کد خبر: ۲۳۰۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
انتقادات تمام نشدنی پیرامون وزیر خارجه همیشه مقصر!

گیر سوزن مجلس روی ظریف

سخن از هدفمندی یارانه ها می شود یک سویش هجمه به توافق هسته ای است، در خصوص لایحه بودجه بحث می شود ترکشش به ظریف می خورد، راجع به سبد کالا مجادله در می گیرد یک پای ماجرا ظریف و وزارت خارجه است. من حیث المجموع این روزها هر اتفاقی که رخ بدهد ظریف مقصر است مگر اینکه خلاف اش ثابت شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضارئیسی: نامش ظریف است اما نشان داده که حریف است. مردی که این روزها باید مقاومتی سخت تر از پولاد و انعطافی بیشتر از زر داشته باشد. آقای دیپلمات را شاید باور اینهمه هجمه و حمله نبود آنهم به هنگامه ای که کاری کارستان رقم زده اما او می داند عرصه غامض سیاست ورزی سخت و صعب است و لوکوموتیو در حرکت آماج سنگ پرانی ها. این روزها و ماه ها لحظه و لمحه ای نبوده که منتقدین دولت سخنی بگویند از او و توافق ژنو نشانه و اشاره ای در کار نباشد. سخن از هدفمندی یارانه ها می شود یک سویش هجمه به توافق هسته ای است، در خصوص لایحه بودجه بحث می شود ترکشش به ظریف می خورد، راجع به سبد کالا مجادله در می گیرد یک پای ماجرا ظریف و وزارت خارجه است. من حیث المجموع این روزها هر اتفاقی که رخ بدهد ظریف مقصر است مگر اینکه خلاف اش ثابت شود. خودی و غیرخودی و داخلی و خارجی هم ندارد این روزها ظریف باید پاسخگوی همه باشد. وندی شرمن در سنای آمریکا رجز می خواند، ظریف باید پاسخ بدهد که چرا وی چنین گفته و چرا درست حرف نزده است، وزیر امور خارجه آمریکا با وزیر خارجه فلان کشور حرف میزند این ظریف است که باید توضیح بدهد که چرا کری زیاده روی کرده، گویی وی مسئول تنظیم متن مصاحبه وزیر خارجه آمریکاست. سخن این نیست که واکنش درخور و قاطع نسبت به این سخنان بر عهده وزیر خارجه نیست؛ که هست و او هم پاسخ گفته اما نکته آنجاست که وی نمی تواند مانع حرف زدن دیگران شود و این نمونه ها و توقعات نشان می دهد که انتظارات غیر واقعی و البته وارونه نمایی های تبلیغاتی پیرامون وی و کوبش عملکردش جای خاصی در محافل سیاسی و رسانه ای تندروها دارد. البته این واکنش ها بی گمان حکایت از یک نکته دارد، اهمیت و تاثیر گذاری وثیق توافق ژنو بر سطوح مختلف و متکثر در حال حاضر و چشم انداز پیش رو، نکته ای که طیف مقابل به عنوان گرانیگاه حساس و تاثیر گذار نمی توانند براحتی از کنارش بگذرند. آرمان در ادامه می نویسد:

توافقی دگرگون کننده و حساس

عادی سازی پرونده و زدودن تحریم های ظالمانه بدون شک موجبات گشایش امور و بهبود معیشت مردم را فراهم کرده و ضریب محبوبیت دولت را ارتقایی دو چندان خواهد داد نکته ای که با توجه به انتخابات مجلس می تواند برگ برنده بزرگی برای دولت و جلب توده های مختلف ملت در راستای همدلی و همراهی با اضلاع و اجزاء مورد حمایت دولت باشد و آخرین سنگر طیف های سیاسی همچون پایداری را از آنان بگیرد. دشمنان بیرونی نیز می دانند که حل و فصل این پرونده به مثابه هدرروی تمامی تمهیدات چندین و چند ساله شان برای به انزوا بری ایران و تند کردن فضا علیه جمهوری اسلامی در منطقه و جامعه جهانی است. اینگونه است که برغم تفاوت تمام عیار در منش ها و آرمان ها و ایده آل ها در این نقطه یک همپوشانی ناخواسته رخ داده و جالب آنکه دو طرف با اشاره به سخنان یکدیگر ناخودآگاه از روی دست یکدیگر مشق می کنند و در این میانه دولت و ظریف در سیبل حملات قرار می گیرند.

هیاهو برای هیچ

درست از همان روزی که محمد جواد ظریف و تیم همراه پای به عرصه مذاکرات گذاشت و اعلام شد که متن مذاکرات محرمانه مانده و انعکاس رسانه ای نخواهد یافت. هجمه و حمله به این موضوع آغاز شد و تندروها خواستار افشای متن مذاکرات شده و دولت را متهم به پنهان کاری در این زمینه کردند جالب آنکه برخی خبر سازی ها و اقدامات ایذایی طرف غربی هم بر این تنوره دمیده و زمینه را برای مانورهای تبلیغاتی ایجاد کرد اما نکته اصلی در این میانه آن بود که هیچ اتفاق خاصی رخ نداده بود. در همه ادوار گذشته و منطبق بر یک رسم مالوف و جهان شمولی مذاکراتی در این سطح و با این اهمیت همواره در پشت درهای بسته ومحرمانه برگزار می شود و نه عقلانی و نه مدبرانه است که با افشای متن مذاکرات پیش از رسیدن به توافقات زمینه را برای جنگ روانی رسانه های مغرض و ناخیرخواه و دشمنانی که بدون شک رسیدن به توافق برای آنان صدمه و آسیب است، فراهم شود. در زمان آقای جلیلی نیز همین رویه و روند پی گرفته شد اما مشخص نیست چرا این بار اینگونه پیرامون محرمانه ماندن مذاکرات جار و جنجال به پا می شود.

روند متعارف و منطقی که طی شد


 نکته جالب توجه در این میانه آنست که دولت هیچ پرده پوشی نا متعارفی هم در این خصوص نداشته است. درست ساعتی پس ازرسیدن به توافق ژنو وزارت خارجه متن کامل توافق نامه را به دو زبان انگلیسی و فارسی در اختیار مردم و اصحاب رسانه قرار داد پس از آن نیز همواره مذاکره کنندگان اعلام داشته اند که وفق چارچوب های تعریف شده عمل کرده و گزارشات را به مقامات عالیه کشور و همچنین شورای عالی امنیت ملی ارائه داده اند. با این حال اعتراضات طیفی از نمایندگان ادامه داشت تا آنکه محمد جواد ظریف با صراحت اعلام داشت که گزارش کامل مذاکرات را به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی امنیت ملی داده اند و نمایندگان برای اطلاع از کم و کیف ماجرا به وی مراجعه کنند اما روز گذشته قاسم جعفری نماینده بجنورد مجددا مدعی شد که لاریجانی از ارائه گزارش سر باز زده و اعلام داشته که من رابط دولت و شورا با مجلس نیستم و تنها عضو شورا هستم. وی در ادامه نیز تاکید کرده که اگر ظریف از پاسخگویی طفره برود مجلس ازظرفیت قانونی خود استفاده می کند. اشاره وی بی گمان به طرح سئوال یا استیضاح ظریف است اما این دوستان مشخص نمی کنند که از دستیابی به متن مذاکرات بدنبال چه هستند وقتی مفاد توافق نامه مشخص و مالوف است و تمامی مقامات ذیربط در جریان ماوقع قرار دارند و رهبر معظم انقلاب نیز روز گذشته خواستار فرصت به دولت و انتقاد منصفانه شدند.

منبع: خرداد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین