کد خبر: ۲۳۰۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني:

با تعصبات كوركورانه، كشتن انسانها وظيفه شرعي بعضي‌ها مي‌شود

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار جمعي از دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور، با يادآوري نقش جوانان دانشجو در خلق حماسه دهه فجر در سال 57 و تكرار آن در طول 35 سال گذشته، براهميت حضور آنان در راهپيمايي امسال تأكيد كردند و گفتند: حضور دانشجويان در برنامه‌هاي دهه فجر و راهپيمايي 22 بهمن، تلفيقي از احساسات عقلاني و عاطفي است و به جهانيان ثابت مي‌نمايد كه جوانان امروز راه پدرانشان را در مبارزه با استبداد و استعمار ادامه مي‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار جمعي از دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور، با يادآوري نقش جوانان دانشجو در خلق حماسه دهه فجر در سال 57 و تكرار آن در طول 35 سال گذشته، براهميت حضور آنان در راهپيمايي امسال تأكيد كردند و گفتند: حضور دانشجويان در برنامه‌هاي دهه فجر و راهپيمايي 22 بهمن، تلفيقي از احساسات عقلاني و عاطفي است و به جهانيان ثابت مي‌نمايد كه جوانان امروز راه پدرانشان را در مبارزه با استبداد و استعمار ادامه مي‌دهند.

به گزارش آفتاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جواني، آزادي‌خواهي و صراحت لهجه را ويژگي دانشجويان دانست و گفت: وقتي منطق براين ويژگي‌ها افزوده شود، مطالبات دانشجويي، حقيقي و براساس ارزشهاي اسلامي و منافع ملي مي‌شود.

ايشان با توصيه جوانان دانشجو به كتاب و كتابخواني، آنان را وارثان تمدن ايراني و فرهنگ اسلامي دانست و گفت: دانشگاه جندي‌شاپور كه سابقه‌اش به ايران قبل از اسلام مي‌رسد، در زمان مسلمانان نير مركزي براي اثبات علم، دانش و استعداد ايرانيان بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با ارائه تحليلي از روند حركت‌ علمي جوامع اسلامي از دارالترجمه‌ها به دارالتحقيق‌ها و مقايسه آن با شرايط علمي اروپا، گفت: غربي‌ها كه دوران سياه قرون وسطي را در تاريخ خويش دارند، ضمن مبارزه با كليسا كه فرهيختگان را زير گيوتين مي‌برد، كتاب‌هاي اسلامي و ايراني را ترجمه كردند و متون درسي دانشگاههاي آنان بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر نگاه احترام‌آميز اسلام و قرآن به انسان‌هاي عالم، گفت: بايد از آيه «فبشر عبادي الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه» تابلويي نوشت تا هيچ كس در جامعه اسلامي، به بهانه دفاع از اسلام، زبان‌ها را براي گفتن و گوشها را براي شنيدن نبندد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني آزادانديشي ديني را اصلي مهم در فقه اسلام و تشيّع خواند و بااشاره به دستوري كه مقام معظم رهبري براي تأسيس كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاهها داده بودند، گفت: متأسفانه عده‌اي كه به قول معروف كاتوليك‌تر از پاپ هستند، دستورات رهبري را به گونه‌اي اجرا كردند كه با هدف ايشان كاملاً متفاوت است.

ايشان تهديد و تحديد فكري را تلاشي بيهوده خواند و گفت: متفكرين اگر به ظاهر تسليم دستورات متعصبين شوند، در باطن آن مي‌شود كه وقتي به زور از گاليله تكذيب كشف علمي‌اش را مي‌خواستند، عصايش را به زمين مي‌كوبيد و مي‌گفت: تو مي‌چرخي و من راز تو را مي‌دانم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح نقش استعمار، استبداد و تندروها در عقب‌ماندگي ملت‌ها، گفت: با تقويت تعصبات كوركورانه مذهبي، كشتن انسانها وظيفه شرعي بعضي‌ها مي‌شود كه در هيچ فرهنگ و تمدني پسنديده نيست.

ايشان اوضاع امروز مصر، عراق، افغانستان و ليبي را مصداق سخنان خويش براي نقشه‌هاي شوم استعمار دانست و گفت: زماني استبداد با علم و آگاهي و زماني تندروها با جهل اهداف استعمارگران را محقق مي‌نمايند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با ارائه تحليلي از سوابق تمدني و تاريخي مردم مصر در زمان باستان و بعدها در زمان فاطميان، تأسيس الازهر و ارادت آنها به اهل بيت (ع)، گفت: مردمي كه از استبداد خسته شده بودند، پس از پيروزي در مبارزه، وقتي تندروي‌ها و كينه‌هاي مذهبي را ديدند، الان به برگشت يك نظامي ديگر روي خوش نشان مي‌دهند. همان گونه که در ایران هم تندروهای مشروطه باعث شدند کشور زیر چکمه قزاقی خشن برود.

ايشان القاعده را نمونه بارز گروههاي افراطي دانست و گفت: سرنخ گروههاي تندرو به جاهاي ديگر بسته است كه هميشه در مسايل سياسي، اقتصادي، و حتي نظامي جامعه را ملتهب مي‌كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خويش به نقشه‌هاي استعماري براي ميدان دادن به گروههاي تندرو در ايران پس از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: تجزيه‌طلبي، شورش‌هاي كور و ترور شخصيت‌هاي مؤثر نظام، برنامه تندروها بود كه با رهبري امام راحل و وفاداري مردم شكست خوردند.

ايشان تهديد و ارعاب را سلاح تندروها دانست و گفت: نمي‌توانند در فضاي اعتدال نفس بكشند و هميشه مي‌خواهند آب‌ها را گل‌آلود و فضا را غبارآلود كنند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به پرسش‌هاي مكرر دانشجويان درباره حصر، مسببين اتفاقات سال 88، بازنشستگي پيش از موعد استادان و دانشجويان ستاره‌دار و مذاكرات ژنو پاسخ داد و گفت: اگر منطق، در گفت و گوهاي داخلي و خارجي حاكم شود، مردم ايران با حقانيت تاريخي خويش پيروز واقعي هستند و موانع فرعي نمي‌تواند خللي در اراده آنان براي فتح قله سعادت ايجاد نمايد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تلاش براي فريب مردم توسط مسؤولان در هر جامعه را يك تندروي سياسي دانست و گفت: شايد با دشمن‌تراشي و مظلوم‌نمايي بر امواج احساسات سوار شوند، امّا مردمي كه به بلوغ سياسي رسيده باشند، خيلي زود هوشيار مي‌شوند و براي جبران اشتباهات اقدام مي‌كنند.

رئيس هيأت مؤسس و هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به سؤال يكي از دانشجوان دربارة اوضاع اين دانشگاه گفت: در زماني كه مسؤولان اجرايي براي عوام‌فريبي بودجه‌هاي عمراني كشور را صرف هزينه‌هاي جاري مي‌كردند، در دانشگاه آزاد اسلامي نيز پروژه‌هاي عمراني را تعطيل كردند.

ايشان دربارة مذاكرات ژنو نيز گفت: اگر غرب بهانه‌گيري نكند، در يك جلسه تمام مسايل حل مي‌شود، چون ملت ايران هم مي‌خواهد با تكيه بر دانش فرزندان خويش از مواهب صلح‌آميز هسته‌اي استفاده نمايد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با توصيه غرب براي پرهيز از القائات صهيونيست‌ها، گفت: با ملتي كه منطق دارد، به زبان تهديد صحبت نكنيد.

در آغاز اين ديدار ابتدا فيلمي مربوط به روند اتفاقات سياسي ماههاي قبل از انتخابات رياست جمهوري تا ثبت‌نامه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، صلاحيت و رد صلاحيت نامزدها، روز انتخابات و نهايتاً رياست جمهوري دكتر روحاني پخش شد و سپس آقايان گرامي، بسطامي، حسيني، اميري، اكبرپور و فيضي به نمايندگي از دانشجويان دانشگاههاي خوزستان، گلستان، خراسان، آزاد اسلامي، فارس و شهر تهران، ضمن ارائه گزارشي از اوضاع سياسي دانشگاهها در استان‌هاي كشور، به بيان ديدگاههاي خويش درخصوص مسايل مختلف پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین