کد خبر: ۲۲۹۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

نهاوندیان: سال آینده وضع اقتصادی خیلی بهتر می شود/ دولت قصد ندارد شوک به اقتصاد وارد کند

هفته نامه تجارت فردا این هفته با محمدنهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور گفت وگویی انجام داده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بخش هایی از این گفت و گو در ادامه آمده است:

*دولت فعلی اعتقاد جدی دارد که دوره بداهه‌نوازی به‌ پایان رسیده است. دولت فعلی هم دولت بداهه نیست و تک‌نواز ندارد. این دولت، دولت سازگان است.

*اتاق بازرگانی یک نهاد و یک ساختار است. دولت به این ساختار وابستگی سیاسی ندارد اما حتماً برای بهبود فضای کسب وکار و حل و فصل مشکلات اقتصادی از مشورت‌های بخش خصوصی کمک می‌گیرد.

*دولت یازدهم دولتی است که خواسته یا ناخواسته باید در مسیر بهبود شرایط اقتصادی گام بردارد و آنچه آقای رئیس‌جمهور به آن اعتقاد دارند این است که دست مردم در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و به خصوص در زمینه حیات و معیشت اقتصادی باز باشد.

* مردم ممکن است با شاخص‌ها و متغیرهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آشنایی نداشته باشند اما این توانایی را دارند که به جیب، سفره و موقعیت اجتماعی خود نگاه کنند. آزادی عمل سیاسی و اجتماعی خود را ببینند و پس از آن قضاوت کنند که آیا مجموعه سیاستگذاری‌ها در راستای عزت نفس و بهبود وضعیت زندگی آنها بوده است یا خیر.

*مردم ما بسیار هوشمندانه و خلاقانه مسائل را دریافت می‌کنند و به درستی می‌توانند آنها را تجزیه و تحلیل کنند. اگر پرسش شما این باشد که دولت یازدهم چه ماموریتی برای خود تعریف کرده حتماً می‌گویم دولت آقای روحانی تلاش می‌کند سفره مردم را بزرگ‌تر کند و عزت نفس آنها را افزایش دهد.

* فکر می‌کنم می‌شود این وعده را داد که تصویر سال آینده تفاوت زیادی با تصویر امسال اقتصاد ایران دارد. به‌طور مثال می‌شود وعده داد سال آینده تورم، حداقل 10 درصد کاهش پیدا کند. همچنین دورنمای سال آینده این را نشان می‌دهد که سال آینده رشد منفی اقتصادی نخواهیم داشت و از رکود نجات خواهیم یافت.

* به میزانی که مردم و فعالان اقتصادی به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتماد کنند و باور داشته باشند که همه تلاش‌ها معطوف به بزرگ شدن کیک اقتصاد است، رونق اقتصادی هم ایجاد می‌شود. هر چه این باور گسترده‌تر و عمیق‌تر باشد، به تبع آن، سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود

* در مدت زمان کوتاهی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، بازارها به ثبات نسبی رسیده‌اند چون مردم متوجه شده‌اند که سیاست‌های دولت مبتنی بر رونق سفته‌بازی در بازارهای سکه و طلا نیست و سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای است که به رونق کسب وکار منجر شود. به همین دلیل است که دولت امید دارد بخش مهمی از منابع در دست مردم را که پیش از این به دلیل بی‌اطمینانی وارد بخش‌های مولد نشده بود را وارد چرخه تولید و کسب وکار کند.

*پیام دولت این است که مردم با اطمینان منابع خود وارد فعالیت‌های مولد کنند تا دیگر شاهد پدیده کنز و ذخیره‌سازی منابع نباشیم. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود که مشکل سرمایه در گردش بخش مهمی از بنگاه‌های تولیدی به دست خود مردم حل و فصل شود.

*در حال حاضر، کمبود منابع یکی از مشکلات مهم دولت است. بانک‌ها توان تسهیلات‌دهی ندارند. از چشمه‌های سرمایه‌گذاری جز آب باریکه‌ای باقی نمانده که آن هم کفاف بنگاه‌های تولیدی تشنه را نمی‌دهد. بنابراین نیاز داریم که راه را برای ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی هموار کنیم. حتماً یکی از مهم‌ترین راه‌ها، تقویت بازار سرمایه است و دولت تلاش می‌کند زمینه لازم برای ورود منابع به این بازارها را فراهم کند.

* دولت تاکنون شرایط را مدیریت کرده و سعی داشته ثبات را به اقتصاد بازگرداند. از عمر دولت،‌ مدت زمان زیادی نمی‌گذرد و مانده تا سیاست‌ها تنظیم و سازوکارها فراهم شود. بنابراین نباید دولت را به خاطر کارهایی که نکرده، ملامت کرد

* برخی از علمای اقتصادی، از سر خیرخواهی نسبت به برخی مسائل کشور نگرانی دارند. ما خیلی خوشحال می‌شویم که نقدها را می‌خوانیم و استفاده می‌کنیم. نظر همه اقتصاددانان محترم است و دولت به دنبال بالا بردن ظرفیت فکری و افزایش توان پژوهشی خود است و از هر دیدگاهی که مبتنی بر مطالعه و تحقیق باشد، استقبال می‌کند.

* دولت بنا دارد دولت اعتدال باشد. اعتدال به معنای مقابله با افراط و تفریط است. بنابراین در رویکرد اعتدالی، هر اقدامی باید مبتنی بر ملاحظات علمی و عقلانی باشد و دیگر اینکه از شتاب‌زدگی پرهیز شود. دولتی که می‌خواهد با مردم باشد و بر اساس منافع آنها حرکت کند، به‌طور قطع از وارد آوردن شوک پرهیز خواهد کرد.

* غافلگیر کردن مردم، شگفت‌زده کردن مردم، جا گذاشتن مردم، در دستور کار چنین دولتی نمی‌تواند باشد. به این جهت است که سیاستگذاری دولت یازدهم در دو حوزه قوی‌تر است. یکی در سیاست خارجی، و دوم در برگرداندن آرامش به اقتصاد کلان. هنوز شش ماه از آغاز کار این دولت نگذشته که خوشبختانه در هر دوی این حوزه‌ها دستاورد چشمگیری به دست آمده است.

* در این مدت کوتاه، رفتار دولت قاعده‌مند شده و دیگر شاهد ابلاغ بخشنامه‌های مختلف نبوده‌ایم. بنابراین می‌توانیم روی قاعده‌مندی اقتصاد و روی قاعده‌مندی رفتار دولت حساب کنیم. اضطراب از اقتصاد ایران در حال رخت بر بستن است. رابطه دولت و مردم بر اساس قواعد و مقررات از پیش اعلام‌شده می‌تواند تنظیم شود. به نظر می‌رسد اگر ما احساس امنیت را به اقتصادمان برگردانیم، آن زمان است که تازه می‌توانیم در مورد برخی از آن سیاست‌ها سخن بگوییم.

* تا زمانی که شرایط کلی اقتصاد، توفانی و گرد‌بادی باشد، نه سیاست پولی درستی می‌توان داشت و نه سیاست مالی، و نه سیاست مالیاتی؛ لذا اصل اول و مقدمه آرامش به اقتصاد برگردد که خوشبختانه در این مسیر قدم برداشته شده است.

*سفر آقای رئیس‌جمهور به داووس و سخنرانی در جمع زعمای اقتصادی اهمیت بسیار زیادی داشت. اگر سفر به نیویورک را در تغییر چهره ایران در جامعه جهانی اثرگذار بدانیم، باید از سفر به داووس هم به عنوان یک سفر مهم، استراتژیک و بسیار اثر‌گذار در حوزه اقتصاد یاد کنیم.

* آقای روحانی در داووس چند دیدار داشتند که رسانه‌ای شد اما دو دیدار صورت گرفت که با وجود اهمیت، رسانه‌ای نشد. یکی از این دیدارها گفت‌وگو با مدیران و روسای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه نفت و انرژی بود که مدیران اکثر شرکت‌های شناخته‌شده این حوزه با آقای رئیس‌جمهور دیدار کردند. این دیدار نتایج مهمی به دنبال داشت و شاید در آینده این نتایج، رسانه‌ای شود.

*در حال حاضر مصلحت نیست که نام شرکت‌ها فاش شود اما باید اشاره کنم که تصویری که آقای رئیس‌جمهور از آینده‌ سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی در ایران مطرح کردند بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به دنبال آن هم به خصوص با توجه به اینکه در کنار آقای رئیس‌جمهور وزیر نفت هم حضور داشت و بعضی مسوولان اقتصادی هم حضور داشتند گفت‌وگوهای دو نفره زیادی در این حوزه شکل گرفت.

* در داووس نزدیک به 100 نفر از افراد سرشناس شرکت‌ها، اقتصاددانان، تحلیلگران سیاسی، مدیران شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و سرمایه‌گذاران حوزه خلیج فارس شرکت کردند. هرچند زمان جلسه سه بار تغییر کرد با این حال سرمایه‌گذاران سرشناسی از کشورهای اروپایی و از کشورهای خلیج فارس و مدیران بانک‌های بزرگ بین‌المللی برای حضور در این نشست ثبت نام کردند.

*من یک روز پس از سفر آقای رئیس‌جمهور به ایران بازگشتم و در این مدت، 25 ملاقات داشتم که اکثراً به درخواست طرف‌های خارجی صورت گرفت. در میان این افراد، مدیران بانک‌های بزرگ بین‌المللی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و حتی مدیران شرکت‌های معتبر در زمینه رتبه‌بندی ریسک و اعتبار شرکت‌ها هم حضور داشتند. مدیران اکثر این شرکت‌ها علاقه‌مند بودند که در ایران حضور داشته باشند.

*این هفته آینده هیاتی از فرانسه به کشور ما می‌آید که بیش از 100 نفر از گروه‌های مختلف صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری در آن حضور دارند. همان‌طور که از کشورهای دیگر اروپایی هم هیات‌هایی تجاری آمدند یا برنامه حضورشان را اطلاع داده‌اند. حتی می‌بینید که ورود هیات‌های تجاری در کنار هیات‌های پارلمانی بسیار افزایش پیدا کرده است و همه اینها نتیجه توفیق دیپلماتیک ایران در حصول توافق اولیه ژنو است.

 

* سخنرانی آقای روحانی در داووس بسیار حساب‌شده و منطقی بود. آقای رئیس‌جمهور اعتقاد دارند که جلب سرمایه‌گذار خارجی با گفتن جملات احساسی محقق نمی‌شود و در یک مجمع اقتصادی جهانی، زبان گفت‌وگو، زبان تهییج نیست. باید اقناع نسبت به منافع متقابل حاصل شود و خوشبختانه کلید این کار که بسیار زمان‌بر است، در داووس زده شد.

* به عنوان یکی از اعضای ایرانی حاضر در نشست داووس، شاهد بودم که مدیران شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اشتیاق پیدا کردند که در مورد ایران تجدید نظر کنند. به همین دلیل، پس از سخنرانی آقای روحانی برخی کشورها که در صف اول تحریم‌ها قرار دارند، نگران شدند که ابتکار عمل در عرصه جهانی از دست آنها خارج شود بنابراین دست به تحرکات تازه‌ای زدند که اخبار آن هر روز در سطحی گسترده مخابره می‌شود.

*کشورهای مبتکر تحریم ایران امروز تحت فشار مضاعف قرار گرفته‌اند چون معتقدند اگر آرایش تحریم‌ها به هم بخورد، جمع کردن دوباره و شروع تحریم‌های جدید بسیار دشوار خواهد بود.

* احتمالاً در آینده، ارائه اطلاعات جدید در مورد اقتصاد ایران با شگفتی همراه خواهد بود. از این جهت که اقتصاد جهان در سال‌های گذشته اطلاعات جدیدی از اقتصاد ایران نداشته و نوعی حالت انقطاعی نسبت به دینامیسم اقتصاد ایران ایجاد شده است. بنابراین برخی از ظرفیت‌سازی‌هایی که در اقتصاد ایران شده، برای آنها همراه با شگفتی خواهد بود.

* اقتصاد ایران در حال حاضر ظرفیت خالی در سرمایه، نیروی انسانی و بازارها دارد و تحول در مدیریت‌ها می‌تواند ظرفیت‌های خالی را به هم متصل کند و این چرخه می‌تواند به رونق اقتصاد تبدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین