کد خبر: ۲۳۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

نکاتی که باید در هنگام خرید شمع خودرو بدانید

ابراهیم حاتمی کیا با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌تواند فیلم شیار 143 را بسازد گفت: مسئولان سینما و جشنواره فجر باید پاسخگو باشند که چه خوابی بر دوستان رخ داده که ابتدا نتوانستند فیلم شیار 143 را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که برای حضور آن در جشنواره لابی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از قطعات مصرفی خودرو که با گذشت زمان رو به استهلاک می‌رود، شمع اصلی خودرو است. این قطعه کوچک در داخل سیلندر خودرو قرار می‌گیرد و وظیفه مشتعل کردن مخلوط هوا و بنزین را با ایجاد جرقه برعهده دارد. این جرقه باعث انفجار این مخلوط خواهد شد و در نتیجه نیروی لازم برای موتور فراهم می‌گردد.

شمع‌ها‌ معمولاً به ولتاژ 12000 تا 25000 ولتی نیاز دارند تا بتوانند عمل احتراق را به درستی انجام دهند. پس برای اینکه موتور خودروی شما بازدهی مناسب داشته باشد لازم است که از شمع‌های خوب و باکیفیت استفاده کنید و در فواصل زمانی لازم آن‌ها را سرویس و یا در صورت لزوم تعویض نمایید. شمع باکیفیت تأثیر چشمگیری هم در عملکرد فنی و هم در میزان مصرف خودرو خواهد داشت زیرا اگر اشتعال مخلوط هوا و بنزین به درستی صورت پذیرد، کاهش مصرف سوخت خودرو را نیز در پی خواهد داشت و همچنین موجب آن خواهد شد تا موتور با حداکثر توان خود کار کند.

نکاتی که باید در هنگام خرید شمع خودرو بدانید

اما علاوه بر کیفیت، قیمت شمع خودرو نیز از جمله فاکتورهایی هست که درهنگام خرید باید در نظر بگیرید. با خواندن این مقاله ضمن آشنایی مختصر با شمع خودرو و انواع آن می‌توانید نسبت به خرید شمع باکیفیت و با قیمت مناسب اقدام کنید.

انواع شمع خودرو

برای آنکه بتوانید شمع مناسب خودروی خود را تهیه کنید باید با انواع شمع‌ها در بازار و ویژگی‌های هرکدام نیز آشنایی مختصری داشته باشید. شمع‌های گرم و سرد، شمع‌های نیکلی یا مسی، شمع‌های پلاتینیومی، و ایریدیومی از انواع شمع‌های موجود و متداول در بازار هستند.

شمع‌های گرم، پایه‌ای بلند دارند و برای موتورهایی که با دور پایین کار می‌کنند مناسب هستند اما شمع‌های سرد برخلاف شمع‌های گرم دارای پایه‌ای کوتاه هستند و در موتورهایی که در دمای بالا کار می‌کنند مناسب هستند.

شمع‌های نیکلی یا مسی نیز متداول‌ترین شمع‌های موجود در بازار هستند؛ به نسبت دیگر شمع‌ها ارزان‌ترند و مقاومت کمتری در برابر گرما دارند و و طول عمرشان بین 20 تا 40 هزار کیلومتر است.

شمع‌های پلاتینیومی به دلیل آنکه در آن از آلیاژ پلاتینیوم استفاده می‌شود از طول عمر بالایی برخوردارند، دماهای بسیار بالاتری را نیز نسبت به شمع‌های مسی می‌توانند تحمل کنند ضمن آنکه تا 100 هزار کیلومتر عمر مفید می‌توانند داشته باشند.

اما شمع‌های ایریدیومی گران‌ترین و پیشرفته‌ترین نسل از شمع‌ها به‌حساب می‌آیند این شمع‌ها در دمای بالا بسیار عالی عمل می‌کنند و جالب است بدانید که ایریدیوم شش برابر سخت‌تر از پلاتینیوم است و طول عمر بالاتری نیز نسبت به شمع‌های پلاتینیومی دارند.

چه موقع شمع خودرو را باید تعویض کرد؟

اگر سر شمع‌ها رو به سیاهی برود نشانه آن است که این شمع کم‌کم در حال خراب شدن است. همچنین شمع دارای یک عایق چینی است که اگر صدمه دیده باشد یا ترک برداشته باشد، جرقه ایجاد نخواهد شد و یکی از سیلندرهای موتور خودرو از کار خواهد افتاد. از شایع‌ترین خرابی شمع‌ها نیز به دود زدن و سیاه شدن آن‌ها باید اشاره کرد که البته این نشان می‌دهد که در ترکیب نسبت هوا و بنزین خودرو مشکلاتی وجود دارد. بعضی وقت‌ها نیز جمع شدن رسوبات در سر شمع باعث از کار افتادن شمع می‌شود. وجود خاکستر سفید روی شمع و روغن‌سوزی شمع نیز از دیگر علائم خرابی این قطعه مهم در خودرو است.

اگر در هنگام استارت زدن خودرو به مشکل خوردید و یا با کاهش شتاب در خودروی خود مواجه بودید احتمال خرابی شمع خودروی شما می‌رود و یا ایجاد تغییرات یا صدمات فیزیکی در شمع نیز از نشانه‌هایی است که زمان تعویض آن‌ها را مشخص می‌کند.

معمولا بهتر است که هر 20 هزار کیلومتر شمع خودروی خود را چک کنید و توصیه می‌شود تا پس از هر 50 هزار کیلومتر رانندگی نسبت به تعویض شمع خودرو خود اقدام کنید؛ البته برخی از شمع‌ها تا 100 هزار کیلومتر و حتی بیشتر نیز راندمان دارند.

چه شمعی برای خودروی ما مناسب است؟

شرکت «ان جی کی» ژاپن یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمع خودرو در دنیاست. این شرکت در سال 1934 توانست اولین شمع موتور خود را در شهر ناگویای ژاپن تولید کند. شرکت NGK با تولید بیش از 1000 نوع شمع و به جهت حجم بالای عملیات، هم اکنون به عنوان بزرگ‌‎ترین تولیدکننده شمع موتور در جهان شناخته می شود.

محصولات شمع ان جی کی NGK توانسته‌اند در بازار ایران نیز به فروشی قابل توجه دست پیدا کنند و تقریباً نیمی از سهم بازار را از آن خود کنند. این مهم به دلیل کیفیت، دقت، ظرافت و کارکرد مطلوب محصولات این شرکت به دست آمده است. این شرکت ژاپنی شمع‌های باکیفیتی برای خودروهایی چون تویوتا، هیوندای، کیا، سانگ یانگ، مزدا، سوزوکی، پژو، رنو، ایران‌خودرو، نیسان و... عرضه می‌کند.

از جمله ویژگی‌های شمع خودروی NGK که آن را امروزه تبدیل به یکی از معتبرترین برندهای شمع خودرو در دنیا کرده است می‌توان به استارت سریع، مقاومت بالای شمع در برابر گرما و خوردگی، کاهش آلایندگی موتور، کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب خودرو و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت انواع شمع اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین