کد خبر: ۲۲۸۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷

آشی که هوا برای ریه‎ها می‌پزد

سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیش‎تر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

 آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‎ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب‎پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیش‎تر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیش‎تر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

معمولاً میزان آسیب‎ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار دارد، یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی، صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: حضور یک یا بیش‎تر از چند آلاینده در هوا یا ترکیبی از آن‎ها در هوا به مقدار و تداومی که باعث آسیب رساندن به انسان، حیوان، گیاهان و اموال شود ‌یا اینکه در زندگی روزمره ایجاد تداخل کند را آلودگی هوا می‎گویند.

دکتر عظیمی با بیان اینکه منابع آلودگی هوا، طبیعی و ساخته دست بشر هستند، اضافه کرد: منابع ساخت دست بشر به دو صورت منابع ثابت و منابع متحرک دسته‎بندی می‎شود که یکی از مهم‎ترین آن‎ها احتراق است. غالباً از احتراق جهت تبدیل انرژی شیمیایی به حرارتی استفاده می‎کنیم، این عمل معمولاً در نیروگاه‎های سوخت فسیلی، کوره خانگی و موتور اتومبیل صورت می‎گیرد.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است از فرآیند احتراق برای سوزاندن مواد زاید(زباله‎سوزها) هم استفاده کنیم که مقادیر زیادی آلاینده وارد اتمسفر می‎شود. احتراق می‎تواند به صورت کامل ‌یا ناخالص انجام گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: برخی دیگر از ناخالصی‎های موجود در سوخت می‎تواند طی فرآیند احتراق وارد اتمسفر شود به عنوان مثال سرب موجود در بنزین یا برخی هیدروکربن‎های نسوخته این گونه است.

وی تصریح کرد: آلاینده‎های معیار در مورد بررسی کیفیت هوا، CO، HC،SO2 ،NO2 ،PM10 , PM2.5 ، سرب و O3 هستند. برای سوختن کامل مواد سوختی عواملی چون توربولانس، زمان، دما، اکسیژن و RVPسوخت مورد نیاز است.

عظیمی افزود: نوع سوخت مورد استفاده در نیروگاه‎ها و دیگر منابع ثابت تأثیر زیادی در وارد کردن آلاینده‎ها به اتمسفر دارد. در این خصوص از سوخت‎های مازوت و نفت کوره و گازوئیل، نفت سفید، بنزین، گاز و سوخت‎های پاک می‎توان استفاده کرد که در حال حاضر بیش‎تر از سوخت‎های فسیلی استفاده می‎شود، اما در چند سال اخیر توجه زیادی نیز به استفاده از سوخت‎های پاک شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: عوامل زیادی باعث افزایش آلاینده‎های خروجی از اتومبیل می‎شود که از جمله می‎توان به افزایش سرعت، کاهش سرعت و کار در حال توقف است.

وی اظهار کرد: با افزایش سرعت بیش‎ترین میزان اکسیدهای نیتروژن، کاهش سرعت بیش‎ترین میزان منوکسیدکربن و هیدروکربن‎های نسوخته وارد اتمسفر می‎شود و کار در حال توقف بدترین حالت از نظر وارد کردن آلاینده‎ها به محیط است.

عظیمی خاطرنشان کرد: بیش‎ترین میزان آلاینده‎های خروجی از یک ماشین به عنوان منابع متحرک از طریق اگزوز وارد اتمسفر می‎شود که از این طریق حدود 100 درصد منوکسید کربن خروجی، اکسیدهای نیتروژن و سرب وارد اتمسفر شده و 90 درصد ذرات از این طریق وارد اتمسفر می‎شوند و 10 درصد باقی‎مانده نیز از طریق میل لنگ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان کرد: 62 درصد هیدروکربن‎ها از طریق اگزوز وارد اتمسفر می‎شود و 38 درصد باقی‎مانده از طریق تانک سوخت، تبخیر کاربراتور 18 درصد و از طریق میل لنگ 20 درصد است.

وی گفت: منابع ثابت عمدتاً فرآیندهای صنعتی است که بسیاری از آلاینده‎ها را وارد اتمسفر می‎کنند. نوع آلاینده و مقدار آلاینده‎ای که توسط منابع ثابت وارد اتمسفر می‎شود عمدتاً بستگی به نوع صنعت و نوع تکنولوژی به کار گرفته شده دارند.

عظیمی اضافه کرد: از مهم‎ترین منابع ثابت که در آلودگی هوا مطرح هستند و می‎توانند مقادیر قابل توجهی آلاینده را وارد اتمسفر کنند می‎توان به صنایع پتروشیمی و شیمیایی، صنایع رنگ رزین و پلاستیک، صنایع شیمیایی غیر آلی، صنایع نفت و زغال، کارخانجات فلزات آهنی و غیرآهنی، زباله‎سوزها، وسایل گرمایش خانگی، نیروگاه‎ها، بخارات فلزات و دیگر صنایع که حاوی مقادیر زیادی هیدروکربن‎ها و حلال‎ها اشاره کرد که ممکن است ایجاد کننده آلودگی هوا باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: در حال حاضر برای تشخیص نوع آلاینده‎های موجود در اتمسفر شاخص استانداردهای کیفیت هوا تعیین شده‎اند که شامل منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق(قطر 10 میکرون و یا 5.2 کمتر) است.

وی گفت: در سال 1976، EPA برای منسجم و یکپارچه کردن اثرات آلاینده‌های هوا شاخص استاندارد آلودگی هوا(PSI) را تعریف کرد که بر اساس غلظت آلاینده‎های شاخص محاسبه می‎شود، ولی در سال 2000 بر اساس تغییرات استانداردها، تغییراتی نیز در PSI دادند و آن را به صورت AQI تعریف کردند. AQI شاخصی است که جهت گزارش روزانه کیفیت هوا کاربرد دارد.

عظیمی یادآور شد: EPA شاخص کیفیت هوا را برای پنج آلاینده اصلی تنظیم کرده و برای هر کدام از این آلاینده‌ها EPA استانداردهایی را جهت محافظت از بهداشت عمومی وضع کرده است.

او با بیان اینکه شاخص آلودگی هوا از صفر تا 500 درجه‎بندی شده است، تصریح کرد: در رنج صفر تا 500 کیفیت هوا خوب است و این بازه، کمترین پتانسیل را به لحاظ تأثیر سوء بر بهداشت عمومی دارد، رنج بالاتر از 300 کیفیت هوا خطرناک و زمانی که AQI بالاتر از 100 باشد کیفیت هوا غیربهداشتی در نظر گرفته می‎شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین