کد خبر: ۲۳۳۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران خبر داد

احتمال افزایش قیمت شیر با اجرای فاز دوم هدفمندی‌

مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران گفت: با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چنانچه قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: عبدالامیر باروت‌کوب تصریح کرد: اگر قرار باشد در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد طبیعتا دستمزدها افزایش یافته و این امر باعث افزایش قیمت شیر خواهد شد.

وی افزود: البته چنانچه سایر مابه‌التفاوت ثابت بماند، شرکت صنایع شیر ایران افزایش دستمزدها را تحمل می‌کند.

مدیر عامل صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه صنعت شیر کشور به ویژه بعد از هدفمندی یارانه‌ها با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو بوده است اظهار کرد: در اکثر موارد افزایش و عدم ثبات قیمت‌ها، مربوط به عوامل بیرونی و محدودیت‌های صنعت بوده که مشکلات فراوانی را به صنعت شیر تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: بارزترین مشکل صنعت شیر افزایش بهای شیر خام و فرآورده‌های شیری است، طرح هدفمندی یارانه‌ها صنعت شیر را آزار داده است.

خسارت 530 میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها به صنعت شیر
باروت‌کوب گفت: بنابر آمار اعلام شده پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها از دی‌ماه سال 89 تا تیرماه سال 90 ، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت صنایع شیر، مجموعه لبنیات کل کشور بیش از 530 میلیارد تومان متضرر شده است.

وی بیان کرد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها، حدود 2 میلیون تن شیر به شیر یارانه تبدیل می‌شد اما بعد از هدفمندی برای این 2 میلیون تن برنامه‌ریزی نشد، ما اعلام آمادگی کردیم که این مقدار را به صورت شیر خشک صادر کنیم.

مدیر عامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه سیاست ما در مجموعه صنایع شیر برای طرح هدفمندی یارانه‌ها، همکاری با دولت بود تا از موانع ابتدایی اجرای طرح عبور کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز سیاست‌ها بر ادامه تثبیت قیمت شیر است، حدود 9 ماه است که دولت، قیمت نهاده‌ها را به دامداران پرداخت می‌کند و این باعث ایجاد ثبات و عدم افزایش قیمت شیر شده است.

وی ادامه داد: بنابر سیاست اخیر دولت به منظور تثبیت قیمت‌ها 300 میلیارد تومان بابت نهاده‌ها به دامداران پرداخت می‌شود که این امر سالانه 1045 میلیارد تومان برای دولت هزینه خواهد داشت.

باروت‌کوب در خصوص حاشیه سود صنایع شیر در کشور عنوان کرد: حاشیه سود صنایع شیر در سال 82، 12 درصد بوده که این رقم در سال جاری به سه درصد رسیده است.

مدیر عامل صنایع شیر ایران گفت: میانگین نرخ شیر خام در پایان سال 88 به ازای هر کیلو 340 تومان بوده است که این مقدار در 11 ماهه سال جاری به 1110 تومان رسیده است.

صادرات صنایع شیر 82 درصد بیش از واردات آن است
مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران گفت: در حال حاضر طراز صادرات صنایع شیر نسبت به واردات آن مثبت است و صادرات محصولات لبنی 82 درصد بیش از واردات آن است.

وی اظهار کرد: در سال جاری رکورد صادرات محصولات شیر را شکسته‌ایم به صورتی که تا پایان بهمن ماه 54 هزار تن محصول لبنی به 15 کشور دنیا صادر کرده‌ایم.

وی افزود: این میزان صادرات به صورت روزانه معادل 282 تن بوده است، در سال جاری 211 کد محصول صادر کردیم که 62 محصول از این تعداد جدید بوده‌اند.

باروت‌کوب اظهار کرد: با توجه به اینکه به ازای هر 10 تن شیر یک شغل ایجاد می‌شود، در سال جاری با صادرات محصولات شیر حداقل برای 9000 نفر اشتغال‌زایی شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران به تسریع روند صادرات شیر در سال جاری اشاره و تصریح کرد: حذف عوارض مالیات بر صادرات، کمک شایانی به صادرات کشور کرده است.

ساخت 2000 قطعه از دستگاه‌های لازم برای تولید محصولات لبنی تا سال آینده
باروت‌کوب با اشاره به تحریم‌های سخت و ممنوعیت واردات برخی از قطعات دستگاه‌های تولید شیر اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از قطعات و دستگاه‌های لازم برای تولید شیر در کشور ساخته می‌شود بر همین اساس تاکنون 800 قطعه مورد نیاز که پیش از این وارد می‌شده توسط 53 شرکت داخلی ساخته شده است.

وی ادامه داد: با ساخت این قطعات در داخل کشور 5 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده تولید قطعات داخلی به 2000 قطعه برسد.

باروت‌کوب در خصوص حذف پنیر از سبد کالا گفت: حذف پنیر از سبد کالا شایعه است و من این مسئله را تایید نمی‌کنم.

وی همچنین استفاده از روغن‌های گیاهی در شیر را تکذیب و عنوان کرد: استفاده از هر نوع روغن گیاهی در شیر تازه ممنوع است.

کارخانه تولید شیر خشک پگاه در آستانه تعطیلی
مدیر عامل صنایع شیر ایران در خصوص کارخانه‌های زیان‌ده این شرکت اظهار کرد: کارخانه تولید شیر خشک نوزاد شرکت پگاه به عنوان یکی از بهترین کارخانه‌های تولید شیر خشک کشور در سال 91 به سفارش دولت افتتاح شد و علی‌رغم اینکه در سال 20 میلیون قوطی شیر خشک در سطح کشور تولید می‌شود در حال حاضر این کارخانه با حداقل ظرفیت تنها توانسته‌ یک میلیون قوطی شیر خشک با وزارت بهداشت قرارداد ببندد.

وی با بیان اینکه 120 نفر در این کارخانه شاغل هستند، گفت: این کارخانه ظرفیت تولید 18 میلیون قوطی در سال را دارد اما در حال حاضر تقریبا تعطیل است.

باروت‌کوب با بیان اینکه آمار مصرف سرانه شیر در کشور اسف‌بار است، عنوان کرد: با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی نقش مهمی در افزایش مصرف شیر دارد این امر را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص اقداماتی که به منظور فرهنگ سازی افزایش مصرف شیر صورت گرفته تصریح کرد: اجرای زنگ شیر برای بیش از 30 هزار دانش‌آموز کشور، اجرای طرح سنجش تراکم استخوان برای 3260 نفر، مسابقه دانستنی‌های تغذیه برای 2.5 میلیون دانش‌آموز دختر متوسطه اول از جمله این اقدامات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین