان داشته باشیم و واجب است همگان منتظر نتایج بمانند. سازمان ملل سازمان همکاری‌های اسلامی، اتحادیه عرب و دیگر نهادهای بین‌المللی از نشست ژنو2 حمایت کرده‌اند و همگان در این نشست تلاش می‌کنیم تا توافقنامه ژنو یک را اجرایی کنیم.

لاوروف ادامه داد: مهمترین اصل در ژنو یک رسیدن به یک توافق میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف است تا با این طریق به خشونت‌ها در سوریه پایان دهیم. باید گوناگونی بافت جمعیتی سوریه در نظر گرفته شود و موضع متحدی برای حمایت از حقوق بشر آزادی‌های مدنی و کمک به ملت سوریه اتخاذ گردد.

وی گفت: وضعیت انسانی در سوریه رو به وخامت نهاده و این مساله مورد توجه قرار گیرد. کمک به برقراری صلح در سوریه به امنیت جهان کمک می‌کند. ما خواهان خاورمیانه‌ای عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی هستیم که در آن کشورها با صلح و دوستی زندگی کنند.

سخنان جان کری

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سخنران بعدی نشست ژنو 2 بود و در ابتدای سخنان خود تاکید کرد که امروز سرآغازی برای به جریان افتادن مسالمت آمیز و توقف خشونت‌ها در سوریه خواهد بود.

کری گفت: امروز آزمایشی برای همه ماست و اینکه جامعه جهانی تا چه حد می‌تواند کار آمد باشد و چگونه می‌تواند به خشونت‌ها در سوریه پایان دهد. این بسیار مهم است که این تعداد از کشورهای جهان در یک نشست گرد هم جمع شده‌ایم و این یعنی جامعه جهانی می‌تواند به نتیجه‌ای برای پایان دادن به بحران سوریه برسد.

کری در ادامه گفت: "انقلاب" در سوریه به شکل مسالمت آمیز آغاز شد و مردم تنها خواهان زندگی بهتر بودند اما این درخواست با خشونت رو به رو شد و متاسفانه دولت سوریه به شکل روز افزون به حملات خود علیه ملت ادامه داد و در این راه به هواپیما، بمب، موشک و سلاح‌های سنگین روی آورد که هزاران تن از مردم سوریه را به خاک و خون کشید.

وی ادامه داد: در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شد و دولت با به کارگیری سلاح شیمیایی تمامی ارزش‌های انسانی را زیر سوال برد. اوضاع آوارگان در سوریه رو به وخامت است و اکنون همگی اینجا جمع شده‌ایم تا توافق نامه ژنو یک را اجرایی کنیم. ما می‌خواهیم یک دولت انتقالی متشکل از همه گروه‌ها در سوریه تشکیل شود که جامعه جهانی بتواند با آن تعامل داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه را غیر ممکن خواند و گفت: تشکیل دولت انتقالی و افراد حاضر در آن نباید با مخالفت دیگر گروه‌های سوری باشد و این بدین معناست که بشار اسد در دولت آتی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت. به خیال هیچ کس نمی‌گنجد که چنین فردی که دست به وحشیانه‌ترین اقدامات علیه ملت خود زده در آینده سیاسی سوریه حاضر باشد. افراط گرایان تروریستی نیز که باعث رنج و ملالت مردم سوریه شده‌اند نیز در آینده سوریه جایی نخواهند داشت. جنگ با خشونت طلبان آسان نیست اما همگان برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

کری گفت: رئیس جمهوری آتی سوریه باید مورد احترام و قبول همه گروه‌های سوری باشد و باید توانایی حل مشکلات سوریه را داشته باشد. اگر بتوانیم به چنین توافقی دست یابیم به امنیت و ثبات جهان و منطقه کمک کرده‌ایم.

سخنان ولید المعلم

سخنران بعد از جان کری، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه بود که ریاست هیات سوری در نشست ژنو 2 را برعهده دارد.

وی گفت: برخی همسایگان سوریه در کشتار ملت سوریه دست دارند و کشور ما را به سوی خشونت و تروریسم سوق می‌دهند. برخی می‌خواهند سوریه را به قرون وسطی باز گردانند و پیشرفت ملت سوریه را نمی‌خواهند. ما به عنوان نماینده اصلی مردم سوریه و رئیس جمهوری سوریه به ژنو آمده‌ایم. سوریه هیچ گاه در چنین شرایط سختی که در این سه ساله با آن مواجه بوده قرار نداشته است. وظیفه دفاع از خون کشته شدگان بی‌خانمانی مردم و آینده کشور سوریه برعهده ماست و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

ولید المعلم ادامه داد: بسیار باعث تاسف است در نشست امروز در کنار کسانی نشسته‌ایم که دستشان به خون ملت سوریه آغشته شده است. کسانی که انگار آن‌ها تعیین می‌کنند چه کسی به بهشت برود و چه کسی حق ورود به بهشت را ندارند در حالیکه وضعیت در کشور خود را فراموش کرده‌اند.

وی گفت: کسانی با ما امروز بر سر یک میز نشسته‌اند که بسیار تلاش کرده‌اند تا سوریه را ناامن و ویران کنند و با دلارهای نفتی خود سلاح و تروریسم را به سوریه روانه می‌کنند. این چنین کشورهایی هیچ گاه نمی‌توانند سخنگوی خواسته‌های مردم سوریه باشند. تروریست‌های چچنی،عربستانی، ترکیه‌ای، قطری و غیره چگونه می‌توانند اهداف و آرمان‌های ملت سوریه را برآورده کنند.

وی گفت: سوریه با اقداماتی که این‌ها انجام داده‌اند هزاران سال به عقب برگردانده شد. بدترین جنایت‌ها در کشور ما در حال جریان است و تجاوز و کشتار به کار روزمره برخی‌ها تبدیل شده است که اقدام خود را "انقلاب بزرگ سوریه" می‌نامند. این چه انقلابی است که پدری از ترس آن خود فرزندان و همسرش را منفجر می‌کند تا از دست وحشی‌هایی که خود را انقلابی می‌نامند حفظ کند. همسایگان سوریه هر یک به گونه‌ای در اوضاع سوریه دست دارند و یا مورد توطئه‌ قرار گرفته‌اند. در شمال و جنوب سوریه مورد حجمه همسایگان قرار گرفته و همسایه شرقی‌ ما نیز با مصیبتی که سوریه به آن دچار شده دست به گریبان است و همسایه غربی ما نیز نمی‌تواند به طور علنی نیات و خواسته‌های خود را از ترس اربابانش بیان کند.

وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت: با تمام شرایط سوریه همه توان خود را برای رویارویی با تروریست‌ها و دفاع از ملت خود به کار خواهد گرفت و با کسانی که در راه ویرانی سوریه تلاش می‌کنند می‌جنگند. مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تنها دروغی از سوی آمریکا بود.

ولید المعلم با اشاره به وضعیت سیاسی در آینده سوریه گفت: این ملت سوریه هستند که رهبران خود را تعیین می‌کنند و برای آینده سوریه تصمیم گیری می‌کنند و آقای کری، هیچ کس نمی‌تواند مشروعیت را از بشار اسد، رئیس جمهوری قانونی سوریه بگیرد!

وزیر خارجه سوریه سپس به مساله حمایت از گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورها پرداخت و گفت: حامیان تروریست‌ها فراموش کردند که همان کسانی که در نیویورک خود را منفجر کردند همانانند که در سوریه اقدام به عملیات‌های انتحاری می‌زنند. تروریستی که پیشتر در آمریکا بوده اکنون در سوریه است و کسی نمی‌داند فردا کجا خواهد بود. همان کشورهایی که پیشتر سوریه را استعمار کرده بودند و یا علیه سوریه دسیسه چینی می‌کردند اکنون علیه ما وارد عمل شدند و به اسم دفاع از ملت سوریه سعی در ویرانی مملکت ما دارند. ما به آن‌ها می‌گوییم اگر می‌خواهید به ملت سوریه کمک کنید دست از سر ملت ما بردارید و ارسال سلاح و تروریسم به کشور ما را متوقف کنید.

وی خطاب به مخالفان سوری نیز گفت: آنهایی که خود را نمایندگان مردم سوریه می‌دانند مزدورانی بیش نیستند که خود را به اسرائیل فروخته‌اند در حالی که مردم سوریه روزانه کشته می‌شوند آن‌ها و آن‌ها در هتل‌های پنج ستاره نشست برگزار می‌کنند و خیانت و توطئه چینی در پیش گرفته‌اند. اگر این افراد خود را نماینده ملت سوریه می‌دانند به سوریه بیایند و با درد و رنج مردم سوریه همراه باشند. آنان که از تغییر در سوریه سخن می‌گویند امکانات اجرای این ادعاها را ندارند و هر کس را که مخالف رای خود بدانند از هرطایفه یا گروهی که باشد دشمن می‌دانند و برای از بین بردن آن‌ها تلاش می‌کنند.

در این قسمت از سخنان وزیر خارجه سوریه بان کی مون به طولانی شدن اظهارات معلم اعتراض کرد که مشاجره لفظی کوتاهی میان دو طرف پیش آمد.

در همین حال، ولید المعلم خاطرنشان کرد: "انقلاب سوریه" چه به بار آورد؟ این انقلاب سیاه است. مردم برای پایداری اصرار می‌ورزند و ارتش برای محافظت از ‌آنها اصرار دارد. کشورهای دوست در کنار ما ایستادند؛ کشورهایی همچون روسیه و چین که به حاکمیت سوریه و تصمیمات آن احترام می‌گذارند.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: روسیه کشوری است که در حرف و عمل به حقوق کشورها احترام می‌گذارد. چین، عراق، برخی کشورهای آمریکایی و آفریقای جنوبی به آرمان‌های مردم سوریه و نه به خواست دیگر کشورها احترام گذاشتند. مردم سوریه خواهان تشکیل سوریه بهتر و شکوفاتر هستند. آنها خواهان حمایت از آثار باستانی و نه تخریب آن و به غارت بردن آثار هستند. ‌آنها خواهان ارتشی هستند که از کشور محافظت می‌کند نه آن ارتشی که از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کند و دست به قاچاق انسان می‌زند.

وی در ادامه گفت: گروه‌هایی هستند که مدعی حمایت از گروه‌های میانه‌رو هستند. شما را به خدا قسم می‌دهم بگویید که میانه‌روی کجاست؟ حمایت‌های نظامی و مالی از گروه‌هایی که نام‌های جدیدی بر روی خود گذاشته‌اند صورت می‌گیرد. آنها همان تروریست‌های قدیمی هستند که لباس جدیدی به تن کرده‌اند. ‌آنها با بهانه حمایت از این گروه‌ها در نهایت به عراق و سوریه و ایران تروریست می‌فرستند. همه باید بیدار شوند.

ولید المعلم عنوان داشت: غرب دستور می‌دهد وعرب‌ها اجرا می‌کنند تا سلاح به القاعده برسد. غرب مدعی مبارزه با تروریسم است. حال آنکه یا غافل است یا اینکه نمی‌خواهد خود حقایق را ببیند و قبول کند. ‌آیا این همان سوریه‌ای است که پس از کشتار آن را می‌خواستید. نه سوریه اینطور نخواهد ماند. ما علی‌رغم اقدامات برخی طرف‌ها به اینجا آمده‌ایم تا مادران و کودکان را به خانه‌هایشان برگردانیم تا حملات مغول‌ها و تاتارها را متوقف سازیم و جلوی فروپاشی خاورمیانه را بگیریم. ما آماده‌ایم تا اسلام درست را حفظ کنیم که تحریف شده است.

وی در ادامه افزود: ما به سوری‌هایی که خارج از کشور هستند می‌گوییم که به کشور بازگردند چرا که سوری در هر کشوری به غیر از سوریه که باشد غریب است. ما تاکید می‌کنیم که مذاکره میان سوری‌ها راه حل بحران است. ما برای دفاع از مردم خود آمده‌ایم. این وظیفه قانونی ماست. ما به ضربه زدن به تروریست‌ها ادامه می‌دهیم که تمام سوری‌ها را هدف قرار داده‌اند. آمده‌ایم تا بگوییم کشور ما به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد. ما تاکید می‌کنیم که اقدامات سیاسی تنها در صورتی معنا دارد که با مبارزه با تروریسم در یک سمت و سو قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه سوریه عنوان داشت: آقای کری! هیچ‌کس در جهان حق ندارد که رئیس‌جمهور یک کشوری را عزل کند و چیزی را در سوریه تغییر دهد چرا که مسئولیت این اقدامات تنها بر عهده خود سوری‌ها است. این وظیفه آنهاست. ما رفراندوم مردمی برگزار می‌کنیم تا به اراده سوری‌ها گوش دهیم. خود سوری‌ها حق دارند که رهبر، پارلمان و قانون اساسی خود را تعیین کنند و هر چیزی که غیر از این باشد هیچ ارزشی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: من در خطاب به حاضران در این نشست و تمام جهانیان می‌گویم که ما در سوریه با تروریسم مبارزه می‌کنیم. ما باید دست به دست هم بدهیم تا تفکر سیاه تروریسم را از بین ببریم و مصلحت سوریه را مد نظر قرار دهیم. با وجود اینکه من از سوئیس به عنوان کشور میزبان این نشست قدردانی می‌کنم اما می‌گویم که گفتگو باید میان خود سوری‌ها و در سوریه صورت بگیرد. سوریه همراه به وعده‌های خود عمل می‌کند. دست‌های سیاه با شما دست می‌دهند و افکار تروریستی را تقویت می‌کنند که در نهایت همگان را می‌سوزاند. ما از آنها فریب نمی‌خوریم.

در ادامه بان کی مون در واکنش به اینکه ولید المعلم بیش از زمان اختصاص یافته به وی سخنرانی کرد، عنوان داشت: قوانینی که من در ابتدای این نشست مطرح کردم نقض شد. من دوست ندارم این امر تکرار شود و داستان‌ها روایت شوند. من از احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه برای سخنرانی دعوت می‌کنم. می‌دانم که حرف‌های زیادی دارید اما ما از شما می‌خواهیم تا از مطرح کردن سخنان آتشین خودداری کنید.

سخنان رئیس ائتلاف مخالفان سوریه

در همین حال، احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری ادعاهای خود را اینگونه آغاز کرد: خانم‌ها و آقایان، من رخدادهای سوریه را برای شما یادآور می‌شوم. اتوبوس مدرسه‌ای در حمص در حال حرکت بود که نیروهای نظام سوریه آن را هدف قرار دادند و مادر کودکی در آن شب شمع بر روی قبر فرزند خود گذاشت چرا که نظام سوریه گمان می‌کرد که این کودک یک تروریست است! هزاران کودک با گلوله‌های اسد کشته شده‌اند. برخی از شما به سوریه آمدید و شاهد این بودید که فعالان کشته شدند. شما آثار شکنجه‌ها بر روی بدن فعالان را دیدید. سوری‌ها خوب تروریست‌ها را می‌شناسند. سوری‌ها مجبور به دفاع از خود و کشورشان شدند. چند سال از صبر سوری‌ها می‌گذرد. هزاران تظاهرکننده شعار "مسالمت‌آمیز" را سر دادند اما کشته شدند و جهان شاهد این امر بود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای تحریف چهره ما ادامه دارد. وزیر امور خارجه اسد پیشتر در کنفرانسی خبری مدعی شد که فیلم‌هایی از اقدامات تروریست‌ها در اختیار دارد. در همان شب مشخص شد که این فیلم‌ها مربوط به افرادی در طرابلس بوده است. افراد مختلفی در لبنان و از کشورهای عربی آمدند و این سخنان را تکذیب کردند. این هیات سوری که به اینجا آمده، نماینده مردم سوریه نیست.

احمد الجربا عنوان داشت: بشار اسد می‌خواهد در مسند خود باقی بماند. او شخصی است که کشور را وارد بحبوحه خشونت کرد تا خود در کرسی بماند. گزارش سازمان‌های بین‌المللی را دیدید که شکنجه بازداشت‌شدگان را نشان می‌داد.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در همین حال عکسی را نشان داده و مدعی شد این عکس از سوی سازمان‌های مستقل تهیه شده است و ادامه داد: برای شما کافی است که این گزارش‌ها را مد نظر قرار دهید. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به این مساله پی برد که نقض حقوق بشر توسط نظام سوریه صورت گرفته است. تجاوزهای فردی و دسته جمعی صورت می‌گیرد. دفاع از خود گزینه ما نبود اما نظام سوریه ما را مجبور به انتخاب این گزینه کرد و تلاش سازمان‌های بین‌المللی را برای دستیابی به صلح ناکام گذاشت.

وی مدعی شد: ما وقت را از دست نمی‌دهیم و می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای این کنفرانس مهم انجام دهیم. در ژنو 1 تصمیم تاریخی و فرصت واقعی برای حل و فصل بحران ایجاد شد که منطقه و سوریه را از آبشارهای خون دور می‌کند. ما برای مبارزه با تروریسم با جدیت عمل می‌کنیم. ارتش ‌آزاد با نیروهای حزب‌الله مبارزه می‌کند. در چندین سند نیز ثابت شده است که ایران نیز در درگیری‌های سوریه دست دارد.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه افزود: ارتش آزاد سوریه با مزدوران تروریستی که از عراق آمده‌اند مبارزه می‌کند. اما دولت اسلامی عراق و شام (داعش) یک مقوله دیگری است. شما شاهد دستاوردهای انقلاب سوریه برای مبارزه با داعش هستید. اسد بشکه‌های انفجاری را بر روی اعضای ارتش آزاد سوریه می‌اندازد. ما ادلب و مناطق دیگر را پاکسازی کردیم. انقلاب سوریه با تروریسم و تروریست‌هایی که از دیگر کشورها آمده‌اند مقابله می‌کند تا سوریه را پاکسازی کند.

وی تصریح کرد: اسد مدعی مبارزه با تروریسم است. چه کسی این حرف‌ها را باور می‌کند. ما در راستای حمایت از مردم سوریه عمل می‌کنیم. این سخنان را گفتم تا تاکید کنم که ما کاملا با ژنو 1 موافق هستیم. اختیارات اسد از جمله ارتش و سازمان اطلاعات باید در اختیار دولت انتقالی قرار بگیرد. وقتی سخن از ژنو 1 به میان می‌آید به معنای آزادی اسیران و خارج کردن مزدوران و پایان دادن به گرسنگی و توقف محاصره‌ها است.

احمد الجربا گفت: ما آمده‌ایم تا بگوییم که با ژنو 1 کاملا موافق هستیم. ما تشکیل دولت انتقالی را مقدمه‌ای برای برکناری نظام اسد می‌دانیم. مطرح کردن حرف‌هایی در خصوص ابقای نظام اسد خارج از ژنو 2 است.

سخنان وزیر خارجه چین

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز به نوبه خود در این کنفرانس تاکید کرد: همه امروز به مونترو چشم دوخته‌اند. ما دوست داریم که این کنفرانس به نمونه‌ای برای حل مسالمت‌آمیز بحران ها در جهان تبدیل شود و الگویی برای درگیری‌های آینده باشد. ژنو 2 باید آغازی برای تاریخ سوریه باشد.

وی ادامه داد: تاریخ انسانی به ما یاد داده که حتی وحشیانه‌ترین درگیری‌ها با راهکار سیاسی قابل حل است و همه باید برای حل سیاسی بحران سوریه تلاش کنیم و چین نیز از راهکار سیاسی برای سوریه حمایت می‌کند.

وزیر خارجه چین ادامه داد: اگر اهداف صادقانه و اقدامات جدی وجود داشته باشد می‌توانیم راهکار سیاسی را برای حل بحران سوریه با وجود خشونت‌آمیزترین درگیری‌ها نیز بیابیم و باید بگویم که تفاهم مشترک تنها راهی است که ما در این مسیر به پیش می‌برد. دو طرف باید اراده سیاسی خود را برای حل بحران سوریه نشان دهند و ما نیز باید از تجربیاتمان در درگیری‌های سابق درس بگیریم.

وانگ یی با بیان این که توافق دو طرف درگیر تنها از طریق مذاکره ممکن است، اعلام کرد: باید مکانیزمی مشخص برای مشارکت همه طرف‌های درگیر جهت حل سیاسی بحران سوریه ایجاد شود. هدف ما متوقف کردن خشونت در سوریه جهت فراهم کردن زمینه برای مذاکرات مسالمت‌آمیز است. لذا باید زمینه مشترک برای این امر به رغم اختلافات ایجاد شود.

وی افزود: ملت سوریه خواهان بازگشت ثبات به این کشور هستند و ما هم برای این مساله باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم باید مذاکرات گسترده‌ای میان سوری‌ها با حضور تمامی اقشار برگزار شود تا خواسته‌های گروه‌های مختلف سوری محقق شده و به حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها احترام گذاشته شود.

وزیر خارجه چین با بیان این که ثبات سوریه بر ثبات خاورمیانه و امنیت آن تاثیر فراوانی دارد و لزوم کمک جامعه جهانی ملت سوریه و تشویق طرف‌های درگیر برای مذاکره با یکدیگر تاکید و اعلام کرد که کشورش برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح در سوریه آماده است.

وی گفت: ما پنج پیشنهاد دادیم که حل مسالمت‌امیز بحران سوریه، حضور همه گروه‌های سوری در مذاکرات، مشارکت همه گروه‌ها در آینده سوریه و تحقق دیدگاه‌هایشان، بهبود وضعیت انسانی شهروندان سوری و از بین بردن سلاح‌های شیمیایی ازجمله این پیشنهادات است. چین برای کمک به آوارگان سوری و پایان دادن به رنج‌های آن‌ها در کشورهای همسایه مبلغ 20 میلیون یوان کمک کرده است.

این مسوول چینی در پایان بر لزوم مقدم داشتن منابع ملی سوریه و یافتن راهکار سیاسی کارآمد از طریق احیای موسسات دولتی و بازگشت ثبات و نظم به سوریه تاکید و اعلام کرد که چین برای تحقق این مساله تلاش می‌کند.

سخنان لوران فابیوس

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه مشکلات ملت سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی پایان می‌یابد اعلام کرد، این مساله در دعوتنامه‌های ارسالی بان کی مون کاملا مشخص بود و من می‌خواهم از وی تشکر کنم.

فابیوس ادامه داد: وظیفه ما در برابر خشونت‌ها و درگیری‌های سوریه این است که توافقنامه ژنو 1 را که همگی بر آن توافق کردیم اجرا کنیم چرا که بحران سوریه تنها از طریق سیاسی قابل حل است و فرانسه نیز کاملا با اهداف نشست ژنو که از قبل مشخص و واضح شده همراه است.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه با تشکر از اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه به خاطر تلاش‌هایش در برقراری صلح اعلام کرد: می‌دانیم که برقراری صلح کار آسانی نیست. ما در سوریه و منطقه با خشونت‌های زیادی روبرو هستیم اخیرا شاهد حملات شیمیایی نظام بشار اسد در سوریه بودیم که به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. ما علاوه بر این شاهد وحشی‌گری‌های دیگری نیز بودیم که مسئولیت ‌کامل آن بر عهده نظام سوریه است.

فابیوس گفت: درهر ماه در سوریه هزاران زن و کودک کشته شده‌اند. ما باید در این کنفرانس درباره توافق آتش‌بس صحبت کنیم تا بتوانیم مشکلات مردم سوریه را کاهش دهیم. زمانی که ما در آپارتمان‌های لوکس راحت هستیم مردم در سوریه کشته می‌شوند و ما در برابر این افراد مسئولیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید دولت انتقالی با اختیارات کامل اجرایی تشکیل شود و من از شرکت‌کنندگان در این نشست می‌خواهم که به جدول کاری این نشست که از پیش تعیین شده پایبند باشند.

سخنان هیگ

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به نوبه خود تاکید کرد: در حال حاضر شمار زیادی از مردم سوریه قربانی درگیری‌های داخلی این کشور شده‌اند و این رقم روز به روز در حال افزایش است. میلیون‌ها سوری‌ وادار شده‌اند سوریه را ترک کنند و اینها مسائلی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.

هیگ با تاکید بر اینکه شکست در کنفرانس ژنو 2 به افزایش تعداد قربانیان سوریه و آواره شدن صدها هزار سوری می‌انجامد تاکید کرد: طرفین درگیر سوریه باید به مسئولیت خود در حل بحران موجود بر تلاش برای دستیابی به راهکاری گسترده عمل کنند. من می‌خواهم در اینجا از شجاعت ائتلاف مخالفان سوریه برای شرکت در ژنو 2 استقبال کنم و از هیات‌های سوری می‌خواهم که وارد مذاکرات شده و بدانند که سرنوشت سوریه در محک آزمایش قرار دارد و آنها در این خصوص مسئولند.

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر لزوم مجازات عاملان خشونت‌ها در سوری تاکید کرد: ژنو 2 باید به حل سیاسی بحران سوریه که در نتیجه آن گروه‌های تندرو در سوریه ظهور کردند بیانجامد. باید با گروه‌های تندرو از طریق تلاش برای دستیابی به راهکاری سیاسی و تحقق خواسته‌های ملت سوریه مقابله کنیم. هدف اصلی ما تشکیل دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل است که بتواند دو طرف سوری را راضی کند.

ویلیام هیگ با تاکید بر لزوم ترسیم جدول زمانی مشخص برای تعیین آینده سوریه که در آن آزادی و دموکراسی حاکم باشد ادامه کمک‌ها به نیازمند سوری به ویژه سوری‌هایی که در مناطق درگیر در محاصره به سر می‌برند و ایجاد گذرگاه‌های امن انسانی را خواستار شد.

این مسئول انگلیسی با طرح این ادعا که بشار اسد خود مشروعیتش را از بین برد، اعلام کرد: درگیری‌های سوریه نه با تروریسم بلکه با افرادی عادی که خواهان دموکراسی بودند اما این افراد پاسخی جز خشونت دریافت نکردند و من خواهان مجازات عاملان جنایات خشونت‌آمیزی هستم که در طول بحران سوریه شاهد آن بودیم و گزارش‌های زیادی در این خصوص صادر شده است.

وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه باید برای مشارکت زنان در آینده سویه تلاش کرد از ژنو 2 به عنوان فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه و پایان حمام خون در این کشور یاد کرده و گفت: ما نسبت به سخت بودن حل بحران سوریه و اوضاع آوارگان شکی نداریم اما برای آن تلاش می‌کنیم و باید بگویم که ژنو 2 باید به حل سیاسی بحران سوریه منجر شود.

***

این کنفرانس در مونترو آغاز ‌شده است و ادامه آن در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود. قرار است در روز اول برخی از 40 وزیر امور خارجه‌ای که به نشست دعوت شده‌اند، سخنرانی کنند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، از آنجایی که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل تمایلی ندارد که مذاکرات شکست بخورد، قرار است وی نکاتی را در زمینه اهداف این نشست ذکر کند.

در این نشست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، سعود الفیصل،‌ وزیر امور خارجه عربستان، سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه و اخضر ابراهیمی،‌ فرستاده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه از مقام‌های اصلی حاضر در این نشست هستند.

ادامه دارد...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین